در حال بارگذاری ...
پیام معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به جشنواره تئاتر فجر:

تئاتر ترسیم و تجسم خردمندی است

سید مجتبی حسینی معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در آستانه برگزاری سی و نهمین جشنواره تئاتر فجر در پیامی به اهالی تئاتر، این هنر را عرصه‌ای برای ترسیم و تجسم خردمندی دانست.

به گزارش ایران تئاتر به نقل از روابط عمومی سی و نهمین جشنواره تئاتر فجر، سید مجتبی حسینی معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در پیامی به سی و نهمین جشنواره تئاتر فجر در آستانه برگزاری این رویداد نوشت:

هوالجمیل

«رویدادهای هنر» به روایت روزگار خویش، متعهدند و هنرمندان، مورّخان سلیمی هستند که نفس‌ به نفس، در آیینه‌ی آثارشان، زایای زیبایی‌ها و زشتی‌زُدای عصر خویش‌اند. دقیقه‌ها و دغدغه‌های این معاصرت، میراث بی‌زوالی‌ست که دیروز و امروز را به فردا گزارش می‌کند که انسان به اوراق و اوراد هنر، قرن‌ها، به آگاهی زیسته و به مصادره‌ی فضیلت‌ها کوشیده است.

تئاتر، ترسیم‌ و تجسّم این خردمندی است. کهن‌هنری که به نقش و نطق و نور و نوا، گریزگاه دانایی و صحنه‌ی مسئولیت فردی و اجتماعی‌ست. کوهساری مرتفع که به پژواک راستی و رستگاری در گفتگوست و در هول شدائد و بیم بلایا، بشارت‌گوی امید و نوید بوده است. این جان‌آگاهی و حکمت، سرشت و سرنوشتی سزاوار برای هنرمند رقم می‌زند که نکته به نکته در جهان خویش و دیگران، جویای خوش‌احوالی و تعالی انسان باشد که مقصد و مقصود هنر، نمایش جلال و جمال آدم خلیفه‌الله‌ست. مقصور کردن توان تئاتر در طرح موضوعات محدود، جفای به تئاتر است که ناگفته آشکارست که هنر دردجوی و درمان‌بخش است.

سی و نهمین دوره‌ی جشنواره‌ی تئاتر فجر در هنگامه‌ای به وقوع می‌پیوندد که انسان رنجور از کرونا، دیگرگونه‌زیستنی را تجربه می‌کند که به دوری، ناگزیر و به چاره‌جویی این بلا حیران است. در چنین احوالی، تئاتر به تداوم حیات می‌اندیشد و به اشتیاق و به دشواری، مرهم مردمانی‌ست که آرزومندانه چشم در چشم هنرمندان داشته‌اند که بوی بهبود ز اوضاع جهان بشنوند.

به سزاواری ستایش‌گر فرهیختگان هنرمندی هستم که در خجسته‌روزگار فجر، به کیمیای هنر، سلامت خویش را به سعادت مخاطبان خویش پیوند زده‌اند و رسم و رسالت هنر را زنده نگاه داشتند و با فروتنی ثناگوی متولیان شریفی هستم که به جد و جهد ‌و با بسیار مراقبت‌ها و با تدارک و نواندیشی‌های اجرایی، امروز را غنیمت دانستند و آزمون خدمت خویش را برومند و آبرومند پشت سر گذاردند. به این جد و جهد از آن رو ایمان دارم که علاوه بر همه‌ی این سخت‌کوشی‌ها و تدارک، به مرور تجربیات دور و نزدیک جهان و شناسایی شایسته‌ترین شیوه‌های اجرایی، قدم از قدم برداشتیم و اکنون سربلندیم که بیش از بضاعت خویش به هموار کردن راه در پیش هنرمندان ارجمند کوشیده‌ایم که به هر مایه امیدواریم مقبول پروردگار هنر و مطلوب این روزگار باشد.

سی و نهمین جشنواره تئاتر فجر به دبیری حسین مسافر آستانه از فردا 11 بهمن آغاز به کار می‌کند. نشانی سایت جشنواره https://fitf.theater.ir است.




مطالب مرتبط

گفت‌و‌گو با داور بخش دانشجویی چهل‌ودومین جشنواره تئاتر فجر

بهرام جلالی‌پور: ضعف امروز تئاتر ما، نمایشنامه است
گفت‌و‌گو با داور بخش دانشجویی چهل‌ودومین جشنواره تئاتر فجر

بهرام جلالی‌پور: ضعف امروز تئاتر ما، نمایشنامه است

بهرام جلالی‌پور، داور بخش دانشجویی چهل‌ودومین جشنواره تئاتر فجر، با بیان اینکه ضعف امروز تئاتر ما، نمایشنامه است و باید نمایشنامه نویسی به یک شغل خودکفا با درآمد مکفی تبدیل شود تا نمایشنامه نویس تمام وقت خود را به خلق آثار جدید اختصاص دهد، گفت برگزیدگان این جشنواره جزو ...

|

گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش فراگیر جشنواره تئاتر فجر

«خودپرواز» و طرح موضوع عدم مناسب‌­سازی خودپرداز بانکی برای نابینایان
گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش فراگیر جشنواره تئاتر فجر

