در حال بارگذاری ...
در راستای امضای تفاهم‌نامه میان موسسه اکو و خانه تئاتر:

خانه تئاتر اکو ایجاد می‌شود

شب گذشته ‌دوشنبه ۲۲ مهر تفاهم‌نامه‌ای میان موسسه فرهنگی اکو و خانه تئاتر، امضا شد.

به گزارش ایران تئاتر به نقل از روابط عمومی خانه تئاتر، شب گذشته‌22 مهرماه و در خلال جلسات هفتگی هیئت‌مدیره مرکزی خانه تئاتر برگزار شد ایرج راد رئیس هیئت‌مدیره مرکزی خانه تئاتر، بهزاد فراهانی و اصغر همت اعضای هیئت‌مدیره مرکزی خانه تئاتر، نادر برهانی مرند نایب‌رئیس هیئت‌مدیره مرکزی، کوروش نریمانی و محمودرضا رحیمی اعضای این هیئت‌مدیره، شهرام گیل‌آبادی مدیرعامل خانه تئاتر، آرش دادگر مدیر تماشاخانه جوانمرد پذیرای مهدی مظاهری رئیس موسسه فرهنگی اکو و معاونین ایشان مجتبی مشیری و زهرا اسماعیل تبار بودند.
در ابتدا مدیرعامل خانه تئاتر ضمن خوشامدگویی گفت: بر اساس تصمیمی که در هیئت‌مدیره مرکزی خانه تئاتر گرفته شد و با دکتر مظاهری طرح شد، در نظر داریم با توجه به گسترش فعالیت‌های بین‌المللی و گسترش فعالیت‌های متعدد خانه تئاتر اکو را راه‌اندازی کنیم و بتوانیم ارتباطی را بین کشورهای عضو اکو با خانه تئاتر برقرار کنیم. طی جلسه‌ای که با بهزاد فراهانی اصغر همت و دوستان دیگر بازدیدی از اکو داشتیم، تفاهم‌نامه‌ای تنظیم شد که این تفاهم‌نامه در هیئت‌مدیره مرکزی نیز موردبررسی قرار گرفت و مصوب شد که این تفاهم‌نامه بین دو طرف امضا شود تا بتوانیم کارهایی عملیاتی و جدی را بتوانیم در حوزه فرهنگ و هنر برای خدمت‌رسانی به تئاتر داشته باشیم. امروز نیز پذیرای دکتر مظاهری و معاونین ایشان در هیئت‌مدیره هستیم تا این تفاهم‌نامه امضا شود. با توجه به اینکه نادر برهانی مرند را در جمع خود داریم که دبیر جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر است از طریق اکو می‌توان کار جدی دیگری را نیز انجام داد. برخی از فعالیت‌های خصوصی را در نظر گرفتیم به سمت اکو بفرستیم، مانند جشنواره‌ بین‌المللی تئاتر الف که با موضوع صلح در حال فعالیت هستند و به اکو معرفی کرده‌ایم.
سپس رئیس هیئت‌مدیره مرکزی خانه تئاتر ایرج راد ضمن ابراز خوش‌بینی به این تفاهم‌نامه توضیح داد: خانه تئاتر همواره درصدد بوده و هست که زمینه مسائل تئاتر و همچنین مسائل فرهنگی بتواند ارتباطات گسترده‌تری پیدا کند و تلاش خود را از طریق شورای عالی، کمیسیون‌های مختلف و انجمن‌های متعددی که در خانه تئاتر وجود دارد انجام داده است و اکنون آمادگی این را دارد تا بضاعتی موجود را در زمینه‌های مختلف به‌خصوص گسترش تئاتر و مسائل فرهنگی هنری گسترش دهد.

