در حال بارگذاری ...
کارگردان حاضر در هفدهمین جشنواره تئاتر مقاومت:

«لیلیت» به مقاومت مسلمانان بوسنی می‌پردازد

محمدرضا شاه‌مردی کارگردان نمایش صحنه‌ای «لیلیت» گفت: مظلومیت مسلمانان در جنگ بوسنی و هرزگوین و تلاش رسانه‌های غربی برای پاک کردن این ننگ از دامان خودشان، من را بر آن داشت تا در قصه‌ای عاشقانه میان یک مرد و زن اهل این منطقه، «لیلیت» را تولید کنم.

 به گزارش ایران تئاتر محمدرضا شاه‌مردی کارگردان نمایش صحنه‌ای «لیلیت» گفت: «لیلیت» روایتی از جنگ بوسنی و هرزگوین است. جنگی که در آن بسیاری از مردم مسلمان بوسنی قربانی تعصب صرب‌ها با حمایت‌ خارجی‌ها می‌شوند.
شاه‌مردی با اشاره به پژوهش‌هایی که برای نگارش نمایش‌نامه «لیلیت» داشته است ادامه داد: طی مطالعاتی که در مورد این جنگ عجیب و دلهره‌آور داشتم به روستایی رسیدم که در یک شبانه‌روز تمامی اهالی آن قتل‌عام می‌شوند. قتل‌عامی که مشابه آن در این جنگ بسیار تکرار شد و مسلمانان و تمامی صرب‌هایی که به نوعی از هر مسلمانی حمایت می‌کردند به قتل رسیدند.
وی افزود: مظلومیت مسلمانان در این جنگ و تلاش رسانه‌های غربی برای پاک کردن این ننگ از دامان خودشان، من را بر آن داشت تا در قصه‌ای عاشقانه میان یک مرد و زن اهل این منطقه، «لیلیت» را تولید کنم.
شاه‌مردی در مورد شیوه روایت داستان نمایش «لیلیت» که با بازی علی فرحناک و مهناز رودساز تولید شده است، گفت: لیندتا پاشا (اهل بوسنی) و بورا پاوویچ (اهل بلگراد) پیش از تجزیه یوگسلاوی به یکدیگر علاقه‌مند بوده، اما جنگ داخلی میان صرب‌ها و بوسنی‌ و هرزگوین شرایط این رابطه عاشقانه را به‌ هم می ریزد. همچنین برادر لیندتا متهم به بمب‌گذاری در مرکز بلگراد بوده و لیندتا هم در یکی از درگیری‌ها اسیر شده و حالا بورا در مقام افسر پلیس صرب باید از او بازجویی کند.
شاه‌مردی ادامه داد: تعریف واژه مقاومت منحصر به جنگ‌های علنی نمی‌شود. مقاومت در لایه‌های گوناگون زندگی روزمره آدمی شکل می‌گیرد. اما مقاومت مردمی به خرد جمعی نیاز دارد تا دسیسه‌های دشمن را خنثی کند. «لیلیت» به این موضوع می‌پردازد که همواره در جنگ‌های تاریخ، دست پنهانی از ظالمانی وجود دارد که نمی‌خواهند مردم جور دیگری زندگی کنند.
وی افزود: ظالمان و مستبدانی مانند آمریکا همواره برای پیشبرد اهداف شوم خود، جنگ به راه ‌می‌اندازند. آنها برای آغاز هر جنگی، چه مستقیم و چه غیر مستقیم، داستان‌سرایی و بهانه‌سازی می‌کنند؛ مثل حمله به عراق که با بهانه «11 سپتامبر» انجام شد.
این کارگردان تئاتر کشور ادامه داد: مقاومت واژه‌ای بین‌المللی است که در تمامی تاریخ خلقت بشریت وجود داشته و خواهد داشت.
وی در پایان گفت: هفدهمین جشنواره سراسری تئاتر مقاومت با قدرت در حال پیشروی است. دور هفدهم این جشنواره با تمام مشکلات عجیب و غیرقابل پیش‌بینی برای فرهنگ و هنر این روزهای کشور، تا کنون فعالیت‌های به‌یاد ماندنی و تازه‌ای داشته است. ستاد برگزاری این جشنواره با ایستادگی تمام قد دوشادوش هنرمندان اقدام به برپایی جشنواره کرده است که باید از آنها قدردانی کرد.
گفتنی است هفدهمین جشنواره سراسری تئاتر مقاومت به همت انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس بنیاد فرهنگی روایت فتح و با دبیری حمید نیلی از 25 آذرماه، به دو شیوه زنده و آنلاین در حال برگزاری است و تا دوم دی‌ماه ادامه خواهد داشت.




مطالب مرتبط

نظرات کاربران