در حال بارگذاری ...
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در بازدید از ستاد برگزاری جشنواره تئاتر فجر:

ضبط حرفه‌ای نمایش‌ها، فرصتی جدید برای تقویت اقتصاد تئاتر و گسترش مخاطبان است

سید عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در بازدید از ستاد برگزاری سی و نهمین جشنواره تئاتر فجر گفت: امکان ضبط حرفه‌ای اجراهای سالنی بستر و فرصت جدیدی برای تقویت اقتصاد تئاتر و گسترش مخاطبان آن ایجاد می‌کند.

به گزارش ایران تئاتر به نقل از روابط عمومی سی و نهمین جشنواره تئاتر فجر، سید عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ظهر امروز (پنجشنبه 9 بهمن) از ستاد برگزاری سی و نهمین جشنواره تئاتر فجر بازدید و با معاون امور هنری، مدیرکل هنرهای نمایشی، دبیر و جمعی از مدیران جشنواره دیدار کرد.

در ابتدای این جلسه قادر آشنا مدیرکل هنرهای نمایشی ضمن خیر مقدم و تشکر از وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، عنوان کرد:  خدا را شاکریم که امسال با توجه به شرایط پیچیده‌ای که بود، توانستیم با درایت آقای مسافرآستانه و همکاران ستادی ایشان تا این لحظه رویداد فجر را درست مدیریت کنیم.

قادر آشنا ضمن ارائه کلیاتی از جشنواره و شرایط سنی هنرمندان حاضر در جشنواره عنوان کرد: اگر همت هنرمندان خصوصاً دوستان جوان نبود، تلاش همکاران بنده هم به نتیجه نمی‌رسید و این غیرت و پشتکار در شرایط خاص امسال قابل ستایش است.

در ادامه حسین مسافرآستانه دبیر سی و نهمین جشنواره تئاتر فجر حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در دبیرخانه را موجب دلگرمی دانست و گفت: از چند ماه گذشته تاکنون جلسات متعددی تشکیل شد تا از تجربه صاحبنظران استفاده و فراخوان را با توجه با شرایط موجود تنظیم کنیم و به همین دلیل فراخوان را بخش به بخش ارائه دادیم.

مسافر آستانه در ارتباط با بخش «سرباز انقلاب»در جشنواره امسال گفت: ما می توانستیم همزمان با سالگرد شهادت حاج قاسم سلیمانی این بخش را برگزار کنیم اما به دلیل اهمیت این موضوع و جدیت پرداختن به این موضوع این بخش ویژه را در جشنواره فجر قرار دادیم.

وی در همین زمینه ادامه داد: امسال برای اجرای دو نمایش ویژه شهدای هسته‌ای برنامه ریزی شده است که محملی باشد تا برای نگاه به این موضوع هم در جشنواره فجر راهی باز شود.

دبیر سی‌ونهمین جشنواره تئاتر فجر در ارتباط با بخش تله تئاتر و گزارش صحنه‌ای هم گفت: این بخش غیررقابتی بعد از ۱۰ سال به جشنواره اضافه شد و علت آن هم ضرورت ضبط آثار نمایشی و قابلیت ارائه آن در شرایط خاص امسال است.

وی ادامه داد: همه آثار جشنواره به صورت حرفه ای ضبط می شود که قابلیت ارایه حرفه ای در پلتفرم ها را داشته باشد.

مسافرآستانه در پایان صحبت‌هایش نیز به همکاری مناسب با صداوسیما با درایت معاون سیما و همچنین بخش وبینار جشنواره اشاره کرد و گزارشی نیز ارائه داد.

جشنواره سی و نهم از نظر کمی و کیفی کم از دوره‌های گذشته ندارد

سیدمجتبی حسینی معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در این جلسه بیان کرد: مهم ترین دغدغه ما در ابتدای برنامه ریزی در شرایط کرونا، برگزار شدن یا نشدن جشنواره ها بود. جشنواره‌های فجر از مهم‌ترین رویدادهای ما هستند و حیف بود که سی و نهمین جشنواره تئاتر فجر برگزار نشود. در ابتدا فکر می‌کردیم که این دوره از جشنواره به لحاظ کمی و کیفی محدودتر از قبل برگزار شود اما حضور مرد میدانی نظیر حسین مسافر آستانه با بهره بردن از همتی عالی نشان داد که جشنواره علاوه بر کیفیت از نظر کمیت نیز چیزی از دوره‌های گذشته کم ندارد.

