در حال بارگذاری ...
پریزاد سیف در گفت‌وگو با ایران تئاتر مطرح کرد:

«خوشدلان»را با نویسندگی سعید پور صمیمی اجرا می‌کنم

سیف گفت:نمایش کمدی سنتی «خوشدلان» نوشته سعید پور صمیمی را روی صحنه اجرا می‌کنم.

پریزاد سیف کارگردان و بازیگر تئاتر در گفت‌وگو با ایران تئاتر درباره فعالیت‌های جدید کاریش گفت:در دوران تعطیلی تئاتر روی چند متن کار کرده‌ام تا بتوانم بعد از رسیدن به جمع بندی نهایی به ترتیب اولویت اجرای آن‌ها در سالن‌های نظیر اصلی تئاتر شهر و یا ایرانشهر انجام دهم. البته برای اجرای نمایش «ضحاک» در اواخر سال قبل و شروع سال جدید با مدیریت مجموعه تئاتر شهر به توافق رسیده بودم که با شیوع موج چهارم این مسئله منتفی شد.

وی درباره  اجرای نمایش خوشدلان تاکید کرد::این متن نوشته سعید پور صمیمی است که هنوز به چاپ نرسیده است و« خوشدلان» نام موقت این نمایشنامه است که سعید پور صمیمی مشغول رتوش نهایی متن هستند. این کار یک اثر کمدی است و شیوه اجرایش منطبق بر تئاتر سنتی ایرانی ( تخته حوضی) است و در بخش‌هایی به تعزیه‌های شادمانه ایرانی هم نزدیک می‌شود .تعزیه‌هایی که بیشتر در زمان قاجار در محافل زنانه اجرا می‌شده.به نظرم سالن استاد سمندریان مجموعه ایرانشهر گزینه مناسبی برای اجرای نمایش است و با توجه به تلخی و چالش‌های کرونا جامعه احتیاج به دیدن نمایش‌های مفرح و شاد دارد .

این کارگردان درباره شکل گیری همکاری مجددش با سعید پور صمیمی بعد از اجرای نمایش آواز قو افزود: برای من تجربه خوبی بود و امیدوارم که بتوانم سوای بحث نویسندگی سعید پور صمیمی در «خوشدلان» بازی هم داشته باشد.

سیف درباره اجرای نمایش ضحاک تاکید کرد: متن نمایش صضحاک را سعید پور صمیمی قبل از انقلاب نوشته بودند و چاپ هم شده بود و در سال 1357 در سالن اصلی تئاتر شهر روی صحنه رفت. در آن اجرا رضا بابک ، بهرام شاه محمد لو، مرضیه برومند و راضیه برومند به کارگردانی سعید پور صمیمی بازی کردند.این نمایشنامه با رویکردی کاملا مدرن بر اساس داستان معروف ضحکاک نوشته شده است.در اسفند 97 و خرداد 98  به مناسب چهلمین سال اجرای صحنه‌ای این نمایش آن را در تالار رودکی نمایشنامه خوانی کردم. زبان نمایش ساده و امروزی است و سلیقه سعید پور صمیمی در خصوص روان نویسی در این اثرش هم دیده می شود و تا حد ممکن از کلمات فارسی استفاده می کنند .

این بازیگر در باره حضور سعید پور صمیمی در ضحکاک به عنوان بازیگر خاطر نشان کرد:در نمایشنامه خوانی‌هایی که انجام دادم از بازیگران اصلی نمایش مثل رضا بابک در نقش ضحاک و دیگران استفاده کردم و البته سعید پور صمیمی هم نقش وزیر را بازی کردند.در اجرای نمایش در چهل سال قبل در حدود 20 بازیگر حضور داشتند، اما من در نمایشنامه خوانی با انجام تغییراتی تعداد بازیگران را به 6 نفر رساندم. برای اجرای صحنه ای هم رویکردم کاملا متفاوت است و آن را تبدیل به یک نمایش نامه دو نفره کرده‌ام و انجام این مسئله کار بسیار سختی است و ضحکاک و ابلیس دو شخصیت نمایش خواهند بود و قصد دارم خودم و با موافقت سعید پور صمیمی در بازی‌های این نمایش حضور داشته باشیم.

پریزاد سیف در سال‌های اخیر با استفاده از متن های سترگ خارجی و هنرمندان با سابقه‌ای نظیر سعید پور صمیمی توانسته حضور موفقی را در تئاتر تجربه کند. تئاتر قجری ،.نمی دونم فردا چی میشه، شن، راننده چینی و آواز قو از جمله کارهای مهم کارنامه سیف در حوزه نویسندگی، بازیگری و کارگردانی هستند. او فارغ التحصیل کارشناسی ارشد بازیگری تئاتر است.

 

 

 

 

 

 

 

 




نظرات کاربران