در حال بارگذاری ...
گفت‌وگوی ایران تئاتر با مهدی مقیمی کارگردان نمایش «کوکوی گردن دراز»

پذیرش تفاو‌ت‌ها مهارتی ضروری برای کودکان و نوجوانان است

مهدی مقیمی کارگردان نمایش «کوکوی گردن دراز» معتقد است؛ مضمون اصلی نمایش این است که یادآوری کنیم مبتلایان به این اختلال تفاوت چندانی با افراد عادی جامعه ندارند و لازم است تا آن ها را با همان شرایطی که در آن قرار دارند در میان خودمان بپذیریم.

مهدی مقیمی نویسنده و کارگردان نمایش «کوکوی گردن دراز» که در تالار هنر روی صحنه رفته در گفت‌وگو با ایران تئاتر در خصوص نحوه شکل گیری این اثر اظهار کرد: در جریان کارگاه های نمایش خلاق که در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان دنبال می کنم، با یکی از هنرجویان که دچار اختلال اوتیسم بود روبه رو شدم و از عکس‌العمل دیگر هنرجویان نسبت به او متعجب شدم. البته آن موقع خودم هم اطلاعات چندانی با این اختلال نداشتم و زمانی که در رفتار این هنرجو دقیق تر شدم و تحقیقات بیشتری در این خصوص صورت دادم به دشواری هایی که کودکان مبتلا به اوتیسم دارند پی بردم. همین اتفاق باعث شد تا به تولید نمایشی با موضوع کودکان مبتلا به اختلال طیف اوتیسم فکر کنم. ابتدا فضای نمایش را در نقطه ای دیگر از جهان در نظر گرفتم اما وقتی در مرحله بازبینی با استقبال گروه بازبین از موضوع مواجه شدم، متن را در فضای ایرانی بازنویسی کردم. همچنین در مرحله بازنویسی با بهره گیری از مشاوره های تخصصی توانستیم به مختصات و ویژگی های افراد مبتلا به این اختلال نزدیک تر شویم و تصویر دقیق تری از این عرضه برای مخاطب ترسیم کنیم. تولید این نمایش در حقیقت به نوعی در شیوه کارگاهی شکل گرفت و طی نزدیک به 5 ماه تمرین ها در واقع نوجوانان حاضر در نمایش یک دوره فشرده آموزش بازیگری را هم پشت سر گذاشتند تا توانایی های لازم را بر ایفای نقششان در این نمایش به دست بیاورند. در مجموع پروسه تولید و آماده سازی این نمایش نزدیک به یک سال به طول انجامیده است.

این کارگردان تئاتر همچنین در ارتباط با داستان این نمایش بیان کرد: این نمایش داستان پیام نوجوان 16 ساله ای را روایت می کند که مبتلا به اختلال طیف اوتیسم است و مربی او که متوجه هوش سرشار پسر شده به والدینش پیشنهاد می کند تا او را به گروه نمایشی خود بیاورد. اما با ورود این پسر به گروه، دیگر اعضا از پذیرش او سرباز می زنند و مربی تلاش می کند تا به هر شکل این ارتباط میان گروه شکل بگیرد. البته یک داستان فرعی هم در نمایش داریم و آن قصه زرافه ای است که وارد یک جنگل می شود اما به خاطر تفاوت هایش با دیگر موجودات جنگل مسائل و دشواری هایی پیش پای او قرار می گیرد. این قصه فرعی در حقیقت مابه ازایی تخیلی و فانتزی از موقعیت شخصیت اصلی نمایش است که موجب می شود تا فضای کار بیشتر با دهنیت و جهان فکری کودکان و نوجوانان نزدیک شود. در حقیقت مضمون اصلی نمایش این است که یادآوری کنیم مبتلایان به این اختلال تفاوت چندانی با افراد عادی جامعه ندارند و لازم است تا آن ها را با همان شرایطی که در آن قرار دارند در میان خودمان بپذیریم. متاسفانه جامعه سنتی این طیف از افراد جامعه را به راحتی نمی پذیرد و به این ترتیب کودکان و نوجوانان اوتیسمی در جامعه ما مظلوم واقع می شوند.

کارگردان نمایش «خرس آرکانسا» در خصوص شیوه اجرای این اثر نیز تشریح کرد: صحنه نمایش کوکوی گردن دراز در شکل و شمایل کارگاهی و پلاتوگونه است. کوکوی گردن دراز به شیوه بازی در بازی و با مشارکت چهار بازیگر حرفه ای و 10 نوجوان هنرمند روایت می شود. دکور و طراحی صحنه نمایش پازل گونه است و بازیگران با جابه جا کردن وجه های مختلف این پازل ها هربار موقعیت های متفاوتی را می سازند. البته عناصر دیگری هم در صحنه این نمایش دیده می شود که به شکلی سمبلیک و نشانه وار در خلق فضاهای مختلف تاثیرگذار هستند که برای نمونه می توان به یک درخت که با فضای داستان فرعی نمایش در ارتباط است، اشاره کرد.

