در حال بارگذاری ...
شهرام کرمی در برنامه «شهر فرنگ» مطرح کرد:

بیش از 50 درصد آثار جشنواره متعلق به استان ها است

شهرام کرمی مدیرکل هنرهای نمایشی در برنامه «شهر فرنگ» تاکید کرد در سی و هشتمین دوره جشنواره تئاتر فجر بیش از ۵۰ درصد آثار متعلق به تئاتر استان هااست.

به گزارش ایران تئاتر شهرام کرمی، مدیرکل هنرهای نمایشی شامگاه پنجشنبه سوم بهمن در برنامه «شهر فرنگ» حضور پیدا کرد و درباره روند برگزاری جشنواره تئاتر فجر به گفت و گو پرداخت.
او در این برنامه درباره روند برگزاری جشنواره تئاتر فجر گفت: بخش‌های متنوعی در جشنواره ایجاد شده است، گاهی اوقات این بخش‌ها در مرحله عملی موفق بوده و حفظ شده است و گاهی هم تجربیات مورد استقبال قرار نگرفته است. گستردگی جشنواره به منظور توجه به ژانرهای متنوع نمایشی در کشور است.
وی ادامه داد: جشنواره در 10 بخش اصلی برگزار خواهد شد ولی بخش‌های زیادی را شامل می‌شود، ما شاید فقط تاریخ برگزاری را می بینیم اما می شود گفت بسیاری از اتفاقات پیش از این تاریخ عملی شده است، مانند تئاتر استان ها که برآیند آن در گردهمایی با عنوان همایش برگزیدگان جشنواره های تئاتر استان ها جمع می شود، یا مسابقات نمایشنامه نویسی که با استقبال خوبی رو به رو شده است.
کرمی همچنین گفت: جشنواره با معیار ملی برگزار می شود، در دو دهه اخیر معیارهای مختلفی درباره جشنواره مطرح شده است، در ابتدا فراخوانی ارائه می شد و سپس داوری ها انجام شده و آثار منتخب مشخص می شدند اما به مرور این شکل تغییر کرد و به شیوه تمام جشنواره های معتبر دنیا جشنواره تغییر رویه داد به سمت برآیند اجرای تئاترهای سالانه کشور رفت. جشنواره تئاتر فجر در حال رفتن به سمت شکل و رویه بین المللی است. ما ابتدای سال، سمیناری را تحت عنوان آسیب شناسی جشنواره تئاتر فجر برگزار کردیم تا نقاط مثبت و منفی این رویداد را دریابیم. من در دیدگاه شخصی خودم معتقدم ما می توانیم برای ایجاد انگیزه به این فکر کنیم که بخشی به عنوان تولیدات نو یا تجربی را در جشنواره داشته باشیم.
وی نظر خود را درباره رقابتی یا غیررقابتی برگزار کردن جشنواره تئاتر فجر اینطور بیان کرد: باید به انگیزه شرکت کنندگان توجه کنیم، رقابت همیشه در جشنواره های هنری بوده است و ما در یونان باستان هم این رقابت را می دیدیم، رقابت ممکن است به شرکت کنندگان انگیزه دهد اما باید به یک نکته حساس توجه کنیم، در جشنواره تئاتر فجر نسل های مختلف با انگیزه های مختلف شرکت می کنند. گاهی برای بخشی از هنرمندان رقابت انگیزه ایجاد نمی کند و دیده شدن آثار اهمیت دارد و گاهی عکس این امر اتفاق می افتد.

