در حال بارگذاری ...
به بهانه روز روابط عمومی و ارتباطات؛

ارتباطات شرط لازم موفقیت

ایران تئاتر- محمد جعفریان: اهمیت هر علم یا تخصص به میزان نقش کاربردی یا استراتژیک آن باز می گردد اما باز تعریف هر نقش، رابطه ای مستقیم با رفع نیاز انسان دارد که این مهم، نقش علوم ارتباطی را بیش از پیش پر اهمیت کرده و نقشی تکمیل کننده را در سیمای هر علم و تخصص بازی می کند یعنی به طریقی می توان گفت؛ علوم ارتباطات تکمیل کننده تمام علوم است.

علم، دانش و تخصص زمانی مفهوم پیدا می کند که بتوان از طریق آن، نیازی از نیاز های انسان را مرتفع کرد یا به سوالات کلیدی انسان پاسخ گفت؛ نخبگان هر جامعه باید برای رفع هر نیازی از نیاز های انسان چه از طریق علم و دانش و چه از طریق تخصص و تجربه، با دیگران ارتباط برقرار کنند. بدون تردید هیچ عالم یا متخصصی نمی تواند بدون استفاده از ابزارها و روش های ارتباطی، دانش خود را  عملی کند و یا به مرحله بروز برساند؛ اهمیت هر علم یا تخصص به میزان نقش کاربردی یا استراتژیک آن باز می گردد اما باز تعریف هر نقش، رابطه ای مستقیم با رفع نیاز انسان دارد که این مهم، نقش علوم ارتباطی را بیش از پیش پر اهمیت کرده و نقشی تکمیل کننده را در سیمای هر علم و تخصص بازی می کند یعنی به طریقی می توان گفت؛ علوم ارتباطات تکمیل کننده تمام علوم است.

انسان ها بطور ذاتی از ارتباطات بی بهره نیستند و هرکس به فراخور توانائیهای ذاتی، محیط پیرامونی، پرورش ،آموزش و ... مهارت هایی را به صورت خودآموز اندوخته است؛ اما سوال اینجاست که آیا این مقدار از دانش ارتباطات کافی است؟ پژوهش‌های فراوانی در سراسر دنیا برای بررسی میزان نقش ارتباطات در بروز و عملکرد تخصص های مختلف انجام شده که موید نقش مثبت ارتباطات است.

انسان‌ها بطور معمول نقش ارتباطات را در زندگی روزمره و کاری خود  باور دارند اما آنچه اهمیت بسیار دارد، میزان این نقش است که شاید باورکردنی نباشد؛ مجموع بررسی های انجام شده، نقش ارتباطات صحیح در موفقیت (ارتباط سالم، درآمد، جایگاه شغلی) افراد مختلف را بیش از 80 درصد تخمین زده اند. این بدان معنی است که داشتن مهارت های ارتباطی، شرط لازم برای موفقیت در هر شغلی است.

بهره ذاتی یا داشته های هر شخص در حوزه علوم ارتباطات، باعث شده  تا ارتباطات همچون دیگر حوزه های علوم اجتماعی، در معرض کارشناسی همگان قرار گیرد و هر شخص در هر جایگاهی خودش را در قامت یک کارشناس ببیند و برداشت‌های شخصی خویش را به عنوان نظر کارشناسی ارائه دهد.

برای اهالی ارتباطات جای بسی خوشحالی است که تمام انسان ها به طریقی با  این حوزه درگیر هستند اما، وقتی افراد کارشناس‌نما در جایگاه شغلی مهم قرار می گیرند، نه تنها خود را در حوزه ارتباطات کارشناس می دانند بلکه پا را فراتر گذاشته و در موضوعات تخصصی تر از جمله کانال های ارتباطی یا همان «رسانه»، در کسوت متخصص ظاهر  می شوند ( اینگونه است که چنین سرنوشتی گریبان ما را می گیرد) و به این ترتیب جامعه به‌طریقی شکل می گیرد که هرکس خود را کارشناس حوزه ارتباطات و رسانه می داند !!! اگر چه رفته رفته همگان به نقش بی بدیل ارتباطات در تمامی عرصه های زندگی واقف می شوند اما، متاسفانه وجود این دست از کارشناس‌نماها، سرعت توسعه و پیشرفت ارتباطات در جامعه را  کند می کند.

شاید آرزویی بیش نباشد ولی، ای کاش همگان برای ارتباطات به عنوان شرط لازم موفقیت مطالعه کنند.




نظرات کاربران