در حال بارگذاری ...
لب کلام هنرمندان در گفت‌وگوهای هفته 46

تعطیلات جدید و تلویزیون تئاتر ایران

ایران تئاتر- عباس عبدالعلی‌زاده: هنرمندان حوزه تئاترهفته گذشته شاهد رویدادهای مختلفی بودند. بالاگرفتن موج جدید کرونا اغلب هنرمندان را قانع کرد که تن به تعطیلی تئاتر بدهند هرچند که آن ها همچنان از بازبودن رستوران ها و حتی شهربازی ها گله دارند.

در این شرایط تلویزیون تئاتر ایران فعالیت چشمگیری داشت و با انتشار آثار متعدد از هنرمندان در سبک های مختلف فضای بیشتری برای مخاطبان تئاتر در دسترسی به آثار نمایشی فراهم کرد. سرانجام تعطیلی کلیه فعالیت ها در تهران و البرز از سه شنبه تا یکشنبه نشان داد کرونا همچنان قرار نیست عقب نشینی کند و بر جان و مال مردم می‌تازد. بحث مهم دیگر که هفته گذشته فراگیر شد و البته در روزهای پایانی هفته خبرهای بهتری درباره آن منتشر شد موضوع بحران آب در جنوب کشور بود که حتی منجر به واکنش جمعی هنرمندان شد و جمعی از هنرمندان در حمایت از مردم آسیب دیده از بی آبی در خانه هنرمندان در شهر تهران تجمع کردند.

هفته گذشته ایران تئاتر نیز با انتشار گفت و گوهایی اختصاصی به موضوعات متنوعی در حوزه نمایش پرداخت.
سمیه مهری درباره حضور در جشنواره آئینی و سنتی؛ زهرا مریدی درباره آموزش عروسک سازی برای بچه ها در دوران کرونا؛ حسین مسافر آستانه دبیر چهلمین دوره جشنواره تئاتر فجر درباره تلویزیون تئاتر ایران و زمینه سازی توسعه هنرهای نمایشی در دوران پساکرونا با ایران تئاتر گفت و گو کردند.
متن مهمترین گفت و گوهای کوتاه و بلندی که هفته گذشته با موضوع هنرهای نمایشی روی خروجی خبرگزاری‌ها و سایت ها منتشر شده  را در بخش «لب کلام» بصورت خلاصه آورده‌ایم تا مخاطب این متن در دنیای پرسرعت امروز درجریان مهمترین بخش‌های  آن قرار بگیرد. بدیهی است علاقمندان برای خواندن مشروح گفت و گوها می توانند به منبع مطلب هر گفت و گو مراجعه کنند.

 

حسین عالم‌بخش: پردیس تئاتر تهران میزبان شبیه‌خوانی قربان تا غدیر
حسین عالم‌بخش رییس پردیس تئاتر تهران از برگزاری دومین رویداد شبیه‌خوانی قربان تا غدیر با حضور ۱۹ گروه تعزیه‌خوان خبر داد.
لب کلام
این برنامه با حضور ۱۹ گروه منتخب برنامه عصر تعزیه از سراسر کشور برگزار می‌شود
این برنامه با رعایت حداکثری شیوه نامه‌های بهداشتی و فاصله‌گذاری اجتماعی برگزار می‌شود.
برگزاری چنین برنامه هایی در این ایام علاوه بر تقویت باورها و اعتقادات قلبی مردم گامی هرچند کوچک در راستای توسعه ارزشهای اصیل ملی و مذهبی است.
اجرای تعزیه کودک حضرت قاسم و برپایی نمایشگاه موزه تاریخ تعزیه را برنامه‌های جانبی این مراسم است.
فارس

 

