در حال بارگذاری ...
به قلم علیرضا داوری

مجموعه نمایشنامه «پنجگانه خون، خور و ملمداس» منتشر شد

مؤلف و نویسنده این مجموعه علیرضا داوری است که شامل دو نمایشنامه «پنجگانه خون، خور و ملمداس» و «غزل پری دریایی» توسط انتشارات «نسیم بادگیر» با موضوع اسطوره «ملمداس»منتشر شده است.

به گزارش خبرنگار ایران تئاتر از هرمزگان، مؤلف و نویسنده این مجموعه «علیرضا داوری» است که شامل دو نمایشنامه «پنجگانه خون، خور و ملمداس» و «غزل پری دریایی» توسط انتشارات «نسیم بادگیر» با موضوع اسطوره «ملمداس»منتشر شده است.

این مجموعه دومین کتاب نویسنده پس از نمایشنامة «موغلی پنا» می باشد که در سال گذشته رونمایی شد.

"مردم هرمزگان به زندگی در زیر دریا معتقدند و داستان ها از این زندگی دارند. موجوداتی انسان گونه که دل به آدمیان می بندند و چون خود را نشان دهند آدمی را کشته ی خویش می کنند. فریبا ترین این موجودات «ملمداس» است؛ زنی زیبا که در شب های مهتابی با سرودی دل نشین به سراغ ماهیگیران و جاشوهای جوان می رود و چون آن ها را به چنگ آورد از آنان کام می گیرد و سپس با پاهای اره مانند خویش آنها را قطعه قطعه می کند. "

نکته ی قابل توجه در این مجموعه نمایشامه آن است که تحلیل فرمالیستی که پراپ سال ها پیش در مورد قصه های پریان روسی انجام داده بود، در حوزه قصه های بومی استان هرمزگان نیز قابل اجراست. 

همچنین با استفاده از هرم فریتاگ و نظریات ارسطو در مورد ساختار نمایش می توان ویژگی های دراماتیک بسیار قابل تامل و ارزشمندی را در این افسانه یافت که آنها را برای اقتباس مناسب می سازند. 

نمایشنامه «پنجگانه خون، خور و ملمداس» برای نخستین بار توسط گروه تئاتر آیینه جنوب به کارگردانی علیرضا داوری با هنرنمایی نسرین جعفری در نقش ملمداس، معصومه جعفری در نقش دختر، فرناز عسکری در نقشحوری، رضا جعفری در نقش داماد و عارف رمضانی در نقش مرد ، بهمن ماه ۱۳۹۵ در سی و پنجمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر در تالار قشقایی تئاتر تهران به روی صحنه رفت.

همچنین نمایشنامه «غزل پری دریایی» برای نخستین بار توسط گروه تئاتر آیینه جنوب به کارگردانی علیرضا داوری با هنرنمایی عبدالرضا بلوچ نژاد در نقش حاج موسی، فریده گرمساری در نقش سیما- آمیس، مجید جمشیدی در نقش ابرام، کورش سلمانی در نقش بامرد رودانی، فریده سلمانی در نقش بی بی، سیما دهقانی در نقش دختر شیخ زاهد، ساجده حاجی زاده در نقش پری دریایی، بهمن ماه ۱۳۹۳ در سی و سومین جشنواره بین المللی تئاتر فجر در تالار استاد انتظامی تهران به روی صحنه رفت.




مطالب مرتبط

با انتشار یک فراخوان و اهدای جایزه‌ای ویژه اعلام شد

جشنواره‌های وزارت ارشاد را نقد کنید
با انتشار یک فراخوان و اهدای جایزه‌ای ویژه اعلام شد

جشنواره‌های وزارت ارشاد را نقد کنید

وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با انتشار فراخوانی از قدردانی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ارایه بهترین نقدها با موضوع جشنواره‌های برگزارشده و عملکرد این وزارت خانه در سال ۱۴۰۲ خبر داد.

|

گفت‌وگو با داور بخش نمایشنامه‌نویسی جشنواره تئاتر فجر

شهرام زرگر: نمایشنامه نباید صرفا ثبت روزمرگی باشد
گفت‌وگو با داور بخش نمایشنامه‌نویسی جشنواره تئاتر فجر

شهرام زرگر: نمایشنامه نباید صرفا ثبت روزمرگی باشد

شهرام زرگر، داور بخش نمایشنامه‌نویسی چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر با بیان اینکه نمایشنامه نباید صرفا ثبت روزمرگی باشد، پرداخت درست شخصیت‌، دیالوگ‌نویسی مناسب و جذابیت را از معیارهای یک نمایشنامه‌ خوب دانست.

|

گفت‌وگو با نویسنده و کارگردان «راهنمای جامع هیولا شدن»

مهدی محبعلی: هراس مخاطب، تغذیه‌کننده نمایش ماست
گفت‌وگو با نویسنده و کارگردان «راهنمای جامع هیولا شدن»

مهدی محبعلی: هراس مخاطب، تغذیه‌کننده نمایش ماست

مهدی (سهاب) محبعلی، نویسنده و کارگردان تئاتر، ترس مخاطب را خوراک و تغذیه‌کننده «راهنمای جامع هیولا شدن» دانست و گفت حوادث واقعی، تاثیرات منفی زیادی روی جامعه می‌گذارد اما مهم است که از این ترس و رنج؛ نیرویی کامل‌تر برای کنترل هیولای درون خودمان بسازیم.

|

نظرات کاربران