در حال بارگذاری ...
نگاهی به فعالیت‌های نمایشی کشور در حوزه دینی در سال 99:

تعامل سازنده فضای مجازی‌ با تئاترهای مذهبی

ایران تئاتر- علی رحیمی: در سالی که شیوع کرونا مانع جدی فعالیت هنرمندان تئاتری بود، فضای مجازی محفل هنرمندان تئاتر برای تعامل مستمر با مخاطب بود.

سال 99 گرچه برای هنرمندان تئاتر خوش یمن نبود و روند صعودی کرونا در کشور و افزایش نگرانی‌های ناشی از گسترش آن، تئاتر را با محدودیت روبرو کرد و چندماه از سال را با درهای بسته تماشاخانه‌ها روبرو بودیم، اما بهره گیری از توام فضای مجازی، باعث شد تا جای خالی خیلی از اجراها پر شود.

تئاتر دینی از این حیث در سال 99 تا حدودی پیشرو عمل کرد و عمده برنامه های مرتبط با این حوزه تئاتری در فضای مجازی به سمع و نظر مخاطب رسید، با این وجود تئاتر مذهبی در صحنه نیز حضور محسوسی داشت.

در این مجال بنا داریم تا مهمترین این رخدادها در یکسال گذشته را در چهار بخش جشنواره ها، همایش ها و برنامه های دینی مذهبی، اجراهای عمومی، فضای مجازی و رادیو و تلویزیون  مرور کنیم:

 

الف: جشنواره ها، همایش ها و برنامه های مرتبط با تئاتر دینی و مذهبی

 

دهمین دوره تئاتر صاحبدلان

دهمین دوره تئاتر صاحبدلان همزمان با ایام سوگورای حضرت اباعبدالله الحسین (ع) و یاران باوفایش در ایام محرم و صفر در تهران و سایر شهرهای ایران برگزار شد.

در این دوره که به همت کانون تئاتر دینی اداره کل هنرهای نمایشی با همکاری ادارات کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان‌های کشور و انجمن هنرهای و در سه بخش‌ نمایش‌های صحنه‌ای، محیطی و خیابانی و با حضور 23 اثر از مهرماه برگزار شد، پس از چند اجرا، به دلیل شیوع کرونا و تعطیلی تماشاخانه ها مدتی به تاخیر افتاد.

در تیم جشنواره آثاری همچون آسمانی دیگر، او می آید، ایستاده چون سرو به تماشای خورشید، برقع، پولکه گردانی آذربایجان، خون رقصه، در عاشورا، دقایقی با رضا، دمام نوازی، زبان اشاره، ژنرال خورشید، سرخ او، سوگنامه، شبیه سردار، شور و شعور، فقط بخاطر تو، کابوسهایی که خواستند رویا شوند، کوچه نقاش ها، مجنون  لیلی ، نجوای عزازیل، ننه سربخش، وقتی سخو می شمارد و هشت به صحنه رفتند.

 

محفل هنرهای آیینی «زخم عتیق» در تماشاخانه سرو

تماشاخانۀ سرو انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس در ماه محرم میزبان محفل هنرهای آیینی «زخم عتیق» می‌شود.

در این محفل آیینی، برای نخستین بار موزۀ تخصصی نسخ و ادوات تعزیه از دورۀ صفویه تا انقلاب اسلامی در معرض دید عموم قرار گرفت.

آیین‌های عاشورایی اقوام ایران‌زمین، نقالی و پرده‌خوانی، نشست‌های پژوهشی تئاتر دینی، تئاتر صحنه‌ای و اجرای تعزیه و شبیه‌خوانی از دیگر برنامه‌های این محفل عاشورایی است.

این برنامه از 12 الی 29 شهریورماه (13 محرم تا اول صفر) در تماشاخانۀ سرو میزبان علاقه‌مندان و سوگواران حضرت سیدالشهدا(علیه‌السلام) بود.

 

سومین جشنواره ملی تئاتر آیات

جشنواره تئاتر آیات از اول تا سوم بهمن در خراسان شمالی به همت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان شمالی و با همکاری معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و مرکز هنرهای نمایشی کشور برگزار به صورت مجازی برگزار شد.

در این جشنواره 76 متن نمایشی از 26 استان کشور به این دبیرخانه ارسال شد که پس از بازخوانی متون توسط هیئت داوران متشکل از علی عابدی، علیرضا صمدی شادلو و علی حاتم نژاد، 23 اثر از 11 استان به مرحله بازبینی راه یافتند.

