در حال بارگذاری ...
نگاهی به تئاتر استان‌ها در هفته‌ای که گذشت

گرمای تئاتر استان‌ها در آغاز تابستان و سد موج پنجم کرونا

در هفته ای که گذشت تئاتر استان‌ها روزهای درخشانی را پشت سر گذاشت. با وجود خیز مجدد کرونا در بسیاری از شهرهای کشور، تئاتر در استان‌ها روزهای فعال و پرخبری را پشت سرگذاشت. امامتاسفاغنه موج پنجم کرونا در آخرین روز هفته ۹۲ شهر کشور را به وضغیت قرمز کشاند و سد محکمی مقابل رونق تئاتر کشور قرار داد.

با این همه در هفته گذشته ترویح فرهنگ کار و تولید داخلی در جشنواره تئاتر خراسان جنوبی، بازگشایی مجموعه فرهنگی هنری تربیت تبریز، دیدار هیات مدیره انجمن هنرهای نمایشی استان با مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی قم، برگزاری نشست هم‌اندیشی انجمن های فرهنگی و هنری مشگین شهر، دیدار مجتبی حسینی و مدیرکل فرهنگ و ارشاداسلامی اردبیل، برگزاری یادمان استاد عشق و قلم در اردبیل، بررسی ظرفیت‌های مشارکت برای برگزاری جشنواره آیینی و سنتی اردبیل، تولید و حمایت از آثار نمایشی در تالار هنر اصفهان، برگزاری کارگاه نمایشنامه‌نویسی در کرمان، انتشار فراخوان دوازدهمین جشنواره ملی تئاتر مرصاد، برگزاری شورای سیاستگذاری جشنواره تئاتر استانی کردستان، مترجم هرمزگانی برگزیده موسسه مترجمین ادبی آمریکا شد، در آستانه برگزاری جشنواره تجهیز مجموعه تئاتر شهر همدان، حمایت انجمن هنرهای نمایشی برای عرضه آثار در فضای مجازی در اهواز، انتصاب رئیس شورای سیاستگذاری جشنواره ملی تئاتر مرصاد، راه‌اندازی صفحه گروه‌های استقرار استان مازندران، انتصاب دبیر جشنواره تئاتر استان همدان و تقدیر از بانوی نمایشنامه نویس اردبیل، بخشی از اخبار مهم استانی را به خود اختصاص دادند. بی‌شک مطلبی که پیش روی شما است تمامی اقدامات انجام شده در استان‌ها را در بر نمی‌گیرد بلکه تنها نگاهی به بخشی از رویدادهای مهم است. پیشنهاد می‌کنیم مشروح اخبار را روزانه در درگاه‌های استانی بخوانید.  

ترویج فرهنگ کار و تولید داخلی در جشنواره تئاتر خراسان جنوبی

به گزارش ایران تئاتر از خراسان جنوبی، چهارشنبه 9 تیرماه 1400 ، جلسه ی شورای سیاست گذاری جشنواره تئاتر خراسان جنوبی با حضور اعضا برگزار شد و مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی گفت: در این جشنواره می‌توان به ترویج فرهنگ کار، کوشش و تلاش و تولیدات داخلی در بستر فضاهای هنری و نمایشی و تقدیر از فعالان این زمینه پرداخت و می‌تواند در این جشنواره ترویج فرهنگ کار، کوشش و تلاش و تولیدات داخلی در بستر فضاهای هنری و نمایشی و تقدیر از فعالان این زمینه اتفاق بیفتند. و با بیان این که به دلیل شیوع بیماری کرونا، بخش اصلی اجرا در جشنواره های تئاتر کودکان و جشنواره افلاکیان انجام نگرفت، تصریح کرد: امیدواریم تا پایان سال جاری با واکسیناسیون عمومی جامعه، شاهد برگزاری جشنواره تئاتر افلاکیان باشیم و امسال نیز برگزاری جشنواره تئاتر خیابانی با موضوع آسیب های اجتماعی در نهبندان برنامه ریزی شده است.