حضور 40 نمایش در بخش به علاوه فجر
مدیرکل هنرهای نمایشی درباره بخش به علاوه فجر، بیان کرد: 40 نمایش در بخش به علاوه فجر حضور دارند که آثار خوبی از هنرمندان جوان و پرشور هستند و من در همین برنامه از عموم مردم دعوت می کنم حتما از آثار نمایشی این بخش دیدن کنند. 119 نمایش در جشنواره تئاتر فجر امسال روی صحنه می رود که تعداد 23 اثر نمایشی در بخش خیابانی و چهار اثر در بخش دیگرگونه ها و 90 اثر هم در بخش صحنه ای است. قیمت بلیت ها نسبت به سالن های نمایشی متفاوت است و میانگین بین 20 تا 30 هزار تومان است.
کرمی درباره زمان اعلام اسامی هیات انتخاب گفت: روز یکشنبه ششم بهمن آقای نادر برهانی مرند در نشست خبری جشنواره اطلاعاتی را درباره بخش های مختلف جشنواره و همچنین هیات داوران ارائه خواهند کرد.
مدیرکل هنرهای نمایشی درباره برنامه های جشنواره در بخش تئاتر ملل توضیح داد: ما در این بخش اجراهای صحنه ای داریم و پس از چند سال وقفه بازار بین المللی را برگزار می کنیم، خوشبختانه از 21 کشور دنیا مهمانان خوب و شناخته شده ای داریم که در این بازار شرایطی برای تعامل، ارتباط و معرفی تئاتر ایران به هنرمندان دنیا مهیا می شود.
وی ادامه داد: تئاتر ما با توجه به هنرمندان شاخص مان قابلیت جهانی شدن را دارد و خوشبختانه شاهد حضور جهانی هنرمندان هم در جشنواره ها هستیم، بخش تئاتر ملل فرصتی برای تعامل، ارتباط و معرفی تئاتر ایران به سایر کشورهاست. سعی می کنیم به سراغ کمپانی ها و مراکز شناخته شده در حوزه بین الملل برویم اما در این زمینه اعتبارات خود را هم در نظر می گیریم، گاهی اما آثار شاید متناسب شرایط فرهنگی کشور ما نیستند، از طرفی هم ممکن است مخاطبان آثار را نپسندند. ما طبق پیشنهادات سالانه ای که داریم آثار خارجی را برآورد و ارزیابی می کنیم. بازار بین الملل را کوتاه مدت نمی بینیم، این بخش شرایطی را ایجاد کرد تا هنرمندان بتوانند آثار خود را برای جهانیان به نمایش بگذارند و همینطور جشنواره تئاتر فجر شناخته شود.

برهانی مرند: رسیدن به اهداف هنری، امری بلند مدت و بنیادین است
نادر برهانی‌مرند، دبیر سی و هشتمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر که به دلیل کسالت نتوانسته بود در برنامه حاضر شود، در ارتباط تلفنی که با این برنامه برگزار کرد، گفت: جشنواره تئاتر فجر بیش از هر چیزی از طرف سیاست‌گذاران به حمایت جدی و دقیق، از طرف هنرمندان به همدلی و وفاق و از طرف مخاطبان هم به حمایت و پشتیبانی نیاز دارد. رسیدن به اهداف هنری، امری بلند مدت و بنیادین است و به نظر من ابزاری برای آبادانی فرهنگ کشورمان به شمار می رود. این اتفاق رقم نخواهد خورد مگر با وفاق و همدلی همه دست اندرکاران هنر که دلسوزانه برای آن قدم بر می دارند.
در بخش دیگر این برنامه کرمی درباره نگاه اداره کل هنرهای نمایشی به تئاتر تهران و استان ها گفت: ما در عرصه هنرهای نمایشی و به طور ویژه برگزاری جشنواره تئاتر فجر تفکیکی بین تئاتر تهران و استان ها قائل نیستیم و براساس کیفیت همه آثار را می نگریم. گروه های فعال، حرفه ای و خلاق زیادی در شهرهای مختلف ایران داریم که متشکل از هنرمندان شاخصی هستند و آثار بسیار باکیفیتی را ارائه می دهند.
وی ادامه داد: ما 34 جشنواره استانی را برگزار کردیم و برآیند آن ها مشخص شدند و پس از برگزاری همایش مربوطه، منتخبان اعلام شدند. ما همواره تاکید داشتیم که ظرفیت تئاتر استان های ما آنقدر خوب است که باید از آن استفاده کرد، درست است که تفکیکی قائل نیستیم اما باید به این ظرفیت و آثار خوبی که تولید می شوند توجه کنیم، البته شاید جای تاسف دارد که به دلیل محدودیت شرایط، برخی از آثار قابلیت نمایش پیدا می کنند. مهم نگاه حرفه ای به حوزه تئاتر است. در سی و هشتمین دوره جشنواره تئاتر فجر بیش از 50 درصد آثار متعلق به تئاتر استان هاست.