پس از بازبینی، هیئت داوران 8 اثر را برای حضور در بخش نهایی انتخاب کرد. آثار برگزیده از طریق فضای مجازی و با قرار گرفتن روی سایت های معتبر و مرجع در دسترس علاقه مندان قرار گرفت..

 

برنامه ملی تئاتر خیابانی جنوب کرمان

اختتامیه ویژه نامه جشنواره تئاتر خیابانی رضوی 8 بهمن ماه در چیرفت برگزار شد.

در این جشنواره که با هدف توسعه فعالیت‌های هنری و مذهبی، بهره‌گیری از تئاتر خیابانی به‌منظور معرفی سیره خاندان رسالت، شناسایی آثار برتر اجرا شده، معرفی استعدادهای نو در تئاتر خیابانی، فرهنگ دینی و اعتقادات اقوام با محوریت امام رضا(ع) به اجرا در آمد، 100 متن به جشنواره رسید. پس از داروی مقدماتی، 35 اثر به مرحله بازبینی رسیدند.

در مراسم اختتامیه این جشنواره که به صورت مجازی برگزار شد، از سه اثر توقی بی بی به کارگردانی مهرداد کاووسی از همدان، لطف آقای خراسان به کارگردانی امیر امیری و آرزو علیپور از گیلان و وصال یار به کارگردانی امیر زارع زاده از کردستان تجلیل شد.

 

نهمین سوگواره عاشورائیان

نهمین سوگواره عاشورائیان دزفول با اجرای مجالس تعزیه و ویژه برنامه های مختلف نمایشی مذهبی از چهارشنبه 9 الی یکشنبه 13 مهرماه 99 به مدت 5 شب در مجموعه شهید سوداگر شهرستان دزفول با رعایت پروتکل های بهداشتی آغاز شد.

شعرخوانی، مراسم آئینی علم یراق،  مجلس آئینی علم رقصانی، مراسم آئینی چوب زنی، مراسم آئینی سنج و دمام و اجرای تعزیه از جمله برنامه های این سوگواره بود.

 

ب: اجراهای عمومی

تئاترهای مذهبی به واسطه استقبال خوبی که همواره از سوی مخاطب عام داشته اند، هنرمندان تئاتری زیادی را با خود همراه ساخته اند. بسیارند گروههای نمایشی که از دیرباز به صورت خودجوش در مناسبت های مذهبی مخاطبان را مخصوص نمایشهای خود به خصوص در ایام محرم و صفر می کردند. این تفکر در گذر زمان بر صحنه تئاتر هم جای گرفت و امروزه علاوه بر خیابانها که میعادگاه تئاتر برای مخاطب عامه است،‌ سالنهای نمایشی نیز محلی برای بازنشر حوادث تاریخی و متون دینی برای مخاطب خاص شده اند. در زیر به برخی از آنها اشاره می کنیم:

 

نمایش ثار

نمایش ثار اثر بیژن شیرمرز از  ۰۹ تا ۱۸ مهر در تماشاخانه مهر حوزه هنری برگزار شد.
 نمایش داستان پسری است که مدتهاست در نقش شمر در کنار پدر در تعزیه ها بازی می کند. پدر که شبیه‌خوان امام حسین است در یکی از اجراها سکته می کند و روی صحنه فوت می کند. معین البکا به مجید امر می کند تا از اجراهای بعدی شبیه‌خوانی امام حسین را به عهده بگیرد. اما رها شدن از نقش شمر و رسیدن به نقش امام حسین (ع) بس دشوار است و ...
مهدی اوشی، عباس بهمنش، کوروش رخشنده پی، علیرضا رعیت، حمیدرضا لازمی، نگار مقدسی، غزل شیرمرز امیدحبیبی امیرحسین بلوچی علی حسین زاده معصومه احدی و ... بازیگران این نمایش بودند.

 

نمایش «عمو هاشم»

نمایش «عمو هاشم» به نویسندگی و کارگردانی داود فتحعلی‌بیگی از روز 12 شهریورماه تماشاخانه سنگلج به روی صحنه رفت. در این نمایش که به بخشهایی از زندگی هاشم فیاض؛ تعزیه‌خوان مطرح سده‌ی اخیر می‌پرداخت، منیژه داوری،حمیدرضا معدن کن و امیر آزاد روستا ایفای نقش می کردند.

