در حال بارگذاری ...
پیشنهادهای هفته 20

برگشتن، سگدو و تجربه های اخیر

ایران تئاتر- رضا آشفته: هویت داشتن، سرزمین داشتن، خانواده داشتن، اصالت داشتن از جمله مفاهیمی است که این روزها در ایران ما باید خواهان بسیاری داشته باشد که جامعه به ناگزیر در مسیر هویت باختگی بحران ناشی از دوره سنت به مدرن است و این خود دلیلی آشکار است برای اینکه این هفته سه نمایش را با دیدگاه های قابل تامل و شیوه های متفاوت را برگزینیم و شما را دعوت کنیم که از این مهم چشم نبندیم.

نمایش های برگشتن کار حسین مسافرآستانه، سگدو کار عباس غفاری و تجربه های اخیر کار مجتبی جدی را ببینید و مطمئن باشید به دنبال بیان پرسش های حیاتی درباره خودتان هستند و حتما از شکل و شیوه اجرا نیز بدتان نخواهد آمد و در این مسیر گمشدگی تئاتر برایتان این نوع کارها تداعی گر حقیقتی غیر قابل انکار خواهند بود.

برگشتن

برگشتن از آن دست نمایش هایی که به مسائل و آسیب های اجتماعی ناشی از جنگ می پردازد و اگر دوست دارید که در یک وضعیت غیر متعارف از نمایش های مرتبط با زمان جنگ تحمیلی قرار بگیرید حتما این کار را ببینید. حسین مسافر آستانه با نگاه و شیوۀ متفاوت اثر قابل تاملی را به صحنه آورده و بی آنکه بخواهد شعار بدهد، گام به گام به برخوردی تامل برانگیز دامن زده است که ما را با یک نگاه دوگانه نسبت به آباد سازی ویرانه های بر جا مانده از دوران جنگ در خرمشهر همراه می کند که آیا بشود یا نشود؟ و در دل این ماجراها برخوردهایی عجیب تر در مواجهه با افرادی است که هر یک به گونه ای از آن جنگ خاطراتی دارند و به سادگی از نشانه های موجود نمی خواهند دل بکنند. مادرانی که در آن ویرانه ها و سرزمین سوخته فرزندان گمشده ای دارند که شاید پیکر تیر و ترکش خورده یشان در جایی از آن به امانت آرمیده باشد و بشود هنوز هم به بازگشت نشانی از ایشان امیدوار بود.

در این نمایش بازیگران تئاتر در اختیار کارگردان بوده اند که به بازی های ضد حس و تجربه های متفاوت دست بزنند که اگر بازیگران اسمی در اختیارش می بودند چنین پیکره و شمایل تامل برانگیزی هرگز شکل نمی گرفت. میزانسن هایی سخت و دشوار که تا اینجا بازیگرها  دارند بر این سختی ها در مهندسی پر تحرک با ریزه کاری های دقیق چیره می شوند که این همه خط کشی متناقض نما را به چالشی دقیق برای تماشاگران تبدیل کنند.

نمایش "برگشتن" نوشته خیراله تقیانی‌پور با دراماتورژی مرتضی شاه‌کرم و کارگردانی حسین مسافرآستانه ساعت 19:30 در سالن چهارسو روی صحنه است. فرید قبادی، شیرین بینا، مجید رحمتی، علی غابشی، فاطمه رادمنش، ابتسام بغلانی، ماهان عابدی، طاها عابدی و پونه شاملو بازیگران این اثر نمایشی هستند.

سگدو

مهاجرت دیگر در تمام دنیا امر همگانی شده است به ویژه در سرزمین ها بی توسعه و در حال توسعه که هنوز برخی از مردمان این سرزمین ها احساس  ماندگاری در سرزمین خود نمی کنند و دوست دارند به بدبختی هاو  تبعیض های جهان بیگانه تن بدهند. شاید هم مهاجرت برای برخی به ناگزیر و خوشبختی در پی داشته باشد اما در سگدو چنین نیست!

