در حال بارگذاری ...
نگاهی به تئاتر استان‌ها در هفته‌ای که گذشت

رونق دوباره گردهمایی های هنری
تلاش برای برگزاری جشنواره‌های استانی

در هفته‌ای که گذشت اخبار تئاتر استان‌ها که هنوز به روزهای پررونق اجرای صحنه‌ای بازنگشته‌اند، بیشتر حول محورهایی چون اقدامات زیر ساختی و برگزاری جلسات هماهنگی برای برگزاری جشنواره‌های استانی و انتخابات بود و نشان از این داشت که هنرمندان تئاتر استان‌ها از هیچ اقدامی برای رونق تئاتر در شهرهایشان فروگذار نمی‌کنند.

درهفته گذشته، راهکار‌های ارائه خدمات غیرحضوری تئاتر درمانی در استان ها، برگزاری نشست «چهارشنبه ها با تئاتر» در تالار آفتاب اهواز، انتشلر فراخوان برگزاری رپرتوار نمایشنامه خوانی در شهرکرد، لزوم تجهیز و تعمیر امکانات تالارهای نمایشی خوزستان، انتصاب مدیر روابط‌عمومی مجموعه فرهنگی هنری تربیت تبریز، نشست سیاستگذاری جشنواره تئاتر همدان، رونمایی از کتاب «سفره دل» نوشته هنرمند گلستانی، مهلت ثبت‌نام نامزدهای انتخابات انجمن هنرهای نمایشی آذربایجان‌غربی، بخشی از اخبار مهم استانی را به خود اختصاص دادند. بی‌شک مطلبی که پیش روی شما است تمامی اقدامات انجام شده در استان‌ها را در بر نمی‌گیرد بلکه تنها نگاهی به بخشی از رویدادهای مهم است. پیشنهاد می‌کنیم مشروح اخبار را روزانه در درگاه‌های استانی بخوانید.  

راهکار‌های ارائه خدمات غیرحضوری تئاتر درمانی در استان‌ها

جلسه ماهانه(خردادماه) روسای انجمن‌های استانی دراماتراپی ایران (DTCI) با حضور روسای انجمن استان‌های مازندران، گیلان، آذربایجان غربی، مرکزی و تهران به صورت مجازی برگزار شد.  در این جلسه که با ریاست مجید امرایی دبیرکل انجمن دراماتراپی ایران و عضو موسس اتحادیه جهانی دراماتراپی (WADTh) برپا شد، نمایندگان استانی گزارشی از فعالیت‌های خود در شرایط کرونایی ارائه کردند  و در این جلسه جدیدترین راهکار‌های ارائه خدمات غیرحضوری برای جامعه هدف بررسی شد و در پایان جلسه دبیرکل انجمن دراماتراپی ایران DTCI با ارائه گزارشی، گفت: آماده‌سازی «کتابچه آموزشی به‌روز» متناسب با آخرین دستاورد‌های علمی در اتحادیه جهانی دراماتراپی یکی از برنامه‌های مرکز در حوزه آموزش بوده است. انتشار کتاب «دراماتراپی و تئوری نقش‌ها» توسط انتشارات دانژه از دیگر اقدامات مرکز دراماتراپی ایران است.آمادگی مرکز ایران را برای انتشار« کتاب مجموعه مقالات دراماتراپی» اعلام کرد و از نویسندگان خواست تا آثار خود را از طریق سایت مرکز برای بررسی به مرکز دراماتراپی ایران ارسال کنند. برگزاری کارگاه‌های آموزشی مجازی داخلی و بین المللی، پذیرش چند دانشجو از کشور‌های آلمان، قبرس و کانادا، همکاری در تولید برنامه رادیویی با موضوع دراماتراپی در«رادیو نمایش» از دیگر اقدامات بین سازمانی است که در حال اقدام است.