نمایش داستان، عموهاشم مخالف خوان تعزیه است. که برای اجرا به یک آبادی رفته و مهمان یکی از اهالی آبادی است. مرد خانه ابتدا فکر می‌کند عمو هاشم شهادت‌خوان است، اما وقتی متوجه می‌شود اشقیاخوان است با بهانه‌جویی کاری می‌کند که عموهاشم خانه شان را ترک کند و شب را درتکیه بخوابد. فردای آن‌روز با دیدن خوابی عجیب توسط ننه رباب همسر مرد اتفاقی می‌افتد که...

 

نمایش «نقل سرخ»

نمایش عاشورایی «نقل سرخ» براساس نمایش‌نامه‌ای از آرش عباسی و به کارگردانی سید امیر حسینی از 13 تا 22 شهریور در تماشاخانۀ سرو انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس به روی صحنه رفت.

در نقل سرخ که نمایشنامه آن پیشتر جایزه نخست نمایشنامه‌نویسی جشنواره عاشورائیان را از آن خود کرده بود، سید امیر حسینی، مهدی براری، امید چناقچی و سید عرفان فرهی ایفای نقش کردند.

 

اجرای 68 مجلس شبیه‌خوانی در ویژه برنامه تعزیت خورشید

ویژه برنامه تعزیت خورشید در قالب مجموعه برنامه‌های جلوه سوگ در ۹ منطقه شهر تهران برگزار شد.

در این ویژه برنامه،  ده مجلس تعزیه توسط گروه حضرت اباالفضل (ع) از 31 مرداد ماه تا نهم شهریور در فرهنگسرای اشراق، ده مجلس تعزیه توسط گروه حیدر کرار از 31 مرداد ماه تا نهم شهریور در فرهنگسرای رازی،  یازده مجلس تعزیه توسط گروه کهربای تعزیه از 31 مرداد ماه تا 10 شهریور در فرهنگسرای بهمن، ده مجلس شبیه‌خوانی توسط گروه شهید فلاحی از 31 مرداد ماه تا نهم شهریور ماه در فرهنگسرای خاوران، سه مجلس تعزیه توسط گروه حیدر کرار از 11 تا 13 شهریور در فرهنگسرای رازی، ده مجلس شبیه‌خوانی از 10 تا 19 شهریور ماه توسط گروه متوسلین به حضرت زهرا (س) در میدان امام حسین (ع)، سه مجلس تعزیه از گروه کهربای تعزیه از 13 تا 15 شهریور در امام‌زاده اهل ابن علی (ع) در منطقه چهارده شهرداری تهران، سه مجلس شبیه‌خوانی توسط گروه حیدر کرار از 14 تا 16 شهریور در مقبره الشهدای فرهنگسرای ولا، هشت مجلس گروه حضرت عباس (ع) از 20 تا 27 شهریور در پارکینگ فرهنگسرای خاتم (ص) و بوستان الغدیر برگزار شدند.

 

اجرای نمایش نجواهای عزازیل

نمایش مذهبی «نجواهای عزازیل» به مدت ده اجرا از تاریخ بیستم تا بیست و ششم شهریور ماه در فرهنگسراهای اندیشه، اشراق ، فردوس و شهید سلیمانی برپا شد.

نمایشنامه«عزازیل» اشاره ای کوتاه به چگونگی تاثیر مکتب حسینی بر روی جوانان حسینی و مدافعان حرم دارد. این نمایشنامه در راستای ترویج فرهنگ عاشورایی با همت موسسه فرهنگی هنری «نیلای فرهنگ» به نویسندگی و کارگردانی« مهدی شعبان خمسه» اجرا شد.

 

نمایش خیابانی در مبادی حرم مطهر امام رضا (ع)

انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس با موسسه آفرینش‌های هنری آستان قدس رضوی با همکاری معاونت اجتماعی-فرهنگی شهرداری مشهد ویژه‌برنامه «سوگ خورشید» را همزمان با ایام سوگواری آخر ماه صفر و با حضور گروه‌های نمایش خیابانی از استان‌های مختلف کشور را از 22 مهرماه برگزار کرد.

 در این برنامه فرهنگی-هنری، نمایش های «مقتل‌خوانی، متون منتخب روایات دهه آخر صفر» به کارگردانی حسین شیبانی،  «سلاخ» به کارگردانی فاطمه توانا، «77» و «رضای رضا» به اجرای برنامه پرداختند.

 

نمایش شوق حضور

نمایش مذهبی «شوق حضور»، از ۲۶ شهریور به مدت سه شب (بعد از نماز مغرب و عشاء) از سوی مدیریت فرهنگی هنری منطقه ۱۶ در میدان آئینی امام حسین (ع) به روی صحنه رفت.

