در حال بارگذاری ...
گزارش مردمی ایران تئاتر در حاشیه برگزاری جشنواره تئاتر کودک و نوجوان

گرمی برگزاری جشنواره سردی هوای همدان را به فراموشی سپرده است

ایران تئاتر: جشنواره کودک در حالی به روزهای پایانی برگزاری نزدیک می شود که شور و هیجان حضور کودکان خندان و پر انرژی همدانی باعث شده که اصلاً سرمای پاییزی هوای شهر همدان احساس نشود.

به گزارش ایران تئاتر جشنواره کودک در حالی به روزهای پایانی برگزاری نزدیک می شود که شور و هیجان حضور کودکان خندان و پر انرژی همدانی باعث شده که اصلاً سرمای پاییزی هوای شهر همدان احساس نشود و هر کجا که ردی از برگزاری جشنواره در مجتمع فرهنگی بوعلی ، مجتمع فرهنگی آوینی، تالار فجر، پارک کودک و دیگر مکان‌های فرهنگی این شهر دیده می شود، سر و صدای شادمانه کودکان فضای پر نشاطی را به وجود آورده و همه را به یاد دوران خوش کودکی‌شان می اندازد. در تمام میادین شهر پوسترهای خوش رنگ جشنواره که صورت خندان چند کودک را نشان می دهد بسیار جلب توجه می‌کند.

بعد از خاتمه اجرای نمایش «خاله سوسکه» به کارگردانی امیر شیخ جبلی با دختر خردسالی به نام مریم رضایی که همراه مادر و دختر خاله اش به دیدن نمایش آمده در باره حضورش در جشنواره و نظرش در باره نمایش می پرسم و او می گوید : سال قبل هم توانستم دوتا از نمایش های جشنواره کودک را ببینیم و برایم خیلی جالب توجه و زیبا بود . نمایش خاله سوسکه  را هم بر اساس داستانی که معلم مهدمان برایم گفته بود برای دیدن انتخاب کردم که کار شاد و آهنگین و جذابی بود و بازیگرانش هم بسیار خوب بازی کردند. دختر خاله مریم هم می گوید : بعد از دیدن نمایش خاله سوسکه خیلی دوست دارم در مهد کودکی که به آنجا می رویم نمایش بازی کنم و حتما این خواسته ام را با خانم مربی ام مطرح می کنم . مادر مریم هم معتقد است که؛ تئاتر دیدن ضمن جذابیت هایش برای کودکان می تواند دارای پیام های اخلاقی مثل مهربانی ، کمک به والدین و کار خوب کردن باشد .

در محوطه بیرونی مجتمع بوعلی علیرضا جلالی راد  نوجوان ایستاده و برنامه و جدول اجراهای جشنواره را نگاه می کند. از او در باره جشنواره می پرسم و پاسخ می دهد که؛ امروز صبح به همراه پدرش برای کاری به همدان آمده اند و روز گذشته تئاتری را در تریلر سیار کانون در شهرشان دیده و خیلی برایش جذابیت داشته و تجربه مطبوعی را برای او رقم زده و فکر می کند یکی از شغل هایی که در آینده دوست دارد انتخاب کند کارگردانی تئاتر است؛ زیرا کارگردان است که به بچه های گروهش می گویند چه کارهایی را انجام بدهد. علیرضا امیدوار است در نوبت بعد از ظهر بتواند یکی از نمایش های صحنه ای جشنواره را حتما ببیند . اما شلوغی سالن کمی او را در خواسته اش نامطمئن نشان می دهد.

در روزهای برگزاری جشنواره حضور کودکان مهد کودکی همدان مربیان‌شان در لابی هتل بابا طاهر و خوش آمد گویی شان به میهمانان خارجی و داخلی و دبیر جشنواره تصاویر زیبایی را رقم زده و حسابی بازار عکس یادگاری گرفتن با مجید قناد دبیر جشنواره گرم است. دبیر مهربان و کودک دوست جشنواره هم معمولا کودکان را دست خالی از لابی هتل بدرقه نمی کند و با دادن پکیچ هدیه ای بچه ها را خوشحال می کند. به نظرم شاد کردن بچه ها یکی از بهترین پیش بینی های جشنواره امسال و یکی از نکات مثبت دبیری مجید قناد است . نکته ای که ساده و معمولی به نظر می رسد. اما نشان می دهد با صرف کمی هزینه با بچه ها و کودکان ارتباط بهتری برقرار کرد .