 

 بازگشایی مجموعه فرهنگی هنری تربیت تبریز

طی مراسمی باشکوه و با حضور هنرمندان تئاتر آذربایجان شرقی، مجموعه فرهنگی هنری تربیت (تئاتر شهر تبریز) پس از 2 سال تعطیلی و با پشت سر گذاشتن مراحل عمرانی استحکام و توسعه بنا با مدیریت عباس زارع سرشت، شامگاه چهاشنبه، نهم تیر ماه بازگشایی شد.

قادر آشنا مدیر کل هنرهای نمایشی کشور، هوشنگ توکلی  ، وحید لک و فرهاد قائمیان از جمله مهمانان ویژه این مراسم بودند. سید مجتبی حسینی معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی و استاندار آذربایجان شرقی در این مراسم سخنرانی کردند.  سید مجتبی حسینی با قرائت متنی به جایگاه تاریخی تبریز و هنر تئاتر در این شهر پرداخت و در بخش‌هایی از سخنانش گفت: تبریز و تبریزیان درانتقال دانش تئاتری، آموزش و توسعه آن از آن روزگار تا امروز نقش غرورآمیزی داشته اند. کافی است نام نخستین نمایشنامه نویسان، نخستین مترجمان آثار نمایشی، نخستین مدارس هنری و تاسیس تماشاخانه را در این یکصد سال در ذهن مرور کنیم.این نقش ارجمند و اقبال و استقبال آگاهانه از هنر نوین تئاتر تا امروز ادامه دارد و از پیوستگی و تعلق مردم این سامان هنر نمایش چنان مثل سایر یاد می شود. معتقدم به نعمت تئاتر می توان به شهر و شهروندانی رسید که توانی صدچندان برای ارتقا مولفه های زیستی و مواجهه با آسیب ها و ابتلائات اجتماعی دارند و امیدآفرینی و جان بخشی وجه ممتاز ایشان است. شکر چنین نعمتی البته اهتمام تمام و عزم جزم برای توسعه این نهاد مدنی است و حفظ این سرمایه اجتماعی. چشم آن دارم که در جوار جاذبه های نامدار تبریز تئاتر شهر به عنوان نشانی نشاط و فرهیختگی مردمان این دیار تعریف و تبلیغ شود. فرصت مجاورت با همسایگان و برخورداری از اشتراکات ریشه ای می تواند فرصت مغتنم و مضاعفی برای معرفی ظرفیت های هنر ایران باشد. بازگشایی تئاتر شهر خدمت اندکی است به هنرمندان ارجمند تبریز که در سالیان اخیر با آفرینش و تولید آثار فاخر در عرصه ملی نیز خوش درخشیدند. از اصحاب عزیز رسانه می خواهم که با التفات ویژه به این پایگاه قویم و قدیم نمایش، مردم را به تاثیر و توجه به تئاتر تشویق و ترغیب کنند. و از هنرمندان بخواهم تا به امید به مفاخر فرهنگی به طور خاص بپردازند. چرا که در پرتو شمع آشنای هنر جهان رنگی دلپذیرتر خواهد داشت.

 

دیدار هیات مدیره انجمن هنرهای نمایشی استان با مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی قم

هیات مدیره انجمن هنرهای نمایشی استان قم با مهندس حسینی کاشانی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی قم دیدار کردند. در این جلسه مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی قم، بر حمایت اداره کل از این انجمن تاکید نموده و ابراز امیدواری نمود با همکاری هنرمندان هنرهای نمایشی و انجمن ، و تلاش همه جانبه این عزیزان ، بتوانند گام های موثر بعدی را در جهت اعتلای هنر متعالی و اخلاق مدار نمایش بردارند. مهندس حسینی کاشانی همچنین بر توجه به بحث آموزش و استعدادیابی در انجمن هنرهای نمایشی تاکید نموده و ادامه مسیر آموزشی در دوره پیش رو را خواستار شد و اسلامی قم اعلام کرد بزودی مبلغی به عنوان هدیه آغاز فعالیت این دوره به حساب این انجمن واریز خواهد شد تا به صلاحدید انجمن در امور مربوطه هزینه شود.

