در حال بارگذاری ...
نگاهی به فیلم تئاترهای بزرگان ادب ایران زمین در ماه ادبیات:

گام‌های ادبی بهروز غریب پور در دنیای عروسک‌ها

ایران تئاتر: فیلم تئاترها اپراهای عروسکی بهروزی غریب پور در روزهایی که شیوع کرونا مانع برپایی مراسم بزرگداشت بزرگان هنر و ادب کشور در ماه اردیبهشت (ماه ادبیات) شده، مرهمی مناسب بر درد علاقه مندان به هنر و ادبیات است.

ماه دوم سال را به واسطه مناسبت های ادبی اش، بی گمان باید ماه ادبیات بنامیم. ماهی با بیش از 15 مناسبت ویژه، که همواره برای اهالی فرهنگ و ادب از جایگاه خاصی برخوردار است.

ماه ادبیات ایران، از 25 فروردین روز حکیم عطار نیشابوری خالق منطق الطیر آغاز می شود، و با گذر از نام بزرگانی همچون سعدی، شیخ بهایی، سهراب سپهری، اقبال لاهوری، ملک الشعرای بهار، قیصر امین پور ، مهرداد اوستا، سیمین دانشور و احمدرضا احمدی در نهایت با ادای احترام به فردوسی و عمر خیام به پایان می رسد.

در این ایام علاقه‌مندان به این حوزه تلاش می‌کنند به انحای مختلف از جمله برگزاری جشنواره‌ها، حضور در کنار مزار این بزرگان، برگزاری مجالس شعرخوانی و ... نام و یاد آن‌ها را گرامی دارند؛ موضوعی که امسال نیز با شیوع کرونا و تعطیلی تجمعات و مراسم، بسان سال قبل در هاله‌ای از ابهام ماند.

بهروز غریب پور، سال‌هاست به منظور ادای دین به گنجینه های فرهنگ و ادب کشور، تصمیم به تولید اپراهای نمایشی کرده است. اپراهایی که با وجود همه سختی های تولید به بهترین شکل ممکن تولید و در ایران و کشورهای مختلف به روی صحنه رفتند و با استقبال روبرو شدند.

وی در اقدامی ارزشمند، به منظور ادای دین به این بزرگان، فیلم تئاترهای اپراهای خود را در فضای مجازی در معرض دید علاقه‌مندان قرار داده است که علاوه بر اینکه در این ایام قرنطیه می تواند مفید واقع شود:

 

عطار با اپرای عروسکی عشق

عوامل تولید نمایش: اپرای عروسکی «عشق» دهمین اثر از گروه اپرای عروسکی آران به سرپرستی، نویسندگی و کارگردانی بهروز غریب پور است. 

در این اثر حدود 70 عروسک ماریونت تولید شده‌ است که طراحی آن‌ها را علی پاکدست و مریم اقبالی بر عهده داشته اند و حدود هشت ماه تولید آنها به طول انجامیده است.

«وحید تاج» و «روشنک کی‌منش» نقش‌های اصلی این اپرا را خوانده‌اند.

شورای کریمی آهنگساز و علی پاکدست، مریم اقبالی، علی ابوالخیریان، قاسم رحمتی دستیاران این اپرا هستند. داوود آزاد، روشنک کیمنش، حسین پیرحیاتی، رهام خورشیدوند، اسماعیل الله‌دادیان، محمدرضا موسوی، سینا سازگاری، نادر گهرسودی، کیمیا خانزادی، آرش خانزادی، حامد فقیهی، محمد رضاپورمقدم، رحمن تک دهقان، امیرمسعود خسروی، محسن محبی، مهدی اکبری نفتچالی، مهدی اصغرپور، فراز قوامی، محمدحسین رضایی، جلال سعادت، بهروز غریب پور آواگران این اثر هستند.

 آهنگسازی این اثر «غریب‌پور» را نیز «شورا کریمی» که پیش از این در زمینه‌ی ساخت موسیقی فیلم فعالیت کرده و این اولین تجربه‌ی اپرایی است را طی 10 ماه نوشته است.

خلاصه نمایش: «اپرای عشق» بر اساس داستان شیخ صنعان و  دختر ترسا از منطق الطیر عطار نیشابوری ساخته شده و تاکید آن بر عشق بی‌پیرایه و واقعی است. اپرای عشق لحظه‌ای که دختر ترسا ایمان می‌آورد که عشق شیخ صنعان منتها ندارد و بی غایت است، او هم سر تعظیم فرود می‌آورد و مراتب جان‌سپاری را اعلام می‌کند.