حبیبه یوسفی:اجازه نمی دهیم چراغ‌هایی که از افراد ستاره می‌سازد، فریبمان دهد!
حبیبه یوسفی، طراح و نویسنده و یکی از تهیه‌کنندگان مجموعه نمایشی «ضدنور» که این شب‌ها روی آنتن شبکه «شما» است، درباره ی داستان این مجوعه نمایشی به ایسنا گفت: جانِ کلامِ «ضدنور» این است که حتی نور با ویژگی روشنگری خود می‌تواند افراد را فریب بدهد، باید قصه‌ها را بدون قضاوت اولیه شنید و درباره آن ها فکر کرد.
لب کلام
پروسه نگارش این تله‌تئاتر به تاریخ و بازه زمانی مشخصی وابسته نیست و نتیجه سال‌ها مواجهه‌ شخصی اش با قصه‌ها بوده است.
قهرمانان ما بازیگران یک نمایش، سازندگان یک اثر و افرادی که قصه‌ها را ساخته‌اند، نیستند بلکه مخاطبانی هستند که شنونده خوبی بوده و اجازه نمی‌دهند هیچ چیزی مانند چراغ‌هایی که بر صحنه می‌تابد و از افراد ستاره می‌سازد، فریبشان دهد.
ایسنا

یدالله وفاداری: باید زنگ تئاتر در مدرسه ایجاد شود
یدالله وفاداری استاد دانشگاه و پیشکسوت تئاتر کشور معتقد است: همه می‌دانیم که هر آسیبی را شاید بتوانیم ترمیم کنیم، اما آسیب روحی آن هم برای یک کودک را هیچ‌گاه نمی‌توانیم جبران کنیم، چرا که آن زخم روحی تا پایان عمر آن کودک همراه است.
لب کلام
سبقه تئاتر کودک و نوجوان در ایران به حدود سال ۱۳۰۰ مربوط می‌شود که در برخی مدارس ملی و غیردولتی کشور به صورت پراکنده پی‌گیری شد.
اقدامات تئاتر کودک و نوجوان تا جایی پیش رفت که سال ۱۳۳۶ وزارت آموزش و پرورش آن دوران اقدام به تولید کتاب نمایشنامه‌ای برای اجرا در مدارس کرد.
سؤال اینجاست که اگر با اجرای یک نمایشنامه نامناسب روح کودکی را بیازاریم و یا تفکر وی را به سوی تباهی هدایت کنیم چه خواهد شد؟
همه می‌دانیم که هر آسیبی را شاید بتوانیم ترمیم کنیم، اما آسیب روحی آن هم برای یک کودک را هیچ‌گاه نمی‌توانیم جبران کنیم. چرا که آن زخم روحی تا پایان عمر آن کودک همراه است.
برخی نمایش‌های کودک و نوجوان چنان شخصیت‌های منفی، دروغگو، خائن و نادرست را روی صحنه جذاب نمایش می‌دهند که کودک با آن اُنس می‌گیرد و علاقه‌‌مند کارهای او می‌شود.
پس از انقلاب این شیوه آموزشی تئاتر کودک و نوجوان تعطیل شد. از آن پس تاکنون جایی را سراغ ندارم که اصولی و جدی به تئاتر کودک و نوجوان پرداخته باشد.
آموزش و پرورش جشنواره‌های دانش‌آموزی را‌ هر ساله در چند مرحله مدرسه‌ای، منطقه‌ای، استانی و کشوری برپا می‌کند. یکی از این جشنواره‌ها به تئاتر اختصاص دارد.
سازمان‌هایی همچون حوزه هنری انقلاب اسلامی، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و امثال آنها فعالیت‌هایی در این زمینه داشته و دارند، اما کار زیربنایی و اصولی تاکنون نکرده‌اند. یا اگر هم کرده‌اند من تاکنون از آن بی‌اطلاع هستم.
محمود حکیمی در داستانی آنچنان مرگ را زیبا ترسیم کرده که مخاطب از آن نمی‌ترسد. دلیل ترس ما از مرگ، عدم شناخت ادامه حیات در آخرت است.
حوزه هنری
 

