در حال بارگذاری ...
ایران تئاتر 8 اثر حاضر دربخش کودک جشنواره تئاتر کودک و نوجوان را بررسی کرد

رقابت افسانه با تخیل و فانتزی

ایران تئاتر در سلسله گزارش هایی به تفکیک به معرفی آثار راه یافته در هر بخش از بیست و ششمین جشنواره بین المللی تئاتر کودک و نوجوان پرداخته است. در اولین گزارش از این مجموعه هشت نمایش راه‌یافته به بخش کودک از میان ۸۲ اثر ارسال شده معرفی می شود.

بیست و ششمین جشنواره بین المللی تئاتر کودک و نوجوان از 16 تا 21 آبان 1398 به میزبانی شهر همدان در بخش های مختلفی به ارائه آثار نمایشی هنرمندان و فعالان تئاتر حوزه کودکو نوجوان خواهد پرداخت. بر این اساس در بخش خیابانی ۸ اثر، در بخش کودک ۸ اثر، در بخش نوجوان ۷ اثر و در بخش خردسال نیز ۸ اثر برای اجرا در بیست و ششمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان همدان پذیرفته شده اند. در بخش نمایشنامه‌نویسی نیز اسامی هفت نامزد اعلام شده که از این میان سه اثر به عنوان برگزیده معرفی خواهد شد. با نزدیک شدن به برگزاری بیست و ششمین جشنواره بین المللی تئاتر کودک و نوجوان ایران تئاتر در سلسله گزارش هایی به تفکیک به معرفی آثار راه یافته در هر بخش از این رویداد می پردازد. در اولین گزارش از این مجموعه هشت نمایش راه‌یافته به بخش کودک از میان ۸۲ اثر ارسال شده معرفی می شود.

 

«هوشنگ لاک‌پشته»

نمایش «هوشنگ لاک‌پشته» به کارگردانی الکا هدایت اثری از هنرجویان کودک آکادمی تئاتر لیو به سرپرستی حسن معجونی است.

«هوشنگ لاک‌پشته» ماجرای نمایش به‌صورت موازی داستان یک نویسنده است که به‌دنبال ایده جدیدی برای نوشتن کتاب داستان جدیدش است و با دخترکی مواجه می‌شود که داستان تخیلی لاک‌پشتی را برای او روایت می‌کند که یک آدامس به لاک او چسبیده است. لاک‌پشت درحال سفر کردن است؛ اما به‌دلیل اینکه دستان کوتاهی دارد قادر به کندن آدامس از روی لاک خود نیست. در کل موضوع نمایش حمایت و حفاظت از محیط زیست و اهمیت کمک به یکدیگر است.

نمایش «هوشنگ لاک‌پشته» بر اساس داستانی از نوید سیدعلی‌اکبر از سوی سپیده فلاح‌فر نوشته شده است و با حضور آوا شریفی و آوا درویشی به روی صحنه می‌رود.

در این نمایش محمد عاقبتی به عنوان مشاور کارگردان و مدیر تولید، ارکیا جابری، ملیحه جعفری و حامد افرا گروه کارگردانی و ندا تسلیمیان دستیار کارگردان و مدیر صحنه همکاری دارند.

هم‌چنین در نمایش «هوشنگ لاک‌پشته» سینا رشیدی مدیر تکنیک است، آذرنوش خدامی و حدیث جمالی در ساخت موسیقی و نوازندگی عود نقش دارند و گلنوش طاهری، بیتا بهارلو و نوگل طاهری کار ساخت اشیا و آکسسوآر صحنه را برعهده داشته‌اند.در همین حال سپهر صانعی اجرای نور، فریبرز دارایی مشاور رسانه‌ای و گلدیس نمازیان عکاس این اثر نمایشی هستند.طراحی و ساخت ویدیوی نمایش «هوشنگ لاک‌پشته» نیز از سوی هنرجویان کودک تجسمی به سرپرستی طلا پری‌ها انجام شده است

 

«کچل کفترباز»

نمایش «کچل کفترباز» تلفیقی از اجرای بازیگران و تکنیک عروسکی است که نسرین خنجری با نگاهی آزاد به داستان قدیمی آذربایجانی «کچل کفترباز» آن را نوشته است و آزاده انصاری کارگردانی آن را برعهده دارد.