این نمایش کاری از «گروه هنری حنانه فرهنگسرای بهمن» به نویسندگی زنده یاد منصوره فیلی و کارگردانی شیوا کاتوزیان بود که در قالب ویژه برنامه های «جلوه سوگ» در میدان آئینی امام حسین(ع) اجرا شد.

در این نمایش، 10 پرده از واقعه عاشورا با نقش آفرینی 40 بانوی هنرمند به تصویر کشیده می شود.ظهر عاشورا نقطه شروع این نمایش است و در ادامه به ترتیب از آغاز جنگ تا شام غریبان حسینی به اتمام می رسد.

نمایش «شوق حضور» یک تعزیه مدرن با پردازش نور و حرکت است که با تئاتر آمیخته شده و به صورت نمایش آهنگ درآمده است.

 

ج: رادیو و تلویزیون

حفظ فاصله اجتماعی، تاکید بر قرنطینه، استفاده از دستکش، ماسک و... باعث شد تا بسیاری از علاقه مندان به سیدالشهدا(ع) در خانه بمانند و خانه هایشان را به حسینه تبدیل کنند. همین مسئله مسئولان نمایش کشور را برآن داشت تا تمرکز اصلی خود را بر ضبط و پخش تئاتر، تعزیه و برنامه های نمایش تلویزیونی و رادیویی قرار دهند.

 

تولید 10 مجلس تعزیه

مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری با همکاری مؤسسه «سپهر سوره هنر» و با حضور تعزیه خوانان مطرح اراک، قم، تفرش، اصفهان، قزوین و تهران ۱۰ مجلس تعزیه برای پخش تلویزیون ضبط نمود.

این مجالس تعزیه که قرار است در ایام محرم در معرض دید عموم قرار گرفتند شامل مجالس مسلم بن عقیل، دو طفلان مسلم، حضرت قاسم، حضرت علی اکبر، حُر، غلام تُرک، وهب، حضرت عباس، شهادت امام حسین (ع) و بازار شام بودند.

 

تولید برنامه «بر بال تعزیه»

برنامه «بر بال تعزیه» کاری از گروه کودک و نوجوان شبکه دو سیما به کارگردانی وحید گلستان و تهیه‌کنندگی روزبه گیلانی و محسن عامری در دهه اول محرم ساعت 19 از این شبکه پخش شد. این برنامه با هدف شناخت و واکاوی نشان‌ها و نمادهای تعزیه در ده قسمت برای مخاطبان نوجوان در بنیاد رودکی ضبط و روانه آنتن صداوسیما گردید.

اذن میدان حضرت علی اکبر(ع)، توبه حر، اذن میدان حضرت قاسم (ع)، دو طفلان مسلم، نماز مسلم در کوفه و ... از جمله این روایات نمایشی بود. همچنین در این برنامه به پیام‌های اخلاقی کربلا مثل مفهوم گذشت، ادب، انسانیت و ... نگاهی ویژه داشت و یک پیوست ۱۵ دقیقه‌ای برای ارتباط مستقیم با مخاطبان نوجوان علاقمند به هنرهای نمایشی سنتی و آیینی عاشورایی در  نظر گرفته شد.

 

شرح تاریخچه تعزیه در کارگاه تیاتر

رادیو نمایش دربرنامه کارگاه تیاتر در قالب مستند نمایشی به تاریخچه نمایش تعزیه در ایران و معرفی جزئیات این فرم نمایشی پرداخت و از شخصیت ها و اتفاقات مهم و تاثیرگذار در تاریخ این نمایش گفت.

کارگاه تیاتر به تهیه کنندگی و نویسندگی انسیه شمس اللهی، کارشناس بازیگری بهنود بهلولی و با هنرمندی هنرجویان بازیگر همچون نیکا قاسمی، محمد موفق اصل، هانیه رحیمی و رضا ملکی از هفتم شهریور ماه از رادیو نمایش پخش شد.

 

به روایت تعزیه

به روایت تعزیه به تهیه کنندگی و کارگردانی ساجد قدوسیان، روایت احمد گنجی، صدابرداری مجید آیینه و با اجرای گروه تعزیه تهران در اداره کل هنرهای رادیو نمایش تولید و از یکم تا چهاردهم شهریور مصادف با دوم تا پانزدهم ماه محرم به روی آنتن رادیو فرهنگ رفت.

