در حال بارگذاری ...
در بیانیه هیئت داوران جایزه منتقدان هفدهمین دوره جشنواره مقاومت عنوان شد :

شرایط کرونایی تئاتر بی‌شباهت به شرایط جنگی نیست
همراه با اسامی نامزدها و برگزیدگان

نامزدها و برگزیدگان جایزه منتقدان هفدهمین جشنواره تئاتر مقاومت در دو بخش مسابقه‌ی صحنه‌ای و دانشجویی در میان شتابزدگی مراسم اختتامیه از نظر ها دور ماند و و بیانیه هیات دا.ران این بخش قرائت نشد .

به گزارش ایران تئاتر اعضای هیئت داوران جایزه منتقدان هفدهمین جشنواره تئاتر مقاومت متشکل از همایون علی آبادی، بهزاد صدیقی، مصطفی محمودی این بیانیه را در اختیار ایران تئاتر قرار دادند. در متن بیانیه آمده است :

هفدهمین جشنواره‌ی تئاتر مقاومت در شرایطی کرونایی برگزار شد و حتا این شرایط که بی‌شباهت به شرایط جنگ نیست، نشان داد که هنر و تئاتر زنده است و علارغم همه‌ی دشواری‌ها، هنرمندان برای ادامه‌ی فعالیت هنری و زندگی، پا به پای دیگر صنوف و گروه‌های مردمی  به نبرد بر می‌خیزند تا تسکینی بر آلام هم‌نوعان خویش در این روزها شوند؛ روزهایی که این شرایط، یک بار دیگر ارزش‌های زندگی را در برابر تلخی‌های مرگ و جنگ قرار داد. باری، اینک که در پایان این دوره از جشنواره قرار گرفتیم و یک به یک، آثار دو بخش مسابقه‌ی صحنه‌ای و دانشجویی را در کنار همه‌ی مخاطبان به تماشا نشستیم، ضمن خسته نباشید و احترام به همه‌ی شرکت‌کنندگان و دست‌اندرکاران این جشنواره، پس از غور و تعمق بر روی نمایش‌های این دو بخش، نکاتی چند را پیرامون این آثار یادآور می‌شویم:
۱- آن‌چه مسلم است تئاتر در رویارویی و نفس به نفس تماشاگر اتفاق می‌افتد. طبیعی است که ارزیابی و نگاه کارشناسانه‌ به آثار راه‌یافته به جشنواره، بر حسب شرایط غیر زنده‌ی تئاترها و نمایش‌های ضبط‌شده‌ی این دو بخش به انجام رسیده است.
۲- هیئت داوران ضمن احترام به همه‌ی نویسندگانی که آثارشان در دو بخش مسابقه‌ی صحنه‌ای و دانشجویی جشنواره به نمایش درآمد، یادآور می‌شود متأسفانه هنوز نمایش‌نامه‌های تئاتر مقاومت از ضعف‌های عدیده‌ی تکنیکی در رنج است و از کاستی‌های عدیده‌ای برخوردار است. 
۳- هیئت داوران هیچ یک از نمایش‌های بخش مسابقه و صحنه‌ای جشنواره را به مفهوم مطلق برتر معرفی نمی‌کند. چرا که این هیئت بر این باور است که اغلب آثار این دو بخش به لحاظ قوت و قدرت تکنیکی با اختلافاتی نزدیک به هم در کنار یک‌دیگر به اجرا و نمایش درآمدند.
۴- بدون تردید بالندگی تئاتر دانشجویی در تجربه‌های جسارت‌آمیز، توأم با نوآوری‌ها رخ نشان می‌دهد. از این روی کیفیت آثار به نمایش ‌درآمده‌ی بخش تئاتر دانشجویی به مراتب بر حسب میزان تجربه‌ها، آزمون‌ها، خطاها و جسارت‌‌ها کم از بخش صحنه‌ا‌ی نداشتند؛ بنابراین می‌توان یادآورشد که تجربه‌های تئاتر دانشجویی این جشنواره علارغم وجود کاستی‌های‌شان تحسین‌انگیز و ستودنی است.
۵- هیئت داوران بر این باور است تئاتر مقاومت زمانی می‌تواند به بالندگی و رشد و رغا دست یابد که از اهمیت نمایش‌نامه غافل نشد و بر تقویت همیشگی آن همت گماشت؛ چرا که بی‌شک، نمایش‌نامه از ابتدای تاریخ پیدایش تئاتر تا کنون به عنوان ستون‌ درام شناخته شده و رکن رکین آن محسوب می‌شود.
 هیئت داوران در پایان، امید آن دارد که درام و تئاتر مقاومت به جایگاه شایسته و بایسته‌ی خود در تئاتر کشور دست یابد و این جشنواره بتواند بالندگی بیش از پیش خود را تجربه کند و به تماشا بنشیند.

دوم دی‌ ماه ۱۳۹۹
هیئت داوران منتقدان هفدهمین جشنواره‌ی تئاتر مقاومت

به گزارش ایران تئاتر نشست داوران بخش جایزه منتقدان هفدهمین جشنواره تئاتر مقاومت در تاریخ اول دی ماه 99 برگزار شد و پس از بحث و تبادل نظرهای مختلف و ارزیابی نمایش های ارسالی ستاد جشنواره در بخش های دانشجویی و صحنه ای، از میان نمایش های این دو بخش از جشنواره، نامزدهای خود را به شرح ذیل اعلام کرد: 
1-برونسی (نوشته و کار مرتضی شاه کرم)
2-خاطرات خانه ای که... (نوشته کامران شهلایی و کارگردانی امین اشرفی)
3- خاطرات خانه ای که نیست (نوشته کامران شهلایی و کارگردانی محمد جواد شریفی و پریا بابایی)
4-خرمشهر 11 ( نوشته اصغر خلیلی و کارگردانی الهه اقدام)
5- خنکای ختم خاطره (نوشته حمیدرضا آذرنگ و کارگردانی ایمان رمضانی)
6-ماهی ها فراموش نمی کنند (نوشته پریا دوستی و کارگردانی پریسا دوستی).

همچنین هیئت داوران جایزه منتقدان هفدهمین جشنواره تئاتر مقاومت از میان این آثار جوایز این بخش را به شرح زیر اعلام کرد: 

الف) لوح تقدیر خود را به نمایش خرمشهر 11 نوشته اصغر خلیلی به کارگردانی الهه اقدام 
ب) تندیس اثر برگزیده منتقدان به نمایش خاطرات خانه ای که ... نوشته کامران شهلایی به کارگردانی امین اشرفی

 




مطالب مرتبط

نظرات کاربران