در حال بارگذاری ...
نگاهی به تئاتر استان‌ها در هفته‌ای که گذشت

زنگ پایان جشنواره‌های استانی نواخته شد

ایران تئاتر_میترا رضایی:در هفته‌ای که گذشت جشنواره‌های استانی به پایان رسید و نمایش‌های برگزیده استان‌ها به دبیرخانه فجر معرفی شدند. همواره و در تمام ادوار گذشته سهم زیادی از جوایز و عناوین جشنواره فجر نصیب شهرستان‌ها شده است. باید دید در جشنواره امسال و با این روش برگزاری آنلاین، شهرستانی‌ها چگونه توانایی‌های خود را نشان می‌دهند.

هفته گذشته، معرفی برگزیدگان سی و دومین جشنواره تئاتر استان اصفهان، معرفی داوران نخستین رویداد نمایشنامه نویسی جایزۀ بزرگ قلم البرز، برگزاری نخستین رویداد نمایشی مالک آسمانی البرز، برگزاری مجازی کارگاه آموزشی جشنواره «تک نفره» بوکان، انتشار فراخوان نخستین جشنواره تئاتر خیابانی استان مازندران، برگزاری جشنواره سراسری تئاتر آیات در خراسان شمالی، انتشار فراخوان نخستین جشنواره تئاتر نهال میاندوآب، درگذشت تعزیه‌خوان پیشکسوت در لنده، ضرورت تعیین ردیف بودجه برای جشنواره تئاتر کُردی سقز، استقبال خوب از دبیر سی و دومین جشنواره تئاتر استانی آذربایجان شرقی، تجلیل از برگزیدگان جشنواره تئاتر قزوین، معرفی برگزیدگان سی و دومین جشنواره تئاتر آذربایجان شرقی، جمع بندی آرای مردمی سی و دومین جشنواره تئاتر استان خوزستان، معرفی برگزیدگان سی و یکمین جشنواره تئاتر استان کردستان و معرفی برگزیدگان سی و دومین جشنواره استان خوزستان، بخشی از اخبار مهم استانی را به خود اختصاص دادند. بی‌شک مطلبی که پیش روی شما است تمامی اقدامات انجام شده در استان‌ها را در بر نمی‌گیرد بلکه تنها نگاهی به بخشی از رویدادهای مهم است. پیشنهاد می‌کنیم مشروح اخبار را روزانه در درگاه‌های استانی بخوانید. 

 

معرفی برگزیدگان سی و دومین جشنواره تئاتر استان اصفهان

هیئت داوران  سی و دومین جشنواره تئاتر استان اصفهان متشکل از: حسن کریمی، حمید شهرانی وپیمان کریمی پس از برسی 13 اثر رسیده به دبیر خانه این جشنواره 2 نمایش برگزیده جهت معرفی به جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر را انتخاب کردند. «بیداری به وقت خون» به کارگردانی احسان جانمی و  «بهشت حکیم الله» به کارگردانی ویدا موسوی به عنوان برگزیدگان این دوره از جشنواره تئاتر استانی اصفهان معرفی شدند. این دوره از جشنواره تحت شرایط حاکم بر جامعه در اثر شیوع ویروس کرونا با تصمیم شورای سیاست‌گذاری جشنواره و به پیشنهاد دبیرخانه سی و نهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر بهصورت غیر حضوری و از طریق نمایش فیلم برگزار شد.

 

معرفی داوران نخستین رویداد نمایشنامه نویسی جایزۀ بزرگ قلم البرز

داوران اوّلین دورۀ رویداد نمایشنامه نویسی جایزه بزرگ قلم البرز عبارتند از دکتر سیمین امیریان ،  دکتر محمد حسین ناصربخت و دکتر عبدالحی شماسی. شرکت 40 نمایشنامه از نقاط مختلف استان البرز است که نوید بخش جریانی پویا در ادامۀ راه تئاتر در دوران پساکرونای البرز است. همچنین با وجود استانی بودن رویداد نمایشنامه نویسی قلم البرز، تعداد 15 اثر به عنوان مهمان از استانهای دیگر در این جشنواره شرکت کرده اند. برگزیدگان این رویداد پس از خوانش متون توسط داوران در نیمۀ اوّل بهمن ماه سال جاری اعلام خواهند شد.

