در حال بارگذاری ...
به بهانه درگذشت شهاب ملت خواه بر اثر کرونا:

آن نویسنده مشهدی و تئاتر اردبیل

ایران تئاتر_ سعید نوریان؛ هنرمندان تئاتر اردبیل در دهه ۶۰ با نوشته های زنده یاد شهاب ملت خواه، حضوری موفق در جشنواره های ملی و منطقه ای بویژه جشنواره سراسری تئاتر فجر داشته اند و هریک از هنرمندانی که در این کارهای اجرا شده در آن سال ها، بازی داشته اند و یا در سالن های نمایش، این آثار را دیده اند، با شنیدن هجرت این نویسنده مشهدی، متاثر شدند .

کرونا، ویروسی کشنده است که به هیچ کس رحم نمی کند. نه هنرمند می شناسد و نه ورزشکار و نه پیر و نه جوان. برایش فرق نمی کند که سراغ چه کسی برود و چه خانواده و جامعه ای را به سوگ بنشاند. خانواده بزرگ سینما و تئاتر و تلویزیون کشور در این سال هایی کرونایی، در فراق عزیزانی به سوگ نشسته است و جامه سیاه بر تن کرده است که هریک سهمی بزرگ در اعتلای فرهنگ و هنر این کشور داشته اند و جزو مفاخر و چهره های تاثیرگذار در این حوزه مانا بوده اند. هنرمندان فقیدی که هجرت شان بر اثر ویروس کرونا، داغ بزرگی بر دل همه اصحاب تعقل و اندیشه است و دوستداران فرهنگ و هنر ایرانی. کرونا، به همه شهر ها و استان های کشور سفر کرده و در کنار دیگر مردمان، جان چند نفر از عزیزان تئاتری را گرفته و تئاتر استان ها و شهرستان های مان را داغدار کرده است. مرگ این عزیزان برای مان سخت و دشوار است. کرونا، ویروسی بی رحم است و مرگ ناشی از آن سخت تر و غریبانه تر. حتی این ویروس منحوس کاری کرده است که نمی توانیم عزیزان مان را به بهترین شکل که حق شان برای سفر به دنیای بقا و جاودانگی همراهی کنیم و سردر گریبان هم، اشک از چشمان مان جاری کنیم و برای عزیزان از دسته رفته مان، آئیین تشییع باشکوه و مجالس عظیم ترحیم و یادمان برگزار کنیم.

اگرچه کرونا، این عزیزان و همه این آئین ها را از ما گرفته است، اما نام شان و یادشان برای همیشه تاریخ در ساحت فرهنگ و هنر مانا و جاوید خواهد ماند. این سفرکرده ها، ستاره های درخشانی بوده و هستند که همیشه راه را برای به سعادت و کمال رسیدن دیگران و مردمان این دیار، روشن و هموار خواهند کرد.

شهاب ملت خواه هم از جله هنرمندان فرزانه و فرهیخته ای است که کرونا با بی رحمی تمام، او از از جامعه فرهنگی و هنری تئاتر گرفت و هنرمندان تئاتر، سینما و تلویزیون را داغدار کرد. زنده یاد شهاب ملت خواه، نه تنها برای مشهدی ها، برای هنرمندان دیگر شهرهای ایران اسلامی، نام آشنابود و هنرمندی شایسته تحسین و تمجید.

تئاتر اردبیل و حضورش در جشنواره های معتبر ملی و منطقه ای در دهه 60، مدیون آثار این هنرمند و نویسنده است. هنرمندان تئاتر اردبیل در دهه 60 با نوشته های این نمایشنامه نویس مشهدی، حضوری موفق در جشنواره های ملی و منطقه ای بویژه جشنواره سراسری تئاتر فجر داشته اند و هریک از هنرمندانی که در این کارهای اجرا شده در آن سال ها، بازی داشته اند و  یا در سالن های نمایش، این آثار را دیده اند، با شنیدن هجرت این نویسنده مشهدی، متاثر شدند و چون هنرمندان مشهدی به سوگواری نشستند.