 

برگزاری نشست «چهارشنبه ها با تئاتر» در تالار آفتاب اهواز

برنامه هفتگی انجمن هنرهای نمایشی اهواز با عنوان «چهارشنبه ها با تئاتر» از چهارشنبه 2 تیرماه 1400 در تالار آفتاب اهواز آغاز شد. نشست این هفته با موضوع «تئاتر، کرونا، پساکرونا  - ظرفیت ها و چالش ها» روز چهارشنبه 2 تیرماه 1400 ساعت 19:30 در تالار آفتاب اهواز برگزار شد. شرکت در این نشست های هفتگی برای عموم علاقمندان آزاد است.

 

انتشلر فراخوان برگزاری رپرتوار نمایشنامه خوانی در شهرکرد

انجمن هنرهای نمایشی چهارمحال و بختیاری از گروه های نمایشی برای رپرتوار نمایشنامه خوانی در تماشاخانه مهر شهرکرد دعوت کرد. با توجه به شرایط بیماری کرونا در دو سال اخیر فعالیت های نمایشی در استان کم رونق شده و انجمن هنرهای نمایشی استان با هدف رونق بخشیدن به هنر نمایش و معرفی متون نمایشی ایران و جهان و همچنین ایجاد بستری برای گفت و گوی بیشتر در باب نمایشنامه از گروه های نمایشی استان برای اجرای نمایشنامه خوانی دعوت به عمل آورد. موضوع متن های نمایشی برای اجرا در این طرح آزاد بوده و گروه های متقاضی برای شرکت در اجرا های نمایشنامه خوانی در صورت پذیرش اثر بعد از بازخوانی و بازبینی سه شب اجرا در شهرکرد خواهند داشت. آثار پذیرفته شده در هفته پایانی تیر ماه 1400 بازبینی خواهند شد و در مرداد ماه به روی صحنه خواهند رفت.

 

لزوم تجهیز و تعمیر امکانات تالارهای نمایشی خوزستان

رییس انجمن هنرهای نمایشی خوزستان در بخشی از گفت و گویش با ایران تئاتر گفت: هنگامی که دست‌کم برای 15 ماه شاهد تعطیلی سالن‌های نمایش بوده‌ایم طبیعی است که امکانات فنی و عمومی سالن ها مستهلک شده‌اند و در استان خوزستان، به‌عنوان مثال، شاهد این استهلاک  حتی در سیستم‌های خنک‌کننده هستیم که همگی نیازمند تعمیر، تجهیز یا جایگزینی  موارد سرقت‌شده هستند. امری که در گرمای 54 درجه استان غیرقابل اغماض است و قطعاً می‌بایست از تمام ظرفیت این سیستم‌ها بهره گرفت اما نیازمند بودجه‌ای بالغ بر 100 میلیون تومان است. همچنین سالن‌ها، بدهی‌هایی دارند که می‌بایست پرداخت شود. بسیاری از سالن‌های بخش خصوصی و حتی تالار آفتاب اهواز که در اختیار انجمن هنرهای نمایشی استان قرار دارد 15 ماه است که بدهکار نگهبانان شان و قبوض آب و برق و گازند. پس «روشن شدن چراغ صحنه» تنها منوط به اراده گروه‌های نمایشی نیست و همتی متعالی از سوی مسئولان کشوری و استانی می‌طلبد و گرنه با انتشار یک تیتر خبری که «از 18 اردیبهشت چراغ صحنه روشن شد» نمی‌توان چشم انتظار معجزه برای حل این مشکلات بود. این تنها یک تیتر خبری است و عملیاتی شدن آن به مواردی برمی‌گردد که به آنها اشاره کردم. وی در خصوص آنچه این روزها در حوزه تئاتر در استان خوزستان می‌گذرد هم  افزود: در اختتامیه رپرتوار تئاتر خیابانی از اولین رپرتوار تئاتر صحنه‌ای رونمایی کردیم و فراخوان آن در اختیار گروه‌های نمایشی قرار گرفت که اکنون در حال تولیدند. در واقع اکنون در هر کدام از شهرهای استان، 5 یا 6 گروه نمایشی با رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی در حال تمرین هستند و گمان می‌کنم مشروط به همراهی مسئولان برای تجهیز و تعمیر امکانات و از جمله سیستم‌های خنک‌کننده سالن‌های نمایشی، اجراهای عمومی‌شان از اوایل تیرماه رقم بخورد.

