در حال بارگذاری ...
به بهانه سومین سالگرد درگذشت زنده یاد مجید واحدی زاده

از طلوع تا غروب فروغ تئاتر اردبیل

ایران تئاتر_سعید نوریان، زنده یاد مجید واحدی‌زاده از تاثیر گذاران در تئاتر اردبیل است. هنرمندی توانا و کاربلد که توانست برای تئاتر اردبیل سنگ تمام بگذارد و کارهای ارزشمندی را در داخل و خارج کشور به اجرا درآورد و تحسین همگان را برانگیزد.

 بدون شک همه تئاتری های شهرهای مختلف ایران اسلامی با نام هنرمند ارزنده اردبیلی، زنده یاد مجید واحدی‌زاده آشنا هستند.  هنرمندی ارزشمند که از تاثیر گذاران در تئاتر اردبیل است. هنرمندی توانا و کاربلد که توانست برای تئاتر اردبیل سنگ تمام بگذارد و کارهای ارزشمندی را در داخل و خارج کشور به اجرا درآورد و تحسین همگان را برانگیزد. هنرمندی فعال و ساعی که در جشنواره ها به شایستگی حضور یافت و  برای اردبیل در مجامع تئاتری، افتخارات ارزشمندی را کسب کرد.  زنده یاد مجید واحدی زاده به سال ۱۳۴۷ در کهن شهر هنرمند پرور اردبیل و در محله آقا نقی خرمنی این شهر متولد شد و بازی درتئاتر و تلویزیون را در سال ۱۳۵۹ پس از چندین تجربه دانش‌آموزی با نمایش «دروغگو دشمن خداست» و نمایش «جوجی خان» آغاز کرد. ضمن همکاری با گروه تئاتر کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان اردبیل و حضور در جشنواره ها و محافل تئاتری، درسال ۱۳۶۹ اولین کارگردانی را با نمایشنامه «عروسکها» اثر بهرام بیضایی تجربه کرد. این هنرمند ارزنده تئاتر کشور، در اولین دوره جشنواره تئاتر استانی اردبیل با نمایش«چشم آبی اقیانوس» حضوری موفق و تحسین برانگیز داشت و همین حضور موفقیت آمیز، زمینه ساز حضور موفقیت آمیز او در دوره های بعدی جشنواره تئاتر استانی اردبیل و جشنواره های تئاتر منطقه ای شد. از آثار برتر وی می‌توان به نمایش «سبز، سهراب، سرخ» اشاره کرد که دربیستمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر ایران به عنوان بهترین نمایش و کار برتر جشنواره انتخاب شد . این نمایش به عنوان نمایش منتخب و برگزیده جشنواره بین المللی تئاتر فجر در سال ۱۳۸۱ در فستیوال جاده ابریشم در آلمان شرکت کرد. مجید واحدیزاده در سال ۱۳۸۴ با نمایش «اژدها چهرک» ضمن حضور در جشنواره بین المللی تئاتر فجر،  در فستیوال «شبهای سفید» در آلمان و فستیوال «پر کردن فضای خالی» در کشور آذربایجان شرکت کرده و موفق شد  در سال ۱۳۸۴ نمایش اژدها چهرک را در تفلیس به نمایش درآورد.

وی برنده جایزه‌های فراوانی در جشنواره‌های استانی، منطقه‌ای، دفاع مقدس، و جشنواره‌های سراسری و بین‌المللی از جمله جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر برای نویسندگی و بازیگری و کارگردانی شده‌است. وی همچنین چندین نمایشنامه نگاشته‌است که برخی به نمایش درآمده و در جشنواره‌های ایران برگزیده شده است. واحدی‌زاده همچنین در سال  ۸۱ به عنوان کارگردان برتر کشور و در سال ۸۲ به عنوان نویسنده برتر کشور با نمایشنامه «آوای مهر» از سوی کانون ملی منتقدین تئاتر کشور انتخاب شد. او همچنین دارای گواهینامه درجه ۲ هنری معادل کارشناسی ارشد با رویکرد کارگردانی تئاتر از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است. زنده یاد مجید واحدیزاده در سال ۸۷ از سوی مرکز هنرهای نمایشی کشور به عنوان یکی از سی چهره تاثیر گذار تئاتر در سی سال پس از انقلاب بازخوان، بازبین، داور و دبیر اجرایی از دیگر فعالیت های تئاتری واحدیزاده است. وی در بیش از ۲۰ دوره در جشنواره بین المللی تئاتر فجر و جشنواره ها و فستیوالهای بین المللی و سراسری و منطقه ای تئاتر ر در مقام داوری جشنواره و یا شرکت کننده حضور داشت.

این هنرمند نام آشنای کشور، در اولین روز از آذرماه سال 96و در حالیکه مسئولیت دبیری جشنواره تئاتر طلوع را بر عهده داشت و در حال استقبال از میهمانان این جشنواره بود، قلبش از حرکت ایستاد و با هجرت ناباورانه اش، هنرمندان صحنه های نمایش را داغدار کرد. روحش شاد و یادش هماره گرامی باد.اسلامی معرفی و مورد تجلیل قرار گرفت. عضویت در هیئت امنای انجمن نمایش اردبیل، عضویت در شورای نظارت و صدور پروانه نمایش استان، مدیریت گروه تئاتر فروغ، مدیر مسئول آموزشگاه آزاد هنری فروغ و مسئولیت واحد نمایش اداره کل فرهنگ و ارشاداسلامی و نیز انجمن نمایش استان از دیگر فعالیت های هنری این هنرمند تئاتر است. وی علاوه بر حضور موفقیت آمیز در صحنه های نمایش، با صداوسیمای مرکز اردبیل در تولید نمایش های تلویزیونی و مجموعه های نمایشی به عنوان کارگردان و بازیگر همکاری داشته و در جشنواره های تولیدات مراکز استان ها، جوایز ارزشمندی را کسب کرده است. حضور در جشنواره های مختلف به عنوان

 




مطالب مرتبط

در نکوداشت نامداران فرهنگ و هنر اردبیل مطرح شد

علی نصیریان: هنرمندان باید در اعتلای ارزش‌های معنوی و اخلاقی جامعه گام بردارند
در نکوداشت نامداران فرهنگ و هنر اردبیل مطرح شد

علی نصیریان: هنرمندان باید در اعتلای ارزش‌های معنوی و اخلاقی جامعه گام بردارند

علی نصیریان، هنرمند پیشکسوت سینما، تئاتر و تلویزیون، در مراسم نکوداشت نامداران فرهنگ و هنر استان اردبیل، تاکید کرد هنر همچون چشمه جوشانی است که هنرمندان باید از آن به بهترین شکل استفاده کنند و به دور از لذت‌گرایی مادی، در اعتلای ارزش‌ها، معنویت و اخلاق جامعه، گام‌های ...

|

نظرات کاربران