 

برگزاری نخستین رویداد نمایشی مالک آسمانی البرز

نخستین رویداد نمایش مالک آسمانی به مناسبت سالروز شهادت سردار شهید قاسم سلیمانی برگزار می‌شود. در آستانه فرارسیدن دهه بصیرت و میثاق با ولایت و تقارن آن با دهه اول فاطمیه و شهادت مظلومانه سردار شهید سلیمانی، اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان البرز، برنامه‌هایی با شعار محوری "بصیرت فاطمی، ولایت مداری، مقاومت علوی"  را تدارک دیده است که رویداد نمایشی " مالک آسمانی" از جمله این برنامه ها است.  این رویداد نمایشی از تاریخ نهم لغایت 18 دیماه برگزار می گردد. کلیه اجرا ها را به صورت زنده در فضای مجازی و در پیج انجمن هنرهای نمایشی استان البرز در فضای اینستاگرام، به نشانی anjoman_namayesh_alborz  از ساعت 19 هر روز منتشر می‌شود.

 

برگزاری مجازی کارگاه آموزشی جشنواره «تک نفره» بوکان

دبیرخانه نخستین جشنواره «تک نفره» شهرستان بوکان با همکاری اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی این شهرستان 7 دیماه در مجتمع فرهنگی هنری کارگاه آموزشی «مونو دراما» به صورت ویدئو کنفراس برگزار کرد. این کارگاه تخصصی با عنوان " مونو دراما " و نگاهی به متن، کارگردانی، بازیگری و طراحی صحنه در نمایش های تک نفره توسط دکتر خسرو سینا از اساتید تئاتر، تلویزیون و سینمای دانشگاه کردستان به صورت ویدئو کنفرانس از طریق اسکایپ، برگزار شد. این کارگاه  ساعت ۴ روز یکشنبه در سالن سیمرغ بوکان با حضور گروه‌های شرکت کننده در جشنواره با نگاهی اجمالی بر تاریخچه نمایش مونودرام از یونان باستان شروع شد و ضمن بررسی شکل و شمایل این گونه نمایش با توجه به هزینه اندک آن نسبت به گونه‌های دیگر و همچنین در حیطه اجرا با توجه به محوریت و نقش پررنگ بازیگر در کارهای تک نفره مباحث ارزنده ای مطرح شد، در پایان کارگاه، زمانی به پرسش حاضران در جلسه اختصاص یافت و بسیار مورد اقبال و رضایت شرکت کنندگان قرار گرفت.

 

انتشار فراخوان نخستین جشنواره تئاتر خیابانی استان مازندران

انجمن نمایش شهرستان نور با همکاری اداره ارشاد نور و بسیج هنرمندان در راستای کشف استعدادهای خلاق و جوان نخستین جشنواره تئاتر خیابانی استان مازندران دیما شهرستان نور را منتشر کرد و آیین رونمایی از پوستر این جشنواره تئاتر خیابانی نیز در اداره ارشاد شهرستان نور برگزار شد .هر کارگردان می تواندفیلم وپوستر اثرنمایشی  خود را به صورت فایل  دی وی دی حداکثر  ۲۰دقیقه به دبیرخانه جشنواره واقع در اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان نور ارسال نماید. در ضمن اثر نمایشی نباید در هیچ جشنواره ای شرکت کرده باشد . هیات داوران جشنواره پس از بررسی ۵ اثر را انتخاب نموده و به بخش پایانی و داوری نهایی معرفی می نماید 5 اثر راه یافته به بخش نهایی، پس از اجرا ،هیات داوران اثرهای برگزیده را انتخاب میکنند به بخش‌های کارگردانی ،نویسندگی ، بازیگری زن و مرد ، موسیقی و طراحی پوستر جوایزی تعلق می‌گیرد .این جشنواره به دبیری سید حسین حسینی در بهمنماه سال جاری برگزار می‌شود.