مخاطبان از آثار برجسته استقبال می‌کنند
کرمی درباره اینکه مخاطبان از چه نمایش هایی در جشنواره استقبال می کنند؟ گفت: حدود 50 هزار مخاطب جذب اجراهای تئاتری در جشنواره می شوند. در مقطعی بخش بین الملل تازگی داشت اما فضای مجازی بسیار کمک کرده است تا مخاطبان بتوانند اطلاعات متنوعی را از آثار جهانی کسب کرده و با هنرمندان ارتباط برقرار کنند. امروز مخاطبان بیشتر آثاری را دنبال می کنند که در طول سال پرمخاطب و برجسته بودند، البته گاهی این تصور پیش می آید که آثاری که از بازی چهره ها بهره بردند پرمخاطب هستند اما آمار جشنواره سی و هشتم این تصور را رد می کند.
وی درباره بودجه جشنواره توضیح داد: کل بودجه جشنواره حدود شش میلیارد تومان است که تلاش می کنیم آن را جذب کنیم اما گاهی نمی توانیم این هدف را عملی کنیم. در شرایط حاضر یک قسط از اعتبار گروه های نمایشی پرداخت شده و در پی پرداخت سایر اقساط هستیم اما باید توجه کنیم که اعتبار ما نسبت به گذشته چندان افزایش نیافته است. اسپانسرهای کمی به حوزه هنرهای نمایشی و حمایت از جشنواره ورود می کنند. تئاتر اگر حمایت نشود نمی تواند گسترده تر شود.
کرمی همچنین گفت: جشنواره تئاتر فجر به حمایت مخاطبان، مشارکت مسئولان و تلاش هنرمندان نیاز دارد که مهم ترین سرمایه هستند.




مطالب مرتبط

در آیین اختتامیه جشنواره تئاتر ارتش مطرح شد

کاظم نظری:  اثر برگزیده جشنواره ارتش به جشنواره تئاتر فجر راه پیدا می‌کند
در آیین اختتامیه جشنواره تئاتر ارتش مطرح شد

کاظم نظری: اثر برگزیده جشنواره ارتش به جشنواره تئاتر فجر راه پیدا می‌کند

کاظم نظری، مدیرکل هنرهای نمایشی در آیین اختتامیه سیزدهمین جشنواره سراسری تئاتر ارتش از راه‌یابی یک اثر برتر از این جشنواره سراسری به جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر و اثری دیگر به جشنواره تئاتر دفاع مقدس در سال آینده خبر داد.

|

مدیرکل هنر‌های نمایشی مطرح کرد

دنبال رشد محتوا و فرم تئاتر کودک و نوجوان هستیم
مدیرکل هنر‌های نمایشی مطرح کرد

دنبال رشد محتوا و فرم تئاتر کودک و نوجوان هستیم

کاظم نظری مدیرکل هنرهای نمایشی می‌گوید تنها دلیل عدم حضور گروه‌های تئاتر کودک و نوجوان در جشنواره تئاتر فجر برگزاری جشنواره تخصصی تئاتر کودک و نوجوان بود و اداره کل هنرهای نمایشی به دنبال رشد محتوا و فرم این رویداد هنری و همچنین تئاتر کودک و نوجوان است.

|

گفت‌و‌گو با داور بخش دانشجویی چهل‌ودومین جشنواره تئاتر فجر

بهرام جلالی‌پور: ضعف امروز تئاتر ما، نمایشنامه است
گفت‌و‌گو با داور بخش دانشجویی چهل‌ودومین جشنواره تئاتر فجر

