در حال بارگذاری ...
شهرام کرمی در برنامه شب تئاتر:

شیوه‌نامه جدید برای جذب مشارکت هنرمندان تدوین شده است

شهرام کرمی مدیر کل هنرهای نمایشی در برنامه شب تئاتر گفت: این باور در میان هنرمندان هست که خود می توانند در خصوص هویت و فعالیت هنری و رشد تئاتر برنامه ریزی و مشارکت کنند و شیوه‌نامه صدور پروانه نمایش در واقع برای جذب مشارکت هنرمندان تنظیم شده است.

به گزارش ایران تئاتر، برنامه شب تئاتر شبکه چهار سیما، شنبه 4 آبان ماه با حضور شهرام کرمی مدیرکل هنرهای نمایشی به بررسی سیستم های نظارتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در حوزه تئاتر و دستورالعمل جدید صدور پروانه نمایش پرداخت.

شهرام کرمی در ابتدای سخنانش در این برنامه در پاسخ به پرسش منوچهر اکبرلو در خصوص ضرورت تدوین آیین نامه جدید  تئاتر گفت: در راستای دستور وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی و نگاه ویژه معاونت هنری، از سال گذشته یکی از برنامه هایی که در تمام حوزه های هنر دنبال شد، شفافیت و ارائه شیوه نامه های قاتونی و چهارچوب وضوابط برای فعالیت در حوزه های هنری بود. در همین راستا اداره کل هنرهای نمایشی اقدام به تدوین شیوه نامه های مختلف و برنامه ریزی و تدوین ضوابط قانونی برای فعالیت در عرصه هنرهای نمایشی کرد که سال گذشته ما آیین نامه جشنواره بین المللی تئاتر فجر را منتشر کردیم و بعد از آن در حوزه ها و موضوعات مختلف تئاتر اقدام کردیم تا بتوانیم چهارچوب ها وشیوه نامه های مشخصی را  تنظیم کنیم. تئاتر ما بسیار رونق و توسعه پیدا کرده است. ما بیش از 18 هزار هنرمند فعال در عرصه تئاتر داریم. سالن های مختلفی چه در تهران و چه در استان ها میزبان فعالیت های گروه های مختلف تئاتری هستند و شاخه های مختلف هنرهای نمایشی رونق گرفته اند. وقتی توسعه تئاتر پیش می آید، لازم است برای اینکه بتوانیم تئاتر را گسترش و رشد بدهیم و برای اینکه بتوانیم برنامه ها و اهداف کوتاه مدت و بلند مدت خودمان را برای رونق تئاتر در فضای هنری داشته باشیم لازم است با اصول و چهارچوب و ضوابط عمل کنیم. اتفاقات بسیاری باید در حوزه تئاتر شکل بگیرد و این یک ضرورت است. تدوین یک شیوه نامه ضرورت است و نکته ای که است که جامعه هنرمندان بر سر آن اتفاق نظر دارند. حداقل در یک دهه اخیر که شاهد رشد تئاتر کشور هستیم اگر نظرات هنرمندان را بررسی کنید موضوعات مختلف از جشنواره ها گرفته تا فضای آموزش عالی و تولیدات نمایشی همیشه این نظر و این انتقاد وجود داشته که ما نیاز به ضوابط، چهار چوب و مقررات داریم.    

مدیر کل هنرهای نمایشی در ادامه در خصوص اینکه این شیوه نامه توسط چه کسی تدوین شده اظهار کرد: واقعیت این است که تدوین این شیوه نامه کارتنها یک نفر نیست. اداره کل دفتر نوسازی و تحول اداری در حیطه وظایف خودش که تدوین شیوه نامه هاست با استناد به نظرات کارشناسی اداره کل هنرهای نمایشی جهت تدوین این شیوه نامه اقدام کرد. بخش عمده این شیوه نامه با استناد به یک سند بالادستی یعنی مصوبه 461 شورای عالی انقلاب فرهنگی که به عنوان یک سند و یک ضابطه در حوزه هنرهای نمایشی شناخته می شود تنظیم شده است. این سندی است که از سال 1377 ابلاغ شده و بیش از بیست سال است که با استناد به همین سند در عرصه تئاتر فعالیت می کنیم. در بیست سال پیش تئاتر ما در شرایط دیگری بود و امروز شرایط آن بسیار فرق کرده است. 

