در حال بارگذاری ...
یادداشت امیر دژاکام به مناسبت بزرگداشت یک هنرمند در جشنواره تئاتر فجر

بهرام ابراهیمی، مردی برای تموم فصول

امیر دژاکام کارگردان و نویسنده تئاتر و سینما به بهانه بزرگداشت بهرام ابراهیمی در سی و نهمین جشنواره تئاتر فجر یادداشتی را در توصیف این هنرمند پیشکسوت و برجسته منتشر کرد.

به گزارش ایران تئاتر به نقل از  روابط عمومی سی و نهمین جشنواره تئاتر فجر، همزمان با اختتامیه سی و نهمین جشنواره تئاتر فجر از بهرام ابراهیمی بازیگر، گوینده و کارگردان تئاتر و سینما تقدیر به عمل خواهد آمد.

بهرام ابراهیمی متولد  ۱۳۳۴ در شهر قم، بازیگر، نویسنده و گوینده سینما، تلویزیون و تئاتر است. او در سال  ۱۳۷۴ فعالیت حرفه‌ای خود را با پیشنهاد احمد آقالو با بازی در نمایش رادیویی «رستم و سهراب» به کارگردانی خسرو فرخزادی به‌ طور رسمی در رادیو آغاز کرد. امیری تا به امروز در نمایش‌های مختلفی در تئاتر به عنوان کارگردان و بازیگر حضور داشته است.

به منظور بزرگداشت این هنرمند عرصه تئاتر، سینما و تلویزیون امیر دژاکام یادداشتی را به شرح زیر منتشر کرد:

سال 1364 بود که دانشگاه قبول شده بودم. تمام معماری و بافت شهری تهران برایم غریبه بود. هنوز حتی مسیر رفتن به دانشگاه تهران را یاد نگرفته بودم و از محل سکونتم تا دانشگاه را به سختی می‌آمدم. نه وضعیت کاری‌ام مشخص بود، نه وضعیت اسکانم و نه سایر امور روزمره زندگی ام. آقای حسین مختاری نمایشی را کار می‌کردند به نام "روی صحنه". من به طریقی وارد این کار شدم. دانیال حکیمی عزیز و بهرام ابراهیمی در آن نمایش بازی می‌کردند. خیلی احساس غریبی داشتم و احساس تنهایی می‌کردم. من یک نقش کوچک سه چهار جمله‌ای داشتم و بهرام یکی از نقش‌های اصلی نمایش را بازی می‌کرد. بهرام باعث شد که فضای آن کار برای من آشنا بشود، فضای کار برای من دوستانه بشود. همراه من بود، کنار من بود. به من می‌آموخت، به من درس می‌داد. با حوصله، با آرامش، با دقت به من کمک می‌کرد. بهرام باعث شد که شهر و مراکز تئاتری و قراردادهای تئاتری و دانش تئاتری برای من آشناتر بشود، در بخش حرفه‌ای، دنیای کارگردانی من شروع شد و من از بهرام دعوت کردم و بهرام با روی باز و خوش پذیرفت و آمد. همیشه در کار بهرام حمایت‌کننده‌ تمام گروه بود. بهرام بازیگری است که کارگردان به راحتی می‌تواند به او تکیه کند. بهرام بازیگری است که کارگردان می‌تواند کار را به او بسپارد و به سفر برود.

