در حال بارگذاری ...
مجید علم‌بیگی در گفت‌وگو با ایران تئاتر

دراماتورژی در تئاتر کودک و نوجوان کارکردهای ویژه‌ای دارد

مجید علم‌بیگی کارگردان نمایش «پروفسور جیلی بیلی» به ایران تئاتر گفت: معتقدم دراماتورژی در تئاتر کودک و نوجوان از کارکردهای ویژه‌ای برخوردار است و می‌تواند نقش موثر و مثبتی در کیفیت نهایی آثار داشته باشد.

مجید علم‌بیگی کارگردان نمایش کودک و نوجوان «پروفسور جیلی بیلی» که این روزها در تالار هنر روی صحنه رفته در گفت و گو با ایران تئاتر در ارتباط با نحوه شکل گیری این اثر بیان کرد: متن این نمایش برگرفته از نمایشنامه «قصه فندق شکن» اثر «دیوید وود» است. اساساً نوشته های دیوید وود درام های جذاب و قدرتمندی هستند و حسین فدایی حسین ترجمه های خوبی از آثار این نویسنده ارائه کرده است. این نمایشنامه نیز ویژگی های جالب توجهی را در خود داشت و از سوی دیگر قصه ای آشنا برای ما ایرانی ها را روایت می کند. پروفسور جیلی بیلی تنها شخصیت انسانی این نمایشنامه است و دیگر کاراکترها همه اجزای آجیل های خوراکی هستند که فانتزی تمام عیاری را پیش روی مخاطب می گذارند. نمایشنامه اصلی به علت طولانی بودن اجرایی 3 ساعته را می طلبید و از آنجا که امکان اجرایی با این مدت زمان را در اختیار نداشتیم؛ بنابراین نسخه ای 70 دقیقه ای را برای اجرا آماده کردیم. یکی از ویژگی های  نوشته های دیوید وود توجه بر ریزه کاری ها و جزئیات است و از سوی دیگر او به ارتباط گیری گروه نمایش با مخاطب کودک و نوجوان همزمان با اجرای اثر اعتقاد جدی دارد. شخصاً هم به ارتباط و مشارکت گروه اجرایی و مخاطب اهمیت می دهم و در اجرای «پروفسور جیلی بیلی» نیز تا جایی که زمان اجازه می دهد ارتباط گیری ما با تماشاگران دنبال می شود.  

این کارگردان و بازیگر تئاتر در ادامه سخنانش در خصوص روند آماده سازی این متن برای اجرا گفت: با وجود اینکه نمایش ما نسخه کوتاه تری از نمایشنامه دیوید وود را ارائه می دهد، از بازنویسی متن به شکل معمول اجتناب کردیم و بیشتر بر دراماتورژی نمایش متمرکز شدیم. اساساً واژه دراماتورژی در تئاتر ما به معانی مختلفی تعبیر می شود و در تئاتر بزرگسالان عموماً با مفاهیم و کارکردهای پیچیده و خاصی همراه است. با این حال معتقدم دراماتورژی در تئاتر کودک و نوجوان جدای از اینکه می تواند نقش موثر و مثبتی در کیفیت نهایی آثار داشته باشد، در این عرصه از کارکردهای ویژه ای هم برخوردار است که در ارتباط با مخاطب کودک و نوجوان لازم است در نظر گرفته شوند. در این اثر تلاش مان در این زمینه در قالب ویرایش صحیح متن و تحلیل موقعیت و شخصیت های نمایش بروز کرده است. همچنین تلاش کردیم بدون آن که متن را برای مخاطب ایرانی به اصطلاح معمول آداپته کنیم، فضای نمایش به جغرافیا و حال و هوای خودمان نزدیک تر شود. یکی از جلوه های نزدیک شدن نمایش «پروفسور جیلی بیلی» به حال و هوای ایرانی شوخی های و موقعیت های کمیک در این اجرا است. دیوید وود به ایجاد فضای شاد و کمیک در آثارش بهای زیادی می دهد. اما از آنجا که بسیاری اوقات جنس شوخی ها و طنز آثار خارجی برای ما جذاب و قابل درک نیست، یا بی مزه به نظرمان می رسند و به آن ها نمی خندیم. بر این اساس تلاش کردیم تا موقعیت های کمیک و شوخی ها با روحیه و ذائقه مخاطب ایرانی همخوانی و نزدیکی داشته باشد.

علم بیگی در بخشی دیگر از سخنانش در ارتباط با اقتضائات نمایش های کودک و نوجوان بیان کرد: متاسفانه ما در بخشی از کارکردهای تئاتر کودک و نوجوان همواره دچار افراط و تفریط می شویم. جنبه های مفرح و شادی آور در تئاتر ما گاه چنان برجسته می شود که این آثار را بیشتر به جنگ های تلویزیونی نزدیک می کند. شخصاً مفرح بودن را یکی از ویژگی های لازم نمایش های کودک و نوجوان می دانم، اما معتقدم این ویژگی نباید در نمایش آنقدر غالب شود که دیگر جنبه ها و کارکردهای تئاتر کودک و نوجوان چون آموزندگی و الهام بخشی از دست برود.

