در حال بارگذاری ...
کوروش سلیمانی در گفت‌وگو با ایران تئاتر عنوان کرد

در بازگشایی سالن‌ها«خاموشی دریا»را روی صحنه می‌برم

سلیمانی گفت:بعد از تثبیت شیوع بیماری کرونا نمایش شخصیت محور «خاموشی دریا» نوشته ژان بروله را روی صحنه اجرا می کنم.

کوروش سلیمانی نویسنده ، بازیگر و کارگردان تئاتر که اجراهای موفقی نظیر روال عادی و خرده نان را در کارنامه کاریش دارد در گفت وگو با ایران تئاتر در باره فعالیت‌های جدید تئاتریش گفت :در حوزه اجرای نمایش علاقه دارم به سراغ کارهایی بروم که به شرایط اجتماعی و موقعیت انسان در آن پرداخته شده باشد. طرح داستان و درام در چنین فضایی برای من جذابیت‌های زیادی دارد. کماینکه در اجرای قبلیم نمایش خرده نان که دو سال قبل در تئاتر شهر روی صحنه بردمش به سراغ متنی از لویی کالافرت  رمان‌نویس، شاعر و داستان‌نویس معاصر فرانسوی رفتم که اثرش موفق به دریافت جایزه نمایشنامه‌نویسی ایبسن شده است. در این نمایش روابط بین یک زن و مرد میانسال با روزمرگی‌های فراوان نشان داده می شود که زندگی‌شان فاقد شورو امید است، اما این زن و مرد با اتفاقات عجیب در همسایگی خود مواجه می‌شوند که موجب بازگشت هیجان به زندگی‌شان می‌شود. در همین راستا مدتی است به فکر اجرای نمایشنامه «خاموشی دریا»  افتاده ام و بعد از بهبودی شرایط کرونایی و بازگشایی سالن‌های نمایشی برای اجرای خاموشی دریا نوشته ژان بروله اقدام خواهم کرد. خاموشی دریا داستان بلندی است که ژان بروله آن را در سال ۱۹۴۱ و در اثنای جنگ جهانی دوم و سال‌های اشغال فرانسه، با نام مستعار ورکور نوشته است و مدت کوتاهی بعد از انتشار آن، حسن شهید نورایی آن را به فارسی ترجمه و در آبان ۱۳۲۳ در تهران منتشر کرد. این کتاب که تحت مجموعه‌ای با عنوان دفترچه‌های خاموشی منتشر شده است، شرح حال پیرمردی فرانسوی است که با دختر برادرش زندگی می‌کند و در خانه مجبور به میزبانی یک افسر آلمانی هستند که خانۀ آنان را اشغال کرده است؛ افسری که موسیقیدان است و فرانسه را دوست دارد و جنگ را نیز تعبیر و تفسیری فرهنگی می‌کند و سعی در جلب نظر میزبانانش دارد اما میزبانان او برای بیان اعتراض خود به اشغال خانه و کشورشان جز سکوت و خاموشی راهی نمی‌شناسند.

 

وی در ادامه سخنانش در باره اجرای این متن متذکر شد: قصد دارم خودم در این نمایش نقش افسر آلمانی را بازی کنم. بنابراین چون نمایش کم شخصیت است و تنها سه کاراکتر دارد و اثر جمع و جوری است  نیاز به تمرینات طولانی مدتی ندارد. به نظرم اگر امسال سالن‌ها تعطیل نمی شد این امکان وجود داشتکه  با رعایت پروتکل های بهداشتی اجرایش کرد.برای بازی در نقش پدر و برادر زاده‌اش هم با گزینه های صحبت کرده‌ام که هنوز چیزی قطعی نشده است.

 

سلیمانی در باره اجرای آنلاین نمایش در دوران کرونا تاکید کرد:هر تلاشی در این شرایط سخت برای اجرای نمایش انجام شود خوب و پسندیده است و مخالفتی با این شیوه اجرایی ندارم. اما خودم رغبتی به اجرای نمایش به صورت آنلاین ندارم .زیرا تئاتر مجموعه اتفافاتی است که در مکان خاصی توسط هنرمندان اجرا می‌شود و مخاطبان به سالن برای تماشایش می روند. موقعی که صرفا از یک زاویه و بدون دکوپاژ نمایشی  را در فضای مجازی انتشار می‌دهیم با کاری کاملی روبه رو نخواهیم بود. اجرای تئاتر آنلاین مثل موجی است که چند سال قبل در اجرای نمایشنامه خوانی به وجود آمد و اصلاحاتی نظیر اجرا خوانی مرسوم شد. در حالی که نمایشنامه خوانی تئاتر نیست و به هیچ وجه اثر گذاری اجرای صحنه ای در کلیت که شامل نور ، صحنه آرایی ، میزانسن و بازی است را ندارد. اما هر نوع سبک و شیوه اجرایی تئاتری قابل بررسی و ارزیابی است و همه اینها برای تقویت و بنیه تئاتر موثر هستند.

 

کوروش سلیمانی را اغلب مخاطبان به عنوان یک بازیگر موفق می شناسند که سابقه همکاری با بزرگانی نظیرکیومرث پور احمد ،تاجبخش فنائیان ، دکتر خاکی و دکتر قطب الدین صادقی درفیلم ها و نمایش هایی مثل اتوبوس شب، هملت و دن کیشوت و روال عادی دارد. وی کارگردانی خود در دوران دانشجویی‌اش در دانشگاه در رشته کارگردانی تئاتر با اجرای نمایش هایی مثل چندوچون به چاه رفتن چوپان، چای تلخ،پیک نیک در میدان جنگ، مسافراند آغاز و در سال‌های اخیر نمایش های موفقی مثل پیت حلبی و فالومی را روی صحنه اجرا کرده است.




مطالب مرتبط

با کارگردانی کورش سلیمانی

«توافق‌نامه» برای نخستین بار در ایران اجرا می‌‌شود
با کارگردانی کورش سلیمانی

«توافق‌نامه» برای نخستین بار در ایران اجرا می‌‌شود

کورش سلیمانی، نمایشنامه «توافق‌نامه» به قلم فیلیپ کلودل، نویسنده معاصر فرانسوی را برای اولین بار در ایران روی صحنه خواهد آورد. او به همراه بهنام تشکر و رامین ناصرنصیر، بازیگران این اثر اجرایی را تشکیل می‌دهند.

|

نظرات کاربران