کرمی همچنین در پاسخ به اینکه چرا تدوین چنین شیوه نامه هایی از بالا صورت می گیرد و امکان اظهار نظر تشکل های عرصه تئاتر که ثبت رسمی شده اند در این ارتباط پیش بینی نشده بیان کرد: قطعاً غیر از این نیست و ما همواره با هنرمندان تعامل داریم. این شیوه نامه در مراحل مختلف با استناد به نظر کارشناسان تنظیم شده و چنان که اشاره کردم مبتنی بر یک سند بالادستی است. با استناد به نظرات کارشناسی و طرح در شورای مرکزی نظارت و ارزشیابی و مصوب شدن در این شورا این شیوه نامه تنظیم شده و یکی از مهم ترین هدف های این شیوه نامه این است که اساساً به شکل مدون و تعریف شد، ضوابط و شرایط دریافت پروانه نمایش را مشخص کند. این نکته را هم باید عرض کنم که این شیوه نامه فقط در حوزه دریافت مجوز کارگردان ها برای اجراست و حوزه های دیگر از جمله بازیگری، طراحی صحنه یا تهیه کنندگی ارتباطی با این شیوه نامه ندارد. خیلی از کسانی که در خصوص این شیوه نامه نقد و نظر دارند و کاملاً هم محق هستند؛ وقتی می گویم این رابطه و تعامل وجود دارد یعنی گفتگوی متقابل، در چند روز گذشته شخصاً به دفعات با هنرمندان گفتگو کرده ام و از آن ها خواسته ام که نظراتشان را انعکاس بدهند و ایاردات این سند را مطرح کنند. اینکه ما یک شیوه نامه ای داریم و می خواهیم به آن انتقاد کنیم یک موضوع است و اینکه تا کنون چنین شیوه نامه ای انتشار پیدا نکرده یا شیوه نامه ای نداشته ایم که در دسترس باشد موضوعی دیگر است. این هم از مزایای ارتباط در جهان معاصر است که همه چیز به سرعت قابل دسترس است.

مدیر کل هنرهای نمایشی همچنین در ارتباط با نقد و نظرهای ارائه شده در ارتباط با این شیوه نامه گفت: شخصاً این نظرات را مطالبه درست جامعه هنری می بینم. جامعه هنری با نگرانی وضعیت خود را دنبال می کند. اما این شیوه نامه قرار نیست محدودیتی ایجاد کند بلکه ضابطه را مشخص می کند و از همه مهم تر هویت هنری و هویت تخصصی را تعریف می کند. قرار بر این نیست که صلاحیت کسی احراز شود؛ بلکه قرار است در فضای هنرهای نمایشی هویت تخصصی تئاتر به عنوان یک ملاک و یک ارزش مد نظر قرار بگیرد. تئاتر ژانرهای مختلفی دارد و بسیار متنوع و گسترده است. خواهشم من از کسانی که نقد و نظر در این ارتباط دارند به این نکته توجه داشته باشند که این شیوه نامه تنها مختص به یک گروه از هنرمندان نیست. ما تئاتر آماتور داریم، تئاتر تجربی، تئاتر دانش آموزی و تئاتر حرفه ای و ژانرهای مختلف هنرهای نمایشی داریم. این شیوه نامه بیشتر برای تعیین وضعیت کلی تئاتر است یعنی پروانه ای که برای اجرای عمومی یک نمایش در هر ژانر است که صادر می شود. ما در این شیوه نامه شرایط احراز را برای کارگردانان لحاظ کردیم به معنی هویت تخصصی؛ یعنی اگر کارگردانی بخواهد برای دریافت مجوز اقدام کند باید حائز سه ویژگی باشد و روی این موضوع هم با حضور کارشناسان مختلف ساعت ها بحث تخصصی شده است. دانش و علم یکی از این ملاک هاست؛ ما تئاتر را یک علم می دانیم و کسی که دانش و علم این رشته را چه از مراکز آموزش عالی و چه از آموزشگاه های رسمی کسب کرده کسی است که صاحب هویت هنری در این رشته شناخته می شود. دوم اینکه در این شیوه نامه به اصناف هنری توجه شده؛ ما برای رشدتئاترمان در شرایط فعلی نیاز به تقویت فعالیت های صنفی داریم. نکته سوم هم توجه به حوزه فعالیتی خود هنرمندان عرصه تئاتر است. در هیچ کجای این سند خصوصاً در بند دو که عمده انتقاد ها متوجه آن است، اصلاً این وظیفه به عهده دولت یا شورای نظارت دیده نشده و همه چیز واگذار شده است. جامعه هنری خودش صلاحیت و قابلیت دارد و این باور در میان هنرمندان هست که خودشان می توانند در خصوص هویت و فعالیت هنری خود و رشد تئاتر برنامه ریزی و مشارکت کنند. این سند در واقع برای جذب مشارکت هنرمندان تنظیم شده است. این پرسش هم مطرح می شود که آیا این شیوه نامه می تواند رکن چهارمی هم داشته باشد؟ برای نمونه بحث استعدادهای جوان مطرح می شود ولی در این شیوه نامه محدودیتی برای این استعدادها به وجود نمی آید. اگر یک هنرمند جوان یعنی کسی که برای اولین بار می خواهد فعالیت تئاتری کند اگر تحصیلات نداشته باشد یا اگر عضو یک صنف نباشد قطعاً دور از ذهن نیست که با گروهی از هنرمندان شناخته شده ارتباط نداشته باشد. اساساً ما به چه منظور تئاتر کار می کنیم؟ برای ارتباط و ارائه به مخاطب؛ و این یعنی شما می توانید با جامعه هنری ارتباط بگیرید که جامعه با صلاحیتی هستند و شرایط معرفی و رشد هنرمندان تئاتر را ایجاد می کنند. ضمن اینکه در همین سند در بخش سایر موارد بند 9 به صراحت ذکر شده که هر کسی که بخواهد نمایشی را اجرا کند؛ چنانچه اصول چهارده گانه را رعایت کند می تواند مجوز دریافت کند. ما این شرایط احراز را به عنوان یک هویت هنری و تخصصی مورد توجه قرار داده ایم؛ برای اینکه بسیار حائز اهمیت است.