الهام پاوه نژاد: به هر قیمتی کار نمی‌کنیم!
الهام پاوه‌نژاد که به زودی اجرای نمایش «لاموزیکا» را آغاز می‌کند، معتقد است در حال حاضر نمی‌توان برنامه بلندمدتی برای اجرای تئاتر در نظر گرفت و تاکید دارد که حاضر نیستیم به هر قیمتی کار کنیم.
لب کلام
بعد از شروع بلیت فروشی نمایش‌مان، استقبال خوبی از سوی تماشاگران اتفاق افتاد. با این حال به اجراهای محدود فکر می‌کنیم چون شرایط، قابل پیش‌بینی نیست و نمی‌توان برنامه‌ریزی طولانی مدتی داشت.
یکی از ویژگی‌های نمایش ما این است که در کافه بزرگی اجرا می‌شود که طبیعتا رعایت پروتکل‌های بهداشتی مانند فاصله‌گذاری اجتماعی در آن آسان‌تر است.

هرچند شرایط ملتهب است ولی در عین حال همه چیز هم در جریان است. در این میان ما هم باید ببینیم چگونه می‌توانیم به فعالیت خود ادامه بدهیم.
ایسنا


مهیار شیروانی: مشکل نبود توجه به داستان سرایی صحیح
مهیار شیروانی کارگردان نمایش «ببو» نبود توجه به داستان سرایی صحیح برای نمایش‌های امروزی را مطرح می‌کند.
لب کلام
هیچ چیز بیشتر از یک داستان درست تاثیرگذار نیست. مهم‌ترین وظیفه گروه تئاتر روایت کردن داستان است.
ببو به بهانه کمدی بودن هر ایده خنده داری را استفاده نکرده است.
کرونا به جانمان نیفتاد، ولی بلای تعطیلی پی در پی به جانمان افتاد.
حالا سالن‌های خصوصی تصمیم گرفته اند برای تعطیل نشدن خود در زمان‌های اوج گیری بیماری مقاومت کنند.
همان جدل همیشگی چرا رستوران‌ها نه، اما تئاتر آره؟
هیچ انتظاری از وزیر فرهنگ آینده و وزیری پیشین نداشتم و ندارم. اگر باوری جز این داشتیم، در این روزگار کرونایی داخل چاه عمیق اجرای نمایش شیرجه نمی‌زدیم.
باشگاه خبرنگاران جوان

 

سجاد داغستانی: تماشاگری که بخشی از خود را به سالن تئاتر نمی برد
سجاد داغستانی، نویسنده و کارگردان نمایش «پس از برخورد جسم سخت به سر» است. او در تعطیلات نصفه و نیمه تئاتر، مخاطب جشنواره تئاتر دانشگاهی بوده است. او که تا پیش از تعطیلات فعلی تئاتر نمایش «پس از برخورد جسم سخت به سر » را برای چندمین بار در تالار انتظامی خانه هنرمندان ایران روی صحنه برده بود، درباره دلیل توقف اجرای این نمایش سخن گفت و ابراز تاسف کرد که به دلیل تبلیغات نامناسب در زمینه ناامنی سالن‌های تئاتر، تماشاگران با حال خوشی به دیدن نمایش‌های روی صحنه نمی‌آیند.
لب کلام
عدم اطمینان کامل تماشاگر برای حضور در سالن و نداشتن امنیت خاطر به دلیل توجه بیش از حد به رسانه‌هایی که به درست یا نادرست روی او تاثیر می‌گذارند، باعث عدم حضور تماشاچی در سالن‌ها و تماشای اجراها در این دوران شده است.
با اینکه خیلی از مشاغل در این دوران از تعطیل کردن کارهای خود سر باز زدند اما باز هم با خیال راحت به فعالیت نپرداختند. تئاتر هم از این قاعده خارج نبود و تعدادی از اجراها در سالن‌های خصوصی به صحنه رفتند و خواهند ‌رفت.
اما اقبال قابل ملاحظه‌ای وجود ندارد و تماشاگرانی که در سالن حضور پیدا می‌کنند نیز حال‌شان خوب نیست.
انگار تماشاگر صد در صد در سالن حضور ندارد و بخشی از خود را به سالن نمی‌آورد و آن بخش خیال راحت و حال خوب اوست.
برای بیشتر مخاطبان تئاتر بخش سرگرمی آن مهم است و می‌خواهند یک تا دو ساعت محتوای انتخابی خود را ببینند و حال خوبی داشته باشند اما، این حال خود را قبل از ورود به سالن‌ها در این دوران جا می‌گذارند.
من و گروهم به صورت گروهی فعالیت می‌کنیم و یاد گرفته‌ایم خودمان از خودمان حمایت کنیم و منتظر حمایت دیگری نباشیم.
ایسنا