 

برگزاری نشست هم‌اندیشی انجمن های فرهنگی و هنری مشگین شهر

با هدف برنامه ریزی برای ارتقای جایگاه و فعالیت های انجمن های فرهنگی و هنری شهرستان، نشست هم اندیشی در مشگین شهر برگزار شد. محمد جعفری، جعفری رئیس اداره فرهنگ وارشاد اسلامی شهرستان مشگین شهر در نشست هم اندیشی روسای انجمن های فرهنگی و هنری، ضمن قدردانی از تلاش ها و زحمات صادقانه وبی منت مسئولین انجمن های فرهنگی وهنری در اجرای برنامه های فرهنگی وهنری با اشاره به فرمایش مقام معظم رهبری، گفت : زبان وتاریخ و فرهنگ هویت یک ملت و یک قوم است اگر خدای نکرده منجر به خود فراموشی در بین مردم شود، نتیجه آن ذلت و بدبختی نصیب آن قوم و ملت خواهد بود. قانون گرایی، داشتن طرح و برنامه، تعیین راهبرد ها و ترسیم نقشه راه، تشکیل شوراهای تخصصی و هم فکری، برآورد تحلیلی از وضعیت فرهنگ وهنر، استفاده از خرد جمعی، ایجاد زمینه تعامل با انجمن ها و مراکز های فرهنگی، آموزش و تربیت هنرمندان متعهد و متخصص برای آینده با شناسایی افراد مستعد و برگزاری دوره های آموزشی و تکمیلی، حمایت از تولیدات هنری  ارج نهادن به مفاخر ادبی وهنری و همچنین ارتباط قوی و مستمر با نهاد های حاکمیتی و فرهنگی  و در نهایت دغدغه مند بودن وتلاش جهادی همراه با توکل  به خدا و یاریگیری از اهل بیت (ع) و شهدا می تواند مسیر تحول و رشد اعتلای فرهنگ وهنرغنی ایرانی اسلامی را فراهم سازد.

 

دیدار مجتبی حسینی و مدیرکل فرهنگ و ارشاداسلامی اردبیل

عبدالله بحرالعلومی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اردبیل در دیدار با سید مجتبی حسینی معاون امور هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، پیرامون مسائل هنری استان اردبیل گفتگو کرد.  در این دیدار که با حضور و همراهی غریب منوچهری معاون هنری و سینمائی اداره کل بود با اشاره به ظرفیت ها و پتانسیل های هنری استان اردبیل، عبدالله بحرالعلومی، گزارشی از فعالیت‌های هنری صورت گرفته از سوی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اردبیل ارائه نمود. حسینی، معاون امور هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در این دیدار به منظور برگزاری برنامه‌های هنری در استان اردبیل اعلام آمادگی نموده و بر ضرورت همکاری و هماهنگی بین بخش‌های مختلف این وزارتخانه تاکید کرد. در این دیدار ظرفیت هنری استان اردبیل در حوزه های مختلف تجسمی، موسیقی، نمایش، مدولباس و آموزشگاه‌های هنری مورد بررسی قرار گرفت.

 

برگزاری یادمان استاد عشق و قلم در اردبیل

به مناسبت بزرگداشت چهلمین روز درگذشت زنده یاد عظیم اسدی از هنرمندان و پیکسوتان تئاتر اردبیل، یادمان استاد عشق و قلم در تالار استاد عناصری اردبیل برگزار شد. در این مراسم که خانواده این هنرمند سفر کرده، رئیس حوزه هنری، مدیرکل امورفرهنگی و اجتماعی استانداری، مدیرعامل خانه فرهنگ و هنر اردبیل، رئیس انجمن هنرهای نمایشی، رئیس سازمان بسیج هنرمندان،معاون هنری و سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاداسلامی و نیز جمعی از هنرمندان و پیشکسوتان تئاتر اردبیل حضور داشتند، ناصر رهنماآذر، امیر رجبی، اتابک نادری، محمد سیمزاری، غفور ملکی، جعفرخدابنده لو، علی حسن زاده، محمد تقی اسماعیلی، نادر مهدیلو، فاطمه سیمزاری و جاوید رخشانی و نیز همسر و برادر این هنرمند در مورد ویژگی های اخلاقی و هنری زنده یاد عظیم اسدی صحبت کردند. در این مراسم همچنین پیام های حسن رونده، مدیر امور استان های اداره کل هنرهای نمایشی، رضا بصیرت، مدیرعامل انجمن هنرهای نمایشی کشور و فرهاد قائمیان از هنرمندان تئاتر و سینمای کشور خوانده شد. اجرای موسیقی، اجرای سرد نمایش و تجلیل از خانواده زنده یاد عظیم اسدی از دیگر برنامه های این یادمان هنری بود.