نگاهی به این نمایش: تاکید «اپرای عشق» بر عشق بی‌پیرایه و واقعی است؛ لحظه‌ای که دختر ترسا ایمان می‌آورد که عشق شیخ صنعان منتها ندارد و بی غایت است، او هم سر تعظیم فرود می‌آورد و مراتب جان‌سپاری را اعلام می‌کند. این داستان گرچه اثری عاشقانه است اما سرشار از معانی فلسفی و عرفانی است و نگرشِ عرفانی عطار درباره‌ عشق در آن آشکار است.

 

برای تماشای این اپرای عروسکی اینجا را کلیک کنید.

 

 استاد سخن فارسی با اپرای عروسکی سعدی

عوامل تولید نمایش: اپرای عروسکی سعدی با صدای محمد معتمدی ، اسحاق انور و علی زند وکیلی و 12 خواننده برجسته ی ایرانی به روی صحنه می رود .
علی پاکدست، مریم اقبالی، علی ابوالخیریان، قاسم رحمتی به عنوان دستیار کارگردان و مریم اقبالی، علی پاکدست، علی ابوالخیریان، مرجان احمدی، مرضیه سرمشقی، نسیم امیرخسرو، الهام عابدی، هانی حسینی، سارا اقبال، مرضیه نادری، سحر کاظمی، مریم رحمانی، مهرنوش صادقیان، ثمین جوادزاده زاهدانی، رویا الماسی مهر، صدف بیگدلی، ساحل صفا، الهام وفایی، زینب اشرف‌زاده بازی دهندگان عروسک هستند.

خلاصه نمایش: «اپرای عروسکی سعدی» به کارگردانی بهروز غریب‌پور به بخشی از زندگی مشرف الدین مصلح بن عبدالله در شیراز و سفرهای او می‌پردازد.

نگاهی به این نمایش: در اپرای سعدی،امکان ایجاد رابطه ای نزدیک و صمیمی را برای همه مردم  از پیر و جوان، با اندیشه سعدی برقرار می کند. افسون اپرا، موسیقی، شعر، آواز و نورهایی که با رقص خود حرکتی بی پایان از رنگ و شعرهای لرزنده بر پرده  اپرا و در چرخش های  موزون و ظریف عروسک ها، می آفرینند که تماشاگر را درون خود جذب می کنند و  او را با جدا کردنش از زمان و مکان  واقعی اش، به این سو و آن سوی عالم می برند. در این اپرا، ما با سعدی شیرازی هم سفر می شویم؛ با او از دربار مصر تا کاخ  خاقان چین  پرواز می کنیم. پای سخنان سعدی می نشینیم تا با اشعار زیبایش ما را نسبت به خود و زمانه مان که گویی همیشه همین خودو همین زمانه بوده است، آگاه سازد.

غریب پور در خصوص چگونگی پرداختن به شخصیت سعدی و روایت زندگی او در این اپرای عروسکی می‌گوید: «من در اپرای عروسکی «عاشورا»، متون مختلف تعزیه را با هم تلفیق کردم تا این واقعه را از زبان محتشم کاشانی روایت کنم؛ در واقع آن اثر تبدیل شد به تلفیق اشعار شاعران گمنام و سروده‌های محتشم. اپرای «سعدی» را به همین روش نوشته‌ام؛ یعنی سعی کردم از حکایت‌های «گلستان»، غزلیات و دیگر سروده‌های این شاعر در کنار زندگینامه‌های پراکنده‌ای که از سعدی هست استفاده کنم و از زبان خودش، زندگی‌ او را روایت کنم.»

برای تماشای این اپرای عروسکی اینجا را کلیک کنید.

 

فردوسی بزرگ و اپرای عروسکی رستم و سهراب

عوامل تولید نمایش: اپرای رستم و سهراب به نویسندگی و کارگردانی بهروز غریب پور و آهنگسازی لوریس چکناواریان اجرا شد و مریم اقبالی، علی پاک دست، غزل اسکندرنژاد، علی ابوالخیریان، مرجان احمدی، سلما محسنی، مونا کیانی فر، کاملیا نوحی، مرضیه سرمشقی، سمیه نادری، نسیم امیرخسرو، فرزانه عاقلی، قاسم رحمتی، نگار میرفخرایی، مریم مجیدی، سحر امیراقبالی، سارا اقبال، سحر کاظمی، هانی حسینی، مرضیه نادری و الهام عابدی بازیگران اپرای مذکور هستند.