تینا بخشی: کرونا باعث مرگ ایده‎های ناب می‌شود
تینا بخشی طراح گریم نمایش «مطلق» درباره ویژگی‌های گریم این اثر نمایشی و تاثیری که کرونا بر کار وی گذاشته است، توضیحاتی ارائه داد.
لب کلام
راد پورجبار سال ۹۷ برای من چهارچوبی از متن و طرح اولیه نمایش «مطلق» را ارسال و در چندین مرحله در فواصل متفاوت متن را تکمیل کرد.
من از ایده اجرایی این اثر خوشم آمد و با حضور در تمرینات نمایش که از زمستان ۹۸ در سوله‌ای خارج از محدوده تهران آغاز شده بود به کلیتی درباره طراحی گریم نمایش رسیدیم.
در نهایت تم اصلی گریم حفظ شد در صورتی که عوض شدن بازیگران نیز تغییرات زیادی در طراحی اولیه گریم صورت داد
من اصولاً با کارگردانان کار اولی زیاد کار کردم و هر بار هم پشیمان شدم چون کارگردانان کار اولی در روند گریم و طراحی دخالت می‌کنند و به این ترتیب روند کار فرسایشی می‌شود.
اما راد پورجبار به من اعتماد کرد. او دست من را به عنوان طراح باز گذاشت تا آنچه را که اصولی‌تر است اعمال کنم.
مهر

متین اوجانی: مقر کرونا مشخص شد!
متین اوجانی کارگردان تئاتر با انتقاد از تعطیلات پی در پی سالن‌های نمایش گفت: با این تعطیلات مقر کرونا مشخص شد؛ مرکز شهر تهران، حول و حوش تئاتر شهر، چون به‌جز سالن‌های تئاتر همه‌جا باز است!
لب کلام
در تمام مدت تعطیلی تئاتر، همه‌جا باز بود و مردم از سر و کول هم بالا می‌رفتند. حالا هم که با تعطیلی اخیر جاده شمال دوباره ترافیک شده است و این وسط فقط تئاتری‌ها هستند که به اشاره‌ای تعطیل می‌شوند.
بعد از چند روز تئاترهای خصوصی باز شدند. ما هم دوباره گروه را دور هم جمع و بار دیگر برای تبلیغات‌مان هزینه کردیم و از ۲۲ تیر نمایش‌مان را روی صحنه بردیم که بعد از هفت شب دوباره و باز هم به صورت ناگهانی تئاتر تعطیل شد!
تنها جایی که از ما حمایت کرده، سایت تیوال است ولی مسئولان تصمیم‌گیرنده یا برش لازم را ندارند یا حوصله ندارند خود را به دردسر بیندازند.
هیچ شبی کمتر از ۴۰ تماشاگر نداشتیم. نمایش ما به گواهی عکس‌ها و فیلم‌هایی که تهیه کرده‌ایم، با استقبال گرم تماشاگران روبه‌رو شد اما افسوس که تصمیم‌های یک‌شبه دوباره ما را دچار بحران کرد.
ایسنا

 