 

بررسی ظرفیت‌های مشارکت برای برگزاری جشنواره آیینی و سنتی اردبیل

در نشست مشترک میان مدیرکل هنر‌های نمایشی، دبیر جشنواره آیینی و سنتی و مدیرکل فرهنگ ‌و ارشاد اسلامی اردبیل، زمینه‌های مشارکت استان اردبیل در برگزاری بیستمین جشنواره نمایش‌های آیینی و سنتی بررسی شد. در این نشست که پیرو اعلام آمادگی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اردبیل در دفتر مدیرکل هنر‌های نمایشی برگزار شد، ضمن تاکید بر تمایل اداره کل هنر‌های نمایشی بر تمرکززدایی از رویداد‌های تئاتر کشور، امکانات، قابلیت‌های فرهنگی و هنری و زمینه‌های موجود برای این مشارکت مورد بحث کارشناسی قرارگرفت. داوود فتحعلی‌بیگی دبیر جشنواره ضمن اعلام تمایل قلبی خود مبنی بر میزبانی تمام استان‌های کشور از رخداد‌های نمایش ایرانی و امکان بهره‌مندی تمام هم میهنان از برنامه‌های متنوع جشنواره ابراز‌ امیدواری کرد تا با برنامه‌ریزی مناسب، امکان این مشارکت فرهنگی فراهم شود. قادر آشنا نیز ضمن تقدیر از اعلام آمادگی اردبیل و چند استان دیگر برای میزبانی بخش‌هایی از جشنواره آیینی و سنتی ابراز ‌امیدواری کرد تا با همراهی کامل و مستمر تمامی نهاد‌های استانی امکان این مشارکت فراهم شود. آشنا توجه ویژه به کیفیت این مشارکت‌ها و ثمربخشی این فعالیت‌ها را اولویت موکد هنر‌های نمایشی دانسته و ابراز ‌امیدواری کرد که این همت و همراهی زمینه استمرار اجرای آثار نمایشی به ویژه نمایش‌های ایرانی و شبیه‌خوانی را در سراسر کشور کند.

 

تولید و حمایت از آثار نمایشی در تالار هنر اصفهان

دفتر تخصصی هنرهای نمایشی تالار هنر وابسته به سازمان فرهنگی اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان یکی از ارگان هایی است که طی سال های اخیر نقش اساسی در راستای اعتلای روند کمی و کیفی هنر نمایش در اصفهان دارد. برگزاری کارگاه های تخصصی تیاتر در سطوح مختلف،حمایت،تولید و اجرای مستمر نمایش،در اختیار قرار دادن پلاتوی تمرین بمنظور آماده سازی نمایشهای در دست تولید حمایت و تولید مستمر نمایشهای خیابانی،برگزاری کارگاههای نمایش عروسکی،مشارکت در برگزاری جشنواره ها.... برخی از فعالیت‌های مجموعه تالار هنر اصفهان است.  بعد از وقفه‌ای که در روند فعالیت‌های تالار هنر بدلیل   شرایط حاکم بر اجتماع ود اثر  شیوع ویروس کرونا ایجاد شده بود طی روزها و ماه های اخیر  شاهد از سرگیری اجراهای نمایش به صورت مستمر در این مجموعه هستیم.

 

برگزاری کارگاه نمایشنامه‌نویسی در کرمان

 تولید نمایشنامه یک امر مهم در توسعه و پویایی تئاتر است براین اساس کارگاه نمایشنامه‌نویسی در کرمان برگزار می‌شود. در ادامه پروژه های آموزشی- تولیدی در حوزه هنری استان کرمان با توجه به ضرورتی که پرورش و آموزش نمایشنامه نویسان متخصص در حوزه هنرهای نمایشی وجود دارد فرایندی را در سه سطح مقدماتی، پیشرفته و حرفه ‌ای طراحی شده تا شاهد رشد و بالندگی نسل جوانی از نمایشنامه نویسان با انگیزه در استان باشیم. در این دروه از اساتید مطرح داخل و خارج از استان به جهت بهبود کیفیت آموزشی استفاده می‌شود .

