در حال بارگذاری ...
مهدی حاجیان در گفت‌و‌گو با ایران تئاتر

تمام ظرفیت‌ تلویزیون تئاتر ایران را برای جشنواره «تهران - مبارک» به کار می‌گیریم

ایران تئاتر:دبیر اجرایی هجدهمین جشنواره نمایش عروسکی تهران ـ مبارک گفت: از تمام ظرفیت‌ موجود در سامانه تلویزیون تئاتر ایران به منظور پوشش همه وقایع این دوره از جشنواره استفاده می‌کنیم و البته برای پوشش فراگیر با چند بستر نمایشی در فضای مجازی نیز در حال رایزنی هستیم.

 هجدهمین جشنواره نمایش عروسکی تهران ـ مبارک از 10 تا 17 اسفندماه سال جاری برگزار خواهد شد. پس از درگذشت مرحوم گلزار محمدی دبیر هجدهمین دوره جششنواره تئاتر عروسکی تصمیم براین شد که دبیر دیگری برای این دوره انتخاب نشود و اینگونه مسئولیت مهدی حاجیان؛ دبیر اجرایی این رویداد نمایشی و مدیر امور جشنواره‌های اداره کل هنرهای نمایشی دو چندان شد.به همین بهانه در آستانه برگزاری جشنواره امسال با او گفت‌وگو کرده‌ایم:
 

هجدهمین جشنواره نمایش عروسکی تهران در فقدان زنده‌یاد گلزار محمدی؛ دبیر فقید این جشنواره و با وجود شیوع کرونا قرار است تا چند روز دیگر آغاز شود. در مورد روند اجرایی این جشنواره و کارهایی که تاکنون صورت گرفته است، توضیح اجمالی بفرمایید؟
فراخوان این دوره از جشنواره، اواخر پاییز سال گذشته اعلام شد ، پس از انتصاب زنده یاد گلزار محمدی به دبیری جشنواره، مراحل تدوین مفاد این فراخوان با آسیب‌شناسی و بررسی دوره‌های گذشته این رویداد نمایشی از سوی گروه مشاوران همکار با دبیر جشنواره به انجام رسید. پس از اعلام عمومی فراخوان در بخش‌هایی گوناگون یازده‌گانه، مقرر شد تا آثار در بستر فضای مجازی دریافت و با استفاده از امکانات فناورانه ارزیابی اولیه آنها صورت گیرد که متأسفانه اواخر سال گذشته بیماری سرکارخانم محمدی شدت پیدا کرد و با این وجود و پیشرفت بیماری دبیر جشنواره، شاهد بودیم که ایشان با پشتکار و علاقه‌مندی شدید همه امور مربوط به جشنواره را رصد کرد و پیگیر همه بخش های جشنواره بود و رابطه صمیمانه‌ای با جامعه عروسکی و هنرمندان این حوزه  داشت.
اسفندماه سال گذشته ضایعه درگذشت خانم محمدی، وقفه ناخواسته‌ای را متوجه همه امور اجرایی جشنواره کرد. متعاقب این اتفاق ناگوار، شیوع کرونا نیز که تمام امور جهان را مختل کرده بود موجب شد تا امور اجرایی جشنواره دستخوش تغییر و تحول جدی شود و در نتیجه زمانی که در فراخوان برای برگزاری جشنواره مقرر شده بود و برطبق زمانبندی مردادماه سال جاری در اعیاد قربان و غدیر وعده برگزاری این جشنواره را داشتیم، این امکان به طور کلی از بین رفت.
شورای سیاستگذاری جشنواره با بررسی جوانب امر و مباحثی که درباره لزوم برگزاری این جشنواره مطرح شد، تصمیم به برگزاری این دوره در اسفندماه سال جاری گرفت که با نظر مساعد این شورا و مدیرکل محترم هنرهای نمایشی و به پاس زحمات و دغدغه‌مندی زنده‌یاد گلزار محمدی، قرار بر این شد تا نام ایشان همچنان به عنوان دبیر جشنواره باقی بماند و سمت دبیر اجرایی این جشنواره به این حقیر سپرده شد تا بتوانم به همراه  دوستان در ستاد اجرایی و دبیرخانه جشنواره ، آن را بعد از وقفه پیش آمده با جدیت و تلاش بیشتر پیگیر باشیم و البته امور اجرایی پس از آن وقفه، سر و سامان گرفت و برخی از بخش‌ها به سبب بروز آن وقفه برای مشارکت هنرمندان و ارسال آثار تمدید شدند.
تمام تلاش من و همکارانم تا به این لحظه آن بوده است تا در تمامی مراحل جشنواره چه آن‌هایی را که پشت سر گذاشته‌ایم و چه مراحلی که پیش رو داریم ارجحیت و اولویتمان، صیانت از سلامت جامعه هنری باشد و لذا مبنا را بر این گذاشتیم تا به سبب سقف محدود پذیرش جشنواره ارزیابی اولیه ای از آثار متقاضی بر اساس بررسی طرح های عروسک و صحنه و نیز ایده های کارگردانی داشته باشیم و آثار برگزیده این مرحله وارد مرحله تولید و آماده سازی نمایش شوند. پس از ارزیابی اولیه، تولید آثار و ارزیابی نهایی انجام گرفت و هم اکنون مراحل نهایی تصویربرداری آثار برای بارگذاری آن‌ها در بستر فضای مجازی مراحل نهایی خود را طی می‌کند تا از 10 تا 17 اسفند شاهد برگزاری آن باشیم.