 

انتصاب مدیر روابط‌عمومی مجموعه فرهنگی هنری تربیت تبریز

مهرداد خردمند، خبرنگار و فعال رسانه‌ای حوزه تئاتر و سینما با پیشنهاد عباس زارع سرشت، مدیریت مجموعه فرهنگی هنری تربیت و با موافقت مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی دکتر سید قاسم ناظمی، به عنوان روابط عمومی این مجموعه انتخاب و معرفی شد. مهرداد خردمند، خبرنگار و فعال رسانه ای حوزه تئاتر و سینما است که سابقه همکاری با نشریات متعددی را در این زمینه دارد و 2 سال مسئولیت درگاه استان آذربایجان شرقی در سایت ایران تئاتر را بر عهده داشته است.  وی پیش از این نیز به مدت دو سال مسئولیت روابط عمومی انجمن هنرهای نمایشی آذربایجان شرقی و مجموعه تئاتر شهر تبریز را بر عهده داشت. همچنین خردمند تابستان سال 98 و در خلال چهاردهمین جشنواره سراسری تئاتر رضوی که در تبریز برگزار شد، توسط دکتر شهرام کرمی مدیر کل وقت اداره هنرهای نمایشی کشور به عنوان نفر برتر روابط عمومی استان‌ها و مسئول فعال‌ترین درگاه‌های استانی ایران تئاتر در کل کشور تقدیر شد.

 

نشست سیاستگذاری جشنواره تئاتر همدان

نخستین نشست مشترک دبیر و اعضای سیاستگذاری جشنواره تئاتر استان همدان با سرپرستان گروه های ثبت شده استان در سال ۱۴۰۰ در سالن کنفرانس امام رضا(ع) مجموعه تئاتر شهر همدان برگزار شد. با توجه به تداوم همه گیری پاندومی کووید19 و اعمال محدودیت ها برگزاری سی و سومین جشنواره تئاتر استانی نیاز به مشورت و سیاستگذاری ویژه ای دارد که بتوان از توانایی گروه های ثبت شده جهت انجام تمرینات و اجرای عمومی نهایت بهره را برد.. سی و سومین جشنواره تئاتر استان همدان به منظور کشف استعدادهای تازه نفس و بهره مندی از تجربیات گران سنگ پیشکسوتان تئاتر استان در آذرماه سال جاری برگزار می شود بنابراین انجام جلسات مشورتی به منظور بهترین بهره وری در دستور کار انجمن هنرهای نمایشی استان همدان قرار دارد

 

رونمایی از کتاب «سفره دل» نوشته هنرمند گلستانی

مراسم تولد 76 سالگی یحیی دیوانی به همراه آیین رونمایی کتابش با عنوان «سفره دل» در شب تولدش و در شامگاه 30 خردادماه با حضور مدیران کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان گلستان و جمعی از دیگر مسئولان و خانواده و دوستان و همکاران هنرمندش برگزار شد. در ابتدای مراسم «عادله کشمیری» مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گلستان، ضمن تبریک دهه کرامت و تقارن آن با سالروز تولد یحیی دیوانی از پیشکسوتان عرصه‌ی هنر استان گلستان و از خادمان اهل‌ بیت (ع) که همواره چراغ «حُب الحسین دیوانی» را به همراه خانواده‌اش در ایام محرم و دیگر مناسبت‌ها روشن نگه می‌دارند، گفت: حاج یحیی دیوانی هنرمندی باصفا و خوش‌ذوق بوده و از همه  جهت او  سرآمد اخلاق، رفتار و گفتار است. «یحیی دیوانی» متولد 31 خردادماه 1324 در محله‌ چهارشنبه‌ای شهرستان گرگان است و تا به امروز جوایز و افتخارات ملی متعددی را کسب و فعالیت‌های مختلفی را در طول بیش از نیم‌قرن فعالیتش در کنار اساتید و هنرمندان صاحب‌نام، در کارنامه‌اش دارد و کتاب زندگی‌نامه خود نوشت هنری‌اش با عنوان «سفره‌ی دل» را تألیف و به همت نشر «قلم صحرا» در 190 صفحه روانه بازار نشر کرده است