خلاصه نمایش: این روایت تراژیک رستم و سهراب از آن جا آغاز می شود که اسب رستم وارد بارگاه شاه سمنگان شده و رستم در پی او پا به جشن باشکوهی می گذارد که طی آن به تهمینه دختر پادشاه دل می بازد...

نگاهی به نمایش: اپرای عروسکی رستم و سهراب به کارگردانی بهروز غریب‌پور نخستین اپرای گروه آران است که بر مبنای داستان رستم و سهراب شاهنامه فردوسی به روی صحنه رفته است. عروسک های این اپرا به شیوه نخی و طی دو سال در اتریش طراحی و ساخته شده اند و حرکت عروسک ها با توجه به دقتی که در ساخت آن‌ها به کار رفته، بسیار به نوع طبیعی آنها نزدیک است.اپرا با صحنه خلق ابیات شاهنامه توسط حکیم فردوسی آغاز می شود که مشغول خلق داستان رستم و سهراب است. عروسک فردوسی در این داستان حضور پررنگی دارد، گویی شخصیت وی درگیر آفرینش این اسطوره های حماسی ایرانیان با همه پیچیدگی های آنان است و از سوی دیگر بر منحصر به فرد بودن روایت فردوسی تاکید می کند.

در شروع نمایش دو فرشته سهراب را به صحنه می آورند که نشان از پاک بودن اوست. حرکات رقص گونه عروسک ها هماهنگ با آواز اپرا، به قدری طبیعی است که گویی انسان های واقعی آن را اجرا می کنند.

برای تماشای این اپرای عروسکی اینجا را کلیک کنید.

 

 اسطوره نیشابور  و اپرای خیام

عوامل تولید: «اُپرای عروسکی خیام» نهمین اثر از گروه تئاتر عروسکی آران به سرپرستی نویسندگی و کارگردانی بهروز غریب پور است که تولید آن بالغ بر سه سال طول کشیده است. محمد معتمدی ، وحید تاج ، رها یوسفی ، اسحاق انور و حامد فقیهی و بسیاری از آواگران ارزشمند دیگر نقشهای مختلف این اپرا را اجرا کرده اند .آهنگسازی این اثر توسط امیر بهزاد و رهبرارکستر آن در لندن توسط فرنوش بهزاد انجام شده است.

خلاصه نمایش: اُپرای خیام با صحنه ای از جنگ جهانی شروع می شود. جنگ، کشتار و ویرانی در شهرهای اروپایی ادامه می یابد. دو اُسقف از دیدن دیوان رباعیات خیام در سنگر سربازان به شدت متعجب و خشمگین شده، اشعار او را کفرگویی دانسته و فیتز جرالد، مترجم اشعار او را به باد انتقاد می گیرند و خیام را کافر می خواند. در ادامه خیام دیدگاهش در برابر هستی و کردگار را در فضایی انتزاعی تبیین می کند. «جابر» که شخصیتی خیالی است به او ملحق می شود، اما عقایدش نشان می دهد که او از شاگردان ابن سیناست، نسبتی که خیام نیز به او وصف شده و او را تالی ابن سینا دانسته اند. سپس بازاری در نیشابور را می بینیم که مرشدِ سایه باز با نمایش «دوزخ» مردم را به پرهیزگاری دعوت می کند. جابر به تماشاگران سایه بازی ملحق شده و با او در می افتد که چرا از خداوند فقط چهره ای ترسناک را به نمایش می گذارد و در ادامه خیام نیز به آنان افزوده می شود.

