در حال بارگذاری ...
مدیرکل هنرهای نمایشی در مراسم رونمایی از مجموعه آثار «قلم روشن»:

شهدا الگوی پرداخت به حقیقت برای نمایشنامه نویسی هستند

ایران تئاتر: مدیرکل هنرهای نمایشی در مراسم رونمایی از مجموعه آثار «قلم روشن» با اشاره به اینکه از شهدا می توان به عنوان الگو در نگارش نمایشنامه بهره برد، گفت: مهم‌ترین وظیفه نمایش‌نامه نویس این است که در یک زمانی محدود، اثری را خلق کند و وجوهی از حقیقت را بیافریند که دیگر افراد به آن توجهی نداشته‌اند و شهدا الگوی پرداخت به حقیقت برای نمایشنامه نویسی هستند.

به گزارش ایران تئاتر آیین رونمایی از مجموعه 4 جلدی «قلم روشن» شامل نمایشنامه‌هایی با موضوع زندگینامه شهدای دفاع مقدس با حضور شهرام کرمی مدیر کل هنرهای نمایشی کشور، حمید قبادی مشاور اجرایی معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، حجت الاسلام محمدمهدی بهداروند مشاور عالی مدیرکل هنرهای نمایشی، حمید نیلی مدیرعامل انجمن هنرهای نمایشی ایران ،نادر برهانی مرند دبیر جشنواره تئاتر فجر، سعید اسدی مدیر مجموعه تئاتر شهر، کوروش زارعی مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری، محمود فرهنگ مدیر کانون تئاتر دینی و جمعی از هنرمندان و علاقه مندان به تئاتر روز 14 بهمن ماه در تالار مشاهیر برگزار شد.

در این مراسم کامران شهلایی مدیر پروژه  «قلم روشن» در سخنانی با ابراز خوشحالی از رونمایی از این مجموعه 4 جلدی، گفت: در ابتدا لازم می دانم از شهرام کرمی مدیرکل هنرهای نمایشی که ایده این کار را به من دادند، تشکر کنم. خوشحالم که این اتفاق بعد از چهل سال رخ می دهد و شاهد تولید نمایشنامه‌ای مستقل در این راستا هستیم.  امیدوارم این روند در قالب موضوع های مختلف ادامه پیدا کند.

وی با اشاره به اینکه نوشتن در مورد زندگی شهدا کار بسیار سختی است، تصریح کرد:  شهدای ما بخش مهمی از تاریخ معاصر ما هستند و بی شک شناخت آن‌ها برای شناخت تاریخ و پیش‌بردن مسیر لازم است. بسیار خوشحال هستم که این پروژه در فصل اول خود به سرانجام رسید.

حجت الاسلام محمدمهدی بهداروند مشاور عالی مدیر کل هنرهای نمایشی دیگر سخنران این مراسم نیز با اشاره به اینکه امسال سی‌وهشتمین جشنواره تئاتر فجر را در برهه‌ای آغاز می‌کنیم که حوادث تلخی کام ما را تلخ کرده است، گفت: در این دوره تصمیم گرفته شد تا از سرداران و صاحب نامان دوره دفاع مقدس در قالب یک نمایشنامه در جشنواره تئاتر فجر رونمایی شود و بنای ما این بود که درباره شهدایی صحبت کنیم که کمتر درباره آن‌ها سخن گفته شده است.

وی با تاکید براینکه مطمئنم که این کار در حافظه هنر تئاتر کشور ماندگار خواهد شد، افزود: در این پروژه، در گام اول 20 شخصیت را انتخاب کردیم و به 10 نفر از آن‌ها پرداختیم و انشالله در گام دوم زندگی 10 نفر دیگر را در قالب نمایشنامه مدنظر خواهیم داشت که سردار سپهبد شهید قاسم سلیمانی نیز یکی از آن‌هاست.

در ادامه این مراسم نویسندگان نمایشنامه های مجموعه «قلم روشن» در خصوص آثارشان به ایراد سخنارنی پرداختند.

مریم منصوری با اشاره به اینکه که فضای جنگ برای من نامانوس نبود چون زندگی من و همه اطرافیانم در آن دوره را در بر گرفته بود، گفت: من در این مجموعه افتخار داشتم درباره شهید علی چیت‌سازیان بنویسم. باید بگویم

وی با اشاره به اینکه ایده نوشتن نمایشنامه را از نمایش «پچ پچه های پشت خط نبرد» علیرضا نادری گرفتم، افزود: یادم می آید که علیرضا نادری می‌گفت کسی را می‌شناسم که از پاریس به جبهه رفته است. این حرف من را ترغیب کرد که به سراغ نوشتن این نمایشنامه بروم.