وی افزود: برگزاری همزمان جشنواره تئاتر فجر با ایام دهه فجر نیز طبق روال سال‌های گذشته اتفاق مبارک و خوشی است که در این دوره شاهدش هستیم.

جامعه ایرانی جامعه‌ای پویا و غیرقابل پیش بینی است

در ادامه سید عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی عنوان کرد: شاید برای ما در ابتدای همه گیری کرونا تصمیم بر عدم برگزاری رویدادهایی که تاریخچه مختصری دارند، ساده‌تر بود و می‌شد با حذف موقت‌شان در این دوران، با ریسک کمتری عمل کرد اما برگزار نشدن جشنواره تئاتر فجر که تقریبا عمری به قدمت انقلاب اسلامی ایران دارد، وقفه‌ ایجاد می‌کرد و ممکن بود اهالی هنر و تئاتر رفته رفته مناسبات خود را با این هنر از دست بدهند. از سویی نبودن چنین رویدادی خود پرهزینه بود و از سویی دیگر اگر هم قرار بر این بود که با برگزاری اش تنها کالبدی از آن باقی بماند و با کیفیت کمتری برگزار شده و سابقه و پیشینه خود را تخطئه کند، تصمیم‌گیری سخت می‌شد.

وی افزود: در این شرایط با نگاه به انرژی و سرمایه هنری و فرهنگی کشور در ارتباط با جشنواره‌های فیلم و تئاتر فجر به عنایات الهی اتکا کردیم و از سرمایه‌های هنری که در ایام کرونا هم حتی می‌تواند قابل توجه و سرزنده باشد، بهره بردیم. فکر نمی‌کردیم برای مثال در سینما به خروجی تولید 60 فیلم در دوران کرونا برسیم. این در حالی بود که در ابتدا برایمان سوال که آیا می‌توانیم به حداقلی از تولیدات سینمایی برای برخورداری از یک استاندارد در برگزاری برسیم یا نه؟!

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی خاطر نشان کرد: وضعیت مشابهی هم در تئاتر وجود داشت اما انرژی و شور حرکت و پویایی در جامعه ایرانی تاکید می‌کند که کار هنر تعطیلی بردار نیست. دوران کرونا شباهت‌هایی به دفاع مقدس و جنگ داشت. چراکه ما در دوران دفاع مقدس هم تجربه‌های هنری را پشت سر گذاشتیم. جامعه ایرانی علیرغم نقدهایی که بر آن بعضا هم وارد است جامعه خاص و غیر قابل پیش بینی و پویا است و شرایط ثانوی آن را در حالت ایستا قرار نمی‌دهد.

اقتصاد تئاتر در گروی افزایش مخاطبان

صالحی خاطر نشان کرد: به دلیل اینکه ممکن بود تولیدات تئاتری و سینمایی در جشنواره‌های فجر امسال کمتر داشته باشیم اما همچنان امید داشتیم که رویدادهای مرتبط با سینما و تئاتر و موسیقی بتوانند فعالیت و حیات خود را ادامه دهند. خوشبختانه هرچه کار پیش رفت، علیرغم تعلیق یکساله در ارتباط با فعالیت این حوزه‌ها شاهد تولیداتی بودیم. همچنین نسبت 54 درصدی حضور استان‌ها در سی و نهمین جشنواره تئاتر فجر نیز نشان می‌دهد که این گروه‌های نمایشی چه سختی‌هایی را برای حضور در جشنواره سپری کرده اند. به ویژه این که در موج سوم شیوع کرونا که تقریبا همه شهرها در وضعیت قرمزی داشتند، کنترل اوضاع  سخت و چشم‌انداز تیره بود و نمایش‌ها نیاز به تمرین و رسیدن به استانداردی برای داوری داشتند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی عنوان کرد: این که کمیت آثار با شرکت 107 گروه نمایشی در جشنواره سی و نهم به حد قابل قبولی از رقابت رسیده است، جای خوشحالی دارد. باید به نیمه پر لیوان در این وضعیت نگاه کرد. برگزاری جشنواره تئاتر فجر در این دوران قدرت افزودگی دارد و می‌تواند در شرایط ناامید کننده ما را همچنان امیدوار نگه دارد. از سویی شرایط سخت خود فرصت‌های جدیدی ایجاد می‌کند و اکنون تبدیل تهدید به فرصت را در جامعه ایرانی شاهد هستیم.