این هنرمند در بخش پایانی سخنانش نیز در خصوص تجربه اجرای این نمایش در تالار هنر گفت: در دوره مدیریت جدید تالار هنر، فعالیت در این مجموعه برای هنرمندان و گروه های مستقل تئاتر کودک و نوجوان بیشتر فراهم شده است؛ و از این بابت شخصاً از مدیریت مجموعه قدردانی می کنم.   




مطالب مرتبط

خواسته حسن دادشکر از مدیر تالار هنر

بیشتر آثاری را حمایت کنید که بر اساس اصول تئاتر و درام باشد
خواسته حسن دادشکر از مدیر تالار هنر

بیشتر آثاری را حمایت کنید که بر اساس اصول تئاتر و درام باشد

حسن دادشکر، پیشکسوت تئاتر ایران خطاب به مدیر تالار هنر گفت خواهشی که از شما دارم این است که بیشتر کارهایی را حمایت کنید که بر اساس اصول تئاتر و درام باشد. بعضی از کارها متاسفانه بخش موسیقایی‌اش آن قدر بالاست که محتوا، کارگردانی و بازی و عناصر اصلی درام را تحت تاثیر قرار ...

|

امیر مشهدی‌عباس خبر داد

تشکل جشنواره‌های تئاتر کودک و نوجوان کشورهای اسلامی در ایران ایجاد می‌شود
امیر مشهدی‌عباس خبر داد

تشکل جشنواره‌های تئاتر کودک و نوجوان کشورهای اسلامی در ایران ایجاد می‌شود

امیر مشهدی‌عباس، دبیر بیست‌وهشتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان-اردکان از شکل‌گیری «تشکل جشنواره تئاتر کودک و نوجوان کشورهای اسلامی» در ایران خبر داد.  

|

«خَرَمشیر»؛ برداشتی از متون کهن ایرانی روی صحنه

«خَرَمشیر»؛ برداشتی از متون کهن ایرانی روی صحنه

نمایش «خَرَمشیر» به کارگردانی مجتبی خمسه برداشتی از متون کهن ایرانی است که مفاهیم چندگانه و چندلایه را در بر می‌گیرد. این اثر نمایشی تا 27 اسفند در فرهنگسرای خانواده روی صحنه می‌رود.

|

گفت‌وگو با اسماعیل رحیمی‌سروش، نویسنده و کارگردان «کتابخورها»

صداقت و احترام؛ شرط‌های ماندگاری در عرصه نمایش کودک
گفت‌وگو با اسماعیل رحیمی‌سروش، نویسنده و کارگردان «کتابخورها»

صداقت و احترام؛ شرط‌های ماندگاری در عرصه نمایش کودک

اسماعیل رحیمی‌سروش، نویسنده و کارگردان نمایش «کتابخورها» با بیان اینکه مسیر زندگی‌اش با تماشای نمایش کودک تغییر کرده است، از لزوم صداقت و احترام در تولید اثر برای کودکان به عنوان شرط‌هایی برای ماندگاری در این عرصه سخن گفت.

|

به بهانه نمایش برای نوجوانان

نوجوانی؛ سُر خوردن از دوران کودکی به جوانی
به بهانه نمایش برای نوجوانان

نوجوانی؛ سُر خوردن از دوران کودکی به جوانی

مسلم قاسمی: نوجوانی، سُر خوردن دوران کودکی به جوانی است؛ بنابراین نه تخیل محض است و خواب‌های رنگی کودکانه و نه دوره صلابت و استقلال جوانی! بحث امروز ما، این دوره گذراست! برای ما که در حیطه هنر، ...

|

اعلام آثار منتخب بخش نمایشنامه‌نویسی بیست و هشتمین جشنواره تئاتر کودک و نوجوان

«قصه نمایش» 4 برگزیده معرفی کرد
اعلام آثار منتخب بخش نمایشنامه‌نویسی بیست و هشتمین جشنواره تئاتر کودک و نوجوان

«قصه نمایش» 4 برگزیده معرفی کرد

بخش نمایشنامه‌نویسی بیست و هشتمین جشنواره تئاتر کودک و نوجوان که با عنوان «قصه نمایش» ویژه کودکان و نوجوانان زیر 18 سال برگزار شد، برگزیدگان خود را معرفی کرد.

|

گفت‌وگو با حسن دولت‌آبادی، داور جشنواره اردکان

تصورات غلط سیستم آموزشی نباید دامن‌گیر تئاتر کودک و نوجوان شود
گفت‌وگو با حسن دولت‌آبادی، داور جشنواره اردکان

تصورات غلط سیستم آموزشی نباید دامن‌گیر تئاتر کودک و نوجوان شود

حسن دولت‌آبادی می‌گوید این تصور که دوره ابتدایی را کم‌اهمیت‌تر از دیگر دوره‌های آموزشی می‌شمارد، اشتباهی است که نباید دامن‌گیر تئاتر کودک و نوجوان شود.

|

نظرات کاربران