 

مجموعه نمایش «قصه واقعه»

نمایش «قصه واقعه» نوشته بابک صفی خانی و کارگردانی رامین پورایمان در 28 قسمت 30 دقیقه ای از اول شهریورماه در شبکه رادیویی معارف اجرا شد.

این نمایش که 50 بازیگر و بیش از 90 شخصیت دارد، داستان واقعه کربلا را از زبان یکی از اشخاص حاضر در صحرای کربلا بیان کرد.

 

مجموعه نمایشی «سریر»

مجموعه نمایشی«سریر» در 28 قسمت به نویسندگی فاطمه حسن وند، تهیه کنندگی فرشاد آذرنیا، کارگردانی میرطاهر مظلومی، افکتوری نازنین حسن پور ، صدابرداری فرزاد شریفی، گویندگی مهدی طهماسبی و با هنرمندی شهین نجف زاده، پریسا مقتدی، شیما جان قربان، مهدی طهماسبی، حمید یزدانی ، عباس توفیقی، بهادر ابراهیمی، مسعود زنوزی راد در اداره کل هنرهای نمایشی رادیو تولید و از اول شهریور ماه روی آنتن رادیو جوان و رادیو نمایش رفت.

«سریر»داستان چهار شاعر بود که تصمیم می گیرند برای بهبود اشعار مداحی، اشعاری حماسی با موضوع حماسه کربلا بسرایند. هر کدام از این چهار شاعر در جریان سرودن این اشعار، اتفاقاتی را تجربه کرده و تحولات روحی و معنوی ویژه ای پیدا می کنند.

 

مستند «راوی»

مستند «راوی» با تهیه کنندگی انسیه شمس اللهی و گزارش لیلا علاقه مند با محوریت زندگی 14 مقتل خوان مشهور، از اول شهریور به مدت 14 روز روی آنتن رادیو نمایش رفت.

این برنامه مستندی از زندگی راویان و مقتل خوانان کربلا بود که به واسطه ملاقات با مقتل خوانان مشهور ایران به تاریخچه مقتل خوانی و معرفی منابع مطمئن در مقتل خوانی می پرداخت.

 

مجموعه نمایش نامیرا

«نامیرا» به نویسندگی صادق کرمیار، کارگردانی وافکتوری بهرام نوری و با هنرمندی مهدی مددکار، ابراهیم عاطفی، مرتضی زینعلی، علی اصغر کهن قنبریان، صدف تیشه احسان، مهدی مخبری، زینب شعبانی و بهرام نوری در یازده قسمت از رادیو نمایش پخش شد.

 داستان مجموعه نمایشی «نامیرا» درباره مسلم بن عقیل ، پسرعموى امام حسین علیه السّلام و نماینده اعزامى آن حضرت از مکه به کوفه براى بررسى اوضاع و بیعت گرفتن از مردم بود.

 

ج: فضای مجازی

همسو با حضور هنرمندان تئاتر در رادیو و تلویزیون، برخی هنرمندان ترجیح دادند در فضای مجازی در رشد و گسترش  فرهنگ دینی فعالیت کنند.

بازنشر تعزیه، مقتل خوانی، شبیه خوانی، اجرای نمایشنامه خوانی، شمایل‌خوانی، موافق‌خوانی، شبیه‌خوانی، فضایل‌خوانی و مخالف‌خوانی از جمله اقداماتی است که هنرمندان نمایشی در ایام با هدف پاسداشت ارزش های عاشورایی در فضای مجازی از جمله اینیستاگرام انجام می دهند.

اجرای فیلم تئاتر نیز یکی دیگر از اقدامات هنرمندان تئاتر دینی در مسیر حفظ زنجیره تعاملی با مخاطب بود. اپرای عاشورا، یتیم کربلا، قشه های پرماجرای کشتی نوح، کلوچه های خدا، یوسف و زلیخا و ... از آن جمله اند.

در کنار این آثار، برخی هنرمندان تئاتر مذهبی به اجرای زنده آثار و پخش در فضای مجازی مبادرت کردند که از جمله می توان به آثار زیر اشاره کرد:

 

خورشید کاروان

نمایش «خورشید کاروان» با حضور جلیل فرجاد و حسین پارسایی در سی‌امین سال اجرای خود از ۲۵ مهر به صورت آنلاین به روی صحنه رفت.

نمایش خورشید کاروان کاری از موسسه فرهنگی فدک به نویسندگی مهدی متوسلی و کارگردانی محمود فرهنگ است که همزمان با رحلت حضرت رسول اکرم (ص)، شهادت امام حسن مجتبی (ع)، شهادت امام رضا (ع)، با توجه به محدودیت‌های ناشی از همه‌گیری بیماری کرونا، از طریق تلویزیون تعاملی لنز به صورت زنده برای علاقه مندان اجرا و پخش شد.