 

برگزاری جشنواره سراسری تئاتر آیات در خراسان شمالی

جشنواره تئاتر آیات از اول تا سوم بهمن در خراسان شمالی به صورت مجازی برگزار می‌شود. راه یافتگان به این مرحله می‌توانند تا 25 دی آثارشان را از طریق سی دی برای داوری به این جشنواره ارسال کنند. 8 اثر از 7 استان کشور موفق به راهیابی به مرحله نهایی این جشنواره شده‌اند، که طی 3 روز با یکدیگر رقابت خواهند کرد. ابتدا 76 متن نمایشی از 26 استان کشور به این جشنواره ارسال شد که پس از بازخوانی متون توسط هیئت داوران متشکل از علی عابدی، علیرضا صمدی شادلو و علی حاتم نژاد، 23 اثر از 11 استان به مرحله بازبینی راه یافتند. از 8 اثر برگزیده 2 اثر از اصفهان و از استان های خراسان شمالی، خراسان رضوی، کرمانشاه، مرکزی، قزوین و اردبیل هر کدام یک اثر به عنوان آثار برگزیده انتخاب شده اند. سومین جشنواره سراسری تئاتر آیات به همت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان شمالی و به دبیری «حسین فرخنده»، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان از اول تا سوم بهمن در خراسان شمالی برگزار می شود

 

انتشار فراخوان نخستین جشنواره تئاتر نهال میاندوآب

انجمن هنرهای نمایشی دفتر شهرستان میاندوآب در راستای کشف استعدادهای خلاق و جوان نخستین جشنواره تئاتر نهال را منتشر کرد. در سال جهش تولید انجمن هنرهای نمایشی شهرستان میاندوآب با همکاری اداره فرهنگ و‌ ارشاد اسلامی این شهرستان در راستای سیاست‌های کلان فرهنگی هنری و به منظور کشف استعداد‌های خلاق، اشاعه هنر تئاتر و تقویت آن، هدایت و حمایت‌ از گروه‌های نمایشی با هدف خلق تجربه‌های نوین در عرصه‌ی هنرهای نمایشی و نگاه خلاق مبتنی بر اصول علمی به هنر نمایش و معرفی شهرستان میاندوآب به‌ عنوان قطب نهال کشور، نخستین جشنواره تئاتر نهال را با توجه به شرایط موجود جامعه که متأثر از شیوع بیماری کرونا است با شیوه‌ی اجرایی متفاوت در بخش صحنه‌ای انتخاب اثر برتر برگزار می‌کند. محورهای نمایش :- فرهنگ و‌ سنن بومی،  جهش تولید(تولید و‌ اشتغال با کالای ایرانی)، - کرونا و‌ مقابله با آن، - فرهنگ ایثار و شهادت، آسیب‌های اجتماعی، درخت و درخت کاری و موضوعات آزاد.

 

درگذشت تعزیه‌خوان پیشکسوت در لنده

کربلایی خلیفه عباسی‌فر تاریخ شفاهی تعزیه خوانی و تعزیه گردانی شهرستان لنده با عاشقان اباعبدالله الحسین خداحافظی کرد. کربلایی خلیفه عباسی فر متولد ۱۳۲۰ در شهرستان بهبهان و ساکن شهرستان لنده، پس از سال‌ها تلاش در اجرای مجالس تعزیه خوانی در سن ۷۹ سالگی درگذشت. این پیر غلام موسس هیئت تعزیه خوانی حضرت علی اکبر (ع) شهرستان لنده بود.