«خودپرواز» و طرح موضوع عدم مناسب‌­سازی خودپرداز بانکی برای نابینایان

کارگردان نمایش «خودپرواز» قشر توان‌خواه جامعه را که شامل نابینایان نیز می‌­شود، دارای مشکلات فراوانی دانست و معتقد است این مشکلات باعث می­‌شود تا برخی از این عزیزان به جای مشارکت در فعالیت‌­های اجتماعی، به انزوا کشیده شوند. او موضوع عدم مناسب­‌سازی بانکی و خودپرداز ...

|

کارگردان حاضر در بخش تازه‌های تئاتر جشنواره گفت

کیانوش احمدی: امیدوارم نگاه عادلانه جشنواره در انتخاب و داوری آثار ادامه‌دار باشد 
کارگردان حاضر در بخش تازه‌های تئاتر جشنواره گفت

کیانوش احمدی: امیدوارم نگاه عادلانه جشنواره در انتخاب و داوری آثار ادامه‌دار باشد 

کیانوش احمدی، کارگردان حاضر در بخش تازه‌های تئاتر بر رویکرد عادلانه چهل‌ویکمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر در انتخاب آثار و داوری آن‌ها تاکید کرد. 

|

دهمین جلسه نقد آثار بخش صحنه‌ای جشنواره تئاتر فجر برگزار شد

فریادی از سیاهی، فضای اکسپرسیون و شرافت محتوایی
دهمین جلسه نقد آثار بخش صحنه‌ای جشنواره تئاتر فجر برگزار شد

فریادی از سیاهی، فضای اکسپرسیون و شرافت محتوایی

جلسه دهم نقد آثار صحنه‌ای چهل‌و‌دومین جشنواره تئاتر فجر، یازدهم بهمن با حضور منتقدان، هنرمندان و علاقه‌مندان برگزار شد و مطابق روال این نشست‌ها، سه نمایش مورد تحلیل قرار گرفتند.

|

گفت‌وگو با اتابک نادری، عضو هیئت‌داوران بخش صحنه‌ای جشنواره تئاتر فجر 42

آثار در فرم و محتوا بسیار متنوع هستند
گفت‌وگو با اتابک نادری، عضو هیئت‌داوران بخش صحنه‌ای جشنواره تئاتر فجر 42

آثار در فرم و محتوا بسیار متنوع هستند

عضو هیئت داوران بخش صحنه‌ای چهل و دومین جشنواره تئاتر فجر، نمایش‌های این بخش از جشنواره را بسیار متنوع عنوان کرد و گفت نمی‌توان در یک جمله ارزیابی کلی برای بخش صحنه‌ای و مجموعه آثاری که در این بخش حضور دارند، ارائه داد.

|

گفت‌وگو با عضو هیئت‌داوران بخش صحنه‌ای جشنواره 42 تئاتر فجر

پیام فروتن: تناسب، از بدیهیات طراحی صحنه است
گفت‌وگو با عضو هیئت‌داوران بخش صحنه‌ای جشنواره 42 تئاتر فجر

پیام فروتن: تناسب، از بدیهیات طراحی صحنه است

پیام فروتن، طراح صحنه پرسابقه عرصه تئاتر و یکی از اعضای هیئت‌داوران بخش صحنه‌ای چهل‌ودومین جشنواره تئاتر فجر با اشاره به اینکه مهم‌ترین نکته در طراحی صحنه، رعایت تناسب است، می‌گوید در خیلی از کارهای این بخش، بدیهیات طراحی صحنه در نظر گرفته نشده که اولین آن تناسب است.

|

گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش غیررقابتی جشنواره تئاتر فجر

ناصر علاقبندان: «نشخوار»، روایتی متفاوت از جنگ جهانی آخرین است
گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش غیررقابتی جشنواره تئاتر فجر

ناصر علاقبندان: «نشخوار»، روایتی متفاوت از جنگ جهانی آخرین است

ناصر علاقبندان کارگردان نمایش «نشخوار» می‌گوید این نمایش نگرشی فلسفی به سبک زندگی امروز جامعه جهانی دارد و به نوعی هشدار به این شیوه زندگی می‌دهد.

|

گفت‌و‌‌‌‌گو با کارگردان راه‌یافته به جشنواره فجر 42

یوسف دادجو: «هزار و320»؛ داستان عشق به وطن را روایت می‌کند
گفت‌و‌‌‌‌گو با کارگردان راه‌یافته به جشنواره فجر 42

یوسف دادجو: «هزار و320»؛ داستان عشق به وطن را روایت می‌کند

یوسف دادجو، کارگردان نمایش «هزار و320»، که در بخش مسابقه تئاتر ایران چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر روی صحنه رفت، این اثر نمایشی را روایت عشق به وطن، شجاعت و جانفشانی ابوالفضل مجرد فراقی و همرزمانش در مقابل قشون روس دانست.

|

گفت‌وگو با کارگردان نمایش خیابانی حاضر در جشنواره تئاتر فجر

سوران حسینی: مشارکت مخاطب در «نقطه سر خط» پررنگ شده است
گفت‌وگو با کارگردان نمایش خیابانی حاضر در جشنواره تئاتر فجر

سوران حسینی: مشارکت مخاطب در «نقطه سر خط» پررنگ شده است

سوران حسینی، کارگردان حاضر در جشنواره تئاتر فجر با اشاره به اینکه در تئاتر خیابانی، تکرارها زیاد شده است و این تکرار، مخاطب را از پذیرش تغییرات بازمی‌دارد، می‌گوید در «نقطه سر خط» تلاش کردیم با استفاده از شیوه‌های نوین، کاری تازه و درخور مخاطب ارائه دهیم.

|

نظرات کاربران