در حال بارگذاری ...
عرضه آثار صحنه‌ای فجر از 14 بهمن در تلویزیونی تئاتر ایران

فرصتی فراکرونایی برای فراگیری جشنواره تئاتر فجر
علاقمندان دورترین نقاط کشور برای نخستین بار از آثار جشنواره بهره می‌برند

ایران تئاتر:با وجود آنکه ایده ایجاد سامانه تلویزیونی تئاتر ایران در دوران کرونا و با توجه به محدودیت حضور تماشاگر در اجراهای نمایش و رویدادهای تئاتری به وجود آمد اما از آنجا که ظرفیت تماشاگر هنر تئاتر محدود است و امکان حضور همه علاقه‌مندان به آن در ظرف مکانی و زمانی خاصی میسر نیست ،این تمهید فرصتی راهگشا وضروری برای توسعه هنرهای نمایشی است.این رخداد منحصر به فرد با عرضه نمایش های صحنه ای از ۱۴ بهمن در تلویزیونی تئاتر ایران آغاز می شود.

حتی اگر شیوع و پاندمی کرونا  نبود که به تبع آن شاهد  تعطیلی  و تعویق و اجرای  تئاتر و برگزاری رویدادهای نمایشی به شکل نامتعارف آن و عموماً  آنلاین و مجازی باشیم باز باید اذعان کرد  که ایجاد سامانه‌ای مرجع  که در آن  و به تدریج  تمام رویدادهای  نمایشی ، اجراهای تئاتر، برگزاری جشنواره‌ها  و... در  دسترس عموم علاقه‌مندان قرار گیرد، امری لازم ، ضروری و به یقین حیاتی است.

همچنان که گفته شد دلیل واضح این ضرورت، محدود بودن ماهیت و ذات هنرهای نمایشی است به ویژه در اجرای آثار نمایشی که به جهت  زنده بودن در خوشبینانه ترین شرایط طیف حداقلی  از مخاطبان قادر به مواجهه  مستقیم با آن هستند و لذا این شانس  که رویدادهای اجرا  به شکل فراگیر  طیف وسیعی  از مخاطبان را دربرگیرد عملاً از بین  می‌رود، مضافاً  بر اینکه به جهت فراهم نبودن زیرساخت‌های تئاتری به یک میزان  در سطح کشور شاهد تجمع امکانات مطلوب  اجرای تئاتر  و برگزاری رویدادهایی همچون  جشنواره‌های تئاتری در نقاط متمرکز هستیم که البته به جهت وسعت شهر، ازدحام جمعیت  و دشواری ترددهای  شهری حتی قشری از  پایتخت‌نشینان نیز امکان دسترسی به موقع به چنین  مراکزی  را ندارند  چه برسد  به علاقه‌مندان  به هنرهای نمایشی شهرستان‌های  دور و نزدیک که با وجود  انجام  فعالیت‌های تئاتری نیاز به محک  و معیار جدی هستند  تا تولیدات  خود را  در مقابل  با آثار شاخص  رویداد  و اجراهای  بزرگ و قابل تأمل  مورد سنجش قرار داده  و از این رهگذر  به ارتقای  کیفی آثار خود بپردازند.

 

دسترسی به برنامه‌های تئاتری در دوران کرونا برای همه وضعیت یکسانی پیدا کرده است

 حال که کرونا شیوع پیدا کرده و نزدیک به یک سال  است که کلیه فعالیت‌های روتین و یا حتی  جسته و گریخته تئاتر را نیز به حداقل  خود رسانده، موجب شده که نوعی مشابهت  در دسترسی  و استفاده از امکانات نمایشی را در میان تمامی  علاقه‌مندان به تئاتر به وجود  آورد به شکلی که حتی فردی با نزدیکترین موقعیت به مراکز مرجع تئاتری در مرکز  شهر تهران  وضعیتی مشابه با فردی دارد گه در شهرستانی دور افتاده استعداد و علاقه‌مندی خود به تئاتر را نمی‌تواند شکوفا سازد.

در چنین شرایطی به طور قطع ایجاد سامانه تلویزیونی تئاتر ایران که 30 دی‌ماه شاهد رونمایی از آن بودیم بیش از پیش لازم و ضروری است؛ سامانه‌ای مرجع و جامع که بتواند تمامی نیازها، انتظارات و توقعات فعالان هنرهای نمایشی و سلایق مخاطبان را تأمین سازد.