روزبه حسینی: رپرتواری زنانه با ۲ نوع داوری
روزبه حسینی طراح و کارگردان رپرتوار «مونوگهان» درباره نحوه شکل‌گیری این رپرتوار و سومین فصل از آن که به صورت فیلم تئاتر تولید شده است، توضیحاتی ارائه داد.
لب کلام
میان هنر صحنه و تصویر محیطی‌ست متداخل که این اثر، آن‌جا ایستاده‌است.
این اثر هفت قصه نمایشی کوتاه است که در قالبی بین سینما و تئاتر ساخته شده و به مخاطب ارائه می‌شود.
مشخصاً این اثر به آسیب شناسی و روانشناسی خانواده و مسائلی از زنان در حیطه زندگی اجتماعی و خانوادگی در دوران نوجوانی و میانسالی می‌پردازد و اثری اجتماعی است.
رپرتوار «مونوگهان» در ابتدای شکل‌گیری قرار نبود با حضور هنرجویان به صحنه برود.
من علاقه مند هستم با حرفه‌ای‌ها هم کار کنم به شرط آنکه شرایط مناسب و حداقلی مثل اجرا در سالن حرفه‌ای، کمک هزینه خوب و … برایم هر دو سال یا سه سال یکبار فراهم شود.
از اواخر اسفند من متوجه شدم که تمدید تعطیلی‌ها ادامه خواهد داشت بنابراین از تعطیلات نوروز ۹۹ شروع کردم با بچه‌های جدید و قدیم به صورت مجازی تمرین کردن .
علت اینکه این کار به عباس کیارستمی پیش کش شده به این دلیل است که یک نوع ذوق تصویری و ذوق بازیگردانی و هدایت بازیگر در کار وجود دارد که به سبک و سیاق کارهای کیارستمی نزدیک است.
مهر

 

طاهره بهرامی: اجرای بانوی ایرانی برای ثبت جهانی توس  
طاهره بهرامی، نقال و بازیگر تیاتر با اشاره به کارزار اقدام برای ثبت حهانی توس گفت : می‌خواهم اجرایی برای ثبت جهانی توس داشته باشم.
لب کلام
پس از راه افتادن کارزار اقدام برای ثبت جهانی توس قصد داشتم با حرکتی از این پویش و از ثبت جهانی توس حمایت کنم که تصمیم بر اجرای اثری با موضوع ثبت جهانی توس گرفتم.
به نقالی به عنوان هنری راهبردی نگاه می‌کنم که توان بالایی در امور فرهنگی و حتی اجتماعی دارد و می‌خواهم من هم در ثبت جهانی توس مشارکت داشته باشم.
در حال حاضر بر روی متن و ایده ای از کوروش جوادی کار می‌کنم که براساس آن رستم به آرامگاه فردوسی می‌رود.
این اجرا در سه پرده و در سه شهر مختلف اجرا می‌شود و در آخرین شهر به توس می‌رسد و با ثبت جهانی توس ارتباط دارد.  
گفتنی است کارزار ثبت جهانی توس که از ششم تیرماه به راه افتاده است تاکنون نزدیک به پنج هزار امضا داشته است. امضا کنندگان این مارزار ثبت شهر توس به عنوان شهری حهانی در یونسکو و توجه به رشد، توسعه و آبادانی آن را خواستار شده‌اند.
ایسنا


رحمت امینی: ارائه نمایش به آوینیون
رحمت امینی از اجرای نمایش «خانم آوازخوان ماس» در مهرماه خبر داد که دراماتورژی از نمایشنامه اوژن یونسکو است و به صورت ۲ زبانه در عمارت نوفل لوشاتو به صحنه می‌رود.
لب کلام
بعد از سفر مطالعاتی‌ام به فرانسه ایده‌ای داشتم مبنی بر اجرای نمایش ۲ زبانه.
از یک ماه قبل مجدداً تمرین‌ها را با همان گروه قبلی اما با بچه‌هایی که زبان فرانسه می‌دانستند، شروع کردیم.
خوشبختانه روند آماده‌سازی و تمرین‌های نمایش خوب پیش می‌رود و قرار است مهرماه نمایش در تماشاخانه‌ای که نام فرانسوی هم دارد، به صحنه برود.
از طرف دیگر برنامه‌هایی برای ارائه نمایش به جشنواره آوینیون نیز داریم که دوره جدیدش سال آینده برگزار می‌شود.
از دلائلی که باعث شد این متن یونسکو را برای اجرای ۲ زبانه انتخاب کنم این بود که مساله نمایشنامه «آوازه خوان طاس» بازی‌های زبانی و تهی شدن زبان از مفاهیم عمیق و اصولاً پرداختن به موضوع زبان است که در این نمایش هم دیده می‌شود.
مهر