پس از ایشان محمدمهدی مظاهری رئیس موسسه فرهنگی اکو گفت: خوشحالم که در حضور پیشکسوتان حوزه تئاتر هستیم. همیشه حرفم این بوده است که تئاتر هم یکی از مؤلفه‌های مهم دیپلماسی فرهنگی است و به نظر من اگر از بیشتر از سینما تأثیرگذار نباشد جهت حضور زنده نیروی انسانی کمتر تأثیرگذار نیست. لذا در متن تفاهم‌نامه بحث خانه تئاتر اکو مطرح شد. در روزگارانی که اختلافات عمیقی در حوزه‌های مختلف به لحاظ سیاسی وجود دارد فرهنگ و هنر و ادب می‌تواند آلام و مرهمی باشد که این تنش‌ها را تا حدی کنترل کند و کاهش دهد. ما برای نزدیکی و همکاری با خانه تئاتر آمادگی داریم و امیدواریم این خانه که یک‌نهاد خودجوش مردمی است پیش از آن‌که دولت‌محور شود بتواند همزاد خود را در کشورهای عضو اکو پیدا کند.
مظاهری با اشاره به حضور دبیر سی و هشتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر در هیئت‌مدیره مرکزی خانه تئاتر افزود: این آمادگی را داریم که مانند جشنواره موسیقی فجر بخش پژوهش جشنواره تئاتر فجر را نیز بر عهده بگیریم. در این راستا تفاهم‌نامه‌ای که با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی امضا کرده‌ایم نیز کمک‌کننده خواهد بود.
در ادامه این جلسه‌ اصغر همت عضو هیئت‌مدیره مرکزی خانه تئاتر با توضیح پیش‌بینی فعالیت‌های بین‌المللی در اساسنامه خانه تئاتر گفت: این تفاهم‌نامه ‌می‌تواند بخشی را که در خصوص فعالیت بین‌المللی در اساسنامه خود پیش‌بینی کرده‌ایم در کنار شما سرعت ببخشد. شاید این بهترین اتفاقی بود که برای خانه تئاتر می‌تواند به جهت معرفی خانه به سازمان‌های بین‌المللی اتفاق بیفتد به‌خصوص که این ارتباط و معرفی به‌صورت دوجانبه رخ می‌دهد.
پس از همت نادر برهانی مرند، دبیر دو دوره سی و هفتم و سی و هشتم جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر و جشنواره بین‌المللی الف بیان کرد: این تعامل و هم‌افزایی را به فال نیک می‌گیرم و مطمئنم که اتفاقات خوبی از قبل این همراهی خواهد افتاد. واقعیت این است که ما با همسایه‌های خود به‌خصوص در حوزه تئاتر تعامل فرهنگی بسیار کمی داشته‌ایم درحالی‌که همیشه چشم غربی‌ها برای یافتن تازه‌ها در حوزه تئاتر به شرق بوده و این فرصت مغتنمی برای ماست. هرچند دیر هم شده اما خوشحالیم این اتفاق در حوزه تشکل مردم‌نهاد اتفاق می‌افتد. اگر در مورد جشنواره تئاتر هم بتوانیم هم‌افزایی بیشتری داشته باشیم من حتماً کمک خواهم کرد. ممنون همراهی و همکاری موسسه اکو با جشنواره بین‌المللی تئاتر الف نیز هستم.
سپس سخنگوی هیئت‌مدیره مرکزی خانه تئاتر محمودرضا رحیمی گفت: اتفاق امروز اتفاقی بسیار شگفت‌انگیز است. با توجه ‌به هم‌زبانی ما با برخی از کشورهای همسایه و مشترکات فرهنگی با دیگر همسایه‌ها قطعاً نیاز به مراوداتی با خارج از کشور داشته و داریم.
پس‌ازآن آرش دادگر مدیر تماشاخانه جوانمرد خانه تئاتر نیز به این مقوله اشاره کرد که چنین تفاهمی سبب آشنایی و نزدیکی هرچه بیشتر فرهنگ و هنر ما به کشورهای هم فرهنگ همسایه ‌خواهد شد و گفت: اگر این تفاهم‌نامه صورت پذیرد فرهنگ بیشتری به ما اضافه خواهد شد و امیدوارم که با این تفاهم‌نامه ما بتوانیم بیشتر از این در مورد پیرامون کشور خود بدانیم.
کوروش نریمانی نیز امیدواری خود به دستاوردهای این تفاهم‌نامه را چنین بیان کرد: به‌عنوان یک تئاتری و من‌باب تذکر امیدوارم این تفاهم‌نامه و اقدامات بعدی که اتفاق خواهد افتاد منجر به تعاملات فرهنگی بین ملت‌ها و دولت‌ها در جهت تقویت تئاتر ملی و بومی ما شود. منتها وقتی حرف از تئاتر ملی می‌شود مدام راجع به شکل خاصی از نمایش سنتی (یک شکل موضعی) می‌کنیم که به عقیده من صدور چنین شکلی از تئاتر بومی و سنتی برای معرفی تئاتر ما به دیگر کشورها مناسب نخواهد بود. امیدوارم نمایش‌هایی که از کشور ما به نمایندگی در کشورهای دیگر اجرا می‌شود و نمایش‌هایی که از کشورهای دیگر در کشور ما به نمایش درمی‌آیند هم‌رنگ و بوی تئاتر ملی داشته باشد و هم برآیند تئاتر روز آن کشورها باشد.
سپس مجتبی مشیری دبیر فرهنگی اکو و معاون محمد مظاهری گفت: فرصت‌ها مانند برق و باد می‌گذرد و امیدوارم برخی از مسائلی که امروز در مورد آن‌ها صحبت کردیم به‌سرعت اجرایی کنیم که مهم‌ترین مبحث آن خانه تئاتر اکوست.
پس از وی زهرا اسماعیل‌تبار معاون دیگر موسسه فرهنگی اکو نیز ابراز امیدواری کرد: امیدوارم این تفاهم‌نامه‌ بابی برای همکاری بیشتر باشد، تلاش کنیم تا کشورهای عضو اکو از فضایی که این تفاهم‌نامه به وجود می‌آورد بهره‌مند شوند، در حد همین امضا باقی نماند و به سمت اجرایی شدن پیش رود.
شهرام گیل‌آبادی نیز در پاسخ به این دو درخواست اشاره‌کرده: در راستای این تفاهم‌نامه به‌سرعت و بدون اتلاف وقت دو نمایشگاه‌ عکس و نسخ تعزیه‌ را برگزار خواهیم کرد و از یکشنبه هفته آینده‌ نیز آمادگی پذیرش سفرای اکو را در خانه تئاتر داریم؛ قصدمان اجرایی کردن این تفاهم‌نامه‌ عملیاتی است.
در پایان تفاهم‌نامه توسط شهرام گیل‌آبادی، مدیرعامل خانه تئاتر و مهدی مظاهری، رئیس موسسه اکو امضاء شد و سپس حاضران به بازدید از بخش‌های مختلف خانه تئاتر پرداختند.