اگر برای شما نیز کوچ کردن از وطن مساله است؛ شاید این اثر بتواند بخشی از پرسش های شما را پاسخ بدهد و در این متن، محمد چرمشیر بخشی از این آسیب ها را در دل کابوسی بی سروته مرور می کند که در واقع هویت باختگی و استحالۀ یک انسان به پیکره و شمایلی دیگر گونه و درواقع غرب گرایانه را نمایان کند. زنی به نام لنو که با آن همه اوهام و کابوس که همه آدمها واقعی و غیرواقعی او را دارند آزار و اذیت می کنند در نهایت این بیچاره را به جایی می رساند که ضمن پوشیدن لباس و آرایش متفاوت در ادارۀ مهاجرت اعلام کند که دیگر هیچ دلبستگی به وطن و هویت راستین اش ندارد.

بازیگران نام آشنا و حرفه ای در این کار حضور یافته اند و همه دلبسته کارند و سعی می کنند مخاطب را راضی نگه دارند. دکور هم متفاوت و خلاصه است که بشود از آن به معنایی رسید که در واقع به دنبال بیان معناباختگی است و این به گونه ای نسیان تحمیل شده ای است که انسان را از ریشه ها و اصالت های هویت بخشش دور می گرداند.

سالن سایه مجموعه تئاتر شهر از 16 آبان ماه ساعت 18 پذیرای نمایش "سگدو" به نویسندگی محمد چرم‌شیر و کارگردانی عباس غفاری است. مرتضی آقاحسینی، زهره رستمی، محمدرضاصولتی، سروش طاهری و آیه کیان پور در این اثر بازی می‌کنند.

تجربه های اخیر

اگر به خانواده، تاریخ و گذر نسل ها علاقه دارید و اگر دلتان دوست دارد که دچار فرمی دگرگون یافته در این رویارویی و گذر نسل ها را مشاهده کنید، حتما تجربه های اخیر را ببینید. متنی که پرسشگر است و ما را در یک سده و اندی در حال گذار با همۀ دگرگونی هایش قرار می دهد.

به قول خود امیررضا کوهستانی در پس گفتار نمایشنامه تجربه های اخیر بارزترین نکته در این نمایشنامه ساختار باز این اثر است، به گونه ای که کارگردانانی که قصد اجرای آن را دارند می توانند بدون در نظر گرفتن منطقهای دست و پا گیر داستانی و تحلیل روانشناسانه شخصیت ها، نمایشنامه را بر اساس طرح اجرایی و توانایی های بازیگران خود بازنویسی کنند. ساختار باز این اثر موجب خواهد شد که هر اجرای دیگری نیز که از این نمایشنامه صورت گیرد یک آفرینش جدید و منحصر به فرد باشد. گویی این متن، بوم سفیدی است که کارگردان همچون نقاش اندیشه خود را بر صفحه آن می نگارد.

در مقدمه ای که کوهستانی در مقدمه اثر خود نگاشته است در مورد فضا و پیام کلی نمایش به این دو جمله اشاره می کند:

«سرانجام این سالها نیستند که در زندگی ما اهمیت دارند ، بلکه زندگی ما در این سالهاست که واجد اهمیت است.» - آبراهام لینکلن

«مشکلات جهان به دست آدمهای شکاک یا نا امید که افق دیدشان به واقعیت های بدیهی محدود است حل نمی شود. ما به انسانهایی نیازمندیم که بتوانند آنچه تا کنون وجود نداشته را در خیال خود متصور شوند.» - جان فیتز جرالد کندی

نمایش که براساس نگاه آزاد امیررضا کوهستانی به نمایشنامه نادیا راس و جکوب ورن است، روایت 119 ساله از زندگی سه نسل خانواده‌ای است، این روایت از زبان زنان خانواده نقل می‌شود و...

«تجربه‌های اخیر» به نویسندگی امیررضا کوهستانی و کارگردانی مجتبی جدی است که ساعت 18:30 در تماشاخانه استاد انتظامی خانه هنرمندان ایران روی صحنه است. زینب ایزد پناه، رضا شیخ انصاری، مرضیه فیلی، علیرضا مویدی، نیوشا نادری و پریسا هاشم پور بازیگران این نمایش هستند.




نظرات کاربران