بهرام بازیگری است که کارگردان می‌تواند یک بازیگر دیگر را به او بسپارد تا او کمک کند این بازیگر رشد کند. نمایش‌های بسیاری را با بهرام کار کردم. سیاوش‌خوانی، شمس، خواب دریا، ملکه‌ی جنیان، نمایش ضیافت شیطان و .... بهرام با تمام کارگردان‌های بزرگ تئاتر ایران کار کرده‌است. بازیگری است که تئاتر را می‌شناسد، تلویزیون را می‌شناسد، رادیو را می‌شناسد. بهرام ابراهیمی هیچ وقت کتاب از دستش نمی‌افتد. از همان ابتدا بهرام ساکن کرج بود و همیشه در مسیر کتاب می‌خواند. بهرام همیشه یک کتاب دستش هست که جلدش را با روزنامه کاور کرده‌است و مشغول مطالعه است. سر هیچ تمرینی با تاخیر حاضر نشد. هیچ نقشی را شوخی نگرفت. مردی که برای هر جمله‌ی حرف اش تحلیل دارد. مردی که کارگردان‌های ایران را همراهی کرده و مکاتب و سبک‌های مختلف آنها را تجربه کرده‌است. آرام، صبور، جدی، دقیق، هوشیار، فهمیده و مسئولیت‌پذیر.
بهرام ابراهیمی مردی دوست داشتنی است که تئاتر ایران بسیار به او مدیون است. با رکن‌الدین خسروی، حمید سمندریان و ... با بزرگان کارگردانی این کشور همکاری کرده‌است، همراهی کرده‌است. آثار بسیاری را در رادیو کار کرده‌است و سریال‌های بسیاری را در تلویزیون کار کرده‌است. او به معنای دقیق کلمه یک بازیگر حرفه‌ای است و بازیگری است که ژانرهای مختلف را خوب و درست و دقیق می‌شناسد. بهرام ابراهیمی مردی برای تمام فصول، تئاتر، سینما، رادیو و تلویزیون ایران. خوشحالم این افتخار را داشتم که چندین کار در کنار بهرام ابراهیمی باشم که آخرین آن ها سال گذشته بود در تماشاخانه‌ی سپند به نام "پنجره‌ای رو به آسمان". از سال 1364 تا به امروز به مدت 35 سال من و بهرام کنار هم هستیم و کنار هم کار کردیم و هنوز دقیق، درست و منضبط کارش را انجام می‌دهد. امیدوارم که همچنان که بهرام نزدیک به پنجاه سال روی صحنه‌ی تئاتر است و مشغول کار در سینما و تلویزیون و رادیو است، شاهد این باشیم که سالیان سال کارهای زیبا و قشنگ او را ببینیم.

سی و نهمین جشنواره تئاتر فجر به دبیری حسین مسافر آستانه تا 20 بهمن در حال برگزاری است.




مطالب مرتبط

گفت‌و‌گو با داور بخش دانشجویی چهل‌ودومین جشنواره تئاتر فجر

بهرام جلالی‌پور: ضعف امروز تئاتر ما، نمایشنامه است
گفت‌و‌گو با داور بخش دانشجویی چهل‌ودومین جشنواره تئاتر فجر

بهرام جلالی‌پور: ضعف امروز تئاتر ما، نمایشنامه است

بهرام جلالی‌پور، داور بخش دانشجویی چهل‌ودومین جشنواره تئاتر فجر، با بیان اینکه ضعف امروز تئاتر ما، نمایشنامه است و باید نمایشنامه نویسی به یک شغل خودکفا با درآمد مکفی تبدیل شود تا نمایشنامه نویس تمام وقت خود را به خلق آثار جدید اختصاص دهد، گفت برگزیدگان این جشنواره جزو ...

|

گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش فراگیر جشنواره تئاتر فجر

«خودپرواز» و طرح موضوع عدم مناسب‌­سازی خودپرداز بانکی برای نابینایان
گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش فراگیر جشنواره تئاتر فجر

«خودپرواز» و طرح موضوع عدم مناسب‌­سازی خودپرداز بانکی برای نابینایان

کارگردان نمایش «خودپرواز» قشر توان‌خواه جامعه را که شامل نابینایان نیز می‌­شود، دارای مشکلات فراوانی دانست و معتقد است این مشکلات باعث می­‌شود تا برخی از این عزیزان به جای مشارکت در فعالیت‌­های اجتماعی، به انزوا کشیده شوند. او موضوع عدم مناسب­‌سازی بانکی و خودپرداز ...

|

کارگردان حاضر در بخش تازه‌های تئاتر جشنواره گفت

کیانوش احمدی: امیدوارم نگاه عادلانه جشنواره در انتخاب و داوری آثار ادامه‌دار باشد 
کارگردان حاضر در بخش تازه‌های تئاتر جشنواره گفت

کیانوش احمدی: امیدوارم نگاه عادلانه جشنواره در انتخاب و داوری آثار ادامه‌دار باشد 

کیانوش احمدی، کارگردان حاضر در بخش تازه‌های تئاتر بر رویکرد عادلانه چهل‌ویکمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر در انتخاب آثار و داوری آن‌ها تاکید کرد. 

|

دهمین جلسه نقد آثار بخش صحنه‌ای جشنواره تئاتر فجر برگزار شد

فریادی از سیاهی، فضای اکسپرسیون و شرافت محتوایی
دهمین جلسه نقد آثار بخش صحنه‌ای جشنواره تئاتر فجر برگزار شد