فراق این هنرمند نامی، نام و یاد زنده یاد داود جلایی که زمینه ساز حضور آثار زنده یاد شهاب ملت خواه در تئاتر اردبیل شده است، زنده شد. داود جلایی اردبیلی و شهاب ملت خواه مشهدی به زیبایی تمام در جشنواره های تئاتری حضور داشتند و نام تئاتر این دیار را زنده و پویا کردند. «راه»، «ورکاک» و «داماد» عنوان نوشته هایی از زنده یاد شهاب ملت خواه است که توسط زنده یاد داود جلایی در جشنواره های بزرگ تئاتری کشور با حضور هنرمندان اردبیلی به روی صحنه رفته است.

در سال 362، نمایش «راه» نوشته شهاب ملت خواه در جشنواره سراسری تئاتر همدان به کارگردانی داود جلایی به روی صحنه رفت و شهروندان اردبیلی هم در سالن مدرس، شاهد اجرای این نمایش بودند.

سالن چهار سوی مجموعه تئاتر شهر تهران در سال 1363، شاهد هنرمایی هنرمندان تئاتر اردبیل در نمایش«ورکاک» نوشته شهاب ملت خواه به کارگردانی داود جلایی در سومین جشنواره سراسری تئاتر فجر بود. نمایش که در اردبیل هم با استقبال مردم هنردوست اردبیل به روی صحنه رفت.در همین سال«قائد» نوشته دیگر شهاب ملت خواه با کارگردانی داود جلایی در کنار آماده سازی نمایش«دادماد» در شهر اردبیل برای هنرمندان و هنردوستان اردبیلی به نمایش درآمد و در چهارمین جشنواره سراسری تئاتر فجر هم در سال 64، داود جلایی با هنرنمایی بازیگران اردبیلی، نمایش«داماد» نوشته شهاب ملت خواه را در تالار سنگلج تهران به روی صحنه برد. همین نمایش در سال 65 هم در شهر اردبیل به روی صحنه رفت.

با ادای احترام به همه سفرکرده های تئاتر، تلویزیون و سینمای کشور، یاد و خاطره این هنرمند نام آشنای را گرامی داشته و برای همه تئاتری های کشور بویژه هنرمندان مشهدی و خانواده داغدار زنده یاد ملت خواه، صبر و شکیبایی آرزومندم.




مطالب مرتبط

گفت‌وگو با آتش تقی‌پور، بازیگر پیشکسوت

هنرمندان شهرستانی را فراتر از جشنواره‌ها ببینیم
گفت‌وگو با آتش تقی‌پور، بازیگر پیشکسوت

هنرمندان شهرستانی را فراتر از جشنواره‌ها ببینیم

آتش تقی‌پور، بازیگر پیشکسوت، با وجود تاکید بر اهمیت برگزاری جشنواره‌های تئاتر منطقه‌ای، خواستار آن شد تا هنرمندان شهرستانی، فراتر از چنین رویدادها و گردهمایی‌های هنری دیده شوند و مورد توجه قرار بگیرند.

|

کارگردان نمایش خیابانی حاضر در جشنواره تئاتر منطقه‌ای خاوران

ارسلان محبی: کوچک‌ترین کار جشنواره، معرفی تئاتر خیابانی به مردم است
کارگردان نمایش خیابانی حاضر در جشنواره تئاتر منطقه‌ای خاوران

ارسلان محبی: کوچک‌ترین کار جشنواره، معرفی تئاتر خیابانی به مردم است

ارسلان محبی، کارگردان نمایش خیابانی «چرمت شاه» براین باور است که جشنواره‌ها حداقل کاری که می‌کنند فراهم کردن بستر شناخت مردم از این گونه نمایشی است.

|

در نکوداشت نامداران فرهنگ و هنر اردبیل مطرح شد

علی نصیریان: هنرمندان باید در اعتلای ارزش‌های معنوی و اخلاقی جامعه گام بردارند
در نکوداشت نامداران فرهنگ و هنر اردبیل مطرح شد

علی نصیریان: هنرمندان باید در اعتلای ارزش‌های معنوی و اخلاقی جامعه گام بردارند

علی نصیریان، هنرمند پیشکسوت سینما، تئاتر و تلویزیون، در مراسم نکوداشت نامداران فرهنگ و هنر استان اردبیل، تاکید کرد هنر همچون چشمه جوشانی است که هنرمندان باید از آن به بهترین شکل استفاده کنند و به دور از لذت‌گرایی مادی، در اعتلای ارزش‌ها، معنویت و اخلاق جامعه، گام‌های ...

|

نظرات کاربران