در حال بارگذاری ...
داوود فتحعلی بیگی:

«عمو هاشم» ادای دینی به شبیه خوانان پیشکسوت سال‌های گذشته است

داوود فتحعلی بیگی کارگردان نمایش «عمو هاشم» که در سی و نهمین جشنواره تئاتر فجر حضور دارد، گفت: «عمو هاشم» ادای دینی به شبیه خوانان پیشکسوت سال‌های گذشته است و اینکه با چه سختی‌ها و مشقت‌هایی این هنر را زنده نگه داشته‌اند.

به گزارش ایران تئاتر به نقل از تسنیم، داوود فتحعلی بیگی بازیگر و کارگردان تئاتر درباره نمایش «عمو هاشم» که در سی‌ و نهمین جشنواره تئاتر فجر در بخش صحنه‌ای(غیر رقابتی) حضور دارد، گفت: «عمو هاشم» ادای دینی به شبیه خوانان پیشکسوت سال‌های گذشته است؛ اینکه با چه سختی‌ها و مشقت‌هایی این هنر را در مقابل سانسور دوران پهلوی زنده نگه داشتند. این نمایش کم پرسوناژ است و حتی سالنی هم برای تمریناتمان انتخاب نکردیم و در حیاط خانه تمرین کردیم. به این دلیل که هم فضا باز باشد هم احتمال درگیری با بیماری کرونا کمتر.

وی با اشاره به دشواری‌های فعالیت هنری در شرایط کرونا بیان کرد: با سختی‌های زیادی این نمایش را سعی کردیم آماده کنیم. هر چند به خاطر شرایط کرونا تماشاگران زیادی این روزها از تئاتر استقبال نمی‌کنند اما جشنواره‌ تئاتر فجر و نمایش آنلاین فرصتی است که کارمان دیده شود. چه بسا کسانی پیدا شوند که به شبیه خوانی علاقه مند و در آینده این هنر را تجربه و دنبال کنند. شبیه‌خوانی علاوه بر ویژگی مناسبتی، ویژگی‌های اجتماعی مطلوبی هم دارد.

او درباره پوشش آنلاین بخش‌هایی از جشنواره تئاتر امسال گفت: این هم از فرصت هایی است که رفته رفته زمینه‌هایش فراهم می‌شود. در گذشته مرسوم نبود که هر اجرایی بعد از حضور بر روی صحنه و مواجه شدن با تماشاگر در فضای آنلاین هم میزبان تماشاگران باشد و به ندرت نمایش‌هایی را سراغ داشتیم که فیلم شان بعد از اجرا پخش شود. تماشاگران هم عادت به این تماشا نداشتند و کم اتفاق می‌افتاد نمایش‌هایی را ببینیم که ویدیوی آن موجود باشد. ضمن اینکه یک نمایش وقتی در شهری مثل تهران به صحنه می‌رود، به دلیل فاصله‌ی جغرافیایی افراد با پایتخت امکان تماشای حضوری برای همه وجود ندارد. وی با بیان این که یکی از زمینه‌های خوب انتقال تجربه استفاده از ظرفیت‌های فضای آنلاین است، توضیح داد: نگرانی از سرایت بیماری کرونا فضای هنر را متأثر کرده است. برای هیچ چیز نمی تاون زمان قطعی تعیین کرد و نمی توان بر نمایشنامه‌های پرکاراکتر تمرکز کرد. من نمایشنامه‌ی دیگری را قرار بود در تماشاخانه سنگلج کار کنم به نام یک «قرص نان» که تمریناتش را هم شروع کرده بودیم تا اینکه با شیوع کرونا مواجه شدیم و چون نگران بچه های گروه بودم، در نهایی تصمیم به توقف تمرینات گرفتیم و تماشاخانه سنگلج هم پذیرفت تا نمایش «عمو هاشم» را روی صحنه ببریم.