نگاهی به نمایش: اپرای عروسکی خیام به گفته غریب‌پور بزرگ‌ترین پروژه گروه تئاتر عروسکی آران تا به امروز بوده که تولید آن بالغ بر سه سال طول کشیده.کارگردان این اثر نمایشی، اندیشه‌ها و بخش‌هایی از زندگی حکیم عمر خیام را دستمایه قرار داده تا ضمن معرفی هرچه بهتر و بیش‌تر این عالم برجسته جهان اسلام، به رفع برخی تناقض‌ها و سؤتعبیرهایی که سال‌هاست در اذهان عمومی و دوست‌داران خیام شکل گرفته بپردازد. روایت اپرای خیام از نقطه‌ای آغاز می‌شود که او به بلوغ فکری فلسفی و علمی می‌رسد و اندیشه‌هایش در تقابل با جهان پیرامون و جنبش حسن صباح قرار می‌گیرد. خیام به عنوان انسانی اعتدال‌گرا، به دور از تعصبات در حال کشف و شهود جهان پیرامون خود است.  همچنین با توجه به وسعت نفوذ خیام در اروپا و آمریکا، در اپرای عروسکی خیام تلاش شده از خواننده‌های خارجی استفاده بشود و اشعاری از این شاعر و دانشمند به زبان‌های انگلیسی، فرانسوی، آلمانی و کردی خوانده می‌شود. 

برای تماشای این اپرای عروسکی اینجا را کلیک کنید.

 

نظامی گنجوی  و اپرای عروسکی لیلی و مجنون

عوامل تواید نمایش: اپرای عروسکی «لیلی و مجنون» ساخته اوزیر حاجی بیگف، آهنگساز آذری  براساس داستان «لیلی و مجنون» نوشته محمد فضولی و نظامی گنجوی با طراحی و کارگردانی بهروز غریب‌پور روی صحنه رفت. باز آفرینی موسیقی این اثر توسط امیر بهزاد و با صدای زینب خانلر اوا ، عارف بابایف ، رشید بهبوداوف و خوانندگان بنام آذربایجان صورت گرفته است. گروه بازی‌دهندگان عروسک‌های این اپرا را مریم اقبالی، علی پاکدست، غزل اسکندرنژاد، علی ابوالخیریان، مرجان احمدی، سلما محسنی، مونا کیانی فر، مرضیه سرمشقی، سمیه نادری، فرزانه عاقلی، نسیم امیر خسرو، نگار میر فخرایی، قاسم رحمتی، مریم مجیدی، سحر امیر اقبالی، سارا اقبال، سحر کاظمی، هانی حسینی، مرضیه نادری و الهام عابدی تشکیل می‌دهند.

خلاصه نمایش:  لیلی و مجنون روایت عشق ناکام دختر و پسری است که برای به هم رسیدن با مانعی بزرگ یعنی عدم موافقت والدین‌شان مواجه می‌شوند و لیلی به ناچار به عقد مرد دیگری درمی‌آید و همین مسئله یک تراژدی را رقم می‌زند و تا مرگ لیلی و مجنون پیش می‌رود. 

نگاهی به نمایش: لیلی و مجنون یکی از مهم‌ترین منظومه‌های غنایی ادب فارسی است و «لیلی و مجنون» نظامی گنجوی یکی از معروف‌ترین روایت‌ها از آن است. نظامی یکی از تاثیرگذارترین شاعران ایرانی است که نحوه‌ی پردازش او از داستان‌های عاشقانه‌ای چون لیلی و مجنون و خسرو و شیرین سبب شده تا پیروان بی‌شماری را به تقلید از این شیوه ترغیب کند.

اپرای لیلی و مجنون نخستین‌بار دو سال گذشته در سی و دومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر روی صحنه رفت و مانند اغلب کارهای غریب‌پور با استقبال مخاطبان روبه‌رو شد و یکی از معدود آثاری بود که بلیت آن در زمان جشنواره نایاب شد.

در این اثر از ساختار ترکیبی استفاده شده و گاهی در میانه صحنه‌ها اشعار نظامی گنجوی با خوشنویسی ایرانی روی پرده به نمایش گذاشته می‌شود تا تماشاگران بتوانند به زبان فارسی هم گفتارها و شرح صحنه‌ها را ببینند. در واقع کار با این‌که به زبان و موسیقی آذری است، اما از واژه‌های کلیدی فارسی هم بهره می‌برد.برای تماشای این اپرای عروسکی اینجا را کلیک کنید.

 

 مولانا  و اپرای عروسکی مولوی

عوامل تولید: «اپرای عروسکی مولوی» یک نمایش عروسکی به نویسندگی، کارگردانی و طراحی صحنه بهروز غریب‌پور است که برای اولین بار در بهمن 88 در تالار رودکی به روی صحنه رفت. این اپرا براساس اشعار مثنوی معنوی و کلیات شمس نوشته شده و موسیقی آن نیز بر اساس دستگاه‌ها و ردیف‌های ایرانی با آهنگسازی بهزاد عبدی ساخته شده است.

