در حال بارگذاری ...
سهراب سلیمی درباره تازه‌ترین نمایش خود گفت:

«آقای اشمیت کیه؟» نمایشنامه‌ای جهان‌شمول است

«آقای اشمیت کیه؟» به نویسندگی سباستین تیری و کارگردانی سهراب سلیمی، از دی‌ماه امسال در تماشاخانه جوانمرد خانه تئاتر به صحنه می‌رود. سلیمی درباره دلیل انتخاب این نمایش گفت:علاوه بر علاقه شخصی به لحاظ موضوع نیز، نمایشنامه‌ای جهان‌شمول است.

به گزارش ایران تئاتر سهراب سلیمی، کارگردان «آقای اشمیت کیه؟» دلیل انتخاب این اثر را علاوه بر علاقه شخصی، ارزشمندی نمایشنامه دانست و گفت: «علاوه بر علاقه شخصی به لحاظ موضوع نیز، نمایشنامه‌ای جهان‌شمول است. یک کارگردان وقتی اثری را انتخاب می‌کند، خوش آمدن در تمام جوانب، وضعیت اجتماعی و اتمسفر کنونی جامعه تعریف می‌شود. نگرشم به‌عنوان یک کارگردان، نه امروز که همیشه این بوده که آثار انتخابی، مرتبط به دغدغه من و جامعه پیرامونم باشد.»
این نمایشنامه، نگاه دقیقی به فقدان هویت دارد و موضوع آن، باعث شده که بسیار موردتوجه قرار بگیرد. «آقای اشمیت کیه؟» پیش‌ازاین نیز بارها توسط کارگردان‌های دیگر در ایران و سایر کشورها اجراشده است.
سهراب سلیمی نیز بابیان اینکه ‌پیش‌ازاین نیز، زنده‌یاد داوود رشیدی این اثر را کارگردانی کرده، توضیح داد: «حتی اگر یک نمایشنامه، هزاران بار اجراشده باشد، بازهم کارگردان می‌تواند نگاه جدید و متفاوتی به آن اثر کند‌. من به لحاظ فکری و فضاسازی، کریدوری را باز می‌کنم که هیچ شباهتی به آثار قبلی نداشته باشد. اگر حتی بخواهم بار دیگر این اثر را اجرا کنم، هیچ ربطی به این اجرا نخواهد داشت.»
نمایش «آقای اشمیت کیه؟», دومین اثری است که در تماشاخانه جوانمرد، اجرا خواهد شد.
سهراب سلیمی، عضو کانون کارگردانان خانه تئاتر، درباره انتخاب این سالن گفت: «به‌عنوان یکی از اعضای خانه تئاتر، با توجه به شناختی که از این ساختمان و تماشاخانه داشتم، ترجیح دادم در این سالن اجرا داشته باشم؛ در خانه خودم. مختصات جغرافیایی و فنی این سالن برای من آشناست. با این شناخت و با توجه به امکانات فنی، این تماشاخانه را انتخاب کردم؛ انتخابی که از پیش تعیین‌شده بوده نه تحمیلی.»
او در مورد طراحی لباس، صحنه و گریم گفت: «در این نمایش از ساخت موسیقی گرفته تا طراحی صحنه و لباس، با فضایی روبه‌رو خواهید شد که بدیع و خاص است. درواقع موسیقی، لباس، صحنه و اکسسوار، با توجه به موضوع و فضای نمایش انتخاب و به یک پیکر واحد تبدیل شده‌اند.»

در خلاصه نمایشنامه «آقای اشمیت کیه؟» آمده: مردی به دنبال هویت خود می‌گردد. هرچه بیشتر جستجو می‌کند بیشتر از باورهای خود دور می‌شود تا جایی که پی می‌برد مکان تنها تصور او بوده است نه جایی که در آن سی‌سال زندگی کرده ...
سباستین تیری، این نمایشنامه را نوشته و شهلا حائری مترجم آن است.
ایرج راد، شهره رعایتی، میثم رازفر، سینا خدابخشی به‌عنوان بازیگران این نمایش معرفی شده‌اند.
دیگر عوامل این نمایش عبارتند از: صبا علیزاده طراح موسیقی، امیرحسین قدسی طراح صحنه، شهره رعایتی دستیار کارگردان و طراح لباس، رضا حیدری طراح نور، رضوانه عباسی منشی صحنه، معصومه علی‌نژاد مدیر صحنه، مصطفی حمیدی‌فر هماهنگی گروه، بهزاد مرتضوی مدیر روابط‌عمومی.
«آقای اشمیت کیه؟» به نویسندگی سباستین تیری و کارگردانی سهراب سلیمی، دی‌ماه امسال در تماشاخانه جوانمرد به نشانی خیابان سمیه، بعد از نجات‌اللهی، پلاک ۲۶۰، خانه تئاتر اجرا خواهد شد.

 




مطالب مرتبط

در ویژه‌برنامه «یلدای خُرَمروز» مطرح شد

یلدا می‌گوید امید در پس ناامیدی متولد می‌شود
در ویژه‌برنامه «یلدای خُرَمروز» مطرح شد

یلدا می‌گوید امید در پس ناامیدی متولد می‌شود

احمد محیط طباطبایی، رییس ایکوم در ویژه‌برنامه «یلدای خُرَمروز» که به مناسبت شب یلدا و آغاز فصل زمستان در خانه هنرمندان برگزار شد، گفت یلدا مطابق همه آن چیزی بوده که در فرهنگ ایران بوده است و آن این‌که تاریکی به‌روشنی رسیده؛ شب به‌روز ختم شده و امید در پس ناامیدی متولد ...

|

انجمن مدرسان خانه تئاتر برگزار می‌کند

نشست تخصصی با موضوع «روابط عمومی، رسانه و تبلیغات؛ انتقال و گسترش آگاهی»
انجمن مدرسان خانه تئاتر برگزار می‌کند

نشست تخصصی با موضوع «روابط عمومی، رسانه و تبلیغات؛ انتقال و گسترش آگاهی»

انجمن مدرسان خانه تئاتر با همکاری مرکز آموزش، پنجمین و آخرین نشست از سلسله نشست‌های تخصصی اکوسیستم تئاتر را با موضوع «روابط عمومی، رسانه و تبلیغات؛ انتقال و گسترش آگاهی» برگزار می‌کند.

|

با حضور جمعی از هنرمندان و دانشجویان زنده‌یاد صادق صفایی

کتابخانه هنرمند فقید، در سالروز تولدش به خانه تئاتر اهدا شد
با حضور جمعی از هنرمندان و دانشجویان زنده‌یاد صادق صفایی

کتابخانه هنرمند فقید، در سالروز تولدش به خانه تئاتر اهدا شد

بیش از دو سال از درگذشت صادق صفایی، هنرمند تئاتر و سینما و مدرس دانشگاه می‌گذرد و روز گذشته، هم‌زمان با سالروز تولد او، کتابخانه شخصی‌اش به خانه تئاتر اهدا شد.

|

نظرات کاربران