داستان این نمایش درباره دو موجود جذاب و دوست داشتنی است که از دل قصه‌ها و افسانه‌ها بیرون آمده و با روایت و بازی قصه آشنای «کچل کفترباز» به دخترکی غمگین یاد می‌دهند که چگونه شادی را جایگزین غم و اندوه کند. کچل کفترباز از داستان‌های عامیانه‌ آذری است برای نخستین بار صمد بهرنگی آن را بازنویسی کرده است. این داستان با در نظر گرفتن ویژگی‌های ادبیات کودک، متناسب با دایره‌ واژگان آنان و دربر داشتن پیام به قالب نمایشنامه‌ی کودکان درآمده است.

در نمایش عروسکی «کچل کفترباز» فرزین محدث، مینووش رحیمیان و مهرنوش شریعتی به عنوان بازیگر و بازی‌دهنده عروسک‌ها ایفای نقش می‌کنند.

در این اثر عبد آتشانی به عنوان آهنگساز، سهیلا باجلان طراح و سازنده عروسک، آویده سعادت پژوه طراح صحنه و مرضیه ایمان‌خانی طراح لباس همکاری دارند.در عین حال سعید رضوانی طراحی پوستر و بروشور نمایش «کچل کفترباز» را انجام داده و فرزین طاهری تیزر تبلیغاتی آن را ساخته است. هم‌چنین در این نمایش عروسکی مونا گلپایگانی و رویا الماسی دستیاران کارگردان هستند و روژین ستاری و روشنک کریمی مسئولیت روابط عمومی و تبلیغات را برعهده دارند. مریم آشوری، مجید خیاطی، امیرحسین انصافی و علی علی‌شاه‌پور نوازندگان و سهیلا باجلان، شایان شریعت و شهریار شمس گروه اجرایی صحنه نمایش «کچل کفترباز» هستند.

 

«مبارک و قالیچه پرنده»

نمایش «مبارک و قالیچه پرنده» به نویسندگی و کارگردانی حامد زحمت‌کش از طرح «کتاب، تئاتر، مدرسه» برگرفته از کتاب مطالعات اجتماعی سال چهارم دبستان است که پس از اجراهایی در مدارس تهران، برای اجرای صحنه آماده شده است.

نمایش «مبارک و قالیچه پرنده»که به بخش فضای باز شانزدهمین جشنواره بین‌المللی نمایش عروسکی تهران- مبارک راه یافته بود، هم‌زمان با برگزاری این جشنواره در کانون استان‌های مرکزی، خوزستان و لرستان اجرا شد. این نمایش در اداره‌کل امور سینمایی و تئاتر کانون تولید شده است.

در داستان این نمایش پس از تغییر محله‌های قدیمی و پیشرفت مردم، مبارک تصمیم می‌گیرد تا تغییر کند. اما برای این کار مسیر درستی را انتخاب نمی‌کند، تا اینکه هوشنگ‌خان، سمسار قدیمی محل راهی به او پیشنهاد می‌دهد و ادامه...

حمیدرضا ملاحسینی، سازناز عبدالرزاق، ابوالفضل باران‌طلب و نیلوفر صیادی بازیگران این نمایش هستند و ساخت موسیقی این اثر را رامین عبدالهی و امیرحسین انصافی به عهده داشته‌اند.

طراحی صحنه را حامد زحمت‌کش و طراحی و ساخت عروسک و ابزار صحنه را هانیه زحمت‌کش و الهه میرزایی (گروه خنده باران) انجام داده‌اند. هم‌چنین ابوالفضل باران‌طلب به عنوان دستیار کارگردان در این نمایش همکاری دارد و محمد جهانی‌مقدم پوستر و بروشور آن را طراحی کرده است.