محمد معتمدی و همایون شجریان خوانندگانی هستند که روایت آوازین اپرا را بر عهده دارند و ضبط موسیقی این اثر در اکراین انجام شده است.

اپرای عروسکی مولوی علاوه بر اجرا در جشنواره تئاتر فجر، در کشورهایی چون گرجستان و امارات متحده عربی نیز اجرا شده است.

خلاصه نمایش:  اپرا با حمله مغول آغاز می شود که نهایت ددمنشی انسان علیه انسان است و با پیام عشق به انسان و ماورای انسان ادامه می یابد و سر انجام با عشق درخشان مولوی و شمس به اوج می رسد. مولوی ایمان عمیقی دارد و برای درک محضر شمس و چشیدن جام محبت از کسی هراس ندارد و مقام ظاهری را بر مقام باطنی ترجیح می دهد و تماشاگران ما بی تردید این نکته را بدرستی دریافت کرده و می کنند.

نگاهی به نمایش: غریب پور در این اثر، با بهره‌مندی از اشعار مولوی و با نیم نگاهی به چند شعر از ناصرخسرو قبادیانی و حافظ شیرازی بر آن است تا دیالوگ آهنگین و شاعرانه بیافریند. نوعی جابه‌جایی که در یک ساختار به جریانی مستقل و خلاقه بدل می‌شود. شاید این تصور سخت باشد که چگونه زبان شعر در خدمت روایت قرار گرفته چون شعر توصیف درون است و اشاره به خلوت و مکاشفه دارد؛ اما اپرا کاملا روایی است و نمایشی و در بستری پرکشمکش آفریده می‌شود. یعنی از شعر که کارکردی غیرروایی دارد با تیزهوشی، کاربردی روایی گرفته شده است.

برای تماشای این اپرای عروسکی اینجا را کلیک کنید.

 

 سلطان الشعرا  و اپرای عروسکی حافظ

عوامل تولید نمایش: اپرای حافظ به کارگردانی، نویسندگی و طراحی صحنه بهروز غریب‌پور برای اولین بار در تیرماه 91 به اجرا درآمد.

تصویرسازی های استاد بهروز غریب پور در کنار صدای علیرضا قربانی، وحید تاج، علی زند وکیلی و سحر محمدی و هنر بازی دهی مریم اقبالی، علی پاکدست، علی ابوالخیریان، مرجان احمدی، مرضیه سرمشقی، نسیم امیرخسرو، هانی حسینی، سارا اقبال، مهرنوش صادقیان، صدف بیگدلی، زینب اشرف‌ زاده، الهام وفایی، مائده مدنی و نیلوفر ساسانی، این اثر را به یک شاهکار هنری تبدیل کرده است.

خلاصه نمایش: این اپرا به بررسی زندگی حافظ شاعر بزرگ ایرانی و اتفاقات قرن هشتم متمرکز است و در آن شخصیت های زیادی از جمله محمد گلندام، امیر مبارز الدین محمد، شاه شجاع، عبید زاکانی و شاخ نبات حضور دارند.

نگاهی به این نمایش:  غریب‌پور در این نمایش 20پرده‌ای‌، از دریچه اشعار حافظ و تاریخ زندگی او به جامعه قرن هشتم هجری در شیراز نقب می‌زند و از اوضاع سیاسی-اجتماعی ایران پس از یورش خانمان‌سوز مغولان می‌گوید؛ اما شخصیت اصلی داستانش را در پیوند ناگسستنی از اسلام و خدا نشان می‌دهد. کارگردان آشکارا تلاش می‌کند حافظ را از شخصیتی منزوی و عارف‌مسلک که به پیمانه و ساقی خو گرفته، دور کند و او را کنشگری سیاسی-اجتماعی نشان دهد که برمبنای قرآن، اسلام و توحید با دشمنان ریاکارش احتجاج می‌کند تا دست از تجاوز به حقوق مردم به اسم دین بردارند.
قهرمان این قصه مانند سایر نخبگان هم‌دوره خودش به گفتمان فکری رایج آن دوره، یعنی خوانش صوفیه از اسلام گراییده است؛ اما این مسأله او را همچون برخی دیگر به کنج خانقاه، عزلت‌نشینی و انفعال نکشانده؛ بلکه با رسانه شعر سخن می‌گوید. حافظ سه دوره از حکومت را در شیراز درک می‌کند و در نمایش غریب‌پور در دوره هر سه والی فارس از ابواسحاق اینجو تا امیرمبارزالدین و شاه‌شجاع، شخصیتی مبارز و فعال است. قهرمان داستان البته مدام به‌همراه محمد گلندام، مرید و جمع‌آوری‌کننده دیوانش، در میان جمعی از سماع‌کنندگان دیده می‌شود. درواقع، در بین 20صحنه‌ای که اپرای عروسکی از پرتره حافظ می‌سازد، تنها دو صحنه روایتی عاشقانه-عارفانه از بخشی از زندگی حافظ ارائه می‌دهند؛ اما بقیه صحنه‌ها کنش سیاسی عارفی وارسته را روایت می‌کنند.