 

انتشار فراخوان دوازدهمین جشنواره ملی تئاتر مرصاد

پس از یک سال و نیم تعطیلی بدلیل شیوع کرونا، فراخوان دوازدهمین دوره جشنواره ملی تئاتر مرصاد از سوی دبیرخانه دائمی جشنواره در بخش های تئاتر خیابانی، تئاتر صحنه ای، نمایشنامه نویسی و نمایشنامه خوانی منتشر شددر مقدمه این فراخوان آمده است : مرصاد تبلور عشق، ایثار، شهادت و از خودگذشتگی مردمان سرزمین پهلوان خیز  و دلیرمردان و شیرزنان ایران اسلامی بوده، هست و خواهد بود. مردم سرافراز و شهادت طلب اسلام آباد غرب درخشان ترین لحظه های تاریخ دفاع مقدس را در نقطه پایانی جنگ تحمیلی و با عملیات غرور آفرین مرصاد به نام خود رقم زدند. بدون شک هر ساله پنجم مرداد ماه (روز ملی کرمانشاه) روزی فراموش نشدنی و بزرگ در تاریخ انقلاب اسلامی ایران است که توجه ویژه به آن در همه ی ابعاد و بخصوص در بعد فرهنگی و هنری و برگزاری جشنواره و همایش های مرتبط، می تواند اقدامی شایسته در جهت حفظ و پاسداشت این ارزشهای فراموش نشدنی باشد.  «جشنواره ی تئاتر مرصاد» در گستره  ملی فرصتی مغتنم و ارزشمند برای پاسداشت رشادت و ایثارگری های ملت بزرگ ایران به ویژه مردم خطه  غرب کشور و کرمانشاهان با زبان هنر و نمایش است که اکنون در گام دوازدهم آن نیازمند برگزاری هر چه با شکوه تر است. اهداف این جشنواره: ترویج فرهنگ ایثار و شهادت، بزرگداشت عملیات غرور آفرین مرصاد و شهدای آن در تاریخ ایران زمین،  پاسداشت خانواده های شهدا، جانبازان و ایثارگران هشت سال دفاع مقدس و جبهه ی مقاومت،  تبیین جایگاه حماسی مردم اسلام آباد غرب در طول هشت سال دفاع مقدس و معرفی  جنایتها و اقدامات تروریستی منافقین کور دل در چهل و دو سال گذشته تا به امروز است . این جشنواره آبان 1400 برگزار خواهد شد.

 

برگزاری شورای سیاستگذاری جشنواره تئاتر استانی کردستان

عبید رستمی در این جلسه گفت: در حال حاضر استان کردستان از جایگاه ویژه ای در حوزه تئاتر برخوردار است این جایگاه نه تنها بازتاب کشوری داشته بلکه در سطح منطقه نیز به واسطه جشنواره های خیابانی مریوان و کوردی سقز و طنز دیواندره زبانزد خاص و عام است, نیاز هست در برگزاری جشنواره براساس آیین نامه و شیوه نامه های موجود عمل شود.فاتح بادپروا رئیس انجمن نمایش و دبیر پانزدهمین جشنواره تئاتر خیابانی مریوان اظهار داشت: تئاتر استان کردستان, تئاتری مطالبه گر است و همین ویژگی موجب شده که در برگزاری جشنواره ها موفق عمل شود همچنین در ساخت و ساز حوزه تئاتر و پلاتوهای ششگانه از عملکرد خوبی برخوردار باشد.

 

مترجم هرمزگانی برگزیده موسسه مترجمین ادبی آمریکا 

فاطمه مدنی سربارانی در میان برگزیدگان سال 2021 ALTA Travel Fellowship قرار گرفت. این فهرست برندگان بورسیه‌ای  هستند که از طرف موسسه مترجمین ادبی آمریکا (AMERICAN LITERARY TRANSLATORS ASSOCIATION) به مترجمین جوان برگزیده اهدا می‌شود. فاطمه مدنی که دکترای تئاتر آمریکای لاتین از دانشگاه ایالتی آریزونا است با ترجمه‌ای از نمایشنامه‌ «اهل قبور» نوشته‌ حسین کیانی در این مسابقه شرکت کرده بود. از مدنی که کارشناسی ارشد خود را در رشته ادبیات نمایشی در دانشگاه تهران به پایان رسانده است پیش از این ترجمه‌ نمایشنامه‌ دیوارها و آنتیگونه‌ی خشمگین اثر گریسلدا گامبارو توسط نشر افراز منتشر شده است.