 

«خاله سوسکه»

تئاتر موزیکال «خاله سوسکه» به کارگردانی امیر شیخ جبلی در گروه تئاتر نگار سبز زنده رود و مرکز مهارت آموزی و آموزشگاه آزاد هنرهای نمایشی سایه تولید شده است . 

گروهی از هنرمندان اجرایی ا ین تئاتر را  کودکانی تشکیل می دهند که با حضور در کلاس های آموزشی بازیگری توانایی های بارزی در اجرا و ایفای  نقش یافته  و در کنار هنرمندان حرفه ای هنر تئاتر در این اثر نمایشی توانسته اند از پس اجرای لحظات متنوع نمایش برآیند و تعریفی از تئاتر کودک برای کودک را ارائه نمایند .
این اثر نمایشی قصه ای کهن رابا ساختاری فانتزی و شاد روایت می کند.داستان این نمایش ماجرای خشکسالی مزرعه و اصرار ننه سوسکی و عزم خاله سوسکه برای دیدار عمو رمضون در همدان است که خاله سوسکه در این سفر طول و دراز با مشکلات و سختی های بسیار روبرو میشود و وقتی به شهر می رسد...
بازیگران  این اثر نمایشی را :امیر حسین حسن پور ،زهرا گرک یراقی، دانیتا دباغ، محدثه رناسی،مهتا مهر قربانی، پارسا سعیدی، باران لطیفی، آناهیتا عبداللهی، مانلی ساعد، مانلی امامی، کسری علیرضایی، شادمهر جباری، دلارام ماه پیشانی، یوسف گنجعلی، باران بحرینی، آرین لباف، سایا نوروزی، هیراد خیر الهی،رهام هندی، فاطمه زهرا معقول کار، بهار قربانی،آوا اعتمادی، شادی امینی، شایان امینی، مهرآسا ابن ابراهیم، کیارش فانی،ساینا ذهبی،معینا غلامی، آویسا معنوی،رسا عظیمی پور،رزا علامه وصدا پیشگان را  : سارا بابایی ،الما حمیدی ،امیر شیخ جبلی،هدیه صیفی و... تشکیل می دهند.

سایر عوامل این نمایش عبارتند از: طراح صحنه وساخت آکسسوار: الهه جابرزاده انصاری ،آهنگساز:پویا فرهنگ پژوه،طراح نور: ابوالفضل قبادی نژاد مدیر صحنه :فروغ جابرزاده انصاری ،منشی صحنه :هدیه صیفی ،روابط عمومی :مینا سلمانی ،ساخت دکور:محمود شیخ جبلی ،دوخت لباس :نجمه کاظمی.عکس :فروغ جابرزاده انصاری. 
 

 

«مرد نون زنجبیلی»

نمایش «مرد نون زنجبیلی» به نویسندگی و کارگردانی  ندا بداغی از بندر دیر نیز از جمله آثاری است که به بخش کودک بیست و ششمین جشنواره بین المللی تئاتر کودک و نوجوان همدان راه یافته است.

نمایش "مرد نون زنجبیلی" موزیکال و کودکانه است. محمد عمرانی، صادق زارعی، مهسا ضرغام دوست، حسن قانون، هنگامه بهرامی و سحر حق شناس در این نمایش نقش‌آفرینی می‌کنند.

نمایش موزیکال «مرد نون زنجبیلی» اثر «دیوید وود» به ترجمه «سید‌حسین فدایی حسین» داستانِ کوکویِ ساعتی است که صدایش را ازدست داده است. دوستان حاضر در کابینت آقای نمک و خانم فلفل و مرد نون زنجبیلی که تازه پخته شده است به کمک هم برای به‌دست آوردن دوباره صدای کوکو تلاش می‌کنند و در طول نمایش با کاراکترهای کیسه پیر و اسلیک موشی برخورد می‌کنند و.... . تمرین و تولید این کار ۷‌ماه به طول انجامید و مطمئنا نابرده رنج گنج میسر نمی‌شود.

