در حال بارگذاری ...
یادداشت عباس عبدالعلی‌زاده به بهانه پخش فیلم تئاترهای جشنواره تئاتر فجر

تلویزیون تئاتر ایران چه اهمیتی می‌تواند داشته باشد؟

ایران تئاتر- عباس عبدالعلی‌زاده: تلویزیون تئاتر ایران از ۱۴ بهمن ماه در فاز دوم خود به ارائه فیلم تئاترهای جشنواره تئاتر فجر می‌پردازد. درباره اهمیت پلتفرم‌های ارائه فیلم تئاتر بحث و تبادل‌نظر بسیار شده ، اما سؤال اینجا است که تلویزیون تئاتر ایران چه اهمیتی می‌تواند میان درگاه‌های ارائه فیلم در حوزه نمایش داشته باشد؟

تلویزیون تئاتر ایران تازه‌ترین پلتفرم تخصصی  ارائه فیلم‌های مرتبط با هنرهای نمایشی است که با همت انجمن هنرهای نمایشی و در ادامه مأموریت اداره کل هنرهای نمایشی در گسترش و حمایت از تئاتر در سراسر کشور شکل‌گرفته است.

ساده ترین ترجمه فارسی پلتفرم کلمه "سکو" است. سکو جایی که اگر چیزی بر آن قرار دهند، بهتر دیده می‌شود. پلتفرم تلویزیون تئاتر ایران قرار است سکویی باشد برای بهتر دیده‌شدن تئاتر ایران. همه پلتفرم‌هایی که حتی به‌منظور نفع اقتصادی در کنار عرضه فیلم و سریال  به حوزه تئاتر نیز می‌پردازند در ذات خود همین ویژگی را دارند اما تلویزیون تئاتر ایران وجه تمایز بسیار دارد؛ به‌غیراز همه ویژگی‌های مشترک این درگاه‌ها که دسترسی آسان به نمایش ها را فراهم می کند، تلویزوین تئاتر ایران دسترسی هنرمندان سراسر کشور را به محتوای آموزشی و .. را آسان می‌کند اما ویژگی مهم این پلتفرم نسبت به فرصت های مشابه نگاه غیرتجاری و حمایتی آن از هنرهای نمایشی در گستره ملی است.

اگر کلیدواژه عدم نگاه صرفاً تجاری را در «تلویزیون تئاتر ایران» موردتوجه قرار دهیم همه ویژگی‌های مشترک این تلویزیون با درگاه‌های مشابه به وجه تمایز آن تبدیل خواهند شد، ازجمله ایجاد فرصت برابر برای تمام کسانی که می‌خواهند اثر تولیدی خود را در معرض دید علاقه‌مندان قرار دهند. در این تلویزیون  هدف صرفاً  برگشت سرمایه  نیست پس‌دست تولیدکننده و منتشرکننده برای آثاری که جنبه هنری، آموزشی یا ثبت تاریخی تئاتر دارند باز است.

دیگر اینکه هرکسی از سراسر ایران که دسترسی به اینترنت داشته باشد می‌تواند به تماشای آثاری بنشیند که ازنظر فاصله مکانی و یا زمانی امکان دسترسی به آن اثر را ندارد. یک هنرمند گیلانی می‌تواند هر وقت خواست آثار دوست و هنرمند ایلامی خود را دنبال کند و بلعکس.

از طرفی همه گونه آثار تجاری، غیرتجاری، هنری و موضوعی که ممکن است براساس ضرورت های بازار  از سوی پلتفرم‌های دیگر مورد اقبال قرار نگیرد با ارائه در تلویزیون تئاتر ایران به‌آسانی در دسترس فارسی‌زبانان و علاقه‌مندان تئاتر ایران در سراسر جهان قرار می‌گیرد. مخصوصا بخشی که از سوی رقبای فرهنگی نادیده گرفته می شود، تئاتر دینی، تئاتر دفاع مقدس، نمایش‎ های مذهبی و بسیاری از آثاری که راهی به جشنواره‌های جهانی ندارند ولی مشتاقانی برای دیدن در سراسر جهان دارند می‌توانند از این طریق در دسترس قرار بگیرند.

با توجه به مأموریت تلویزیون تئاتر ایران و اینکه بارگذاری یک اثر بر اساس بازگشت تجاری سنجیده نمی‌شود این منبع بزودی آرشیو غنی از تاریخ تصویری تئاتر ایران با ده‌ها و شاید صدها زیرشاخه خواهد بود.

باز به خاطر نگاه حمایتی این درگاه از هنرهای نمایشی، تلویزیون تئاتر ایران می تواند در فاصله زمان کوتاهی یکی از معتبرترین و پر مراجعه ترین درگاه‌ها برای دریافت فیلم‌های آموزشی باشد. کارگاه‌هایی که با صرف هزینه در جشنواره‌ها و رویدادهای تئاتری برگزار می‌شوند و اغلب به خاطر محدودیت‌های حضور مخاطب با تعداد معدودی هنرجو برگزار می‌شود می‌توانند از این درگاه تا وقتی موضوع کارگاه کهنه نشده مورداستفاده هزاران هنرجو قرار گیرد.

با توجه به تسلط گردانندگان این تلویزیون و اشراف کامل به قوانین هنرهای نمایشی این درگاه می‌تواند به یکی از پرکارترین درگاه‌ها در ارائه تئاتر آنلاین تبدیل شود.