وی افزود: وضعیت فعلی قدرت گسترش مخاطب تئاتر را به دست می‌دهد. تئاتر از گذشته تاکنون همواره مخاطبانی خاص برخلاف موسیقی و سینما داشته است و با گسترش مخاطبانش باید اقتصاد خود را تقویت کند و خوشبختانه اتفاق سازمان یافته‌ای که در این دوره از جشنواره مبنی بر ضبط حرفه‌ای آثار دنبال می‌شود اتفاق خوبی است که می‌تواند این بعد را تقویت کند. این که هنرمندان بدانند صرفا برای حاضران در سالن اجرا نمی‌کنند. این چشم انداز و بستری برای ارتقای ذائقه‌های تئاتری ایجاد می‌کند و آن‌ها با تماشای تله تئاترها ذائقه مصرف تئاتر را ارتقا می‌دهند. جامعه ایرانی خیلی کم به سالن تئاتر می‌رود. در حالی که تئاتر ویژگی‌های منحصر به فردی دارد و امتیازات آن را در سینما نمی‌توان یافت کرد.

صالحی با بیان این که امکان ضبط حرفه‌ای اجراهای سالنی بستر و فرصت جدیدی برای تئاتر ایجاد می‌کند، عنوان کرد: با گزارش‌های ارائه شده از کمیت و کیفیت آثار به نظر می‌رسد توجه به مسائل روز نظیر موضوع سردار شهید حاج قاسم سلیمانی اقدامی درخور توجه در جشنواره است. او نمادی ملی است از این که چطور یک شخصیت می‌تواند پیشانی یک ملت در امر مقاومت از منافع ملی باشد.

وی در پایان گفت: به سهم خودم از همه عزیزانی که تلاش کردند در شرایط پر مخاطره در استان‌ها و مرکز، با برپایی جشنواره تئاتر فجر مانع از توقف رودخانه جاری تئاتر شوند و تلاش کردند بر نقاط قوت آن بیافزایند تشکر می‌کنم. انشالله بتوانیم جشنواره قابل دفاعی به ملت ایران و هنر ارائه کنیم.

گفتنی است در این دیدار جمعی از مدیران سی و نهمین جشنواره تئاتر فجر نیز حضور داشتند.

سی  و نهمین جشنواره تئاتر فجر به دبیری حسین مسافر آستانه 11 تا 20 بهمن 99 برگزار می‌شود. آدرس سایت جشنواره https://fitf.theater.ir  است.

 




مطالب مرتبط

گفت‌و‌گو با داور بخش دانشجویی چهل‌ودومین جشنواره تئاتر فجر

بهرام جلالی‌پور: ضعف امروز تئاتر ما، نمایشنامه است
گفت‌و‌گو با داور بخش دانشجویی چهل‌ودومین جشنواره تئاتر فجر

بهرام جلالی‌پور: ضعف امروز تئاتر ما، نمایشنامه است

بهرام جلالی‌پور، داور بخش دانشجویی چهل‌ودومین جشنواره تئاتر فجر، با بیان اینکه ضعف امروز تئاتر ما، نمایشنامه است و باید نمایشنامه نویسی به یک شغل خودکفا با درآمد مکفی تبدیل شود تا نمایشنامه نویس تمام وقت خود را به خلق آثار جدید اختصاص دهد، گفت برگزیدگان این جشنواره جزو ...

|

گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش فراگیر جشنواره تئاتر فجر

«خودپرواز» و طرح موضوع عدم مناسب‌­سازی خودپرداز بانکی برای نابینایان
گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش فراگیر جشنواره تئاتر فجر

«خودپرواز» و طرح موضوع عدم مناسب‌­سازی خودپرداز بانکی برای نابینایان

کارگردان نمایش «خودپرواز» قشر توان‌خواه جامعه را که شامل نابینایان نیز می‌­شود، دارای مشکلات فراوانی دانست و معتقد است این مشکلات باعث می­‌شود تا برخی از این عزیزان به جای مشارکت در فعالیت‌­های اجتماعی، به انزوا کشیده شوند. او موضوع عدم مناسب­‌سازی بانکی و خودپرداز ...

|

کارگردان حاضر در بخش تازه‌های تئاتر جشنواره گفت

کیانوش احمدی: امیدوارم نگاه عادلانه جشنواره در انتخاب و داوری آثار ادامه‌دار باشد 
کارگردان حاضر در بخش تازه‌های تئاتر جشنواره گفت

کیانوش احمدی: امیدوارم نگاه عادلانه جشنواره در انتخاب و داوری آثار ادامه‌دار باشد 

کیانوش احمدی، کارگردان حاضر در بخش تازه‌های تئاتر بر رویکرد عادلانه چهل‌ویکمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر در انتخاب آثار و داوری آن‌ها تاکید کرد. 