این بازیگر تئاتر درباره برگزاری جشنواره تئاتر فجر در شرایط ویژه امسال بیان کرد: اهمیت ماجرا در توجه به تئاتر است و توجه عامه‌ مردم به اهمیت مقوله تئاتر است. ما نباید تئاتر را تعطیل کنیم. ضمن اینکه می‌بینیم مخاطبان احتمالی تئاتر به غیر از تئاتر و سینما در همین ایام به مراکز بسیاری می روند.  حال آنکه با این اقدام می‌توانیم این تابو ‌را بشکنیم و اعلام کنیم که کسانی که تئاتر برگزار می‌کنند آن‌ها هم با رعایت پروتکل‌های بهداشتی هم جان خودشان را حفظ می‌کنند و هم جان تماشاگرانشان را. در هر صورت برگزاری جشنواره تئاتر فجر اقدامی است که می‌توان از تمجید کرد.




مطالب مرتبط

گفت‌و‌گو با داور بخش دانشجویی چهل‌ودومین جشنواره تئاتر فجر

بهرام جلالی‌پور: ضعف امروز تئاتر ما، نمایشنامه است
گفت‌و‌گو با داور بخش دانشجویی چهل‌ودومین جشنواره تئاتر فجر

بهرام جلالی‌پور: ضعف امروز تئاتر ما، نمایشنامه است

بهرام جلالی‌پور، داور بخش دانشجویی چهل‌ودومین جشنواره تئاتر فجر، با بیان اینکه ضعف امروز تئاتر ما، نمایشنامه است و باید نمایشنامه نویسی به یک شغل خودکفا با درآمد مکفی تبدیل شود تا نمایشنامه نویس تمام وقت خود را به خلق آثار جدید اختصاص دهد، گفت برگزیدگان این جشنواره جزو ...

|

گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش فراگیر جشنواره تئاتر فجر

«خودپرواز» و طرح موضوع عدم مناسب‌­سازی خودپرداز بانکی برای نابینایان
گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش فراگیر جشنواره تئاتر فجر

«خودپرواز» و طرح موضوع عدم مناسب‌­سازی خودپرداز بانکی برای نابینایان

کارگردان نمایش «خودپرواز» قشر توان‌خواه جامعه را که شامل نابینایان نیز می‌­شود، دارای مشکلات فراوانی دانست و معتقد است این مشکلات باعث می­‌شود تا برخی از این عزیزان به جای مشارکت در فعالیت‌­های اجتماعی، به انزوا کشیده شوند. او موضوع عدم مناسب­‌سازی بانکی و خودپرداز ...

|

کارگردان حاضر در بخش تازه‌های تئاتر جشنواره گفت

کیانوش احمدی: امیدوارم نگاه عادلانه جشنواره در انتخاب و داوری آثار ادامه‌دار باشد 
کارگردان حاضر در بخش تازه‌های تئاتر جشنواره گفت

کیانوش احمدی: امیدوارم نگاه عادلانه جشنواره در انتخاب و داوری آثار ادامه‌دار باشد 

کیانوش احمدی، کارگردان حاضر در بخش تازه‌های تئاتر بر رویکرد عادلانه چهل‌ویکمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر در انتخاب آثار و داوری آن‌ها تاکید کرد. 

|

دهمین جلسه نقد آثار بخش صحنه‌ای جشنواره تئاتر فجر برگزار شد

فریادی از سیاهی، فضای اکسپرسیون و شرافت محتوایی
دهمین جلسه نقد آثار بخش صحنه‌ای جشنواره تئاتر فجر برگزار شد

فریادی از سیاهی، فضای اکسپرسیون و شرافت محتوایی

جلسه دهم نقد آثار صحنه‌ای چهل‌و‌دومین جشنواره تئاتر فجر، یازدهم بهمن با حضور منتقدان، هنرمندان و علاقه‌مندان برگزار شد و مطابق روال این نشست‌ها، سه نمایش مورد تحلیل قرار گرفتند.