 

مهلت ثبت‌نام نامزدهای انتخابات انجمن هنرهای نمایشی آذربایجان‌غربی

با توجه به برگزاری انتخابات ریاست جمهوری و شورا‌های اسلامی شهر و روستا، آخرین مهلت نام نویسی  انتخابات  انجمن هنرهای نمایشی آذربایجان‌غربی تمدید شد. انجمن هنرهای نمایشی استان طی اطلاعیه‌ای مهلت ثبت نام را یک روز دیگر تمدید کرد، در این اطلاعیه آمده است :به اطلاع عموم گروه‌های ثبت شده‌ نمایشی استان می‌رساند برابر ارسال نامه‌ انتخابات انجمن هنرهای نمایشی استان که آخرین مهلت ثبت نام ۲۹ خرداد ۱۴۰۰ اعلام شده بود، با توجه به برگزاری انتخابات ریاست جمهوری و شورا‌های اسلامی شهر و روستا آخرین مهلت نامه‌ی درخواستی جهت کاندیدا شدن در یکی از بخش‌های انتخابات انجمن هنرهای نمایشی استان آخرین مهلت ثبت‌نام تا پایان وقت اداری ۳۰ خرداد ۱۴۰۰ تمدید شد. انتخابات انجمن هنرهای نمایشی استان آذربایجان‌غربی در ۱۴ تیر ماه ۱۴۰۰ با حضور ۳۰ گروه ثبت شده برگزار خواهد شد.




مطالب مرتبط

گفت‌وگو با داور بخش صحنه‌ای جشنواره راه ابریشم

احمد جولایی: در جشنواره‌های تئاتر منطقه‌ای به هنرمندان کلیدواژه بدهیم
گفت‌وگو با داور بخش صحنه‌ای جشنواره راه ابریشم

احمد جولایی: در جشنواره‌های تئاتر منطقه‌ای به هنرمندان کلیدواژه بدهیم

احمد جولایی هنرمند و مدرس تئاتر و داور بخش صحنه‌ای جشنواره تئاتر منطقه‌ای راه ابریشم گفت اگر بخواهیم سیاست نشر ادبیات دراماتیک بین‌الملل را داشته باشیم باید کلیدواژه‌ها را پیدا کنیم و به دست کسانی که علاقه‌مند هستند برسانیم تا آثاری را در راستای اهداف جشنواره تولید کنند.

|

ابراهیم عادل‌نیا کارگردان حاضر در جشنواره تئاتر منطقه‌ای سهند:

جشنواره‌ تئاتر منطقه‌ای محل محک و شکوفایی هنرمندان است
ابراهیم عادل‌نیا کارگردان حاضر در جشنواره تئاتر منطقه‌ای سهند:

جشنواره‌ تئاتر منطقه‌ای محل محک و شکوفایی هنرمندان است

ابراهیم عادل‌نیا کارگردان نمایش «اخته» می‌گوید جشنواره‌های تئاتر منطقه‌ای مانند یک دورهمی می‌مانند، مبادله افکار و نوآوری‌های تئاتری بین اهالی تئاتر و محلی برای محک و شکوفایی‌شان است.

|

پیشکسوت تئاتر تبریز مطرح کرد

ابراهیم عباسعلیزاده: روند برگزاری اولین روز جشنواره سهند مطلوب بود
پیشکسوت تئاتر تبریز مطرح کرد

