در حال بارگذاری ...
گفت‌وگو با کارگردانان بخش خردسال صحنه‌ای «تهران-مبارک»:

نمره قبولی جشنواره عروسکی درفضای مجازی

ایران تئاتر_علی رحیمی: بخش خردسال صحنه ای جشنواره عروسکی تهران مبارک با حضور نمایش های «دستمال من زیر درخت آلبالو گم شده»، «سینا و پرنده خوش شانس» و «چطوری برگردم خونه» برگزار شد.

هجدهمین جشنواره تئاتر عروسکی تهران- مبارک در حالی آخرین روز خود را سپری می‌کند که ایده نوظهور حضور در فضای مجازی با وجود کاستی‌ها و کمبودها، با استقبال مخاطبان و هنرمندان روبرو بود.

حفظ فواصل اجتماعی و رعایت پروتکل های بهداشتی، خروج از حصار سالن‌هایی که هرکسی امکان حضور در آنها را نمی‌یافت، افزایش گستره جغرافیایی و امکان تماشای نمایش در هر زمان و هر مکان و در کنار همه آنها تلاش در مسیر ارتقای فرهنگسازی ارزشهای بومی در کودکان و نوجوانانی که محو در رنگ ها و جذابیت بازیها و کارتون های فضای مجازی هستند،از مهمترین ویژگی هایی است که هنرمندان به عنوان مهمترین ویژگی های ورود جشنواره عروسکی به فضای مجازی عنوان کرده‌اند.

 

فاطمه جلیل معز: ستاد اجرایی و دبیرخانه، جشنواره خوبی را برگزار کردند

فاطمه جلیل معز کارگردان نمایش «دستمال من زیر درخت آلبالو گم شده» است. نمایشی نوشته حامد ترابی، در خصوص پدر جوانی که به منظور تشویق کردن فرزند شلخته و بی‌نظم خود به داشتن نظم و ترتیب در زندگی داستان، پسر شلخته و بی‌نظمی را برای او تعریف می‌کند که قدر داشته‌های خود را نمی‌داند.

جلیل معز در خصوص این نمایش گفت: این نمایش عروسکی با رنگ و بوی بی نظمی و شلختگی برای خردسالان به طور تخصصی ساخته و اجرا شده است.

وی با اشاره به اینکه از زمانی که فراخوان جشنواره عروسکی داده شد؛ شروع به بازنویسی نمایش نامه و ساخت دکور و عروسک‌ها کردیم، افزود: با توجه به اینکه بازیگران این نمایش همسر و پسرم می باشند خوشبختانه در خانه می‌توانستیم تمرین کنیم، هرچند برای تهیه متریال کار به مشکلاتی بر می‌خوردیم. به لطف خدا توانستیم نمایش را به بهترین شکل ممکن اجرا نماییم.

از کارگردان نمایش «دستمال من زیر درخت آلبالو گم شده» در خصوص اجرای نمایش در فضای مجازی پرسیدیم، گفت: خدا را شکر با وجود تمام محدودیت ها و مشکلات، ستاد اجرایی و دبیرخانه، جشنواره خوبی را برگزار کردند و به نظرم با توجه به اینکه تجربه اول بود، نمره رضایت را گرفتند.

وی افزود: بی شک تعامل مخاطب با تئاتر، به ویژه در تئاتر کودک در صحنه شکل می گیرد و جادوی صحنه تاثیر بسزایی در انتقال تفکر هنرمند به مخاطب دارد. با این وجود خدا را شاکریم که بازخورد خوبی از این جشنواره گرفتیم.

جلیل معز یکی از مهمترین امتیازات جشنواره را امکان تماشا در هر جغرافیای زمانی و مکانی عنوان کرد و گفت: من در زمان هایی که نمایش اجرا می کنم از یک گروه معلول آسایشگاه برای تماشای نمایش دعوت می کنم. آنها به سختی به سالن می آمدند. امسال مربی آنها با من تماس گرفت و بسیار از این ایده مسئولان جشنواره خرسند بود و عنوان کرد همه بچه ها نمایش را به صورت مجازی دیدند.

