در حال بارگذاری ...

فراخوان سی و یکمین جشنواره تئاتر خراسان رضوی منتشر شد

معاونت هنری و سینمایی اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی با همکاری اداره‌کل هنرهای نمایشی کشور و انجمن هنرهای نمایشی خراسان رضوی فراخوان سی‌ و یکمین جشنواره تئاتر استان را منتشر کرد.

به گزارش خبرنگار ایران تئاتر از خراسان رضوی، در متن این فراخوان آمده‌است:

جشنواره تئاتر استانی به عنوان با سابقه‌ترین و مهمترین رویداد تئاتری استان‌ها سال‌های اخیر جایگاه مهم برای رشد و توسعه تئاتر با توجه به شاخصه‌های ملی، قومی، منطقه‌ای و جغرافیایی بوده است. برگزاری این جشنواره بر تداوم و تثبیت این جایگاه، ارتقاء تولیدات سالانه هنرمندان تئاتر استان و همگرایی بیش از پیش آن تأکید دارد. در سال‌های اخیر این جشنواره بر ایجاد بستری برای بروز و ظهور بخش مهمی از اجراهای عمومی یک سال و گسترش دایره مخاطبان آثار نمایشی، تقویت و حمایت از گروه‌های اجرایی متمرکز شده است.

بر همین اساس معاونت هنری و سینمایی اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی با همکاری اداره‌کل هنرهای نمایشی کشور و انجمن هنرهای نمایشی خراسان رضوی فراخوان سی‌ویکمین جشنواره تئاتر استان را به شرح ذیل اعلام می‌دارد:

 شرایط و ضوابط مربوط به آثار و تقاضای حضور:

۱- درجشنواره تئاتر استانی برای معرفی به جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر صرفا آثار صحنه‌ای مورد داوری قرار خواهند گرفت.

۲- اولویت پذیرش آثار توسط هیات انتخاب جشنواره، با نمایش‌هایی است که با توجه به موضوعات و مسائلی منطقه و استان با چشم‌انداز جهانی (فرهنگ ایثار و شهادت، فرهنگ اصیل ایران اسلامی، اندیشه‌های رضوی، وفاق و انسجام اجتماعی و تحکیم بنیان خانواده و با بهره‌گیری از شیوه‌ها و شگردهای جریانات روز تئاتر جهان تولید شده باشد.

۳- آثار بخش رقابتی صرفا اختصاص به آثار و نمایشنامه های ایرانی دارد.

۴- متون اقتباسی منوط به ذکر دقیق مشخصات صاحب اصلی اثر، نوع اقتباس و با اخذ مجوز از نویسنده، مترجم یا ناشر به صورتی که حقوق صاحب اثر حفظ شود می‌توانند در بخش رقابتی جشنواره حضور داشته باشند. در صورت رعایت نشدن این مهم مسئولیت هر گونه عدم شفاف‌سازی متوجه نویسنده و کارگردان خواهد بود و حتی در صورت انتخاب اثر برای حضور در جشنواره بین المللی تئاتر فجر، ستاد جشنواره فجر می تواند اثر را در هر مرحله ای حذف نماید.

 ۵- ارائه مجوز کتبی نویسنده، مترجم یا ناشر برای شرکت در جشنواره تئاتر استانی سال ۱۴۰۰ از سوی کارگردان و گروه متقاضی، به دبیرخانه جشنواره استان الزامی است.

۶- حفظ حقوق معنوی نویسنده یا مترجم در اقلام تبلیغاتی نمایش‌ها الزامی است

۷ - آثار بخش رقابتی جشنواره تئاتر استانی صرفا مختص آثار نمایشی تولید شده هنرمندان استان که اجرای عمومی آن‌ها به انجام رسیده خواهد بود. لذا گروه هایی می‌توانند در جشنواره استانی حضور داشته باشند که در فاصله زمانی اتمام جشنواره استانی ۹۹ تا شروع جشنواره استانی ۱۴۰۰ اثر آن‌ها حداقل ۵ نوبت به اجرای عمومی رسیده باشد. در صورت عدم اجرا به علت شیوع بیماری کرونا گروه‌ها بعد از حضور در جشنواره باید اجرای عمومی خود را به انجام برسانند.

۸- تنها ملاک تایید اجرای عمومی آثار نمایشی جهت شرکت در جشنواره تئاتر استانی و نیز حضور در جشنواره بین المللی تئاتر فجر، درج اطلاعات آمار نمایشی در بازه زمانی اجرا در درگاه جامع سایت ایران تئاتر با ذکر تاریخ اجرای عمومی اثر است

۹- تمامی گروهای نمایشی متقاضی، ضروری است فرم درخواست شرکت در جشنواره فرم شماره را در درگاه استانی تکمیل نمایند. ( از پذیرش فیزیکی درخواست‌ها پرهیز گردد).