 

پس جشنواره را با استفاده از امکانات موجود در فضای مجازی شاهد خواهیم بود . یکی از بسترهای مناسب برای این اتفاق سامانه تلویزیونی تئاتر ایران است، آیا از این امکان جدید و مساعد به وجود آمده نیز استفاده خواهید کرد؟
به طور حتم مبنای ما در به اشتراک‌گذاری فیلم آثار جشنواره این سامانه خواهد بود تا عموم علاقه‌مندان بتوانند در جریان تولیدات این دوره از جشنواره قرار گیرند. شخصاً باید اذعان کنم که سامانه تلویزیونی تئاتر ایران اتفاق مبارکی بود که در راستای ترویج هنر نمایش میان عموم علاقه‌مندان و حتی خانواده‌های ایرانی که چندان قرابتی با این هنر ندارند به وجود آمد و ما هم از ظرفیت‌های این سامانه نهایت استفاده را خواهیم برد .کمااینکه پیش از این نیز فیلم ورک‌شاپ و کارگاه‌های تخصصی جشنواره نیز از طریق این سامانه در اختیار علاقه‌مندان قرار گرفت. با این وجود رایزنی با چند بستر دیگر نمایشی در فضای مجازی در حال انجام است تا دوستان فعال دیگر در این عرصه که راغب به همکاری با جشنواره هستند نیز با ما همراه شوند که  در روزهای آینده و با نهایی شدن توافقات، اسامی آن‌ها را نیز به اطلاع مخاطبان خواهیم رساند.
 

اشاره به کارگاه‌ها و ورک شاپ‌های این دوره از جشنواره کردید؛  درست در حال و هوای سی و نهمین جشنواره "تئاتر فجر" شاهد برگزاری این کارگاه‌ها و پوشش زنده آن‌ها از طریق فضای مجازی بودیم، به نظر شما بهتر نبود که این رویداد در زمان مقتضی و مطلوبی برای بهره‌مندی بیشتر مخاطبان انجام پذیرد؟
چندان با صحبت شما موافق نیستم چرا که بازخورد برگزاری این رویداد در آن زمان که به آن اشاره شد بسیار مثبت بود به ویژه برای مخاطبان و علاقه‌مندان و فعالان نمایش عروسکی در شهرستان‌ها که در شرایط غیرکرونایی و به سبب برگزاری زنده و حضوری این ورک‌شاپ‌ها در پایتخت، امکان بهره‌مندی از آن‌ها هیچگاه برایشان مقدور نبود. در نظر داشته باشید که در خوشبینانه‌ترین شکل برگزاری چنین کارگاه‌هایی، سقف پذیرش هنرجو و علاقه‌مندان برای برخورداری از این ورک‌شاپ‌ها محدود بود در حالیکه با وجود کرونا و به تبع آن برگزاری آن‌ها در فضای مجازی تعداد بیشتری از مخاطبان امکان دسترسی به آن را از اقصی نقاط کشور داشتند و رضایت خود را از مباحث مطرح شده در آن ابراز کردند مضافاً بر اینکه همانطور که گفته شد با اشتراک‌گذاری فیلم این کارگاه‌ها در تارنمای جشنواره و سامانه تلویزیون تئاتر ایران، روند استفاده از مباحث مطرح شده در این ورک‌شاپ‌ها، مستمر خواهد بود.  
 