 

اطلاعات و اسناد مکتوب و تصویری رویدادهای جاری تئاتر  به شکل پراکنده موجود است

دسترسی به اطلاعات، اسناد مکتوب و تصویری رویدادهای جاری تئاتر طی  ادوار گذشته که در مورد اجراهای آثار نمایشی عملاً تا پیش از ایجاد این سامانه به شکلی پراکنده در آرشیو اداره کل هنرهای نمایشی و یا نزد صاحبان اثر قرار داشت، داده‌های آماری در مورد کمیت و کیفیت آثار شرکت کننده در دوره‌های متوالی جشنواره‌های تئاتری اعم از "تئاتر فجر"، "نمایش آئینی و سنتی"، "نمایش عروسکی ـ مبارک" و نظایر آن از جمله اهدافی است که سامانه تلویزیونی تئاتر ایران به دنبال تحقق آن است.

این مهم علاوه بر اینکه مخاطبان حرفه‌ای و عادی تئاتر را که بنا به دلایل ذکر شده از تماشای این بهنگام این آثار محروم شده‌اند، از اقبال تماشای این آثار ولو به شکل غیرزنده برخوردار می‌سازد، مرجعی قابل استناد را در اختیار محققان و پژوهشگران عرصه تئاتر قرار می‌دهد تا حداقل پس از گذشت 4 دهه از رویدادهای تئاتری پس از انقلاب و به طور اخص معتبرترین رویداد تئاتری یعنی جشنواره "تئاتر فجر" بتوانند  سیر مطالعاتی خود را مستند به اعداد و ارقام، به حوزه‌های مدیریتی و مسئولان این عرصه ارائه نمایند که این امر خود چشم‌انداز روشنی و شفافی را در مورد حوادث و اتفاقاتی که در آینده نزدیک و یا دور و با توجه به ظرفیت‌های نرم‌افزاری و سخت‌افزاری قرار است روی دهد، پیش روی ایشان قرار دهد.

 

همگام شدن سامانه تلویزیونی تئاتر ایران با سی و نهمین جشنواره "تئاتر فجر"

نکته قابل توجه اینکه سامانه تلویزیونی تئاتر ایران علاوه بر اینکه نسبت به رویدادهای گذشته تئاتر و بارگذاری محتوای مکتوب و تصویری مربوط به آن اهتمام ویژه‌ای دارد تا در مقطعی اطلاعات مندرج در خود را به روز رساند، با توجه به برگزاری سی و نهمین جشنواره "تئاتر فجر" اقدام به بازتاب رخدادهای این رویداد بزرگ تئاتری خواهد کرد و به نوعی با  رویدادهای سی و نهمین دوره این جشنواره گام به گام به پیش خواهد رفت.

براساس آنچه که در این پلتفرم جدید تئاتری تعبیه و تدارک دیده شده است، تولید و بارگذاری محتوای مورد نظر در این سامانه در 4 فاز به مورد انجام خواهد رسید که در فاز نخست، مشروح اطلاعات، مختصات و رویدادهای مربوط به 10 دوره نخست برگزاری جشنواره "تئاتر فجر" مبتنی بر وقایع اختتامیه ادوار مذکور از جشنواره نیز برای استفاده علاقه‌مندان و فعلان عرصه هنرهای نمایشی در دسترس قرا گرفت. 

و در فاز دوم عرضه فیلم تئاتر با نمایش های صحنه ای بخش مسابقه و بخش غیر رقابتی سی و نهمین جشنواره تئاتر فجر از 14 بهمن ماه آغاز می شود. اینگونه گامی موثر برای رسیدن به عدالت فرهنگی در سراسر کشور برداشته می شود زیرا علاقمندان دورترین نقاط کشور برای نخستین با همزمان با پایتخت نشینان از آثار جشنواره ای بهره می برند ، بدون آن که رنج سفر و هزینه های گزاف اسکان و ... را متحمل شوند . 

دسترسی به ورک شاپ‌های تخصصی برگزار شده در جشنواره‌های مختلف با حضور کارشناسان و پیشکسوتان تئاتری، گفت‌و‌گوی با مسئولان، کارشناسان و فعالان عرصه‌های گوناگون هنرهای نمایشی پیرامون مطالبات، کمبودها و دغدغه‌های جاری در این عرصه و اظهارنظر آنها پیرامون رویدادهای رسمی تئاتر، نواقص موجود  و راهکارهای پیشنهادی برون‌رفت از برخی مشکلات و موانع از جمله دیگر بخش‌هایی است که پیش‌بینی شده در این سامانه برای اشتراک‌گذاری میان کاربران قرار گیرد.