این کارگردان تئاتر در بخش پایانی سخنانش در ارتباط با بازخوردهای اجرای این نمایش گفت: کوکوی گردن دراز نمایشی مفهومی است و بیش از هر چیز بر پیامی که برای مخاطب خود دارد متمرکز است. مخاطبین اصلی این اثر کودکان 6 سال به بالا هستند و خردسالان به احتمال زیاد ارتباط کافی را با چنین نمایشی برقرار نخواهند کرد. متاسفانه تئاتر کودک و نوجوان در کشور ما توقعات خاصی را در مخاطب ایجاد کرده اند وبه همین دلیل اغلب تماشاگران تئاتر کودک و نوجوان تنها به دنبال نمایش های شاد و موزیکال هستند. در این شرایط انتظار می رود تا نهادهای متولی فرهنگ و هنر حمایت های بیشتری را از آثاری که با اهداف فرهنگی و تربیتی تولید می شوند صورت بدهند.

گفتنی است؛ ملیحه مقیمی اسفندآبادی، محسن صفری، سمیه سلمانی، رسول استواری، حسین ابراهیم زاده، صوفیا عرفانی، پوریا تجلی طهرانی، مهلا لونی، مبین حدادی، مایا رحمانیان، شارمین شاهمرادی، آوا سادات طباطبایی، فاطمه نوشاد، محمدرضا مقیمی اسفندآبادی در این نمایش به ایفای نقش میپردازند.

سایر عوامل نمایش "کوکوی گردن دراز" عبارتند از:آهنگساز: رامین عبدالهی،شاعر: محسن صفری،طراح حرکت و فرم: مهبد فیضی،طراح صحنه: امید انصاری،طراح لباس: مریم رادپور،طراح ماسک: هدی رودبار،طراح پوستر و بروشور: منصوره کریمی،طراح نور: کیوان ضیاپور،مدیر روابط عمومی: ریحانه مطهری.

 نمایش "کوکوی گردن دراز" در شهریورماه ۹۸ هر روز بجز شنبه‌ها و ایام سوگواری ساعت ۱۸:۳۰ برای مخاطب کودک و نوجوان در تالار هنر واقع در میدان هفت تیر، خیابان مفتح جنوبی، خیابان ورزنده به روی صحنه می رود.

                                                                                          

      




مطالب مرتبط

خواسته حسن دادشکر از مدیر تالار هنر

بیشتر آثاری را حمایت کنید که بر اساس اصول تئاتر و درام باشد
خواسته حسن دادشکر از مدیر تالار هنر

بیشتر آثاری را حمایت کنید که بر اساس اصول تئاتر و درام باشد

حسن دادشکر، پیشکسوت تئاتر ایران خطاب به مدیر تالار هنر گفت خواهشی که از شما دارم این است که بیشتر کارهایی را حمایت کنید که بر اساس اصول تئاتر و درام باشد. بعضی از کارها متاسفانه بخش موسیقایی‌اش آن قدر بالاست که محتوا، کارگردانی و بازی و عناصر اصلی درام را تحت تاثیر قرار ...

|

پاسخ تالار هنر به ادعاهای یک کارگردان

بیش از حد قانونی و مصوب از نمایش «جادوگر شهر اُز» حمایت کردیم
پاسخ تالار هنر به ادعاهای یک کارگردان

بیش از حد قانونی و مصوب از نمایش «جادوگر شهر اُز» حمایت کردیم

تالار هنر در جوابیه‌ای، ضمن رد ادعاهای مهدی قلعه، تاکید کرد این مجموعه، حتی بیش از وظیفه قانونی خود برای اجرای نمایش «جادوگر شهر اُز»، مساعدت و همکاری داشته است.

|

گفت‌وگو با داوود کیانیان

«نمایش خلاق»؛ نمایشی فرآیندمحور با مخاطبانی که بازیگرانش هستند
گفت‌وگو با داوود کیانیان

«نمایش خلاق»؛ نمایشی فرآیندمحور با مخاطبانی که بازیگرانش هستند

داوود کیانیان، نویسنده، پژوهشگر و پیشکسوت تئاتر ضمن اشاره به تفاوت‌ ساختار، اجرا و همچنین رده سنی مخاطبان در نمایش خلاق با تئاتر خلاق، نمایش‌های تولیدشده در این زمینه را آثاری فرآیندمحور معرفی کرد که مخاطبانش، بازیگر آن هستند.

|

ناصر آویژه، سخنگوی شورای هنری تالار هنر:

تولیدات جدید و حضور پیشکسوتان در اولویت تالار هنر هستند
ناصر آویژه، سخنگوی شورای هنری تالار هنر:

تولیدات جدید و حضور پیشکسوتان در اولویت تالار هنر هستند

ناصر آویژه، سخنگوی شورای هنری تالار هنر می‌گوید اجراهای نمایشی که تولید جدید باشند و هنرمندان پیشکسوتی که سال‌ها در این عرصه کارکرده‌اند و سابقه کارگردانی بسیاری دارند، قطعاً در اولویت‌ اجرایی تالار هنر هستند.

|

تئاتر در سالی که گذشت؛ چالش‌هایی که به امید رسید

تئاتر در سالی که گذشت؛ چالش‌هایی که به امید رسید

تئاتر در سالی که گذشت شرایط رو به بهبودی را تجربه کرد و از مشکلاتی که در دوران کرونا برایش ایجاد شده بود، دور شد. در این راستا، به‌نظر باید سال آینده را روزهای بسیار خوب و شکوفا تئاتر کشور دانست.

|

نظرات کاربران