مطالب مرتبط

در ویژه‌برنامه «یلدای خُرَمروز» مطرح شد

یلدا می‌گوید امید در پس ناامیدی متولد می‌شود
در ویژه‌برنامه «یلدای خُرَمروز» مطرح شد

یلدا می‌گوید امید در پس ناامیدی متولد می‌شود

احمد محیط طباطبایی، رییس ایکوم در ویژه‌برنامه «یلدای خُرَمروز» که به مناسبت شب یلدا و آغاز فصل زمستان در خانه هنرمندان برگزار شد، گفت یلدا مطابق همه آن چیزی بوده که در فرهنگ ایران بوده است و آن این‌که تاریکی به‌روشنی رسیده؛ شب به‌روز ختم شده و امید در پس ناامیدی متولد ...

|

انجمن مدرسان خانه تئاتر برگزار می‌کند

نشست تخصصی با موضوع «روابط عمومی، رسانه و تبلیغات؛ انتقال و گسترش آگاهی»
انجمن مدرسان خانه تئاتر برگزار می‌کند

نشست تخصصی با موضوع «روابط عمومی، رسانه و تبلیغات؛ انتقال و گسترش آگاهی»

انجمن مدرسان خانه تئاتر با همکاری مرکز آموزش، پنجمین و آخرین نشست از سلسله نشست‌های تخصصی اکوسیستم تئاتر را با موضوع «روابط عمومی، رسانه و تبلیغات؛ انتقال و گسترش آگاهی» برگزار می‌کند.

|

با حضور جمعی از هنرمندان و دانشجویان زنده‌یاد صادق صفایی

کتابخانه هنرمند فقید، در سالروز تولدش به خانه تئاتر اهدا شد
با حضور جمعی از هنرمندان و دانشجویان زنده‌یاد صادق صفایی

کتابخانه هنرمند فقید، در سالروز تولدش به خانه تئاتر اهدا شد

بیش از دو سال از درگذشت صادق صفایی، هنرمند تئاتر و سینما و مدرس دانشگاه می‌گذرد و روز گذشته، هم‌زمان با سالروز تولد او، کتابخانه شخصی‌اش به خانه تئاتر اهدا شد.

|

نظرات کاربران