در حال بارگذاری ...
در نشست رونمایی نمایشنامه‌های «تئاتر دیگر»

زیبایی‌شناسی نوشتار از معیارهای انتخاب این مجموعه است

آیین رونمایی از مجموعه نمایشنامه های «تئاتر دیگر» نشر «نیماژ» عصر روز دوشنبه بیستم آبان در تالار مشاهیر مجموعه تئاتر شهر برگزار شد.

به گزارش ایران تئاتر، علی شمس دبیر مجموعه کتاب های نمایشنامه های ایرانی یا عنوان «تئاتر دیگر» در ابتدای این نشست گفت: در جمع آوری این مجموعه نمایشنامه نویسانی مد نظر بودند که قدرت خلاقیت، منش و حضورشان در تئاتر سال های اخیر دست کم در مواجهه با مخاطب به شدت به چشم آمده و لحن و نحوه نگاه مختص به خود را در آثارشان جاری می کنند. در این ارتباط می توانیم آرای بسیاری از منتقدان و مخاطبان نمایشنامه هایی را که تا کنون در این مجموعه چاپ شده چه در حوزه اجرا و یا در حوزه های مطالعاتی گواه بگیریم. نمایشنامه هایی که در این کتاب ها چاپ شده اغلب متعلق به اقایان است و تنها زنی که نمایشنامه هایش را در این مجموعه می بینیم خانم بهار کاتوزی است که نگاه خوبی به نمایشنامه نویسی دارد. محمد مساوات، جابر رمضانی، پوریا کاکاوند، عباس جمالی و آرش عباسی قطعاً نیاز به معرفی من ندارند و مخاطب آن ها را  می شناسد و با آثارشان مواجه شده است. در این کتاب ها نمایشنامه ها به انتخاب خود نویسندگان در مجموعه قرار گرفته که امیدوارم از خواندنشان لذت ببرید و نظراتتان را با ما در میان بگذارید. نکته مهمی که در این مجموعه می بینیم و شخصاً از این بابت خیلی خوشحالم قبول زحمت محمد مساوات برای طراحی موزون و گرافیک بسیار پسندیده ای است که در این مجموعه لحاظ کرده است. از این جهت بسیار مفتخر و از محمد مساوات سپاسگذارم و فکر می کنم سلیقه بصری این مجموعه به واسطه طراحی او حتماً افزایش پیدا کرده است. امیدوارم هر زمان که قصد داریم آثار افراد شاخص کشور را در حوزه مختلف نشر بدهیم حتماً به گرافیک و لحن بصری آن هم توجه نشان بدهیم.

او در ادامه سخنانش در توضیح چرایی انتخاب این نمایشنامه ها در این مجموعه بیان کرد: قصد ما این است که سلسله مجموعه هایی از نمایشنامه های ایرانی را نشر بدهیم و این اولین گام در این مسیر است. قطعاً نمایشنامه نویسان خوب دیگری در کشور داریم، اما به دلیل محدودیت در ظرفیت های انتشار اولین گام در این چهارده نمایشنامه از هفت نمایشنامه نویس اختصاص یافته است. به تواتر و همچنان که پیش خواهیم رفت آثار دیگری به این مجموعه ها اضافه خواهد شد و این رویکرد ادامه خواهد داشت. اما در بدو امر آثاری که در این مجموعه منتشر شده به لحاظ زیبایی شناسی نوشتار و نگاهشان قابل تامل هستند و اینطور که به نظر من به عنوان دبیر مجموعه می رسید واجد ویژگی هایی هستند که مخاطب در مواجهه با آن ها می تواند یک سلیقه جذاب و شخصی با زبانی که بر حسب آن نمایشنامه نویس توانسته جهان قائم به خود را خلق کند دریافت کند. بر همین اساس انتخاب آثار این مجموعه بر حسب یک نگاه زیبایی شناسانه به زیست آرتیستیک این هنرمندان بوده است.     

محمد مساوات در بخش بعدی این نشست در ارتباط با طراحی گرافیک این مجموعه گفت: وقتی آقای شمس پیشنهاد انتشار این مجموعه را دادند از دو منظر من بسیار خوشحال شدم. یکی اینکه می توانستم دو نمایشنامه ام را به چاپ برسانم و از دیگر سو طراحی جلد این مجموعه را به عهده بگیرم که  برایم بسیار لذتبخش بود.