|

دهمین جلسه نقد آثار بخش صحنه‌ای جشنواره تئاتر فجر برگزار شد

فریادی از سیاهی، فضای اکسپرسیون و شرافت محتوایی
دهمین جلسه نقد آثار بخش صحنه‌ای جشنواره تئاتر فجر برگزار شد

فریادی از سیاهی، فضای اکسپرسیون و شرافت محتوایی

جلسه دهم نقد آثار صحنه‌ای چهل‌و‌دومین جشنواره تئاتر فجر، یازدهم بهمن با حضور منتقدان، هنرمندان و علاقه‌مندان برگزار شد و مطابق روال این نشست‌ها، سه نمایش مورد تحلیل قرار گرفتند.

|

گفت‌وگو با اتابک نادری، عضو هیئت‌داوران بخش صحنه‌ای جشنواره تئاتر فجر 42

آثار در فرم و محتوا بسیار متنوع هستند
گفت‌وگو با اتابک نادری، عضو هیئت‌داوران بخش صحنه‌ای جشنواره تئاتر فجر 42

آثار در فرم و محتوا بسیار متنوع هستند

عضو هیئت داوران بخش صحنه‌ای چهل و دومین جشنواره تئاتر فجر، نمایش‌های این بخش از جشنواره را بسیار متنوع عنوان کرد و گفت نمی‌توان در یک جمله ارزیابی کلی برای بخش صحنه‌ای و مجموعه آثاری که در این بخش حضور دارند، ارائه داد.

|

گفت‌وگو با عضو هیئت‌داوران بخش صحنه‌ای جشنواره 42 تئاتر فجر

پیام فروتن: تناسب، از بدیهیات طراحی صحنه است
گفت‌وگو با عضو هیئت‌داوران بخش صحنه‌ای جشنواره 42 تئاتر فجر

پیام فروتن: تناسب، از بدیهیات طراحی صحنه است

پیام فروتن، طراح صحنه پرسابقه عرصه تئاتر و یکی از اعضای هیئت‌داوران بخش صحنه‌ای چهل‌ودومین جشنواره تئاتر فجر با اشاره به اینکه مهم‌ترین نکته در طراحی صحنه، رعایت تناسب است، می‌گوید در خیلی از کارهای این بخش، بدیهیات طراحی صحنه در نظر گرفته نشده که اولین آن تناسب است.

|

گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش غیررقابتی جشنواره تئاتر فجر

ناصر علاقبندان: «نشخوار»، روایتی متفاوت از جنگ جهانی آخرین است
گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش غیررقابتی جشنواره تئاتر فجر

ناصر علاقبندان: «نشخوار»، روایتی متفاوت از جنگ جهانی آخرین است

ناصر علاقبندان کارگردان نمایش «نشخوار» می‌گوید این نمایش نگرشی فلسفی به سبک زندگی امروز جامعه جهانی دارد و به نوعی هشدار به این شیوه زندگی می‌دهد.

|

گفت‌و‌‌‌‌گو با کارگردان راه‌یافته به جشنواره فجر 42

یوسف دادجو: «هزار و320»؛ داستان عشق به وطن را روایت می‌کند
گفت‌و‌‌‌‌گو با کارگردان راه‌یافته به جشنواره فجر 42

یوسف دادجو: «هزار و320»؛ داستان عشق به وطن را روایت می‌کند

یوسف دادجو، کارگردان نمایش «هزار و320»، که در بخش مسابقه تئاتر ایران چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر روی صحنه رفت، این اثر نمایشی را روایت عشق به وطن، شجاعت و جانفشانی ابوالفضل مجرد فراقی و همرزمانش در مقابل قشون روس دانست.

|

گفت‌وگو با کارگردان نمایش خیابانی حاضر در جشنواره تئاتر فجر

سوران حسینی: مشارکت مخاطب در «نقطه سر خط» پررنگ شده است
گفت‌وگو با کارگردان نمایش خیابانی حاضر در جشنواره تئاتر فجر

سوران حسینی: مشارکت مخاطب در «نقطه سر خط» پررنگ شده است

سوران حسینی، کارگردان حاضر در جشنواره تئاتر فجر با اشاره به اینکه در تئاتر خیابانی، تکرارها زیاد شده است و این تکرار، مخاطب را از پذیرش تغییرات بازمی‌دارد، می‌گوید در «نقطه سر خط» تلاش کردیم با استفاده از شیوه‌های نوین، کاری تازه و درخور مخاطب ارائه دهیم.

|

نظرات کاربران