وی تصریح کرد: کمبود جا در سالن ها همیشه یکی از دغدغه های اصلی هنرمندان کودک است و خیلی خوشحالم که با ورود به این فضا، این مشکل تاحدودی برطرف می شود.

از جلیل معز در خصوص پلتفرم تلویزیون تئاتر ایران و کیفیت اجرای نمایش ها در آن پرسیدیم، گفت: به نظرم یک کار بسیار خوب هنرهای نمایشی بود. کیفیت صدا و تصویر عالی بود. موفق شدم همه کارها را ببینم و به نظرم در کنار اجرای زنده می تواند کمک بسیار خوبی برای ارتقای کیفیت تئاتر باشد.

وی اضافه کرد: بودن چنین فضایی بی شک برای خانواده ها در عصری که بچه ها محو در بازی ها و کارتون ها هستند، نیز می تواند در اشاعه فرهنگ صحیح موثر باشد.

 

مهدی حبیبی: به نظر من این حرکت بسیار ارزشمند است

نمایش «سینا و پرنده خوش شانس» به نویسندگی و کارگردانی مهدی حبیبی از دیگر تئاترهای صحنه‌ای بخش خردسالان است که از ملایر به جشنواره عروسکی تهران مبارک راه یافته است.

نمایش در خصوص پسری به نام سیناست که از پدر بزرگش سوت سوتکی با صدای زیبای پرندگان هدیه گرفته و از طریق آن با پرنده خوش آوازی آشنا می‌شود که در نزدیکی محل زندگی او لانه گزیده است. نمایش به لطف استفاده از بخش‌های موزیکال خود موفق شده است از آفت خسته کننده بودن دور بماند و مخاطب را تا پایان با خود همراه سازد.

مهدی حبیبی در این خصوص گفت: طرح اولیه نمایش«سینا و پرنده خوش‌شانس» زمانی شکل گرفت که پاندومی کووید 19 و بیماری کرونا شروع نشده بود و برای جشنواره تئاتر عروسکی «مبارک» فرستادیم و توسط شورای ارزیابی طرح و ایده جشنواره مورد پذیرش قرار گرفت اما پروسه تولید و تمرین در زمان همه‌گیری ویروس منحوس کرونا اتفاق افتاد.با توجه به رعایت پروتکل‌های بهداشتی و در زمان تمرینی محدود،موفق شدیم نمایش رو برای بخش خردسال هجدهمین جشنواره نمایش عروسکی تهران - مبارک  تولید کنیم و خوشحالیم که در شرایطی که هنر و تئاتر به خاطر اعمال محدودیت‌های کرونایی در حالت نیمه تعطیل بود،ما این نمایش را برای این جشنواره تولید کنیم.

وی در خصوص اجرای جشنواره در فضای مجازی، گفت: تجربه امسال، تجربه تازه و نویی است. با توجه به تجربه اجرای بخشی از جشنواره تئاتر مقاومت و فجر از طریق تلویزیون تئاتر ایران و فضای مجازی و انتقال آن تجربه در جشنواره تئاتر عروسکی «مبارک»، شاید باب خیری باشد برای کسانی که شرایطش را نداشتند که نمایش‌ها را از نزدیک ببیند. اکنون می‌توانند از طریق گوشی همراه و فضای مجازی تماشا کنند پس باید به فال نیک بگیریم.

حبیبی افزود: به نظر من این حرکت بسیار ارزشمند است و حتی بعد از فروکش کردن همه گیری کرونا، تلوزیون تئاتر ایران می‌تواند مخاطبان خاص خودش را داشته باشد و از اجراهای نمایش به عناویم مختلف حمایت کند.