 

ضرورت تعیین ردیف بودجه برای جشنواره تئاتر کُردی سقز

فرماندار سقز با اشاره به اهمیت جایگاه تئاتر کُردی به عنوان یک برند و رویدادی ارزشمند بر ضرورت تعیین ردیف بودجه برای برگزاری مستمر این برنامه تاکید کرد. کامیل کریمیان در نشست مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کردستان افزود: در نظر گرفتن اعتبار برای برگزاری این رویداد از طریق سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان و معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی پیگیری و در صورتی که اعتبار مورد نیاز برای برگزاری این رویداد تامین شود، جشنواره هفدهم سال 1400 برگزار خواهد شد و به تناسب بودجه، هر ساله اعتبار مناسب در شهرستان سقز برای حوزه فرهنگ و هنر اختصاص یافته است و بایستی اداره فرهنگ و ارشاد سقز هم به تمام حوزه ها توجه کند. تعدادی از هنرمندان تئاتر سقز نیز دراین راستا به مطالبه هنرمندان سقز بر برگزاری جشنواره بین المللی نمایشنامه نویسی در سال 99 ، برگزاری جشنواره هفدهم تئاتر کردی در اواخر تابستان 1400 ، تجهیز پلاتو نیمه کاره سقز ، توجه به تجهیز ونگهداری سالن اصلی ارشاد ، تعیین سرفصل بودجه ای ثابت جشنواره تئاتر کردی سقز اشاره و خواستار پیگیری و مطالبه جدی آن شدند .

 

استقبال خوب از دبیر سی و دومین جشنواره تئاتر استانی آذربایجان شرقی

با توجه  به مدت زمان کم جشنواره از اعلام فراخوان تا ارسال آثار به جشنواره گفت: در این مدت کم استقبال خوبی از از سوی هنرمندان شد که ۳۱ اثر به دبیرخانه ارسال شده بود که ۱۸ اثر به مرحله داوری رسیده و ۳ اثر نیز به جشنواره فجر راه یافتند. قرار بر این بود سی و دومین دوره از جشنواره تئاتر استانی در خرداد ماه برگزار شود، اما به دلیل شرایط کرونایی موجود و فوت مدیرکل اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان به تعویق افتاد. انتخابات پیش رو از تمام نظرات افراد فعال در این حوزه برای بهبود هر چه بهتر انجمن استفاده خواهد شد که این کار باعث به وجود آمدن ایده های جدید خواهد شد.

 

تجلیل از برگزیدگان جشنواره تئاتر قزوین

با حضور مدیرکل اداره ارشاد و فرهنگ اسلامی قزوین از برگزیدگان و دست اندرکاران بیست و دومین جشنواره تئاتر استان قزوین تجلیل به عمل آمد. اسماعیلی از همه دست اندر کاران این جشنواره که طی این روزهای سخت کمک به برگزاری جشنواره کردند از جمله گروه های شرکت کننده، هیئت انتخاب، هیئت داوران، هیئت مدیره انجمن نمایش و همکارانش در اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قزوین تشکر کرد و افزود: امیدوارم آینده، آینده خوب و درخشانی برای همه هنرمندان به ویژه هنرمندان شریف و والای تئاتر باشد.کیوان حبیبی مسئول انجمن نمایش استان در ابتدای این نشست گفت: متفاوت‌ترین اختتامیه بیست و دومین جشنواره تئاتر استان قزوین با یاد و خاطره نازنین مرد خطه فرهنگ و هنر این استان استاد ناصر ایزدفر برگزار شد و به همت، یاری و تلاش همه دوستان به ویژه استاد ایزدفر عزیز و اصرار وی به برگزاری این جشنواره، این جشنواره بسیار پربار برگزار شد و هیات داوران متشکل از نادر میرزایی، حسن حسامی و علی هوشمند پس از داوری ۹ اثر نمایشی و در نهایت جمع بندی، ۲ اثر را بعنوان آثار برگزیده برای معرفی به دبیرخانه جشنواره تئاتر فجر اعلام کردند. حبیبی در پایان ابراز امیدواری کرد که در سال آینده با اتفاقات بهتر و امکانات بیشتر شاهد برپایی جشنواره پربارتری خواهیم بود. بیست و دومین جشنواره تئاتر قزوین 1 و 2 دی ماه در قزوین برگزار شد.

