در حال بارگذاری ...
رئیس دفتر تعزیه و هنرهای آیینی حوزه هنری مطرح کرد:

استقبال خوب مخاطب از تماشای آنلاین تعزیه و پرده خوانی

محسن میرزاعلی رئیس دفتر تعزیه و هنرهای آیینی حوزه هنری عنوان کرد: وضعیت نمایش های آیینی و تعزیه در ایام کرونایی خوشبختانه کمتر که نشد ، بیشتر هم شد چرا که مردم با امکان تماشای آنلاین کارها جذب این رویدادها شدند.

به گزارش ایران تئاتر به نقل از فارس محسن میرزاعلی، رئیس دفتر تعزیه و هنرهای آیینی حوزه هنری درباره فعالیت های آنلاین امسال در شرایط  کرونایی و برنامه هایی که در ایام محرم داشتند، گفت: خوشبختانه این روزها ما خیلی جاها اجرای آنلاین در ماه محرم داشتیم. کار خوبی که شهر کتاب مرکزی انجام داد چند پرده خوانی آنلاین برای شهر کتاب مرکزی و شهر کتاب الف اجرا کردیم که زحمت خانم امجد بود به خاطر اهمیت ویژه ای که به هنر آیینی و پرده خوانی قائل بودند و این اتفاق خیلی بازخورد خوبی هم داشت و مخاطبان زیادی از خود صفحه شهر کتاب مرکزی در فضای مجازی داشت الان صفحات آنلاین خیلی بیش از جاهای دیگر که دعوت مخاطب حضوری داریم، مخاطب دارد.
وی در ادامه افزود: چند مجلس تعزیه از هیئات و مراکز مختلف سطح شهر تهران با رعایت پروتکل ها داشتیم که البته جمعیت هم با رعایت فاصله و ماسک حضور می داشتند اما پخش آنلاین هم داشتیم. این پخش آنلاین را ما در حوزه هنری ماه رمضان کلید زدیم و استقبال خوبی هم از آن شد و خیلی ها الگوبرداری در سطح کشور کردند، حتی جاهایی که به صورت کلان تعزیه می خوانند یعنی جاهایی که پایگاه تعزیه هستند از این شیوه استفاده کردند و جواب هم گرفتند چرا که تعزیه مخاطبان خاص خود را دارد.
مرشد میرزاعلی با بیان اینکه  10 مجلس تعزیه برای صدا و سیما ضبط کردند، گفت: الان این مجالس در روبیکا  قرار گرفته است و ظاهرا پخش آن قرار است از شبکه چهار در دهه آخر صفر صورت بگیرد، البته من هفت مجلس تعزیه را مشاهده کردم چرا که ارتباط بیشتری هم با آنها نداشتیم. چند برنامه پرده خوانی هم در میدان امام حسین با همکاری شهرداری تهران انجام دادیم که آنها هم مخاطبان زیادی داشت.
وی همچنین یادآور شد: برای ماه صفر هم برنامه هایی ریخته ایم که البته هنوز به قطعیت نرسیده و هر زمان که قطعیت پیدا کرد اعلام می کنم، احتمال دارد که چند گروه آیینی را برای برنامه هایی مأمور کنیم که حال درباره آن صحبت می کنم. ما تلاش داریم فعالیت  دیگری را هم برای اول مهر در حوزه هنری داشته باشیم در واقع یک افتتاح گالری است که با قطعی شدنش آن را اعلام می کنیم.
مرشد میرزاعلی با بیان اینکه دفتر تعزیه ما بودجه ای ندارد، افزود:  بهرحال جشنواره نقالان علوی که ما کار کردیم ، کم هزینه است البته حمایت حوزه را داشتیم اما واقعا اینکه بگوییم برای تعزیه بودجه ای در نظر گرفته شده، اینطور نیست. واقعا تعاملی و مشارکتی است و خیلی کارها رایگان صورت می گیرد یا با کمترین هزینه خیلی کارها را انجام می دهیم همه عشق و محبتی است قدری وضع بودجه مملکت خراب است و ما هم سعی کردیم کارمان را براساس عشقمان انجام می دهیم و ان شاء الله که امام حسین از ما قبول کند.
وی در پایان گفت: به نظر من وضعیت کارها در این کرونایی کمتر نشد که بیشتر هم شد این امکان آنلاین باعث شد که مردم در منازلشان هم کارهای مورد علاقه شان را تماشا کنند من فکر  میکنم امسال چه حوزه و چه جاهای دیگر در زمینه هنرهای آیینی فعال تر از سال های قبل بودند. بهرحال کارهایی که ما در حوزه کردیم ارگان های دیگر را هم وارد گود کرد، مثلا وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی امسال خیلی خوب کار کرد و تعزیه برگزار کرد، ارگان های دیگر مثل صدا و سیما و .. خیلی ارزشمند بود که این جریان راه افتاده است.




مطالب مرتبط

گفت‌وگو با ابوالفضل میرزااحمدی، شبیه‌خوان حاضر در «سوگواره یاس»

در محوطه باز تئاتر شهر، هر مجلس تعزیه‌ای را نمی‌توان اجرا کرد
گفت‌وگو با ابوالفضل میرزااحمدی، شبیه‌خوان حاضر در «سوگواره یاس»

در محوطه باز تئاتر شهر، هر مجلس تعزیه‌ای را نمی‌توان اجرا کرد

ابوالفضل میرزااحمدی، شبیه‌خوان پیشکسوت با بیان اینکه در محوطه باز تئاتر شهر نمی‌توان هرنوع تعزیه‌ای را اجرا کرد، گفت مخاطبان در مکان‌های عمومی، به مجالسی که بُعد نمایشی آن‌ها پُررنگ است، بیشتر جذب می‌شوند.

|

گفت‌وگو با داور واقعه‌خوانی جشنواره میراث فرهنگی

بهزاد فراهانی: نمایش ایرانی، میراث ناملموس این سرزمین است
گفت‌وگو با داور واقعه‌خوانی جشنواره میراث فرهنگی

بهزاد فراهانی: نمایش ایرانی، میراث ناملموس این سرزمین است

بهزاد فراهانی، نویسنده، بازیگر، کارگردان تئاتر و داور بخش واقعه‌خوانی دومین جشنواره میراث فرهنگی با تاکید بر لزوم برنامه‌ریزی مدون و ساماندهی‌شده برای ادامه حضور بخش‌های نمایشی در این رویداد هنری گفت نمایش ایرانی میراث ناملموس این سرزمین است.

|

نگاه امیرحسین حریری به بخش سمینارهای جشنواره آیینی و سنتی

ارتباط با پژوهشگرانی چون شکنر و کارلسن، تعامل فرهنگی ما با جهان را گسترش می‌دهد
نگاه امیرحسین حریری به بخش سمینارهای جشنواره آیینی و سنتی

ارتباط با پژوهشگرانی چون شکنر و کارلسن، تعامل فرهنگی ما با جهان را گسترش می‌دهد

امیرحسین حریری، عضو هیئت علمی دانشکده هنرهای زیبا، با اشاره به اینکه پژوهش‌های بینافرهنگی افرادی چون شکنر و کارلسن در حال حاضر جزو منابع مطالعاتی دانشجویان در دانشگاه‌هاست، ارتباط مستمر و دوسویه بین پژوهشگران ایرانی و خارجی، خصوصا در زمینه‌های مربوط به نمایش‌های آیینی و ...

|

نظرات کاربران