 

در آستانه برگزاری جشنواره تجهیز مجموعه تئاتر شهر همدان

نخسین نشست مشترک سرپرستان گروه های نمایشی استان همدان با اعضای شورای سیاست گذاری سی و سومین جشنواره تئاتر استان همدان و دکتر احمد رضا احسانی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان در سالن کنفرانس امام رضا(ع) مجموعه تئاتر شهر برگزار شد. مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی همدان گفت: استاندارد سازی سالن های اصلی این دو مجموعه فرهنگی و پلاتوها به لحاظ ایمنی و آتشنشانی را شروع کرده ایم که برای برپایی جشنواره ها و اجراهای عمومی دغدغه ایمنی حضور خانواده ها به حداقل ممکن برسد و گروه های نمایشی به لحاظ تبلیغات محیطی و شهری مورد حمایت بخش خصوصی قرار می گیرند. سید محمد جواد کبودرآهنگی دبیر سی و سومین جشنواره تئاتر استان با اعلام خبر میزبانی شهر همدان گفت: سالهاست که به دنبال تمرکز زدایی جشنواره در شهرستان های استان برگزار شده است و امسال تصمیم گرفتیم از ظرفیت سالن های مجموعه تئاتر شهر به کیفیت آثار رسیده به جشنواره متمرکز شویم. سی و سومین جشنواره تئاتر استانی همدان به دبیری سید محمد جواد کبودرآهنگی است که  در آذرماه سال جاری و در شهر همدان برگزار خواهد شد

 

حمایت انجمن هنرهای نمایشی برای عرضه آثار در فضای مجازی در اهواز

اولین نشست «چهارشنبه ها با تئاتر» کلانشهر اهواز با موضوع « تئاتر، کرونا، پساکرونا- چالش ها و ظرفیت ها» از طرف انجمن هنرهای نمایشی اهواز برگزار شد.  در این نشست سیدمنصور ناصری مدیر نشست های «چهارشنبه ها با تئاتر» با همراهی عزیز زنگنه به بررسی اجراهای تئاتر در زمان پاندمی و پساپاندمی پرداخته و با ذکر انواع شیوه های اجرا متناسب با شرایط دوران قرنطینه به چالش ها و آسیب ها از یک سو و از سوی دیگر به ظرفیت ها و فرصت هایی که این پاندمی ایجاد کرده پرداخت و ضعف سیستم های سخت افزاری خصوصا فضای دیجیتال در کشور را مانعی برای گسترش اجراهای آنلاین ذکر نمود و گران بودن تولید این گونه آثار و عدم حمایت بخش خصوصی و دولتی را از دلایل عمده عدم اقبال تئاتر در توفیق به خدمت گیری ظرفیت های فضای مجازی و دیجیتال دانست و هنرمندان حاضر در جلسه نظرات خود را در این باب عنوان کردند. در پایان اولین نشست «چهارشنبه ها با تئاتر» حمید سالاروند رییس انجمن هنرهای نمایشی اهواز در بخش گفتگوی آزاد به سئوالات و نقدهای حاضرین پاسخ داد و به درخواست هنرمندان در خصوص اهمیت و تولید تئاتر خیابانی در شرایط موجود کرونا و همچنین اجرای آثار نمایشی در فضای باز و در اختیار قرار دادن امکانات موجود جهت باز تولید آثار نمایشی موفق و ارائه به سایت ها و پخش در فضای مجازی از طرف انجمن هنرهای نمایشی اهواز اعلام آمادگی کرد.