فریادی از سیاهی، فضای اکسپرسیون و شرافت محتوایی

جلسه دهم نقد آثار صحنه‌ای چهل‌و‌دومین جشنواره تئاتر فجر، یازدهم بهمن با حضور منتقدان، هنرمندان و علاقه‌مندان برگزار شد و مطابق روال این نشست‌ها، سه نمایش مورد تحلیل قرار گرفتند.

|

گفت‌وگو با اتابک نادری، عضو هیئت‌داوران بخش صحنه‌ای جشنواره تئاتر فجر 42

آثار در فرم و محتوا بسیار متنوع هستند
گفت‌وگو با اتابک نادری، عضو هیئت‌داوران بخش صحنه‌ای جشنواره تئاتر فجر 42

آثار در فرم و محتوا بسیار متنوع هستند

عضو هیئت داوران بخش صحنه‌ای چهل و دومین جشنواره تئاتر فجر، نمایش‌های این بخش از جشنواره را بسیار متنوع عنوان کرد و گفت نمی‌توان در یک جمله ارزیابی کلی برای بخش صحنه‌ای و مجموعه آثاری که در این بخش حضور دارند، ارائه داد.

|

گفت‌وگو با عضو هیئت‌داوران بخش صحنه‌ای جشنواره 42 تئاتر فجر

پیام فروتن: تناسب، از بدیهیات طراحی صحنه است
گفت‌وگو با عضو هیئت‌داوران بخش صحنه‌ای جشنواره 42 تئاتر فجر

پیام فروتن: تناسب، از بدیهیات طراحی صحنه است

پیام فروتن، طراح صحنه پرسابقه عرصه تئاتر و یکی از اعضای هیئت‌داوران بخش صحنه‌ای چهل‌ودومین جشنواره تئاتر فجر با اشاره به اینکه مهم‌ترین نکته در طراحی صحنه، رعایت تناسب است، می‌گوید در خیلی از کارهای این بخش، بدیهیات طراحی صحنه در نظر گرفته نشده که اولین آن تناسب است.

|

گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش غیررقابتی جشنواره تئاتر فجر

ناصر علاقبندان: «نشخوار»، روایتی متفاوت از جنگ جهانی آخرین است
گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش غیررقابتی جشنواره تئاتر فجر

ناصر علاقبندان: «نشخوار»، روایتی متفاوت از جنگ جهانی آخرین است

ناصر علاقبندان کارگردان نمایش «نشخوار» می‌گوید این نمایش نگرشی فلسفی به سبک زندگی امروز جامعه جهانی دارد و به نوعی هشدار به این شیوه زندگی می‌دهد.

|

گفت‌و‌‌‌‌گو با کارگردان راه‌یافته به جشنواره فجر 42

یوسف دادجو: «هزار و320»؛ داستان عشق به وطن را روایت می‌کند
گفت‌و‌‌‌‌گو با کارگردان راه‌یافته به جشنواره فجر 42

یوسف دادجو: «هزار و320»؛ داستان عشق به وطن را روایت می‌کند

یوسف دادجو، کارگردان نمایش «هزار و320»، که در بخش مسابقه تئاتر ایران چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر روی صحنه رفت، این اثر نمایشی را روایت عشق به وطن، شجاعت و جانفشانی ابوالفضل مجرد فراقی و همرزمانش در مقابل قشون روس دانست.

|

گفت‌وگو با کارگردان نمایش خیابانی حاضر در جشنواره تئاتر فجر

سوران حسینی: مشارکت مخاطب در «نقطه سر خط» پررنگ شده است
گفت‌وگو با کارگردان نمایش خیابانی حاضر در جشنواره تئاتر فجر

سوران حسینی: مشارکت مخاطب در «نقطه سر خط» پررنگ شده است

سوران حسینی، کارگردان حاضر در جشنواره تئاتر فجر با اشاره به اینکه در تئاتر خیابانی، تکرارها زیاد شده است و این تکرار، مخاطب را از پذیرش تغییرات بازمی‌دارد، می‌گوید در «نقطه سر خط» تلاش کردیم با استفاده از شیوه‌های نوین، کاری تازه و درخور مخاطب ارائه دهیم.

|

نظرات کاربران