بهار کاتوزی در ادامه این نشست در ارتباط با پیشنهاد چاپ دونمایشنامه اش در این مجموعه گفت: یکی از این نمایشنامه ها قدیمی تر و دیگری متعلق به یکی دو سال قبل است. وقتی در جریان انتشار این مجموعه قرار گرفتم به نظرم کار جالب توجهی آمد و نویسندگانی که در این مجموه اثارشان چاپ شده همگی از نظر من دارای ویژگی هایی منحصربفرد هستند و برای من حضور در این میان خوشایند است. نمایشنامه « میز» یک مونولوگ و در ادامه تجربه ای است که در « نسبیت خاص»  داشتم.

به گزارش ایران تئاترعباس جمالی نیز در ادامه این نشست گفت: سال ها بود دوست داشتم نمایشنامه هایم چاپ شود و اکنون از این اتفاق خوشحالم. پیش از این قصد داشتم شعرهایم رابرای چاپ به نشر نیماژ بدهم ولی حالا در مورد نمایشنامه هایم این اتفاق افتاده است. اصولاً این دو متن را برای اجرا نوشتم و زمانی که ان ها را می نوشتم هرگز به چاپ شان فکر نمی کردم.

پوریا کاکاوند دیگر نمایشنامه نویسی که آثارش در این مجموعه آمده گفت:  ما گروهی چهار نفره هستیم به اسم «سوراخ تو دیوار» و امسال دهمین سال فعالیت مان است. اسم سه نفرمان از این گروه اکنون در این مجموعه است و این برایم خوشحال کننده است که چند نمایشنامه مان در این کتاب ها چاپ شده است.

جابر رمضانی در بخش بعدی این نشست گفت: باید یادی کنم از محمد چرمشیر که نمایشنامه نویسی را از او یاد گرفتم که سعی می کرد همیشه در کنار آموزش نمایشنامه نویسی این تئوری را هم به ما یاد بدهد که نویسنده-کارگردان ها در تئاتر ایران و دنیا چطور می توانند این دو حوزه فعالیتی را از هم جدا کنند و چطور نمی توان و نمی بایست این ها را از هم جدا کرد.

آرش عباسی هم در ادامه بیان کرد: شاید بتوانم بگویم در عالم نمایشنامه نویسی یک نسل زودتر از نویسندگانی که در این مجموعه می بینیم از نوشتن ناامید شده ام، احساس پیری می کنم و نسبت به جریان نمایشنامه نویسی ایران چندان امیدی ندارم. این شاید یکی از معدود دفعاتی  است که خوشحال شدم از چاپ نمایشنامه هایم و این کتاب ها را که دیدم به نظرم بسیار درست و شکیل چاپ شده است.  

مهدی اشرفی مدیر اجرایی نشر نیماژ نیز در بخش پایانی این نشست گفت: خوشحالم از اینکه در خدمت دوستانی هستم که تولید محتوای ویژه می کنند و در حوزه کارگردانی، نویسندگی و بازیگری در کارهایی که خلق می کنند شاید به جای هزاران نفر زندگی می کنند. نشر نیماژ از دو سال پیش در حوزه تئاتر فعالیت هایش را پی گرفته است. پیش از این آقای اصغر نوری مسئول این بخش انتشارت بودند و به دلیل سیاست گذاری های نشر نیماژ که دوست داشتیم نگاهی خلاقانهتر و پویاتر را در مسیر راه خود قرار دهیم از آقای علی شمس که چه در حوزه سواد کاری و چه خلاقیت  برای همه شما خوانا و شناسا هستند دعوت به همکاری کردیم.   

گفتنی است؛ مجموعه اول نمایشنامه های «تئاتر دیگر» نشر «نیماژ» که در این نشست رونمایی شد عبارت از «وقتی خروس غلط می خواند» و « دقیقاً مثل سبزوار بعد از عبور چنگیز» از علی شمس، «بیضایی» و «کروکودیل» از محمد مساوات، «سوراخ» و « صدای آهسته برف» از جابر رمضانی، نآنا کارنینا» و «سیگنال» از آرش عباسی، «میز» و « 1979» از بهار کاتوزی، «روولور» و « ضیافت پنالتی ها» از پوریا کاکاوند، «دریازدگی» و « پنج ثانیه برف» از عباس جمالی است.

 




مطالب مرتبط

نظرات کاربران