افتتاح یک کافه در عمارت خانه تئاتر
«کافه خانه»میزبان گپ هایی منجر به همدلی
کافه خانه تئاتر با نام «کافه خانه» با حضور اعضای خانه تئاتر، هنرمندان و پیشکسوتانی چون؛ ایرج راد، شهرام گیلآبادی مدیرعامل خانه تئاتر، مجید رجبی معمار مدیرعامل خانه هنرمندان، غلامرضا کاظمی دینان دبیر انجمن روابط عمومی ایران، اسماعیل خلج، مسعود دلخواه، اردشیر صالح پور، ناصر آقایی، سهراب سلیمی افتتاح شد.
به گزارش ایران تئاتر به نقل از روابط عمومی خانه تئاتر، در ابتدای این نشست، زینب لک، عضو هیئتمدیره کانون روابط عمومی و تبلیغات خانه تئاتر که اجرای مراسم را بر عهده داشت با عنوان این مطلب که این کافه خانه میتواند پاتوقی در امتداد پاتوقها و کافه نشینی های هنرمندان عرصههای مختلف باشد، گفت: این کافه در دل خانه تئاتر میتواند بهمثابهی یک تجربه همگانی در میدان که همگان به این حضورها نیروی جمعی وارد کنند، میتواند به انرژی واحد مبدل شود.
او ادامه داد: شما را به خاطرات گذشته و صندلیهای لهستانی کافه نادری و نیمکتهای کافه شوکا یادآور میشوم که تا چه اندازه سویههای اجتماعی بهعنوان سوژهای در عرصهی نویسندگی متأثر از این حضورهای طولانی و مستمر در پاتوق کافهها شکلگرفته است و درنتیجهی این تبادلنظرها در محافل روشنفکری تا چه اندازه به اشتراک آراء و گفتمان همگانی و همافزایی نزدیکتر بودند.
سپس ایرج راد گفت: امیدوارم که این کافه جایگاه کافههای گذشته را بگیرد و بستری رونقبخش در امتداد کافههایی همچون کافه نادری باشد و محلی برای تعامل و گپ و گفت حضور هنرمندان حوزههای مختلف باشد.
گیلآبادی مدیرعامل خانه تئاتر از عرصهی ارتباطات در نسبت با کافه و کافه نشینی گفت: کافه محلی برای جنسی از ارتباط رودروست که فارغ از فضاهای مجازی، کافهها کارکرد نگاه داری سنت حضورهای گرم و صمیمانه را دارند، گپ هایی که منجر به همدلی و صمصیمت خواهد شد.
این استاد علوم ارتباطات افزود: بسیاری از سبک ها و جریانات فرهنگی هنری در جهان برای مثال سبک کوبیسم از دل همین کافهها شکلگرفته و کافه خانه بهعنوان مرکز تلاقی تمامی ایده ها میتواند تاثیرگزارترین عنصر برساخته از دل تئاتر، جریان ساز رونقبخش ترین حرکت های فرهنگی باشد.
درادامه نقالی قهوه خانه ای با اجرای فهیمه باروتچی برای حاضران به نمایش درآمد.
سپس اردشیر صالح پور با اشاره به پژوهش های اخیر ایشان با موضوع کافهها، روایتی تاریخی از نقش کافهها و قهوه خانه ها در ایران داشت و عنوان کرد: نقش کافهها در دهه های متمادی در شکل گیری جنبش های فرهنگی هنری غیر قابل انکار است.
نمایش عروسکی کافه ای به کارگردانی مهنوش نراقی وبا حضور محمد صاحبی و داود پژمان فر از جمله بخش های جذاب این هم نشینی صمیمانه بود.
اسماعیل خلج با اشاره به اینکه برای ترسیم نزدیک و دقیق قهوه خانه در آثار نمایشی اش شاید به هزاران قهوه خانه در تهران سر زده است گفت: این قهوه خانه رفتن ها به قصد پیدا کردن و دست یافتن به زبان قهوه خانه ای بوده است و حتی گاهی بازیگران گروه را می فرستادم و یا هر جایی که میشد به تجمع مردمی دست پیدا کرد و از آنها میخواستم از گپ و گفت هایی که میشنوند گرته برداری کنند تا از زبان قهوه خانه در آثارم دقیق تر بنویسم.
در ادامه غلامرضا دینان دبیرانجمن روابط عمومی ایران به خاطرات جوانی اش و حضورش در کافهها و نقشی که کافهها با ماهیت مدرن در تناسب با جریان معاصر همچنان میتوانند در ایجاد هم اندیشی و سطح کیفی ارتباطاتی برقرار کنند، پرداخت و اعلام کرد: جهان امروز نیازمند به مهربانی ست، در عصر ارتباطات و فضای مجازی برای رهایی از فردگرایی و ایجاد روابطی رخ در رخ و صمیمانه تر و همچنین شکل گیری جریان سازی های فرهنگی در گپ و گفت های غیر رسمی، کافهها مقری میتوانند باشند برای این هدف انسانی و کافه خانه تئاتر میتواند برندی شود برای حضور های ناب و پررونق از روشنفکران، هنرمندان و اجتماعی از تاثیرگزاران در امر اجتماعی و امر فرهنگی.
در پایان سعید صدیقیان مدیر کافه خانه عمارت خانه تئاتر از چگونگی شکل گیری ایده ی کافه خانه گفت: به اصغر همت نازنین گفتم که کافه ى این خانه هم باید دیالوگ بگوید. باید اتاقِ فکرِ تولید باشد. باید پایگاهى و پاتوقى براى گردهمایى، گپ و گفت، مجادله و مکاشفه باشد، همراه با نوشیدنِ یک فنجان قهوه ى برزیلى یا یک استکان چاى خوش طعمِ گیلانى.
که چوبِ این میزها در نور فرهیختگانى که دورِ آن مى نشینند، ریشه هایى بزند براى روییدن یک شعر، یک داستانِ کوتاه، یک ملودى زیبا، یک متن نمایشى یا شکل گیرى یک اجراى خوب.
و دیگر ... دیگر رفاقت هاى پایدار، عشق، بى رنگى و صافى.
از برنامه های متنوع این رویداد فرهنگی اجرای قطعات موسیقیایی کافه ای گروه موسیقی به سرپرستی محمدرضا صفوی بود وهمچنین برش کیک تولد کافه خانه عمارت خانه تئاتر بود.