در حال بارگذاری ...
گفت‌وگوی ایران تئاتر با مدیر بخش خیابانی جشنواره تئاتر مقاومت

تئاتر برای همه، با هنرمندان نمایش‌ خیابانی معنا پیدا می‌کند

داریوش نصیری دانش آموخته کارشناسی در رشته کارگردانی سینما وکارشناسی ارشد ادبیات نمایشی و مدرس رشته بازیگری در دانشگاه است. نصیری مدیریت بخش خیابانی و محیطی هفدهمین دوره جشنواره تئاتر مقاومت را برعهده دارد. در روزهای برگزاری این دوره از جشنواه با او به گفت و گو پرداختیم.

کسب جوایز مختلف در زمینه بازیگری، نمایشنامه نویسی و فیلمنامه نویسی از جشنواره های معتبرداخلی و خارجی.داوری جشنواره های فیلم و تئاتر همچون: جشنواره سراسری تئاتر نیروی هوایی و نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران، جشنواره سراسری تئاتر زندان‌ها، جشنواره سراسری تئاتر کوتاه ارسباران، جشنواره سراسری نقالان علوی، جشنواره سراسری تئاتر دانش آموزی استان تهران، جشنواره سراسری فیلم کوتاه فیلم نت، جشنواره تئاتر دانشگاهی استاد مهدی فتحی و ... در کارنامه نصیری به جشم می‌خورد. از او همچنین نمایشنامه خاطره‌ای به نام تو (در خصوص تفحص شهدا)، دو نمایشنامه منولوگ: رستم و سهراب و مرگ به فاصله یک نفس، دو نمایشنامه خیابانی  U-turn و  U-turn 2" منتشر شده است.

 

این چندمین دوره حضور بخش تئاتر خیابانی و محیطی در جشنواره تئاتر مقاومت است و امسال چه تفاوت‌هایی به لحاظ کیفی و کمی با دوره های قبل دارد و چند متن به دبیرخانه جشنواره رسیده وچه تعداد برای حضور در جشنواره انتخاب شده‌اند و جشنواره درچه استان‌هایی برگزار می‌شود.
با سپاس از توجه سایت ایران تئاتر به بخش خیابانی ومحیطی جشنواره مقاومت همانطور که مستحضرید هنر امانت ویژه خداوند به انسان است و انسان امروزی از طریق هنر به زبانی مشترک در جهان و جامعه پیرامون خود می رسد. در این میان هنر نمایش و تئاتر که قدمت اش از حضور انسان بر روی کره خاکی شکل گرفته است در میان اندیشمندان حوزه هنر دارای ارج و ارزشی والاست و به گواه تاریخ نمایش از همان ابتدا از محیط بیرونی و فضای باز، شکل رسمی خود را پیدا کرد تا سر انجام به صلاحدید و استفاده از تمهیدات لازم اجرا به سالن نمایش راه پیدا کرد.
در چهلمین سالگرد شکوهمند دفاع مقدس و سالگرد شهادت سردار آسمانی، در هفدهمین جشنواره سراسری تئاتر مقاومت، حضور چشمگیر هنرمندان نمایش های خیابانی و محیطی را شاهد هستیم. از مجموع ثبت: 295 اثر در مرحله بازخوانی و انتخاب 75 طرح نمایشی توسط هیات محترم داوران جهت بازبینی، 12 گروه از تهران و 63 گروه از دیگر نقاط ایران عزیزمان، مجموع این 75 طرح نمایشی را شامل می شود که رقم بسیار قابل توجهی است و این نشان از رشد شایسته تئاتر شهرستان‌ها در این سال‌ها بوده است. همچنین فراوانی و گستردگی شرکت کنندگان از میان 34 شهرستان بوده است.
اما در نهایت 20 اثر نمایشی به مرحله نهایی رسیده است که سهم پایتخت چهار اثر، اصفهان شش اثر، ایلام دو اثر و سایر آثار از نقاط مختلف کشور عزیزمان است. کثرت و حضور حداکثری دانشجویان در کنار پیشکسوتان این عرصه، نوید بخش جشنواره‌ای پربار به جهت کیفی خواهد بود.

 