۱۰- فرم شمار ۱ ملاک برنامه‌ریزی‌های آتی خواهد بود. تغییر در نام نمایشی یا بازیگران و عوامل پس از اتمام جشنواره تئاتر استانی از طریق مکاتبه اداره‌کل استان یا اداره کل هنرهای نمایشی صورت می پذیرد.

شیوه برگزاری:

با توجه به شرایط ناشی از شیوع ویروس کرونا برگزاری جشنواره به یکی از دو شیوه زیر می‌باشد:ا

الف- با حضور تماشاگر به صورت زنده در صورت موافقت ستاد استانی مقابله با کرونا و با رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی

ب- اجراء برای داوران بدون حضور تماشاگر و پخش از سامانه های فضای مجازی

با توجه به شرایط ناشی از شیوع ویروس کرونا، چنانچه وضعیت بر اساس اعلام ستادهای استانی مقابله با کرونا غیرعادی باقی بماند، درباره نحوه برگزاری انتخاب آثار اجرای عمومی آثار تصمیم‌گیری و اطلاع‌رسانی خواهد شد.

 گاه‌شمار برگزاری جشنواره:

۱- اعلام آمادگی و تکمیل فرم تقاضا به دبیرخانه: پایان تیر ماه

۲- مهلت ارسال آثار به‌صورت لوح فشرده یا بازبینی آثار به‌صورت زنده: ۱۵ مهرماه

۳- اعلام آثار منتخب از سوی دبیرخانه: پایان مهرماه

۴- برگزاری جشنواره: دهه اول آبان‌

 

آدرس دبیرخانه: مشهد، پارک ملت، مجتمع فرهنگی هنری امام رضا(ع) دفتر انجمن هنرهای نمایشی استان خراسان رضوی

در ادامه این مطلب می‌توانید متن پی دی اف فراخوان سی و یکمین جشنواره تئاتر خراسان رضوی (رضوان) را مشاهده و دریافت کنید.




مطالب مرتبط

داور نمایش‌های خیابانی جشنواره منطقه‌ای تئاتر:

جشنواره می‌تواند باعث رفع نواقص و مشکلات تئاتر در آینده باشد
داور نمایش‌های خیابانی جشنواره منطقه‌ای تئاتر:

جشنواره می‌تواند باعث رفع نواقص و مشکلات تئاتر در آینده باشد

کریم جشنی، داور نمایش‌های خیابانی جشنواره تئاتر منطقه‌ای خاوران، برگزاری جشنواره را باعث دیده شدن نواقص و مشکلات این گونه نمایشی دانست که باید با برگزاری کارگاه‌های آموزشی، راه‌حلی برای این معضلات پیدا کرد.

|

نگاهی به نمایش «کیلومتر 944» اجرا شده در جشنواره تئاتر منطقه‌ای خاوران

پسِ پشت تمام تلخی‌های جنگ هیچ امیدی نیست؟
نگاهی به نمایش «کیلومتر 944» اجرا شده در جشنواره تئاتر منطقه‌ای خاوران

پسِ پشت تمام تلخی‌های جنگ هیچ امیدی نیست؟

امین خرمی*: نمایش «کیلومتر 944» نگاه خود را معطوف به نسلی می‌کند که کماکان پرسش‌گری درباره تاریخ معاصر کشورمان را در قالب نقد، نظر، گفتارها و جستارهای پدران و مادرانی سپری می‌کند که سال‌های ...

|

نگاهی به نمایش «کلاه شما قاضی» اجرا شده در جشنواره منطقه‌ای خاوران

پیرنگی ناب و محتوایی بکر با چشم‌اسفندیارهای خاص خودش!
نگاهی به نمایش «کلاه شما قاضی» اجرا شده در جشنواره منطقه‌ای خاوران

پیرنگی ناب و محتوایی بکر با چشم‌اسفندیارهای خاص خودش!

امین خرمی*: سلول یک زندان؛ چند زندانی از اقشار مختلف مانند دزد؛ قاچاقچی؛ معتاد تا دکتر، همه در حال تمرین تعزیه «روز عاشورا» باهدف تلاش برای گرفتن رضایت دو شاکی از یکی از همین زندانی‌ها برای گذشتن از قصاص ...

|

پیام استاندار خراسان رضوی به جشنواره خاوران

هنر نمایش می‌تواند آیینه فرهنگ جامعه باشد
پیام استاندار خراسان رضوی به جشنواره خاوران

هنر نمایش می‌تواند آیینه فرهنگ جامعه باشد

استاندار خراسان رضوی، در پیامی به مناسبت برگزاری جشنواره تئاتر منطقه‌ای خاوران، هنر نمایش را آیینه فرهنگ جامعه دانست که می‌تواند تأثیر عمیق و بلند مدتی در ارائه پیام‌های درست و انتقال مفاهیم متعالی برگرفته از آموزه‌های دینی داشته باشد.

|

نظرات کاربران