در محوطه کانون پرورش فکری هم کلی انرژی و نشاط جریان دارد و صدای جوان های استان به گوش می رسد که در ورک شاپ آموزشی کارگاه تئاتر فیزیکال با هدایت خانم پائولا از ایتالیا به شدت با حرف ها و تمرینات جذاب و متنوع این مدرس جوان و خوش فکر ایتالیایی ارتباط برقرار کرده اند . یکی از تمرینات خلاق این مدرس در خصوص ساخت صورتک هایی که بود که هر هنرجو با استنباط از آموزه هایی که مربی برایش گفته بود آن را طراحی می کرد و بازی با توپ در جهت تقویت و تمرکز هنرجویان هم از سایر بخش های ورک شاپ بود .

جان سوما بازیگر با سابقه استرالیایی که سال قبل هم مهمان و مدرس جشنواره بود، با توجه به فیریک خاص و مهربانی و بداهه گوی هایش حسابی بین بچه ها جا باز کرده است و از همه مهم تر در هر روزی که سر کلاس می آید با جعبه شیرینی که خریده از بچه ها پذیرایی می کند و در مسیر بازگشت به هتل هم با خرید جعبه چند کیلویی شیرینی تر از مهمانان پذیرایی می کند و برای خودش حسابی یک مارکو پولو است. او می گوید به تازگی در پاکستان و لبنان بوده اما ایران بهتر است. در مسیر از بازگشت از هتل هم که به شوخی از او خواستم تا مرا با خودش برای بازیگر شدن به استرالیا ببرد با طنز خاصش جواب داد؛ همان بهتر است که روی کار خبرنگاریم تمرکز داشته باشم و فکر بازیگری را از سرم بیرون کنم.!

حضور دکتر قطب الدین صادقی هنرمند ارزشمند کرد تبار کشورمان با کوله باری از تجربه به عنوان داور به طور حتم یکی از جذابیت های جشنواره امسال بود که با تغییر چهره اش ( گذاشتن ریشی انبوه) حسابی تغییر چهره داده بود. سر میز نهار و شام و یا در لابی هتل مدام عوامل گروه های حاضر در جشنواره با او حرف می زدند و راهنمایی می خواستند. دکتر صادقی که خاطره چند سفر مشترک تئاتری را با او دارم یکی از خوش مشرب ترین و خوش سخن ترین آدمهای تئاتری است که از مصاحبت با او به طور حتم خسته نمی شوید. حضور بانو احترام برومند که برای نسل من به واسطه اجرای برنامه های کودکش پر از نوستالژی ، خاطره و جذابیت است فوق العاده حائز اهمیت است. بانوی موقری که با مرگ داود رشیدی تنها به نظر می رسد و انتخاب ایشان توسط دبیر جشنواره برای داوری نشان می دهد باید  بیشترمراقب تنهایی هنرمندان با سابقه مان باشیم . حضور داوود کیانیان موقر و جنتلمن، حضور حسن زارعی هنرمند خوش زبان شیرازی که اغلب مردم او را با بازیش در مجموعه دیوار به دیوار می شناسند . در حالی که سابقه چند دهه ای در تئاتر شیراز دارد نیز جالب توجه است؛ به خصوص با لباس های شیکی که هر روز بر تن می کند و به طور حتم خوش پوش ترین مهمان جشنواره بعد از چند خانم اروپایی حاضر در جشنواره است. در زمانی که با او صحبت می کنم قرار می شود روزی به ایران تئاتر بیاید و رزومه اش را در بانک اطلاعاتی هنرمندان تکمیل کند. حضور جواد انصافی با همسر محترمش هم حائز اهمیت است؛ هنرمندی که مردم بیشتر او را با برنامه اوس عبدلی می شناسند و تئاتری ها با نمایش های سنتی و سیاه بازیش که سیاه را معرکه بازی می کند. صبوری و متانت این هنرمند حداقل برای من خیلی درس عبرت دارد که سر هر چیز ساده ای عصبانی نشوم و درس صبوری کنم.

شب های سرد همدان که به کسی امان نمی دهد زمان زیادی از  محوطه هتل بیرون برود و باعث شلوغی لابی هتل شده. شنبه شب هم تعدادی از جوان ها اقدام به نمایش نامه خوانی کردند که حسابی مورد استقبال قرار گرفت.

همدان حداقل در یک مورد در میان سایر شهرهای ایران متمایز و متفاوت است . معماری عصر پهلوی اول که تحت تاثیر معماری شهر برلین آلمان و تحت نظارت مهندسان آلمانی تقریبا در نود سال پیش انجام شده این شهر را تبدیل به شهری پر از میدان های مرتبط با یکدیگر کرده که بزرگیبرخی از این میدان ها نظیر میدان بابا طاهر واقعا به لحاظ وسعت جالب است و موقعی که به مزار ابوعلی سینا هم سر می زنید دیدن سنگ قبر مرمری سفید رنگ عارف قزوینی هم حس نوستالژی جذابی را  در شما ایجاد می کند.