صدرا صباحی: انتقاد به رفتار نوید محمدزاده و اشکان خطیبی در جهت حمایت از تئاتر
صدرا صباحی کارگردان جوان تئاتر با انتقاد از بی‌توجهی‌هایی که نسبت به گروه‌های نمایشی صورت گرفته است، رفتار چهره‌هایی همچون نوید محمدزاده و اشکان خطیبی را در زمینه حمایت از تئاتر، نمایشی و تبلیغاتی خواند.
لب کلام
تک و توک افرادی همچون اشکان خطیبی و نوید محمدزاده هم با ژست حمایت از تئاتر، بیشتر برای خودشان محبوبیت می‌خرند.
درحالیکه این دوستان در این مدت حتی به تماشای آثار نمایشی روی صحنه نیامده‌اند.
ضمن اینکه شکل حمایت و اطلاع رسانی‌شان در صفحه شخصی، چندان کارساز نبود.
در این سرای بی‌کسی که کسی جز سنگ خود چیزی به سینه نمی‌زند، حس گوشت‌های قربانی عزادار اجرای جوانمرگ‌مان را داریم.
این نمایش تابستان سال گذشته موفق شد 18 اجرا روی صحنه ببرد.
به جز سه روز اول که توام با شروع تبلیغات بود، در هیچ اجرایی هیچ یک از صندلی‌ها خالی نماند و بعضن شب‌هایی هم بود که در کرونا تماشاچی روی پله و تشک بنشیند.
ایسنا




مطالب مرتبط

گفت‌و‌گو با عضو هیئت انتخاب آثار مرور بخش مسابقه صحنه‌ای تئاتر فجر

روزبه حسینی: کیفیت بالای نمایش‌های استانی نسبت به تهران شگفت‌انگیز است
گفت‌و‌گو با عضو هیئت انتخاب آثار مرور بخش مسابقه صحنه‌ای تئاتر فجر

روزبه حسینی: کیفیت بالای نمایش‌های استانی نسبت به تهران شگفت‌انگیز است

روزبه حسینی، عضو هیئت انتخاب آثار مرور بخش مسابقه صحنه‌ای جشنواره تئاتر فجر، تاکید کرد به طرز شگفت‌انگیزی، کفه کیفیت تولیدات استان‌ها نسبت به نمایش‌های تهران سنگین‌تر بود.

|

پویایی نمایش‌های سنتی؛ میراث ناملموس ایران

پویایی نمایش‌های سنتی؛ میراث ناملموس ایران

روزبه حسینی: هنرهای نمایشی و بومی ما به‌عنوان میراث ناملموس قدمت بیشتری نسبت به برخی از دیگر داشته‌های فرهنگی و هنری‌ ایران زمین در طول سالیان دراز دارند اما متأسفانه کمتر موردتوجه قرار ...

|

نگاهی به نمایش «سوسمار» نوشته حمید جبلی و کار رحمت امینی

آداب ایجاد ملال
نگاهی به نمایش «سوسمار» نوشته حمید جبلی و کار رحمت امینی

آداب ایجاد ملال

علیرضا نراقی: نمایشنامه کمدی «سوسمار» نوشته حمید جبلی بیش از هر چیز ریشه در افسانه‌ها و قصه‌های کهن عامیانه ایران دارد. همچنین سادگی و روانی روایت در آن بیشتر به قصه‌هایی شباهت دارد که ...

|

نظرات کاربران