مطالب مرتبط

در آیین اختتامیه جشنواره تئاتر ارتش مطرح شد

کاظم نظری:  اثر برگزیده جشنواره ارتش به جشنواره تئاتر فجر راه پیدا می‌کند
در آیین اختتامیه جشنواره تئاتر ارتش مطرح شد

کاظم نظری: اثر برگزیده جشنواره ارتش به جشنواره تئاتر فجر راه پیدا می‌کند

کاظم نظری، مدیرکل هنرهای نمایشی در آیین اختتامیه سیزدهمین جشنواره سراسری تئاتر ارتش از راه‌یابی یک اثر برتر از این جشنواره سراسری به جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر و اثری دیگر به جشنواره تئاتر دفاع مقدس در سال آینده خبر داد.

|

مدیر کل هنرهای نمایشی:

وزارت ارشاد به‌تنهایی نمی‌تواند پاسخگوی نیازهای تئاتر ایران باشد
مدیر کل هنرهای نمایشی:

وزارت ارشاد به‌تنهایی نمی‌تواند پاسخگوی نیازهای تئاتر ایران باشد

مدیر کل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تأکید کرد که وزارت ارشاد به‌تنهایی نمی‌تواند پاسخگوی نیازهای تئاتر ایران باشد و باید نهادهای دیگر از تولید و زیرساخت‌های تئاتر حمایت کنند.

|

تئاتر شهر؛ میراث و سرمایه گران‌سنگ کشور

تئاتر شهر؛ میراث و سرمایه گران‌سنگ کشور

کاظم نظری: مجموعه تئاتر شهر، نگین شهر تهران و میراث گران‌سنگ کشور است که با توجه به قدمت و پیشینه هنری و تاریخی‌اش، ضروری است بیش‌ازپیش در حفظ، حراست و پاسداشت آن کوشا بود. از زمان برداشتن ...

|

آغاز کلنگ‌زنی پروژه اجرای حریم تئاتر شهر؛ دوم دی

قول وزیر؛ زمستان ۱۴۰۲، بهار اهالی فرهنگ و هنر
آغاز کلنگ‌زنی پروژه اجرای حریم تئاتر شهر؛ دوم دی

قول وزیر؛ زمستان ۱۴۰۲، بهار اهالی فرهنگ و هنر

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی امروز (شنبه 25 آذر )در بازدید از تئاتر شهر با بیان اینکه مراسم کلنگ‌زنی و آغاز پروژه اجرای حریم تئاتر شهر از شنبه دوم دی آغاز خواهد شد، در جمع خبرنگاران رسانه‌ها گفت هنرمندان علاقه ویژه‌ای به تئاتر شهر دارند و ازاین‌روی با انجام این پروژه، زمستان ...

|

با حضور مدیر کل هنرهای نمایشی کشور در آیین اختتامیه

برگزیدگان سی‌وچهارمین جشنواره تئاتر استان کردستان معرفی شدند
با حضور مدیر کل هنرهای نمایشی کشور در آیین اختتامیه

برگزیدگان سی‌وچهارمین جشنواره تئاتر استان کردستان معرفی شدند

آیین اختتامیه سی‌وچهارمین جشنواره تئاتر استان کردستان روز 28 آبان با حضور مدیرکل هنرهای نمایشی کشور در بیجار برگزار شد و نمایش‌های «چنج» از قروه و «مکبث» از سنندج و دهگلان در بخش صحنه‌ای و همچنین نمایش «خواب‌نما» از سنندج در بخش خیابانی، به جشنواره مناطق کشور معرفی شدند.

|

نظرات کاربران