 

گزارش از احمد محمد اسماعیلی




مطالب مرتبط

امیر مشهدی‌عباس خبر داد

تشکل جشنواره‌های تئاتر کودک و نوجوان کشورهای اسلامی در ایران ایجاد می‌شود
امیر مشهدی‌عباس خبر داد

تشکل جشنواره‌های تئاتر کودک و نوجوان کشورهای اسلامی در ایران ایجاد می‌شود

امیر مشهدی‌عباس، دبیر بیست‌وهشتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان-اردکان از شکل‌گیری «تشکل جشنواره تئاتر کودک و نوجوان کشورهای اسلامی» در ایران خبر داد.  

|

خواسته حسن دادشکر از مدیر تالار هنر

بیشتر آثاری را حمایت کنید که بر اساس اصول تئاتر و درام باشد
خواسته حسن دادشکر از مدیر تالار هنر

بیشتر آثاری را حمایت کنید که بر اساس اصول تئاتر و درام باشد

حسن دادشکر، پیشکسوت تئاتر ایران خطاب به مدیر تالار هنر گفت خواهشی که از شما دارم این است که بیشتر کارهایی را حمایت کنید که بر اساس اصول تئاتر و درام باشد. بعضی از کارها متاسفانه بخش موسیقایی‌اش آن قدر بالاست که محتوا، کارگردانی و بازی و عناصر اصلی درام را تحت تاثیر قرار ...

|

«خَرَمشیر»؛ برداشتی از متون کهن ایرانی روی صحنه

«خَرَمشیر»؛ برداشتی از متون کهن ایرانی روی صحنه

نمایش «خَرَمشیر» به کارگردانی مجتبی خمسه برداشتی از متون کهن ایرانی است که مفاهیم چندگانه و چندلایه را در بر می‌گیرد. این اثر نمایشی تا 27 اسفند در فرهنگسرای خانواده روی صحنه می‌رود.

|

به بهانه نمایش برای نوجوانان

نوجوانی؛ سُر خوردن از دوران کودکی به جوانی
به بهانه نمایش برای نوجوانان

نوجوانی؛ سُر خوردن از دوران کودکی به جوانی

مسلم قاسمی: نوجوانی، سُر خوردن دوران کودکی به جوانی است؛ بنابراین نه تخیل محض است و خواب‌های رنگی کودکانه و نه دوره صلابت و استقلال جوانی! بحث امروز ما، این دوره گذراست! برای ما که در حیطه هنر، ...

|

اعلام آثار منتخب بخش نمایشنامه‌نویسی بیست و هشتمین جشنواره تئاتر کودک و نوجوان

«قصه نمایش» 4 برگزیده معرفی کرد
اعلام آثار منتخب بخش نمایشنامه‌نویسی بیست و هشتمین جشنواره تئاتر کودک و نوجوان

«قصه نمایش» 4 برگزیده معرفی کرد

بخش نمایشنامه‌نویسی بیست و هشتمین جشنواره تئاتر کودک و نوجوان که با عنوان «قصه نمایش» ویژه کودکان و نوجوانان زیر 18 سال برگزار شد، برگزیدگان خود را معرفی کرد.

|

گفت‌وگو با حسن دولت‌آبادی، داور جشنواره اردکان

تصورات غلط سیستم آموزشی نباید دامن‌گیر تئاتر کودک و نوجوان شود
گفت‌وگو با حسن دولت‌آبادی، داور جشنواره اردکان

تصورات غلط سیستم آموزشی نباید دامن‌گیر تئاتر کودک و نوجوان شود

حسن دولت‌آبادی می‌گوید این تصور که دوره ابتدایی را کم‌اهمیت‌تر از دیگر دوره‌های آموزشی می‌شمارد، اشتباهی است که نباید دامن‌گیر تئاتر کودک و نوجوان شود.

|

در گفت‌وگو با بهارک بابک مطرح شد

تمرین ادبیات فولکلوریک و حماسی در کارگاه‌های «جادوی زندگی»
در گفت‌وگو با بهارک بابک مطرح شد

تمرین ادبیات فولکلوریک و حماسی در کارگاه‌های «جادوی زندگی»

مدرس کارگاه‌های «جادوی زندگی» گفت: «در این کارگاه‌ها تلاش بر این بود که ضمن آشنا کردن کودکان با ادبیات فولکلوریک و حماسی، یک یا چند ارزش و نماد زندگی پررنگ در بن مایه اثر به شکلی غیرمستقیم معرفی و همراه با کودکان تمرین شود.»

|

نظرات کاربران