ندا بداغی کارگردان این اثر اولین کارش را سال ۱۳۸۹ با کارگردانی و بازی در نمایش کودک «یک شب اتفاق افتاد» محمود دولت‌آبادی شروع کرده و نمایش مرد نون زنجبیلی تجربه دوم کارگردانی او در حوزه تئاتر کودک است.

 

«نمکی و دیو الکی»

نمایش موزیکال «نمکی و دیو الکی» نوشته محمدحسن شایانی و کار سعید باغبانی، روایتگر داستان نمکی تنبل و تن پرور، خواهر هفتم یک خانواده پرجمعیت است که بی احتیاطی او در نبستن درهای خانه سبب می‌شود اتفاقاتی برای این خانواده رخ دهد.

منیژه احمدی، زینب ملک زاده، شقایق پیمبری، مرضیه آذر، سعید باغبانی نیر، سمیرا پاشایی، زهرا موتمن، نادیا قمری و مریم صحبتی به نقش آفرینی در این نمایش می‌پردازند. همچنین مجید شهبازی (آهنگساز)، مهدی شادمانی روشن و علی یاری (دستیاران کارگردان)، نسیم عزیزی فر (منشی صحنه)، امیر رضا کوندی و رضا شریفی (مدیران صحنه)، علی یاری (اجرای نور)، امید انصاری (طراح صحنه)، محمد بختیاری (گریم)، پیام ابراهیمی (پوستر و بروشور) دیگر عوامل اجرایی این اثر هستند. 

در نمایش «نمکی و دیو الکی» که نمایشی موزیکال و ریتمیک است، رنگ و موسیقی و حرکت در کنار بازی‌های یکدست بازیگران، بکار گرفته شده تا جاذبه‌های لازم برای جذب و جلب نظر کودکان به وجود آید.
 
 

«مزه دروغ تلخه»

در نمایش عروسکی «مزه دروغ تلخه»  سمیرا یزدان‌پژوه به عنوان کارگردان و بهرام جلالی‌پور به عنوان نویسنده روایت زنبورهایی را تصویر کرده‌اند که خانواده زنبورها برای پرداخت اجاره به صاحب‌خانه هر روز از صبح زود مشغول جمع‌آوری عسل هستند. در این میان زنبوری به نام ویزویزو که تنبل و بازیگوش است برای جبران تنبلی‌هایش مدام دروغ می‌گوید. تا این‌که یک روز ملخ پیری از او نشانی درخت بلوط را می‌پرسد ولی او برای خنده به ملخ پیر دروغ می‌گوید و اورا اشتباه راهنمایی می‌کند، و همین امر باعث رخ دادن مسایلی می‌شود....

این نمایش ویژه‌ خردسالان از آثار بخش «نسل نو» (حمایت از استعدادهای جوان) مرکز تئاتر کانون است با مشاوره‌ی عادل بزدوده ساخته شده است.

ترانه‌سرا و آهنگ‌ساز این نمایش امیرحسین انصافی است وبازی‌دهندگان عروسک‌ها عاطفه بحرالعلوم‌طباطبایی، ریحانه باغبادی، سامان فرشیدنیا و سمیرا یزدان‌پژوهستند.

دستیار کارگردان این اثر نگار شاه‌علی است و طراحی صحنه، عروسک و لباس آن را سمیرا یزدان‌پژوبر عهده داشته است.همچنین ساخت دکور آن بر عهده‌ی علیرضا حسین‌پور، نگار شاه‌علی، زهرا شیخ‌الحکمایی و سمیرا یزدان‌پژوبوده است.

سمیرا یزدان‌پژوه، علی محمدی و تینا توکلیساخت عروسک‌های «مزه دروغ تلخه» را بر عهده داشته‌اند.