پتانسیل نمایش‌های خیابانی و محیطی به ویژه در حوزه دفاع مقدس ومقاومت در ایجاد ارتباط با مخاطب را تا چه اندازه مهم وضروری می‌دانید؟
تئاتر برای همه، شعاری است که مدتها در میان ذهن و دل اهالی تئاتر، خانه کرده است. اما پر واضح است که سال‌هاست تجلی و شکوفایی این شعار بیش از پیش در میان هنرمندان تلاشگر نمایش‌های خیابانی و محیطی بوده است. آن‌هایی که پیش قراول هر رویداد و جشنواره تئاتری‌اند تا به استقبال مردم روند و مهمان چشمان مردم شوند. تئاتر برای همه و از هر قشر و طبقه‌ای، از هر سطح و تحصیلاتی و... اینجا و در میان این هنرمندان معنای واقعی خود را پیدا می‌کند و تماشاگران فقط با صرف زمان خود به دیدار هنرمندی، ظرافت هنری و ژرفای اندیشه نمایشگران خیابانی می‌روند و هنرمندان مسائل روزمره تا مسایل اجتماعی، فرهنگی، آموزشی و... را با ایشان و با استفاده از هنر نمایش بازگو می کنند تا زبان مردم شوند و در یک باز آفرینی خلاقانه و توان هنری والای خود، هوش و دل از تماشاگران ببرند و خود و گروهشان را با مردم همدل و همراه کنند.
 همیشه با هیچ، همه چیز می سازند و در بهره گیری از تئاتر بی چیز، سیستم برشت، شیوه اجرایی نمایش‌های ایرانی و یا شیوه آگوستوبوآل و...، ظرفیت‌های بالای هنر خود را نشان همگان می‌دهند. تمرکز بسیار بالای این هنرمندان بسیار قابل تامل و ستودنی است چرا که در میان این همه پارازیت صوتی و بصری تمام تمرکزشان معطوف به اجراست.
 

جشنواره با توجه به شرایط کرونایی چگونه برگزار  ‌شد؟
قرار بود بخش نمایش‌های خیابانی و محیطی جشنواره تئاتر مقاومت در تهران و در اواخر آذر ماه با رعایت دستورات ستاد ملی کرونا و رعایت پروتکل های بهداشتی تصویب برگزار شود اما با شرایط کنونی اجرا در محوطه تالار وحدت بدون حضور تماشاچی و فقط در حضور هیئت داوری برگزار می شود. البته بصورت آنلاین از تیوال پخش می شود که علاقمندان از این طریق می توانند آثار را دنبال کنند.

 

به لحاظ اعتباری ، مالی و اجرایی چه تمهیدات و امکاناتی را برای گروه های اجرایی در نظر گرفته شده است ؟
به نظر می رسد یکی از دغدغه‌های اصلی این هنرمندان بی ادعا اما سخت کوش، از دیرباز اجراهای عمومی باشد. چرا که در طی این سال ها که نمایش‌های خیابانی مسیر خود را به طور رسمی از تئاتر فجر سال 1373 شروع کرده تا امروز، در هر رویداد هنری و نمایشی پای ثابت تمام جشنواه ها بوده و هست و در برخی از اوقات نیز شاید کمی دچار بی مهری از سوی مسئولین هنر شده، اما هنرمندان و دوستان خوبم در این حوزه تلاش و جدیت خود را بیشتر به کار بسته اند، و شاید نتیجه این تلاش چندین ساله همین باشد که برای اولین بار در فراخوان رسمی یک جشنواره ملی در بخش نمایش‌های بیرونی و خیابانی صحبت از اجرای عمومی آثار برگزیده جشنواره باشد و این خود نشان از جدیت و اهمیت این حوزه نمایشی برای دبیر محترم و ستاد محترم اجرایی این جشنواره وزین دارد. اجرای عمومی آثار برگزیده و حمایت های مادی و معنوی این جشنواره از نمایشگران خیابانی و محیطی باعث انگیزه بیشتر ایشان شده تا در جهت تولید و اجرای آثاری از این دست یاد و نام دلاورمردان عرصه حق علیه باطل را بیش از پیش در میان مردم کشور عزیزمان، زنده نگه دارند. به امید آن که این قدم، فتح بابی در این مهم گردد و ادامه یابد.

تمرکز بخش خیابانی و محیطی هفدهمین دوره جشنواره تئاتر مقاومت عمدتا بر روی چه موضوع هایی است ؟
پاسداشت و زنده نگه داشتن نام و یاد مردان مردی که بی هیچ دغدغه ای، جان برکف نهاده اند و از همه چیز گذشتند. هنرمندان به خصوص نمایشگران خیابانی با حضورشان در میان آحاد ملت، شور و شوق دفاع و آیین مقاومت از سرزمین مادری را در قلب‌ها زنده نگه می دارند تا راه شناخت و پیروزی حق از باطل، پایمردی در شجاعت، نکوداشت و ستایش بزرگ مردانی که جانشان را در راه میهن فدا نمودند را به نسل‌های آینده برسانند.




مطالب مرتبط

گفت‌وگو با کارگردان «بازگشت به خان نخست»

داریوش نصیری: تماشاگر باید خودش را در پیکره و معنای اثر پیدا کند
گفت‌وگو با کارگردان «بازگشت به خان نخست»

داریوش نصیری: تماشاگر باید خودش را در پیکره و معنای اثر پیدا کند

داریوش نصیری، کارگردان نمایش خیابانی «بازگشت به خان نخست» بر این باور است که ارتباط مخاطبان با نمایش‌های صحنه‌ای و خیابانی زمانی شکل می‌گیرد که تماشاگر خودش را در پیکره و معنای اثر پیدا کند.

|

نظرات کاربران