همچنان که اشاره کردید به دلیل بروز اتفاقاتی، زمان برگزاری جشنواره  به تعویق افتاد تا اینکه مقرر شد این جشنواره در اسفندماه سال جاری برگزار شود، به نظر شما زمانبندی برگزاری این رویداد نمایشی در ماه پایانی سال مناسب است؟
قطعاً آنچه که پیش آمده با خواست و ایده آل‌های من و همکارانم در ستاد برگزاری و دبیرخانه جشنواره فاصله زیادی دارد. به هر حال براساس زمانبندی  مندرج در فراخوان این جشنواره باید در مردادماه امسال برگزار می‌شد که علت به تعویق افتادن آن را عرض کردم و ما پس از این زمان که مصادف با ایام عید قربان و عید غدیرخم بود، وارد ایام محرم و صفر شدیم و پس از آن نیز به جهت تشدید بیماری کرونا، امکان برگزاری چنین رویدادی میسر نشد و عملاً بهمن و اسفند امسال را داشتیم که به طور طبیعی باید این جشنواره پس از جشنواره‌های فرهنگی و هنری فجر، برگزار شود. جشنواره را برای سال آینده نیز نمی‌توانستیم موکول کنیم چرا که این جشنواره دوسالانه است و به نسبت جشنواره نمایش‌های آئینی و سنتی که آن نیز دوسالانه است، یک سال درمیان برنامه‌ریزی می‌شود و برگزاری آن در سال آینده نیز تداخل با دور جدید جشنواره آئینی و سنتی پیدا می‌کرد. با این تفاصیل تمام سعی خود را کردیم که قدردان تلاش هنرمندان عروسکی شرکت کننده در این جشنواره باشیم و امکانات را تا حد مقدورات برای شرکت آن‌ها در این جشنواره مهیا ساختیم و کمک‌هزینه‌های مقرر، پیش‌پرداخت‌ها و امکانانی همچون هماهنگی به منظور در اختیار قرار دادن مکان‌های تمرین به گروه‌ها که در آن با رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی نسبت به آماده‌سازی نمایش خود اقدام کنند، به موقع به انجام رسید و نهایت همکاری با آنها صورت گرفت تا بهترین حضور خود را در این جشنواره شاهد باشند.
 

جشنواره عروسکی "مبارک" یک برند جهانی است و همچون "تئاتر فجر" در همه دنیا شناخته شده است. با این وجود همچون جشنواره فجر امسال به سبب شیوع کرونا از حضور گروه‌های نمایشی خارجی محروم است.با توجه به امکاناتی همچون سامانه تلویزیونی تئاتر ایران، آیا رایزنی صورت گرفت تا با دعوت از گروه یا گروه‌های خارجی، آن‌ها فیلم نمایش خود را برای دبیرخانه جشنواره ارسال کنند تا در صورت صلاحدید در این سامانه بارگذاری شده و در اختیار عموم علاقه‌مندان قرار گیرد؟
بله، ارتباطی با کمپانی و گروه‌های شناخته شده خارجی در زمینه نمایش عروسکی داشته‌ایم و آن‌ها نیز از این دعوت ما استقبال کرده‌اند، نسخه‌هایی از آثار شاخص نمایش عروسکی خارجی نیز به دستمان رسیده است تا با بررسی کیفی آثار و در نظر گرفتن سنخیت فرهنگی آن‌ها در صورت صلاحدید موافقت شورای سیاستگذاری جشنواره در این سامانه برای استفاده عوم علاقه‌مندان بارگذاری شود. مضافاً بر اینکه با وجود کرونا  ما در بحث پژوهشی و آموزشی این دوره از جشنواره از حضور دو استاد موفق در حوزه نمایش عروسکی یکی از کشور برزیل و دیگری از کشور روسیه برای در برگزاری کارگاه و نشست تخصصی بهره‌مند شدیم که این کارگاه و نشست تخصصی  نیز پس از آماده شدن از طریق تارنمای جشنواره و سامانه تلویزیون تئاتر ایران در دسترس عموم علاقه مندان قرار خواهد گرفت.
 

و کلام آخر؟
پذیرفتن چنین مسئولیتی از جانب بنده حتی در شرایط عادی نیز با دشواری و سختی‌های زیادی همراه بود چه برسد به شرایط کنونی که ما در سایه بیماری کرونا و در فقدان دوست و همکار عزیزمان زنده‌یاد گلزار محمدی در حال برگزاری آن هستیم. به هر حال براساس تصمیم گرفته شده و وفاق و همدلی که میان برگزارکنندگان این جشنواره وجود دارد به امید خدا رویداد موفق و مؤثری را در پیش رو داریم و مدیرکل محترم هنرهای نمایشی  نیزضمن همراهی و  حمایت کامل، تاکید داشتند که تصمیمات، تعهدات و برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته از سوی زنده‌یاد محمدی همچنان به قوت خود باقی بماند.
امیدواریم که بتوانیم با یاری پروردگار و همراهی اعضای محترم ستاد برگزاری  و به ویژه هنرمندان سراسر کشوراز این مهم سربلند بیرون آمده، رضایت مخاطبان و هنرمندان تئاتر عروسکی را برآورده کنیم و روح این هنرمند  سفر کرده نیز از برگزاری این جشنواره شاد و رضایتمند باشد.




مطالب مرتبط

نظرات کاربران