 

معرفی برگزیدگان سی و دومین جشنواره تئاتر آذربایجان شرقی

هیات داوران سی و دومین جشنواره تئاتر استانی آذربایجان شرقی ۳ اثر منتخب را به جشنواره بین المللی فجر معرفی کردند. سیروس همتی به نمایندگی از هیات داوران سی و دومین جشنواره تئاتر استانی آذربایجان شرقی آثار رسیده به مرحله نهایی را معرفی کرد و همچنین هیات داوران 3 نمایش "مسیو" به کارگردانی نازیلا ایرانزاد بنام و نویسندگی اکبر شریعت از تبریز، "خداحافظی نکردی با نجمه،سورجی" به کارگردانی سیامک افسایی و نویسندگی حمیدرضا آذرنگ از تبریز و  "زنانی با چمدان هایی پر از شکلات" به نویسندگی و کارگردانی حسن عظیمی از میانه را به دبیرخانه جشنواره فجر معرفی کردند.

 

جمع بندی آرای مردمی سی و دومین جشنواره تئاتر استان خوزستان

با پایان یافتن مهلت نظرسنجی جشنواره و ثبت تعداد 3339 رای مردمی، نمایش «کارگاه نمایش» به نویسندگی و کارگردانی ایوب بختیاری کاری از گروه تئاتر خروس جنگی از اهواز و نمایش «این سه زن» به نویسندگی علیرضا داوری و کارگردانی غزل بویری کاری از گروه تئاتر ماتریوشکا از امیدیه، هر کدام موفق به کسب بیش از 35 درصد آرا شده و به عنوان نمایش های برگزیده مردمی سی و دومین جشنواره تئاتر استان خوزستان انتخاب شدند. در این نظرسنجی که در سایت سی و دومین جشنواره تئاتر استان خوزستان انجام گرفت از طرف جشنواره به هر کدام از نمایش های برگزیده جایزه اهدا شد.

 

معرفی برگزیدگان سی و یکمین جشنواره تئاتر استان کردستان

سی و یکمین جشنواره استانی تئاتر کردستان روز دوشنبه گذشته با اجرای نمایشی با عنوان یک زندگی بهتر کار خود را آغاز کرد و امروز هم با معرفی برگزیدگان پایان یافت.9 نمایش از شهرستان های سنندج، سقز، بانه، مریوان، بیجار، قروه و دیواندره در این دوره از جشنواره که دبیری آن بر عهده شهردار سنندج بود، شرکت کرده بودند.  لوح سپاس ویژه سی و یکمین دوره جشنواره استانی تئاتر کردستان به فرزین رضاعی رییس دانشگاه علوم پزشکی کردستان به نمایندگی از خانواده بهداشت و درمان استان تقدیم شد. با رای هیات داوران نمایش های «باب بارا» به نویسندگی و کارگردانی نیما ایمانزاده و «روییدن» به نویسندگی و کارگردانی شعیب مکتبداری از سنندج به جشنواره بین المللی فجر معرفی شدند.

 

معرفی برگزیدگان سی و دومین جشنواره استان خوزستان

کیومرث مرادی، مائده طهماسبی، سعید بهنام، گلبرگ ابوترابیان و وحید نفر هیئت داوران سی و دومین جشنواره تئاتر استان خوزستان بعد از دیدن هشت اثر نمایشی راه یافته به جشنواره، آرای خود را اعلام و برگزیدگان جشنواره مشخص شدند و آرای هیئت داوران سی و دومین جشنواره تئاتر استان خوزستان اعلام شد و هیئت داوران سی و دومین جشنواره تئاتر استان خوزستان دو نمایش زیر را بدون اولویت به دبیرخانه سی و نهمین جشنواره تئاتر فجر معرفی کردند: «خواب هایی که باید دید» به کارگردانی اشکان لدنی و یاسین پارسامنش کاری از گروه تئاتر سیب شهرستان بهبهان و «تلاقی یا گزارش یک واقعه از پیش اعلام نشده» به کارگردانی مهدی آشوغ کاری از گروه تئاتر اری‌ترین شهرستان اندیمشک.