جلیل فرجاد، کرامت رودساز، حسین پارسایی، اسدالله بابایی و عبدالرضا کیهانی با همراهی گروهی از هنرمندان اجرا خوانی این نمایش را بر عهده داشتند.

 

مجالس شبیه‌خوانی در پهنه رودکی

مراسم «شبیه‌خوانی در پهنه» از  جمعه ۳۱ مردادماه در مقابل تالار وحدت اجرا شد.

در این مراسم که با حمایت و مشارکت بنیاد فرهنگی هنری رودکی، اداره‌کل هنرهای نمایشی و شهرداری منطقه ۱۱  تهران برگزار شد، گروه تعزیه سیدالشهدا(ع) طی ۱۰ شب، برخی از وقایع عاشورا همچون تعزیه‌های شاهچراغ(ع)، وهب نصرانی، طفلان زینب‌(س)، حضرت مسلم‌(ع)، دو طفلان مسلم‌(ع)، حر ریاحی، حضرت علی‌اکبر(ع)، حضرت قاسم‌(ع)، حضرت ابوالفضل‌(ع)، شهادت امام حسین‌(ع) و بازار شام را اجرا کردند.

در این تعزیه‌ها احمد عزیزی (شهادت‌خوان)، مسعود عزیزی (علی‌اکبرخوان)، حسین عزیزی (زنانه‌خوان و امام‌خوان)، حبیب ماهری (زنانه‌خوان)، حسن خصالی (شمرخوان)، مهدی آقایی (شمر‌خوان و تخت‌خوان)، یاسر بابایی (مخالف‌خوان)، امیرعباس باقری (قاسم‌خوان)، سجاد خصالی (بچه‌خوان) و محمدحسین معینیان (بچه‌خوان) حضور دارند و نوازندگی ترومپت بر عهده فرهاد شیخی، نوازندگی طبل‌ ریز با محمد حسنی و نوازندگی طبل بزرگ بر عهده میلاد عزیزی است.

برنامه شبیه‌خوانی در پهنه به صورت زنده هر شب از سایت اینترنتی نمایش‌نت به آدرس www.namayeshnet.com   پخش می‌شود.

 

اجرا خوانی نمایش «زخم مدینه»

اجرا خوانی نمایش «زخم مدینه» به صورت آنلاین در 26 دی ماه در تالار وحدت انجام گرفت.

اجرا خوانی «زخم مدینه» برداشتی آزاد از نمایش روایتی دیگر اثر استاد محمد اختیاری به نویسندگی مهدی متوسلی و کارگردانی عبدالرضا کیهانی بود که به مناسبت ایام شهادت حضرت فاطمه زهرا (س) به صورت آنلاین در معرض دید عموم قرر گرفت.

در این اجرا خوانی، هنرمندانی چون جلیل فرجاد، کرامت رودساز، حسین پارسایی، اسداله بابایی، علی رضا عابدینی، محمد نصرالهی، حمید فرجی، علی کیهانی ، فربد صمدیار، ملیکا کاشانی، کیمیا کیهانی و عسل رودبارهنرنمایی کردند.

 

نمایش کوچه بنی هاشم

نمایش مذهبی «کوچه بنی هاشم» که همه ساله در ایام فاطمیه به روی صحنه می رفت، اینبار به خاطر شیوه کرونا از 18 الی 28 دی ماه به صورت آنلاین به اجرا درآمد.

این نمایش به نویسندگی محمدرضا شاهمردی و کارگردانی هادی افضلی، به ماجراهای بعد از فوت پیامبر (ص) تا شهادت حضرت فاطمه زهرا (س) می پرداخت.

در این نمایش، مهدی ایام، سید حسن محیط زاده، کریم ولدخانی، مجید سیفی، ارش عسکر، رضا حمیدی، علی ایام، سید محمد طباطبایی، حیدر براتی، وحید جوکار، علی فرجی، حسن ارمک ، علی فرقدانی، مجید تقوی، علی حیدری، حسین مومن ولی، حسین مومن ابرقویی، عباس رسولی ، محمد نامجو، عبدالوهاب حقیقی مقدم، سید محمد طاها سیف، مهدی داوودی، سید جلیل شریفی ، محسن واخته و احمد رهنمود به ایفای نقش پرداختند.

 

 




مطالب مرتبط

نظرات کاربران