 

اکران بروز رسانی اطلاعات روز صحنه

به طور قطع یکی از مسائلی که در عرصه‌های فرهنگی و هنری و به ویژه تئاتر به عنوان یک معضل با آن روبرو هستیم بحث عدم اطلاع فعالان تئاتر استان‌ها از حال و احوال و فعالیت‌هایی است که در حال انجام آن هستند و لذا به اشتراک گذاشتن مستندات تولیدات و فعالیت‌های تئاتری استان‌ها در این سامانه علاوه بر به روز شدن اطلاعات آماری فعالان استانی منجر به وقوف بیشتر مسئولان نسبت به وضعیت موجود و تلاش برای رفع احتمالی آنها خواهد شد که این امر نیاز به مشارکت بیش از پیش فعالان از رهگذر تعامل با انجمن هنرهای نمایشی استان خود دارد تا از این مجاری اطلاعات مربوط به نمایش‌های اجرا شده در بازه زمانی مشخص در هر یک از این استان‌ها برای تأمین محتوای مورد نیاز این سامانه مهیا شود که مدیریت این سامانه با دعوت از مسئولان انجمن هنرهای نمایشی هر استان نسبت به دریافت این آثار و ارسال آن در تعامل و ارتباطی متقابل است.

با همه این تفاصیل سامانه تلویزیونی تئاتر ایران با توجه به استفاده حداکثری از توان موجود در نزد نیروهای کارشناس استانی، ستاد برگزاری و دبیرخانه رویدادهای تئاتری و جشنواره‌ها، روابط عمومی تماشاخانه‌ها و سالن‌های تئاتری فعال در کشورکه سوابق برگزاری رویدادها و اجرای آثار نمایشی رخ داده در خود را دارا هستند درصدد است تا پوشش فراگیری از آنچه بضاعت و ظرفیت تخصصی در زمینه تئاتر موجود در نزد فعالان و مسئولان این عرصه است را داشته باشد تا به این واسطه علاوه بر مخاطب و کاربر اینترنتی داخلی، زمینه برای آشنایی مخاطبان و فعالان تئاتر خارج از کشور و حداقل در حوزه کشورهای آسیایی فراهم شود.      

تلویزیون تئاتر ایران در نشانی tv.theater.ir در دسترس علاقمندان است .

    

 

            




مطالب مرتبط

گفت‌وگو با کارگردان نمایش «رومئو ژولیت و چند کاراکتر دیگر»

میثم عبدی: نوشتن نمایشنامه به‌صورت گروهی، تجربه‌ای لذت‌بخش بود
گفت‌وگو با کارگردان نمایش «رومئو ژولیت و چند کاراکتر دیگر»

میثم عبدی: نوشتن نمایشنامه به‌صورت گروهی، تجربه‌ای لذت‌بخش بود

میثم عبدی، کارگردان نمایش «رومئو ژولیت و چند کاراکتر دیگر» می‌گوید تجربه نوشتن نمایشنامه به‌صورت تیمی برای او خیلی جذاب و دلنشین بوده است.

|

شکرخدا گودرزی برای روز جهانی تئاتر نوشت

تئاتر دیالوگی در جستجوی کمال مطلوب برای استعلای جامعه
شکرخدا گودرزی برای روز جهانی تئاتر نوشت

تئاتر دیالوگی در جستجوی کمال مطلوب برای استعلای جامعه

شکرخدا گودرزی در یادداشتی به مناسبت روز ملی هنرهای نمایشی، تئاتر را دیالوگی معرفی کرد برای این که وضعیت را از آنچه که اکنون هست به جلو ببرد و در جستجوی کمال مطلوب و روابط انسانی برای استعلای جامعه باشد.

|

تازه‌ترین نمایشنامه حسین کیانی در راه اجرا

«مجلس توبه‌نامه‌نویسی اسماعیل بزاز» به تالار مولوی خواهد آمد
تازه‌ترین نمایشنامه حسین کیانی در راه اجرا

«مجلس توبه‌نامه‌نویسی اسماعیل بزاز» به تالار مولوی خواهد آمد

نمایش «مجلس توبه‌نامه‌نویسی اسماعیل بزاز»، نوشته حسین کیانی، به کارگردانی کارن کیانی و بازی بهروز پناهنده، از پانزدهم فروردین ۱۴۰۳ در سالن کوچک تالار مولوی، روی صحنه خواهد رفت. 

|

نظرات کاربران