نکته بسیار مهم این اثر استفاده بیش از 80درصد از ابیات حافظ در نگارش متن است.

برای تماشای این اپرای عروسکی اینجا را کلیک کنید.

 

غریب پور علاوه بر ادای دین به بزرگان فرهنگ و ادب، دو اپرای عاشورا و مکبث را نیز بر روی صحنه آورد که با استقبال روبرو بودند:

اپرای عاشورا

عوامل تولید نمایش:  اپرای عروسکی عاشورا کاری از گروه تئاتر عروسکی آران به طراحی و کارگردانی بهروز غریب پور و آهنگسازی بهزاد عبدی است.
اجرای موسیقی این اثر را ارکستر ناسیونال اوکراین برعهده دارد و رهبر ارکستر ولادیمیر سیرنکو است.
در این اجرا آواگران مصطفی محمودی، محمّد معتمدی، بهار موحّد، علی بهار، موحد مهدی جاور، فرشاد فولادوند، محمد رضا صادقی، علی خدایی، مهدی امامی، عامر شادمان، کیوان فرزین، اسماعیل مومن ثانی، سینا ولی پور، سارا رضا زاده هستند و نوحه خوانی این اثر نمایشی را گروه همسری غافر بر عهده دارد.
بازی دهندگان عروسک این اپرا نیز مریم اقبالی، علی پاکدست، علی ابوالخیریان، مرجان احمدی، مرضیه سرمشقی، نسیم امیرخسرو، هانی حسینی، سارا اقبال، مهرنوش صادقیان، صدف بیگدلی، زینب اشرف‌زاده، الهام وفایی، مائده مدنی، نیلوفر ساسانی هستند.

خلاصه نمایش: در اپرای عاشورا عمده‌ترین صحنه، صحنه کربلا و وقایع آن است. همچنین صحنه‌هایی مربوط به بارگاه یزید، بارگه ابن‌زیاد، خانه شمر، خانه محتشم کاشانی و صحنه‌های تلفیقی اجرا می‌شود.

نگاهی به نمایش: اپرای عاشورا در میان اپراهای عروسکی بهروز غریب پور یک نقطه عطف است. نمایشی که فراتر از یک اندوه و سوگواری صرف ما را با زوایای روشنی از یک بزرگمرد مذهبی آشنا می گرداند و حتی اگر باوری هم به او نداشته باشیم در مقام یک انسان برایمان این بزرگی و جاودانگی حضورش در دنیا برایمان آشکار خواهد شد. اپرای عاشورا روایتی از زبان محتشم کاشانی است. هدف هم این بوده که از نگاه موزه‌ای در این بهره‌مندی از نسخ و شیوه تعزیه پرهیز شود. بهروز غریب‌پور هم درباره این اتفاق تازه در زمینه اجرای اپرای عاشورا معتقد است:«مردم به حق در اجرای"رستم و سهراب" از اشعار فردوسی به لهجه ارمنی اعتراض می‌کردند و در"مکبث" نیز زبان ایتالیایی می‌توانست بیشتر اجرای اپرای عروسکی در ایران را تحت الشعاع خود قرار ‌‌دهد. اما تماشاگران با اجرای اپرا با زبان فارسی سلیس و با کلمات کاملاً مفهوم روبه‌رو خواهند شد. در گام فعلی نیز تعدادی از استعدادهای جوان وارد عرصه اپرا شده‌اند که از همان زمان که اپرای"رستم و سهراب" اجرا می‌شد، عده‌ای می‌آمدند و اعلام آمادگی می‌کردند که اگر قرار است برای کارهای بعدی اپرای فارسی اجرا شود، آماده تست دادن و حضور در گروه خوانندگان هستند. در اجرای فعلی خوانندگان اشقیا و اولیا همگی ایرانی هستند. تمام خوانندگان نقش‌های اولیا در دستگاه‌های ایرانی آوازخوانی می‌کنند و گروه اشقیا نیز در رسیناتیو یا همان اصطلاح اشتُلُم‌خوانی در تعزیه آواز می‌خوانند. بنابراین با توجه به این که در تعزیه نقش‌های مثبت و منفی در آوازخوانی از هم تفکیک می‌شود و این سنت سابقه 5 قرنی دارد، در اجرای"اپرای عاشورا" اتفاق تازه‌ای می‌افتد که از اپرای اروپایی در نکته‌ای تازه پیش می‌افتد و آن این است که نقش‌ها به شکل ترسیم شده‌تر و تفکیک‌پذیرتری در صحنه ارائه می‌شوند.»