ابراهیم عباسعلیزاده: روند برگزاری اولین روز جشنواره سهند مطلوب بود

پیشکسوت عرصه تئاتر تبریز روند اجرای نخستین روز از برگزاری جشنواره تئاتر مناطقه‌ای سهند در تبریز را مطلوب دانست و با ابراز امیدواری درباره توسعه امکانات در تئاتر استان‌ها گفت امید که شاهد موفقیت‌های بیش از پیش باشیم.

|

پیام مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان‌شرقی به جشنواره تئاتر منطقه‌ای سهند

پیام مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان‌شرقی به جشنواره تئاتر منطقه‌ای سهند

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان‌شرقی، در پیامی به مناسبت برگزاری جشنواره تئاتر منطقه‌ای سهند در تبریز، نوشت آنچه که امروز به عنوان هنر تئاتر متبلور شده و به منصه‌ ظهور رسیده، به واقع ثمره‌ اندیشه‌ انسان‌هایی فرهنگ مدار است که باورهای الهی،‌ انسانی و اجتماعی را ...

|

در نشست خبری جشنواره تئاتر منطقه‌ای سهند مطرح شد

حضور بیش از ۳۰۰ هنرمند از هشت استان کشور در آذربایجان شرقی
در نشست خبری جشنواره تئاتر منطقه‌ای سهند مطرح شد

حضور بیش از ۳۰۰ هنرمند از هشت استان کشور در آذربایجان شرقی

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی، در نشستی خبری، از حضور بیش از ۳۰۰ هنرمند از هشت استان کشور در جشنواره تئاتر منطقه‌ای سهند به میزبانی تبریز خبر داد.

|

جشنواره تئاتر استان گلستان برگزیدگان خود را شناخت

جشنواره تئاتر استان گلستان برگزیدگان خود را شناخت

آیین اختتامیه چهاردهمین جشنواره تئاتر استان گلستان، پنجشنبه دوم آذر ۱۴۰۲ در تالار فخرالدین اسعد گرگانی برگزار شد و با نظر هیئت‌داوران و بدون اولویت، نمایش‌های «بی‌هوده» از گرگان، «پینو» از علی‌آباد کتول و «کیلومتر ۹۴۴» از گرگان در بخش صحنه‌ای و نمایش‌های «میم» از ...

|

گفت‌وگو با داور سی‌و‌پنجمین جشنواره تئاتر چهارمحال و بختیاری

سیروس همتی: جای تئاتر کودک و نوجوان در جشنواره‌های استانی خالی است
گفت‌وگو با داور سی‌و‌پنجمین جشنواره تئاتر چهارمحال و بختیاری

سیروس همتی: جای تئاتر کودک و نوجوان در جشنواره‌های استانی خالی است

داور سی‌وپنجمین جشنواره تئاتر چهارمحال و بختیاری با اشاره به خالی بودن جای تئاتر کودک و نوجوان در جشنواره‌های تئاتر استانی گفت: سرمایه‌گذاری و ارائه آموزش در این حوزه به دلیل اهمیت بُن‌مایه تئاتر کودک و نوجوان و ضرورت پشتوانه‌سازی برای آینده تئاتر لازم است.

|

در اختتامیه سی‌و‌پنجمین جشنواره تئاتر استانی

نمایش‌های راه‌یافته از چهارمحال و بختیاری به جشنواره منطقه‌ای فجر معرفی شدند
در اختتامیه سی‌و‌پنجمین جشنواره تئاتر استانی

نمایش‌های راه‌یافته از چهارمحال و بختیاری به جشنواره منطقه‌ای فجر معرفی شدند

سی‌و‌پنجمین جشنواره استانی تئاتر چهارمحال و بختیاری پایان یافت و سه نمایش «من هر وقت ‌دیدمت داشتی می‌رفتی»، «عاشقانه، عامدانه، قاتلانه» و «تکرار» موفق به حضور در جشنواره منطقه‌ای فجر شدند.

|

نظرات کاربران