 

«بالتازار»

نمایش موزیکال «بالتازار» به نویسندگی و کارگردانی محسن پورقاسمی کاری از گروه نمایشی تئاتر صحنه همدان است.نمایش" بالتازار" درباره کودکی است که راه ارتباط و دوستی در مدرسه را نمی‌داند و خیلی تنها است بر همین اساس با "بالتازار" عروسک خیالی خود ارتباط گرفته و روش‌های دوستی را با کمک‌های این عروسک می‌آموزد.
این نمایش که توسط هیئت انتخاب دوازدهمین جشنواره ملی تئاتر کودک ونوجوان و نمایش عروسکی رضوی منتخب شرکت در این جشنواره شد، برگرفته از یکی از احادیث امام رضا «ع» پیرامون محبت به مردم است.

حامد ترابی، ندا هادیان، سیدمهرداد کاووسی‌حسینی، ساناز خوش مهر، فاطیما پورقاسمی، بهنام فراهانی به همراه آراد ترابی (بازیگر خردسال این کار)، بازی‌دهندگان این نمایش‌ هستند. راضیه پاشایی(طراحی و ساخت عروسک)، طیبه آنجدانی (طراحی و ساخت عروسک ملکه)، رضا عباسی (آهنگساز)، امید انصاری (طراح صحنه)، راضیه پاشایی (طراحی پوستر و بروشور)، سید مهرداد کاووسی حسینی (دستیار کارگردان)، زهره جلیلی معز (مدیر و منشی صحنه)، اعظم ترابی (مشاور کارگردان) .

 

 




مطالب مرتبط

گفت‌وگو با حسن دولت‌آبادی، داور جشنواره اردکان

تصورات غلط سیستم آموزشی نباید دامن‌گیر تئاتر کودک و نوجوان شود
گفت‌وگو با حسن دولت‌آبادی، داور جشنواره اردکان

تصورات غلط سیستم آموزشی نباید دامن‌گیر تئاتر کودک و نوجوان شود

حسن دولت‌آبادی می‌گوید این تصور که دوره ابتدایی را کم‌اهمیت‌تر از دیگر دوره‌های آموزشی می‌شمارد، اشتباهی است که نباید دامن‌گیر تئاتر کودک و نوجوان شود.

|

در گفت‌وگو با بهارک بابک مطرح شد

تمرین ادبیات فولکلوریک و حماسی در کارگاه‌های «جادوی زندگی»
در گفت‌وگو با بهارک بابک مطرح شد

تمرین ادبیات فولکلوریک و حماسی در کارگاه‌های «جادوی زندگی»

مدرس کارگاه‌های «جادوی زندگی» گفت: «در این کارگاه‌ها تلاش بر این بود که ضمن آشنا کردن کودکان با ادبیات فولکلوریک و حماسی، یک یا چند ارزش و نماد زندگی پررنگ در بن مایه اثر به شکلی غیرمستقیم معرفی و همراه با کودکان تمرین شود.»

|

جشنواره تئاتر کودک و نوجوان با یاد کودکان غزه آغاز می‌شود

جشنواره تئاتر کودک و نوجوان با یاد کودکان غزه آغاز می‌شود

مراسم افتتاحیه بیست‌وهشتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان با حضور شخصیت‌های آشنای کودک و نوجوان و به یاد کودکان مظلوم غزه امروز ۳۰ بهمن‌ در اردکان همراه با جشن شادپیمایی عروسک‌ها برگزار می‌شود.

|

با حضور هنرمندان بین‌المللی و استادان داخلی در شهر اردکان برگزار می‌شود

9 کارگاه آموزشی در جشنواره تئاتر کودک و نوجوان
با حضور هنرمندان بین‌المللی و استادان داخلی در شهر اردکان برگزار می‌شود

9 کارگاه آموزشی در جشنواره تئاتر کودک و نوجوان

همزمان با برگزاری بیست و هشتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان، 9 کارگاه آموزشی با حضور هنرمندان بین‌المللی و استادان داخلی در شهر اردکان برگزار می‌شود.