|

گفت‌وگو با اتابک نادری، عضو هیئت‌داوران بخش صحنه‌ای جشنواره تئاتر فجر 42

آثار در فرم و محتوا بسیار متنوع هستند
گفت‌وگو با اتابک نادری، عضو هیئت‌داوران بخش صحنه‌ای جشنواره تئاتر فجر 42

آثار در فرم و محتوا بسیار متنوع هستند

عضو هیئت داوران بخش صحنه‌ای چهل و دومین جشنواره تئاتر فجر، نمایش‌های این بخش از جشنواره را بسیار متنوع عنوان کرد و گفت نمی‌توان در یک جمله ارزیابی کلی برای بخش صحنه‌ای و مجموعه آثاری که در این بخش حضور دارند، ارائه داد.

|

گفت‌وگو با عضو هیئت‌داوران بخش صحنه‌ای جشنواره 42 تئاتر فجر

پیام فروتن: تناسب، از بدیهیات طراحی صحنه است
گفت‌وگو با عضو هیئت‌داوران بخش صحنه‌ای جشنواره 42 تئاتر فجر

پیام فروتن: تناسب، از بدیهیات طراحی صحنه است

پیام فروتن، طراح صحنه پرسابقه عرصه تئاتر و یکی از اعضای هیئت‌داوران بخش صحنه‌ای چهل‌ودومین جشنواره تئاتر فجر با اشاره به اینکه مهم‌ترین نکته در طراحی صحنه، رعایت تناسب است، می‌گوید در خیلی از کارهای این بخش، بدیهیات طراحی صحنه در نظر گرفته نشده که اولین آن تناسب است.

|

گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش غیررقابتی جشنواره تئاتر فجر

ناصر علاقبندان: «نشخوار»، روایتی متفاوت از جنگ جهانی آخرین است
گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش غیررقابتی جشنواره تئاتر فجر

ناصر علاقبندان: «نشخوار»، روایتی متفاوت از جنگ جهانی آخرین است

ناصر علاقبندان کارگردان نمایش «نشخوار» می‌گوید این نمایش نگرشی فلسفی به سبک زندگی امروز جامعه جهانی دارد و به نوعی هشدار به این شیوه زندگی می‌دهد.

|

گفت‌و‌‌‌‌گو با کارگردان راه‌یافته به جشنواره فجر 42

یوسف دادجو: «هزار و320»؛ داستان عشق به وطن را روایت می‌کند
گفت‌و‌‌‌‌گو با کارگردان راه‌یافته به جشنواره فجر 42

یوسف دادجو: «هزار و320»؛ داستان عشق به وطن را روایت می‌کند

یوسف دادجو، کارگردان نمایش «هزار و320»، که در بخش مسابقه تئاتر ایران چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر روی صحنه رفت، این اثر نمایشی را روایت عشق به وطن، شجاعت و جانفشانی ابوالفضل مجرد فراقی و همرزمانش در مقابل قشون روس دانست.

|

گفت‌وگو با کارگردان نمایش خیابانی حاضر در جشنواره تئاتر فجر

سوران حسینی: مشارکت مخاطب در «نقطه سر خط» پررنگ شده است
گفت‌وگو با کارگردان نمایش خیابانی حاضر در جشنواره تئاتر فجر

سوران حسینی: مشارکت مخاطب در «نقطه سر خط» پررنگ شده است

سوران حسینی، کارگردان حاضر در جشنواره تئاتر فجر با اشاره به اینکه در تئاتر خیابانی، تکرارها زیاد شده است و این تکرار، مخاطب را از پذیرش تغییرات بازمی‌دارد، می‌گوید در «نقطه سر خط» تلاش کردیم با استفاده از شیوه‌های نوین، کاری تازه و درخور مخاطب ارائه دهیم.

|

نظرات کاربران