 

انتصاب رئیس شورای سیاستگذاری جشنواره ملی تئاتر مرصاد

  با پیشنهاد بهرام فاضلی زاد مدیرکل فرهنگ وارشاد اسلامی استان کرمانشاه، هوشنگ بازوند؛ استاندر کرمانشاه جهانبخش حیدری فرماندار شهرستان اسلام آبادغرب را به عنوان رئیس شورای سیاستگذاری تئاتر مرصاد منصوب کرد.  با حضور مهدی ربانی نژاد معاون هنری و سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاداسلامی استان کرمانشاه حکم جهانبخش حیدری فرماندار شهرستان اسلام آبادغرب به عنوان رئیس شورای سیاستگذاری دوازدهمین جشنواره ملی تئاتر مرصاد به وی اهداء شد. جشنواره ملی تئاتر مرصاد آبان ماه 1400 درشهرستان اسلام آباد غرب برگزار می شود.

 

راه‌اندازی صفحه گروه‌های استقرار استان مازندران

با توجه به پیشنهاد مسئول روابط عمومی انجمن هنرهای نمایشی استان، طرح معرفی گروه‌های استقرار به مدیریت سایت ایران تئاتر  آغاز شد. این طرح مبنی بر ایجاد صفحه جداگانه برای معرفی گروها در سطح ( الف ، ب ، ج ) به همراه معرفی اعضا هسته مرکزی است که با هماهنگی های به عمل آمده  مورد تائید مسئولین سایت ایران تئاتر قرار گرفت. معرفی گروه‌های استقرار برای اولین بار در کشور توسط استان مازندران مطرح و اجرایی شده‌است. هدف از ایجاد این صفحه شناسایی دقیق گروه‌های استقرار و آرشیو جامع و کامل از هنرمندان عضو در گروه‌های ثبتی با نگاه به تخصص هر هنرمند است.

 

انتصاب دبیر جشنواره تئاتر استان همدان

بر اساس پیشنهاد اعضای شورای سیاست گذاری سی و سومین جشنواره تئاتر استان همدان و موافقت دکتر احمد رضا احسانی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان، سید محمد جواد کبودرآهنگی به عنوان دبیر سی و سومین جشنواره تئاتر استان همدان منصوب شد. پس از گذشت یک دهه از آمایش سرزمین و تمرکز زدایی در برگزاری جشنواره های استانی  اینک نوبت به  بهره مندی  و استفاده از ظرفیت و توانایی هنرمندان برجسته استان، برای برگزاری جشنواره های استانی و حتی بین المللی تئاتر  است. از این رو سید محمد جواد کبودرآهنگی به عنوان دبیر جشنواره سی و سوم منصوب شد. ایجاد پویایی و پرورش استعدادهای نوجوی تئاتر استان از جمله اصلی ترین راهبردهای برگزاری سی و سومین جشنواره تئاتر استانی همدان به دبیری سید محمد جواد کبودرآهنگی است که  در آذرماه سال جاری و در شهر همدان برگزار خواهد شد.

 

تقدیر از بانوی نمایشنامه نویس اردبیل

در راستای تکریم خانواده شهدا و جانبازان و ایثارگران، عبدالله بحرالعلومی، مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اردبیل از فاطمه عظیمی نویسنده کتاب های؛ ب مثل بابا، سین مثل... (مجموعه سه نمایشنامه ویژه دفاع مقدس) و بادبادک های قرمز با اهدای لوح سپاس تقدیر کرد. بحرالعلومی در این مراسم با قدردانی از تلاش های هنرمندان استان، انتشار کتاب نمایشی را کاری ارزشمند عنوان کرد و گفت: در این سال های اخیر، کتاب های ارزشمندی از آثار نویسندگان استان اردبیل به چاپ رسیده است که جای قدردانی دارد. وی با اعلام اینکه اداره کل فرهنگ و ارشاداسلامی استان اردبیل وظیفه خود می داند تا در راستای تکریم خانواده شهدا، ایثارگران و جانبازان از هنرمندان منتسب به این خانواده قدردانی کند، نقش تولید آثار نمایشی را در ارتقای فرهنگ عمومی و توسعه تئاتر در جامعه موثر دانست. فاطمه عظیمی فعالیت های هنری خود را از سال 1377 و به عنوان نویسنده در یک شرکت هنری آغاز کرده و تا کنون آثار  و نمایشنامه های بسیاری را خلق کرده است.