منصوری ادامه داد: مهمترین ویژگی این نمایش این بود که من نمی‌توانستم از تخیل بهره ای ببرم و فقط باید واقعیات محض را نگارش می‌کردم و چاره ای جز تئاتر مستند نداشتم.

محسن عظیمی دیگر نمایشنامه نویس این مجموعه نیز در خصوص اثرش، گفت: درباره نمایشنامه نویسی درباره زندگی افراد واقعی، تجربه‌هایی داشتم اما شهید علی هاشمی منابع کمی برای مطالعه داشت به نحوی که بعد از یک ماه می‌خواستم بگویم که من این نمایشنامه را نمی‌نویسم اما در نهایت فیلم مستندی درباره او دیدم آن فیلم راه را به نوعی برای من باز کرد.

ندا ثابتی از دیگر نمایشنامه نویسان این مجموعه بود که در این مراسم به روی صحنه آمد.

به گزارش ایران تئاتر وی گفت: من از سال ۹۴ در حوزه شهدا می‌نویسم. درباره محمدحسین علم الهدی که خواستم بنویسم از آثار شهید مرتضی آوینی کمک گرفتم. در ادامه شانسی داشتم که با استاد دانشگاهم که برادر این شهید بود آشنا شدم و مسیر برایم هموار شد.

وی افزود: متاسفانه در حوزه شهدا ما تخیل را با واقعیت به قدری ادغام می‌کنیم که به سمت تحلیل می‌رویم. خیلی از کتاب ها و فیلم ها هم درباره شهدا به هیچ وجه ربطی به وجوه زندگی او ندارد. کاش تعاملی شکل بگیرد تا افرادی که در این حوزه می نویسند یا پژوهش می کنند بتوانند از اسناد و فیلم هایی که در آرشیوها وجود دارند و عموم مردم امکان تماشای آن را ندارند، بهره ببرند.

در انتهای این مراسم، شهرام کرمی، مدیر کل هنرهای نمایشی در سخنانی ضمن قدردانی از نویسندگان فصل اول پروژه «قلم روشن»، گفت: در ابتدای راه این پروژه، به این فکر کردم که چرا در عرصه درام نویسی جریان فعالی در کشور ما وجود ندارد. متاسفانه این رویه در فضای هنرهای نمایشی ما جاری است و جریان نمایشنامه نویسی به یک جریان فردی تبدیل شده است.

وی افزود: امروز  کمتر هنرمندی داریم که ارتزاق زندگی‌اش از راه درام نویسی باشد. به همین دلیل نسلی که در این حوزه وارد می‌شود یا خودش نمایشنامه‌اش را اجرا می‌برد یا به صورت فردی مشغول به نوشتن می‌شود که ممکن است بعد از مدتی در کارش وقفه ای ایجاد شود.

وی با اشاره به اینکه خیلی از هنرمندان فقط در حوزه درام نویسی فعال هستند و باید برای این آدم‌ها فکری کرد، افزود: ایده ما به مجموعه «قلم روشن» رسید. در ابتدای راه از نمایشنامه نویسان حرفه‌ای برای خلق نمایشنامه‌ها دعوت کردیم و  بسیار سپاسگزارم که نویسندگان حرفه‌ای دعوت کامران شهلایی را لبیک گفتند و امیدوارم که خیلی زود از فصل دوم این مجموعه هم رونمایی کنیم.

مدیرکل هنرهای نمایشی با با اشاره به اینکه از شهدا می توان به عنوان الگو بهره برد، اضافه کرد: مهم‌ترین وظیفه نمایش‌نامه نویس این است که در یک زمانی محدود، اثری را خلق کند و وجوهی از حقیقت را بیافریند که دیگر افراد به آن توجهی نداشته‌اند، در واقع برش هنری صورت بگیرد و متناسب با جهان، اثری خلق شود.

خاطر نشان می شود مجموعه 4 جلدی «قلم روشن» هشت نمایشنامه از زندگی هشت شهید روایت می‌کند.

کتاب اول این مجوعه شامل دو نمایشنامه به نام‌های «یا نبودن» به قلم کامران شهلایی و «همه برادران من» نوشته رضا گشتاسب، کتاب دوم دربردارنده دو نمایشنامه «فصل یاقوت های سرخ» نوشته ندا ثابتی و نمایشنامه «هلی برن» نوشته محسن عظیمی، کتاب سوم نمایشنامه‌های «از پشت شانه‌هایش» به قلم مهدی نصیری و «برونسی» به نگارش مرتضی شاه کرم و کتاب آخر، دو نمایشنامه به نام‌های «شال گردن» نوشته لادن شیرمرد و  «طبلی زیر پا می‌لرزید» ار مریم منصوری است.