مطالب مرتبط

گفت‌وگو با داور هجدهمین جشنواره تئاتر کردی سقز

حمیدرضا نعیمی: تئاتر کردی درختی استوار است
گفت‌وگو با داور هجدهمین جشنواره تئاتر کردی سقز

حمیدرضا نعیمی: تئاتر کردی درختی استوار است

حمیدرضا نعیمی، داور هجدهمین جشنواره تئاتر کردی سقز، تئاتر کردی را همچون درختی استوار می‌داند که بر خاک این مرز و بوم ریشه تنیده و جزو هویت و شناسنامه این شهر به شمار می‌رود و تداوم این جشنواره برای هنرمندان اهمیت دارد.

|

ابراهیم عادل‌نیا کارگردان حاضر در جشنواره تئاتر منطقه‌ای سهند:

جشنواره‌ تئاتر منطقه‌ای محل محک و شکوفایی هنرمندان است
ابراهیم عادل‌نیا کارگردان حاضر در جشنواره تئاتر منطقه‌ای سهند:

جشنواره‌ تئاتر منطقه‌ای محل محک و شکوفایی هنرمندان است

ابراهیم عادل‌نیا کارگردان نمایش «اخته» می‌گوید جشنواره‌های تئاتر منطقه‌ای مانند یک دورهمی می‌مانند، مبادله افکار و نوآوری‌های تئاتری بین اهالی تئاتر و محلی برای محک و شکوفایی‌شان است.

|

الهام حیدریان، کارگردان حاضر در جشنواره تئاتر منطقه‌ای سهند مطرح کرد

کمبود بلک باکس و نور از کاستی‌ سالن‌های تئاتر کشور است
الهام حیدریان، کارگردان حاضر در جشنواره تئاتر منطقه‌ای سهند مطرح کرد

کمبود بلک باکس و نور از کاستی‌ سالن‌های تئاتر کشور است

الهام حیدریان کارگردان نمایش «کافه سایه» در جشنواره تئاتر منطقه‌ای سهند می‌گوید در استان‌ها همچنان مشکلاتی مانند کم بودن لاین‌های نورپردازی یا نبود بلک باکس استاندارد از جمله کاستی‌های مشترک سالن‌های تئاتر در کشور است.

|

برگزیدگان جشنواره ملی چندرسانه‌ای میراث فرهنگی معرفی شدند

نمایش‌های ایرانی؛ جلوه‌ای از مردمی شدن جشنواره میراث فرهنگی
برگزیدگان جشنواره ملی چندرسانه‌ای میراث فرهنگی معرفی شدند

نمایش‌های ایرانی؛ جلوه‌ای از مردمی شدن جشنواره میراث فرهنگی

علی دارابی، قائم‌مقام وزیر و معاون میراث فرهنگی، حضور بخش نمایش در جشنواره ملی چندرسانه‌ای را جلوه‌ای از مردمی شدن این رویداد هنری معرفی کرد.

|

گفت‌وگو با داور واقعه‌خوانی جشنواره میراث فرهنگی

بهزاد فراهانی: نمایش ایرانی، میراث ناملموس این سرزمین است
گفت‌وگو با داور واقعه‌خوانی جشنواره میراث فرهنگی

بهزاد فراهانی: نمایش ایرانی، میراث ناملموس این سرزمین است

بهزاد فراهانی، نویسنده، بازیگر، کارگردان تئاتر و داور بخش واقعه‌خوانی دومین جشنواره میراث فرهنگی با تاکید بر لزوم برنامه‌ریزی مدون و ساماندهی‌شده برای ادامه حضور بخش‌های نمایشی در این رویداد هنری گفت نمایش ایرانی میراث ناملموس این سرزمین است.

|

نظرات کاربران