 

 




مطالب مرتبط

گفت‌وگو با داور بخش صحنه‌ای جشنواره راه ابریشم

احمد جولایی: در جشنواره‌های تئاتر منطقه‌ای به هنرمندان کلیدواژه بدهیم
گفت‌وگو با داور بخش صحنه‌ای جشنواره راه ابریشم

احمد جولایی: در جشنواره‌های تئاتر منطقه‌ای به هنرمندان کلیدواژه بدهیم

احمد جولایی هنرمند و مدرس تئاتر و داور بخش صحنه‌ای جشنواره تئاتر منطقه‌ای راه ابریشم گفت اگر بخواهیم سیاست نشر ادبیات دراماتیک بین‌الملل را داشته باشیم باید کلیدواژه‌ها را پیدا کنیم و به دست کسانی که علاقه‌مند هستند برسانیم تا آثاری را در راستای اهداف جشنواره تولید کنند.

|

ابراهیم عادل‌نیا کارگردان حاضر در جشنواره تئاتر منطقه‌ای سهند:

جشنواره‌ تئاتر منطقه‌ای محل محک و شکوفایی هنرمندان است
ابراهیم عادل‌نیا کارگردان حاضر در جشنواره تئاتر منطقه‌ای سهند:

جشنواره‌ تئاتر منطقه‌ای محل محک و شکوفایی هنرمندان است

ابراهیم عادل‌نیا کارگردان نمایش «اخته» می‌گوید جشنواره‌های تئاتر منطقه‌ای مانند یک دورهمی می‌مانند، مبادله افکار و نوآوری‌های تئاتری بین اهالی تئاتر و محلی برای محک و شکوفایی‌شان است.

|

پیشکسوت تئاتر تبریز مطرح کرد

ابراهیم عباسعلیزاده: روند برگزاری اولین روز جشنواره سهند مطلوب بود
پیشکسوت تئاتر تبریز مطرح کرد

ابراهیم عباسعلیزاده: روند برگزاری اولین روز جشنواره سهند مطلوب بود

پیشکسوت عرصه تئاتر تبریز روند اجرای نخستین روز از برگزاری جشنواره تئاتر مناطقه‌ای سهند در تبریز را مطلوب دانست و با ابراز امیدواری درباره توسعه امکانات در تئاتر استان‌ها گفت امید که شاهد موفقیت‌های بیش از پیش باشیم.

|

پیام مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان‌شرقی به جشنواره تئاتر منطقه‌ای سهند

پیام مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان‌شرقی به جشنواره تئاتر منطقه‌ای سهند

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان‌شرقی، در پیامی به مناسبت برگزاری جشنواره تئاتر منطقه‌ای سهند در تبریز، نوشت آنچه که امروز به عنوان هنر تئاتر متبلور شده و به منصه‌ ظهور رسیده، به واقع ثمره‌ اندیشه‌ انسان‌هایی فرهنگ مدار است که باورهای الهی،‌ انسانی و اجتماعی را ...

|

در نشست خبری جشنواره تئاتر منطقه‌ای سهند مطرح شد

حضور بیش از ۳۰۰ هنرمند از هشت استان کشور در آذربایجان شرقی
در نشست خبری جشنواره تئاتر منطقه‌ای سهند مطرح شد

حضور بیش از ۳۰۰ هنرمند از هشت استان کشور در آذربایجان شرقی

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی، در نشستی خبری، از حضور بیش از ۳۰۰ هنرمند از هشت استان کشور در جشنواره تئاتر منطقه‌ای سهند به میزبانی تبریز خبر داد.

|

در نکوداشت نامداران فرهنگ و هنر اردبیل مطرح شد

علی نصیریان: هنرمندان باید در اعتلای ارزش‌های معنوی و اخلاقی جامعه گام بردارند
در نکوداشت نامداران فرهنگ و هنر اردبیل مطرح شد

علی نصیریان: هنرمندان باید در اعتلای ارزش‌های معنوی و اخلاقی جامعه گام بردارند

علی نصیریان، هنرمند پیشکسوت سینما، تئاتر و تلویزیون، در مراسم نکوداشت نامداران فرهنگ و هنر استان اردبیل، تاکید کرد هنر همچون چشمه جوشانی است که هنرمندان باید از آن به بهترین شکل استفاده کنند و به دور از لذت‌گرایی مادی، در اعتلای ارزش‌ها، معنویت و اخلاق جامعه، گام‌های ...

|

نظرات کاربران