|

پیام معاون امور هنری به بیست‌و‌هشتمین جشنواره تئاتر کودک و نوجوان

جشنواره‌های نمایشی کودک و نوجوان؛ فرصتی ارزشمند برای خلق آثار تربیتی
پیام معاون امور هنری به بیست‌و‌هشتمین جشنواره تئاتر کودک و نوجوان

جشنواره‌های نمایشی کودک و نوجوان؛ فرصتی ارزشمند برای خلق آثار تربیتی

محمود سالاری، معاون امور هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در آستانه برگزاری بیست‌وهشتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان در پیامی نوشت می‌توان امیدوار بود جشنواره‌های نمایشی ویژه‌ کودک و نوجوان کشور، به‌عنوان فرصتی گرانقدر و بی‌بدیل برای ارائه‌ آثاری خلاقانه و ...

|

در آستانه برگزاری رویداد در شهر اردکان

پیام دبیر بیست‌وهشتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان منتشر شد
در آستانه برگزاری رویداد در شهر اردکان

پیام دبیر بیست‌وهشتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان منتشر شد

امیر مشهدی‌عباس، دبیر بیست‌و‌هشتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان، با انتشار پیامی، تاکید کرد هنرمندان در این رویداد گردهم می‌آیند تا با رنگ و نور، کلام، حرکت و تصویر و تصور، جلوه‌ای از فردا را با امید و به زیبایی بسازند.

|

در نشست خبری جشنواره تئاتر کودک و نوجوان مطرح شد

از بین 1200 اثر متقاضی، 66 نمایش در جشنواره حضور دارند
در نشست خبری جشنواره تئاتر کودک و نوجوان مطرح شد

از بین 1200 اثر متقاضی، 66 نمایش در جشنواره حضور دارند

امیر مشهدی‌عباس، دبیر بیست و هشتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان که اول اسفند به میزبانی شهر اردکان یزد برگزار خواهد شد، اعلام کرد از بین حدود 1200 اثر ارسالی به دبیرخانه، ۶۶ اثر به بخش رقابت این دوره جشنواره راه‌ یافته است.

|

حمید گلی مطرح کرد

فاصله خودمان را با کودکان و نوجوانان کوتاه‌تر کنیم
حمید گلی مطرح کرد

فاصله خودمان را با کودکان و نوجوانان کوتاه‌تر کنیم

حمید گلی عضو شورای انتخاب بخش تئاتر نوجوان بیست و هشتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان می‌گوید یکی از فاکتورهای مهم در ارتباط با تولید اثر برای کودکان این است که فاصله خودمان را با کودکان و نوجوانان کوتاه‌تر کنیم و به آن‌ها نزدیک‌تر شویم تا اثری که تولید می‌شود ...

|

حسین سبزواری درخواست کرد

اردکان، میزبان همیشگی جشنواره تئاتر کودک و نوجوان شود
حسین سبزواری درخواست کرد

اردکان، میزبان همیشگی جشنواره تئاتر کودک و نوجوان شود

حسین سبزواری، فرماندار اردکان با اشاره به نقش مهمی که جشنواره‌های فرهنگی و هنری می‌توانند بر فرهنگ‌سازی داشته باشند، خواستار برگزاری دائمی جشنواره تئاتر کودک و نوجوان در این شهر شد.

|

همزمان با معرفی هیئت‌داوران مسابقه نمایشنامه‌نویسی

نمایشنامه‌های منتخب جشنواره تئاتر کودک و نوجوان معرفی شدند
همزمان با معرفی هیئت‌داوران مسابقه نمایشنامه‌نویسی

نمایشنامه‌های منتخب جشنواره تئاتر کودک و نوجوان معرفی شدند

دبیرخانه بیست‌وهشتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان اردکان، هیئت‌داوران آثار بخش نمایشنامه‌نویسی و آثار منتخب مرحله اول مسابقه نمایشنامه‌نویسی این رویداد هنری را معرفی کردند.

|

نظرات کاربران