 

اپرای مکبث

عوامل تولید نمایش: غریب پور در این اثر نمایشی علی پاکدست، مریم اقبالی، علی ابوالخیریان و قاسم رحمتی به عنوان دستیار کارگردان در اختیار داشت. موسیقی اپرای اثر توسط جوزپه وردی آهنگ‌ساز نامدار ایتالیایی ساخته شده است.

گروه سازندگان عروسک مریم اقبالی، علی پاکدست، محسن ایمانخانی، علی ابوالخیریان، سلما محسنی، همایون صلاحی، کاملیا نوحی، مونا کیانی فر، طراح عروسک‌ها علی پاکدست، طراح لباس: مریم معینی و بازی دهندگان عروسک: مریم اقبالی، علی پاکدست، علی ابوالخیریان، مرجان احمدی، مرضیه سرمشقی، نسیم امیرخسرو، الهام عابدی، هانی حسینی، سارا اقبال، مرضیه نادری، سحر کاظمی، مریم رحمانی، مهرنوش صادقیان، ثمین جوادزاده زاهدانی، رویا الماسی مهر، صدف بیگدلی، ساحل صفا، مهرنوش خالقی، الهام وفایی، زینب اشرف‌زاده بودند.

خلاصه نمایش: تراژدی مکبث شرح زندگی پرحادثه سرداری دلیر و لایق به نام مکبث است. دانکن، پادشاه شریف و مهربان اسکاتلند، او را از میان هواخواهان خود برمی‌کشد و به وی لقب و منصب می‌بخشد، اما مکبث براثر تلقین جادوگران و وسوسه ی نفس و به اغوای زن جاه‌طلب خویش در شبی که پادشاه مهمان اوست او را در خواب به قتل می‌رساند و با این قتل جهنمی برای خویش به ‌وجود می‌آورد.

شرحی بر نمایش: مکبث (Macbeth) نمایشنامه‌ای تراژیک اثر ویلیام شکسپیر است که از وقایع تاریخی اسکاتلند تاثیر پذیرفته است. 

جنایت و کشتار محور موضوعی قالب نمایش است که به یاری رویدادها و بازی عروسکها و همچنین موسیقی و صحنه پردازی، حضور جادویی و مرموزش را بر ذهن و درک مخاطب تحمیل می کند. این همان تاثیری است که کارگردان می خواهد با تفسیر خود از اثر جاویدان شکسپیر بر مخاطب بگذارد. شاید اگر آشنایی و اشتیاق سلیقه ها، مخاطبان ایرانی ، با موسیقی و اپرا بیشتر از این بود، حتی تاثیری بیش از این را هم می شد از نمایش خوب مکبث انتظار داشت. 

این نمایش با تکیه بر ظرفیتها و قابلیتهای نمایش عروسکی و همچنین به واسطه تاثیرات خوب و قوی تصویر و جنس و اتمسفر جادویی اش توانست خیلی از مخاطبان آشنا و نا آشنا با تئاتر را مجذوب خود کند. چه آنها که برای جذب شدن به نمایش دلیلی داشتند و چه آنها که مبهوت زیبایی اجرا و بازی عروسکها در میان خون و دود و آتش بودند.

بی شک تلاش و جدیت غریب پور ستودنی و قابل اعتناست. او با آثارش نشان داد تشنه فرهنگسازی و ارتقای تاریخ و تمدن ایران است و بی شک بر مسئولان واجب است که او را در مسیرش یاری رسانند تا در این دریای بیکران به خوبی قدم بردارد و آثار ماندگاری از خو به یادگار گذارد.




نظرات کاربران