در حال بارگذاری ...
مدیر کل هنرهای نمایشی در اختتامیه جشنواره ملی نمایش‌نامه‌نویسی اقتباسی گام دوم:

لزوم توجه به جایگاه و جریان درام‌نویسی در تئاتر کشور

شهرام کرمی در اختتامیه اولین جشنواره ملی نمایش‌نامه‌نویسی اقتباسی گام دوم، در خصوص اهمیت درام‌نویسی اظهار کرد: رویدادهای مختلفی در سراسر کشور برگزار می‌شود که نقششان در رشد، اعتلا و توسعه تئاتر کشور انکارناپذیر است و معمولا رویدادهایی که برگزار می‌شود، اتفاقاتی است که جنبه‌های اجرایی نمایش را دنبال می‌کند.

به گزارش ایران تئاتر، مدیرکل هنرهای نمایشی کشور ، بر لزوم توجه به نقش و جایگاه جریان نمایش‌نامه‌نویسی در تئاتر کشور تاکید کرد.

شهرام کرمی در اختتامیه اولین جشنواره ملی نمایش‌نامه‌نویسی اقتباسی گام دوم سخن می‌گفت، در خصوص اهمیت درام‌نویسی اظهار کرد: رویدادهای مختلفی در سراسر کشور برگزار می‌شود که نقششان در رشد، اعتلا و توسعه تئاتر کشور انکارناپذیر است و معمولا رویدادهایی که برگزار می‌شود، اتفاقاتی است که جنبه‌های اجرایی نمایش را دنبال می‌کند.

وی افزود: حقیقتا آنچه توجه به آن ضروری است، مبحثی تحت عنوان درام‌نویسی و نمایشنامه است؛چیزی که خلاء آن را به شدت احساس می‌کنیم. لذا بخشی از خوشحالی من از آن جهت است که این جشنواره به موضوع بنیادی تئاتر می‌پردازد. ضمن این که تئاتر از ابتدای پیداش متکی بر درام‌نویسی بوده و اساسا ما تئاتر را با درام؛ به عنوان اصلی‌ترین عامل مهم شکل‌گیری یک اثر دراماتیک می‌شناسیم.

کرمی ادامه داد: تمام تئاترهای برگزیده نمایشی دنیا و تمام آثار برگزیده نمایشی جهان متکی بر درام است؛ چه در گذشته در زمان یونان باستان و چه در دوران معاصر که تئاتر دچار تحول شد و شکل اجرایی در تاتر دنیا گسترش پیدا کرد. اما در هر دوره‌ای اگر بخواهیم به یک اثر باشکوه اشاره کنیم، نمی‌شود به درام اشاره نکرد. بنابراین اهمیت درام از گذشته تا به امروز بارز است.

مدیر کل هنرهای نمایشی گفت: شاید خوشایند نباشد، ولی در هر حال باید اعتراف کرد به این که ما فقط در حال حاضر یک جشنواره داریم که به شکل خاص به درام اهمیت می‌دهد و آن هم جشنواره نمایش‌نامه‌نویسی اقتباسی گام دوم است.

کرمی عنوان کرد: در حاشیه دیگر جشنواره‌ها به شکل سنتی بخشی با عنوان نمایشنامه‌نویسی مطرح می‌شود؛ اما این مهم که یک رویداد مستقل به موضوع درام توجه کند، خلاء آن به شدت احساس می‌شود و من از تمام کسانی که این ایده را مطرح کردند تا چنین جشنواره‌ای برگزار شود، تشکر می‌کنم و امیدوارم تداوم داشته باشد و با ارزیابی نقاط قوت و ضعف آن، برای چشم‌اندازی روشن و تقویت درام‌نویسی کشورمان تلاش کنیم و این رویداد تنها محدود به یک دوره نباشد. ضمن این که ما در اداره کل هنرهای نمایشی بدون شک از هیچ حمایتی دریغ نخواهیم کرد.

وی خاطرنشان کرد: بعد از پیروزی انقلاب اسلامی شاهد ظهور درام نویسانی در تئاتر کشورمان بودیم که در همان ابتدای دهه ۶۰ نقش خود را در تئاتر کشور به خوبی نشان دادند؛ اما نکته‌ای که نمی‌توان بدان بی‌توجه بود آن است که اساسا ظهور نمایشنامه‌نویسان در دهه ۶۰ و اویل دهه ۷۰ منجر به یک جریان فعال و موثر نشد و لذا ما سهم زیادی در حوزه مسئولیت اجرایی بر عهده داریم و نتوانستیم با برنامه‌ریزی کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدتی برای رشد بنیادی‌ترین اصل حوزه هنرهای نمایشی داشته باشیم.