 




مطالب مرتبط

بازخوانی یک سال تئاتر در سالروز یک پیروزی

حماسه مقاومت روی صحنه نمایش 
برگزاری 7 جشنواره سراسری و اجرای بیش از 100 اثر
بازخوانی یک سال تئاتر در سالروز یک پیروزی

حماسه مقاومت روی صحنه نمایش
برگزاری 7 جشنواره سراسری و اجرای بیش از 100 اثر

ایران تئاتر: سال 98 را می توان به عنوان یکی از فعال ترین سالهای هنرمندان حوزه تئاتر دفاع مقدس بدانیم. سالی که با وجود کاهش همایش ها و جشنواره ها، بیش از 100 اثر نمایشی به اجرا درآمد.

|

مروری بر یکسال فعالیت در حوزه تئاتر دفاع مقدس و فرهنگ مقاومت

مقاومت روی صحنه نمایش 
برگزاری 7 جشنواره سراسری و اجرای بیش از 100 اثر
مروری بر یکسال فعالیت در حوزه تئاتر دفاع مقدس و فرهنگ مقاومت

مقاومت روی صحنه نمایش
برگزاری 7 جشنواره سراسری و اجرای بیش از 100 اثر

ایران تئاتر_علی رحیمی: سال 98 را بی شک باید به عنوان یکی از فعال ترین سالهای هنرمندان حوزه تئاتر دفاع مقدس بدانیم. سالی که با وجود کاهش همایش ها و جشنواره ها، بیش از 100 اثر نمایشی به اجرا درآمد.

|

شهرام کرمی در مراسم رونمایی از آثار دفتر انتشارات و پژوهش‌های اداره کل هنرهای نمایشی:

امیدوارم مجموعه «ماندگاران صحنه» مستمر ادامه یابد
شهرام کرمی در مراسم رونمایی از آثار دفتر انتشارات و پژوهش‌های اداره کل هنرهای نمایشی:

امیدوارم مجموعه «ماندگاران صحنه» مستمر ادامه یابد

شهرام کرمی در مراسم رونمایی از آثار دفتر انتشارات و پژوهش‌های اداره کل هنرهای نمایشی با اشاره به اینکه امیدوارم مجموعه «ماندگاران صحنه» مستمر ادامه یابد، گفت: در تمامی دنیا برای نویسندگان و هنرمندان مرجعی وجود دارد که به واسطه آن می‌توان با زوایای فردی، شخصی و ویژگی‌های ...

|

8 مرداد روز بزرگداشت مقام شیخ اشراق سهروردی:

هشدار که راه خود به خود گم نکنی
8 مرداد روز بزرگداشت مقام شیخ اشراق سهروردی:

هشدار که راه خود به خود گم نکنی

ایران تئاتر: نمی دانم روزی که اوژن یونسکو در نامه به هانری کربن مترجم «عقل سرخ» نوشت: «بدون تردید شما آن متن را در خاطره ایرانیان نیز زنده کردید»، مسئولان و هنرمندان تئاتر ما چه کردند؟ اما ای کاش همین تلنگر شروعی برای ترسیم نقشه راه می شد.

|

نگاهی به موجی که کرونا ایجادکرد

بازار گرم کارگاه‌های آموزشی تئاتر در فضای مجازی
نگاهی به موجی که کرونا ایجادکرد

بازار گرم کارگاه‌های آموزشی تئاتر در فضای مجازی

ایران تئاتر- علی رحیمی : در ایام خانه نشینی کرونا برگزاری کارگاه های آموزشی مجازی تئاتر از موضوعات کمتر مورد مناقشه صاحب نظران و کارشناسان این حوزه بود. کارگاههایی که این روزها بازارشان بیش از سایر بخش های نمایشی گرم است.

|

امین اکبری نسب بازیگر «کابوس های مرد مشکوک» :

توقف اجراها  مثل یک کابوس بود
وقتی شنیدم تماشاخانه ها باز شده اند کرونا را فراموش کردم
امین اکبری نسب بازیگر «کابوس های مرد مشکوک» :

توقف اجراها  مثل یک کابوس بود
وقتی شنیدم تماشاخانه ها باز شده اند کرونا را فراموش کردم

امین اکبری نسب بازیگر «کابوس های مرد مشکوک» با اشاره به اینکه هنرمندان تئاتر دوران سختی را سپری کرده اند معتقد است اگر تئاتر شغل نیست چرا اینهمه دانشجو از دانشگاهها فارغ التحصیل می شوند.

|

نظرات کاربران