 

آرین ناصری مهر: حضور جشنواره عروسکی به این فضا را مثبت می دانم

نمایش «چطوری برگردم خونه» اثر آرین ناصری مهر، داستان پسری کم سن و سال در انبار خانه خود هواپیمای منحصر به فردی می‌یابد و با آن به فضا سفر می‌کند. پس از رسیدن به ماه بنزین هواپیما تمام می‌شود و او به ناچار بر سطح ماه فرود می‌آید. پسر در آنجا با موجود فضایی سبز رنگی آشنا می‌شود که از مریخ به ماه آمده و سفینه‌اش خراب شده است. با کمک موجود فضایی پسر به زمین باز می‌گردد و لوازم مورد نیاز برای تعمیر سفینه نظیر آچار را با خود به ماه می‌برد.

ناصر آرین مهر در خصوص این نمایش گفت: «چطوری برگردم خونه» بر اساس کتابی با همین نام نوشته «الیور جفرز» ساخته شده است و مخاطب آن خردسالان هستند.

وی افزود: نمایش دیالوگ چندانی وجود ندارد و ارتباط شخصیت‌های عروسکی حاضر در آن با یکدیگر و همچنین ارتباط آنها با مخاطب کم سن و سال از طریق ایما و اشاره یا بر زبان آوردن کلمات نامفهومی شبیه به زمزمه و پچ‌پچ است.

کارگردان نمایش نمایش «چطوری برگردم خونه» ادامه داد: جزئیات صحنه نمایش از طریق جسم مکعب مانندی به تصویر کشیده شده‌ است که در هر صحنه باز می‌شود و دکور مربوط به همان صحنه را به تصویر می‌کشد؛ گاه به اتاق نشیمن پسر زمینی تبدیل می‌شود و گاه شکل ماه را به خود می‌گیرد. این جسم مکعب مانند را می‌توان یکی از نکات مثبت نمایش چطوری برگردم خونه قلمداد کرد. 

از ناصری مهر در خصوص هجدهمین دوره جشنواره عروسکی و فضای حاکم بر آن پرسیدیم، گفت: با توجه به اینکه مخاطب این روزهای تئاتر به فضای مجازی عادت کرده و عمده فعالیت های ارتباطی در این فضا شکل می گیرد، من حضور جشنواره عروسکی را به این فضا مثبت می دانم.

وی با اشاره به اینکه بی گمان حس و نفس اجرای زنده تاثیر بسزایی بر مخاطب دارد، اضافه کرد: بی شک یکی از بهترین راهکاری که مسئولان می توانستند برای اجرای بدون دغدغه جشنواره عروسکی تهران- مبارک ارائه دهند فضای مجازی بود. با وجود نقاط ضعفی که مطمتن هر کاری در بدو کار با آن روبروست، من  این جشنواره را مثبت و مفید ارزیابی می کنم.

کارگردان نمایش نمایش «چطوری برگردم خونه» تصریح کرد: برای برگزاری این جشنواره تلاش و زحمت زیادی کشیده شد و مسئولان و دست اندرکاران که همگی هنرمند تئاتر هستند، سختی زیادی را برای حضور در این فضا متحمل شدند که جا دارد از این عزیزان قدردان باشیم.

وی ادامه داد: من معلم هنر هستم و کارگاههای زیادی در شهرستان ها برگزار می کنم و جالب اینجاست که بازخورد اجرای این نمایش را بیشتر از هنرمندان سایر استانها گرفتم. این نشان می دهد حضور در فضای مجازی برای هنرمندان و مخاطب سایر استان ها مفید بوده است.

ناصری مهر با تاکید بر اینکه در این شرایط بحرانی انتقاد را به هیچ وجه درست نمی بینم، خاطرنشان کرد: من در طول سالها اجرای نمایش با دوستان زیادی در سایر کشورها آشنا شدم. متاسفانه وقتی به آنها ایمیل زدم که اجرای نمایش را ببیند به من گفتند امکانش فراهم نیست. وقتی علت را جویا شدم مسئولان جشنوراه عنوان کردند فقط با سیم کارت داخلی امکان تماشای نمایش است. به عنوان یک پیشنهاد امیدوارم تدابیری اتخاذ شود که مخاطبان خارجی نیز بتوانند آثار را تماشا کنند.

 

 




نظرات کاربران