مدیر کل هنرهای نمایشی گفت: نویسندگان ممتازی مثل سید مهدی شجاعی، سعید تشکری، علی موذنی، محمد چرمشیر و... از جمله نویسندگانی بودند که به عنوان نسل اول تئاتر کشور تلاش کردند، آثاری را خلق کنند و نقششان در تئاتر و حوزه هنرهای نمایشی انکارناپذیر است و ما بعد از این شاهد هستیم که این جریان، جریانی مستمر نشد. به طور مثال سید مهدی شجاعی و سعید تشکری وارد ادبیات داستاتی شدند و فقط محمد چرمشیر در حوزه نمایشنامه‌نویسی به فعالیت پرداخت و در ادامه نیز نسل دوم و سوم نمایش‌نامه‌نویسی وارد شدند و بنابراین نتوانستیم جریان مستمری را در این حوزه فراهم کنیم. به ویژه در مورد نسل دوم و سوم ضرورت داشت بتوانیم با ایجاد انگیزه، نسلی را هدایت کنیم تا حداقل در حوزه نمایش‌نامه‌نویسی قدم بزنند.

وی با بیان این که اکبر رادی به عنوان یکی از مفاخر نمایش‌نامه‌نویسی، بزرگترین حسنش آن بود که فقط درام می‌نوشت، گفت: لذا ضرورت دارد که به این حوزه توجه کنیم. بنابراین علی‌رغم این که در تئاتر معاصر دنیا شیوه اجرایی شیوه‌ای غالب است و نیز نوآورران شیوه اجرایی در تئاتر دنیا سعی کردند حوزه‌های درام‌نویسی را در سبک و شیوه تغییر دهند، اما جریان درام‌نویسی را نمی‌شود تابع فعالیت اجرایی تلقی کرد.

کرمی بیان کرد: امیدوارم این جشنواره به جایگاه درام‌نویسی اهمیت دهد و بتواند جریانی ایجاد کند که شاهد آثار ماندگاری در حوزه ادبیات نمایشی باشیم.

وی اضافه کرد: نسل جوان نسلی با ظرفیت و با استعداد است؛ زیرا از یک ویژگی بهره می‌برد و آن هم جهان معاصر است که اطلاعات و دانش و فن حوزه هنرهای نمایشی بسیار برایشان قابل دسترس می‌کند و نسل قبل‌تر برایشان دور از دسترس بود. پس این ظرفیتی است تا شرایطی ایجاد کنیم که نسل جدید به درام‌نویسی به عنوان کاری بنیادی اهمیت دهد و ما به عنوان متولیان بتوانیم جایگاه درام‌نویس را به عنوان جایگاهی ممتاز مورد توجه قرار دهیم.

مدیر کل هنرهای نمایشی خاطرنشان کرد: امیدوارم برگزیدگان جشنواره به این اتکا نکنند که در یک رویداد منتخب شدند؛ بلکه به این توجه کنند که تئاتر ما نیاز به درام‌نویسانی دارد که بتواند به موضوعات اجتماعی، انقلاب اسلامی، ضرورت‌های جامعه و... توجه کند و فراموش نکند که تئاتر برای آگاهی است و آگاهی برای مخاطب مهم بوده و یکی از راه‌های ورود به آن حمایت از جریان درام نویسی و نمایش‌نامه‌نویسی است.




مطالب مرتبط

در آیین اختتامیه جشنواره تئاتر ارتش مطرح شد

کاظم نظری:  اثر برگزیده جشنواره ارتش به جشنواره تئاتر فجر راه پیدا می‌کند
در آیین اختتامیه جشنواره تئاتر ارتش مطرح شد

کاظم نظری: اثر برگزیده جشنواره ارتش به جشنواره تئاتر فجر راه پیدا می‌کند

کاظم نظری، مدیرکل هنرهای نمایشی در آیین اختتامیه سیزدهمین جشنواره سراسری تئاتر ارتش از راه‌یابی یک اثر برتر از این جشنواره سراسری به جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر و اثری دیگر به جشنواره تئاتر دفاع مقدس در سال آینده خبر داد.

|

نظرات کاربران