به ویژگی‌های برشمرده شده فوق می‌توان یک فهرست چند ده‌تایی دیگر اضافه کرد اما همه این موارد اشاره شد تا ضمن یادآوری اهمیت این درگاه این صد کلمه آخر را بنویسم ؛ همه‌کارهای بزرگی که روزی کلید خوردند و راه افتادند در ابتدا و یا میانه راه ماندند، فقط به یک دلیل ساده و آن اینکه با تغییر مدیریت اهمیت برخی رویدادها نادیده گرفته می شود و به ادامه آن اهتمام نمی‌ورزند. امیدوارم پروردگار این رویداد ملی را از چنین گزندی در امان بدارد. 

گفتم که: الف، گفت: دگر، گفتم: هیچ
در خانه اگر کس است، یک حرف بس است

همه موارد بالا می‌تواند یا اتفاق بیافتد یا می‌تواند در حد یک آرزوی الکن باقی بماند فقط و فقط به‌شرط آنکه انجمن هنرهای نمایشی به‌عنوان یک انجمن متولی حمایت از تئاتر ارتقاء لحظه‌به‌لحظه این درگاه را به شیوه‌ای که نمی‌دانم چیست و شاید مدیران طرح و برنامه باید بگویند در دستور دائمی کار خود قرار داده باشد. جدا از اینکه چه کسی پشت فرمان هدایت این انجمن و یا مدیریت تلویزیون تئاتر ایران می‌نشیند همواره اهداف مهم از پیش طراحی‌شده را اجرا کند و انشاالله با رفتن و آمدن مدیران ، تلویزیون تئاتر ایران حیات سینوسی به خود نگیرد و روزی شکوفا و روز دیگر در افول گذران نکند.




مطالب مرتبط

مهلت شرکت در جشنواره «خیمه‌شب‌بازی» تمدید شد

مهلت شرکت در جشنواره «خیمه‌شب‌بازی» تمدید شد

خانه موزه خیمه‌شب‌بازی ایران به‌منظور گردهمایی و رقابت سازنده هنرمندان خیمه‌شب‌بازی و ارتقا سطح کیفی این‌گونه نمایش سنتی ایرانیف مهلت ارسال آثار به این جشنواره را تمدید کرد.

|

تازه‌ترین موضع‌گیری کاظم نظری درباره تجاوز به حریم تماشاخانه سنگلج

تازه‌ترین موضع‌گیری کاظم نظری درباره تجاوز به حریم تماشاخانه سنگلج

مدیرکل هنرهای نمایشی اعلام کرد دو وزارت‌خانه فرهنگ و ارشاد اسلامی و میراث فرهنگی، در جریان تخریب ساختمان کناری تماشاخانه سنگلج قرار گرفته‌اند و این موضوع حساس، به دقت و سرعت در حال پیگیری است.

|

شب‌چراغ نمایش «سلطان عمرا بمیرد» با حضور شهرام کرمی

تقدیر از هنرمندانی که نمایش ایرانی روی صحنه می‌آورند
شب‌چراغ نمایش «سلطان عمرا بمیرد» با حضور شهرام کرمی

تقدیر از هنرمندانی که نمایش ایرانی روی صحنه می‌آورند

شهرام کرمی، در مراسم شب‌چراغ «سلطان عمرا بمیرد» در تماشاخانه سنگلج، از اجرای نمایش‌های اصیل ایرانی در این سالن قدیمی، توسط هنرمندان استانی، قدردانی کرد.

|

گفت‌وگو با کارگردان نمایش «نظام ابن‌عربی»

یاسمین عباسی: زیست عرفانی، قرابتی با زمان حال ندارد
گفت‌وگو با کارگردان نمایش «نظام ابن‌عربی»

یاسمین عباسی: زیست عرفانی، قرابتی با زمان حال ندارد

یاسمین عباسی، کارگردان نمایش «نظام‌ ابن عربی» با بیان اینکه پرداختن به شخصیتی چون ابن‌عربی کار سختی است، می‌گوید زیست عرفانی قرابتی با زمان حال ما ندارد.

|

نمایش خیابانی «لکه‌های پاک» در زنجان اجرا شد

نمایش خیابانی «لکه‌های پاک» در زنجان اجرا شد

نمایش خیابانی «لکه‌های پاک» که به ماجرای بمب‌گذاری عاشورای 73 در حرم مطهر امام رضا(ع) می‌پردازد، در روزهای ابتدایی اردیبهشت، میزبان مخاطبان زنجانی شد و در ادامه در مدرسه‌ها و دانشگاه‌های این شهر هم اجرا خواهد شد.

|

فرهاد قائمیان در نشست خبری جشنواره امام رضا(ع):

شاهد اتفاقات حیرت‌آوری در بخش روستایی و عشایری حوزه تئاتر بودیم
فرهاد قائمیان در نشست خبری جشنواره امام رضا(ع):

شاهد اتفاقات حیرت‌آوری در بخش روستایی و عشایری حوزه تئاتر بودیم

فرهاد قائمیان در نشست خبری بیست و یکمین جشنواره بین‌المللی فرهنگی هنری امام رضا (ع) گفت اعتراف می‌کنم که در بخش روستایی و عشایری که در حوزه تئاتر و سرود متمرکز بود شاهد اتفاقات حیرت‌آوری بودم که موجب شد تمام مردم روستای‌ کردر زندگی و امکنات‌شان را در اختیار هنرمندان و ...

|

نظرات کاربران