بهرام جلالی‌پور: ضعف امروز تئاتر ما، نمایشنامه است

بهرام جلالی‌پور، داور بخش دانشجویی چهل‌ودومین جشنواره تئاتر فجر، با بیان اینکه ضعف امروز تئاتر ما، نمایشنامه است و باید نمایشنامه نویسی به یک شغل خودکفا با درآمد مکفی تبدیل شود تا نمایشنامه نویس تمام وقت خود را به خلق آثار جدید اختصاص دهد، گفت برگزیدگان این جشنواره جزو ...

|

گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش فراگیر جشنواره تئاتر فجر

«خودپرواز» و طرح موضوع عدم مناسب‌­سازی خودپرداز بانکی برای نابینایان
گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش فراگیر جشنواره تئاتر فجر

«خودپرواز» و طرح موضوع عدم مناسب‌­سازی خودپرداز بانکی برای نابینایان

کارگردان نمایش «خودپرواز» قشر توان‌خواه جامعه را که شامل نابینایان نیز می‌­شود، دارای مشکلات فراوانی دانست و معتقد است این مشکلات باعث می­‌شود تا برخی از این عزیزان به جای مشارکت در فعالیت‌­های اجتماعی، به انزوا کشیده شوند. او موضوع عدم مناسب­‌سازی بانکی و خودپرداز ...

|

کارگردان حاضر در بخش تازه‌های تئاتر جشنواره گفت

کیانوش احمدی: امیدوارم نگاه عادلانه جشنواره در انتخاب و داوری آثار ادامه‌دار باشد 
کارگردان حاضر در بخش تازه‌های تئاتر جشنواره گفت

کیانوش احمدی: امیدوارم نگاه عادلانه جشنواره در انتخاب و داوری آثار ادامه‌دار باشد 

کیانوش احمدی، کارگردان حاضر در بخش تازه‌های تئاتر بر رویکرد عادلانه چهل‌ویکمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر در انتخاب آثار و داوری آن‌ها تاکید کرد. 

|

گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش فراگیر جشنواره تئاتر فجر

لقمان بحرانی: «آشپزخانه فنلاندی­‌ها» نمایشی انتقادی درباره مردم، جامعه و دولت است
گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش فراگیر جشنواره تئاتر فجر

لقمان بحرانی: «آشپزخانه فنلاندی­‌ها» نمایشی انتقادی درباره مردم، جامعه و دولت است

کارگردان «آشپزخانه فنلاندی‌­ها» نمایش خود را دارای فضایی کمدی-فانتزی می­‌داند که در درون مایه خود انتقادهایی را نیز درباره مردم، جامعه، دولت و تعاملات بین آن‌ها دارد.

|

گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش هویت ملی جشنواره تئاتر فجر

میثم حبیبی: «همه خواب بودیم» روایتی متفاوت از زندگی حاج قاسم سلیمانی است
گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش هویت ملی جشنواره تئاتر فجر

میثم حبیبی: «همه خواب بودیم» روایتی متفاوت از زندگی حاج قاسم سلیمانی است

کارگردان نمایش «همه خواب بودیم» می‌گوید ما می‌خواهیم جریانی مستندگونه از زندگی و آنچه آن شب برای خانواده حاج قاسم رقم خورده را برای مخاطب روایت کنیم.

|

گفت‌وگو با حامد مکملی، نویسنده و کارگردان نمایش «آریوبرزن»

برخوانی یک اتفاق تاریخی
گفت‌وگو با حامد مکملی، نویسنده و کارگردان نمایش «آریوبرزن»

برخوانی یک اتفاق تاریخی

حامد مکملی، نویسنده و کارگردان نمایش «آریوبرزن»، اثری که از طریق ورود به بخش تازه‌ها وارد مسابقه تئاتر ایران چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر شده است، می‌گوید این نمایش یک برخوانی از داستان سردار بزرگ پارسی است که در برابر اسکندر مقدونی ایستاد و برای سرزمینش جان ...

|

نظرات کاربران