در حال بارگذاری ...
در نشست سایکودرام جشنواره تئاتر مهر کاشان مطرح شد:

نمایش درمانی و سایکودرام اقشار مختلف جامعه را دربرمی گیرد

سبا اصلیان مدرس نشست تخصصی سایکودرام در پانزدهمین جشنواره تئاتر مهر کاشان گفت: موضوع «نمایش درمانی» ناظر به استفاده از ابزار بدن و تحرک برای اقشار مختلف از افراد عادی تا دانشجوی روان‌درمانی و تئاتر و البته مبتلایان به اتیسم و اختلالات ذهنی حرکتی است.

به گزارش ایران تئاتر به نقل از کمیته تبلیغات و اطلاع رسانی پانزدهمین جشنواره سراسری تئاتر مهر کاشان، سبا اصلیان در این نشست که در فرهنگ‌سرای مهر برگزار شد به معرفی رشته درام تراپی یا نمایش درمانی، تفاوت آن با سایکو درام و تئوری‌های بنیادینی که بر این رشته مسلط است و همچنین تاریخچه و پیشینه این رشته پرداخت.

وی بابیان این‌که درواقع می‌توان گفت نمایش درمانی برای چند قشر مفید است یادآور شد: دسته نخست مراجعانی هستند که احساس می‌کنند جلسه‌های روان‌درمانی، گفتاردرمانی برایشان ساده و مفید نیست و نیاز دارند که به این سبک در جلسات نمایش درمانی به‌صورت عادی بنشینند و برای مسئله‌ای گفتمان کنند یا ممکن است در دسته دوم بعضی‌ها احساس نیاز می‌کنند تا مقداری به شکل بدنی با مسائل درونی‌شان مواجه شوند و کسب تجربه کنند و احساس می‌کنند دوست ندارند به‌صورت مستقیم وارد مسئله‌ای قدیمی شوند و به‌صورت قصه و با داستان افسانه و اسطوره و... بازی‌های نمایشی مواجه با مسائل درونی خودشان شوند.

مدرس نشست تخصصی سایکودرام تصریح کرد: این کارگاه برای دسته دیگر مانند دانشجویان رشته تئاتر مفید است چون به لحاظ شناخت بهتر خودشان در پروسه آموزش تئاتر و هم به لحاظ استفاده دیگری که می‌توانند در تئاتر کسب کنند و با آن آشنا شوند و البته دسته دیگر مانند دانشجویان رشته روان‌درمانی که با شاخه دیگری از روان‌درمانی «روان‌درمانی نوین یا انسان‌گرا» آشنا شوند که به گونه دیگری با مراجعین‌شان برخورد کنند.

اصلیان با اشاره به حضور شماری از مدیران و مربیان مراکز نگهداری توان یابان ذهنی حرکتی تحت نظارت اداره بهزیستی کاشان در این نشست تخصصی گفت: سایکودرام در مورد نحوه برخورد و کنترل کودکان بی پرست، کودکان کم توان جسمی و ذهنی و مبتلا به اتیسم و سالمندان الزایمر و بستری دائم در مراکز و همچنین ارتباط والدین با کودک کاربرد دارد که همه این مباحث امروز آموزش داده شد که البته بحث گسترده‌تر آن در یک نشست نمی‌گنجد.

گفتنی است با تلاش اعضای ستاد برگزاری پانزدهمین جشنواره سراسری تئاتر مهر کاشان، هم‌زمان با این جشنواره کارگاه‌های آموزشی و نشست‌های تخصصی برای علاقه‌مندان و دوستداران هنر، طی روزهای 21 تا 29 آذرماه در فرهنگ‌سرای مهر سازمان فرهنگی اجتماعی و ورزشی شهرداری کاشان برگزار می‌شود.




نظرات کاربران