در حال بارگذاری ...
ساعتی پیش و در سن 90 سالگی

جلال ستاری در گذشت

جلال ستاری، نویسنده، پژوهشگر، مترجم و اسطوره‌شناس در سن ۹۰ سالگی درگذشت.

به گزارش ایران تئاتر و به گفته لاله تقیان، همسر جلال ستاری ، او حدودا یکی دو ساعت قبل (حوالی ساعت ۵ عصر  امروز (شنبه، نهم مردادماه) از دنیا رفته است. 

این پژوهشگر و مدرس تئاتر همچنین درباره علت درگذشت جلال ستاری با اشاره به این‌که پیکر او هنوز در خانه است، به ایسنا گفت: «من الان نمی‌توانم علت فوت را بگویم چون دکتر گفته که ساعت ۹ می‌آید تا گواهی فوت را صادر کند. اما جلال هزار تا مشکل داشت از جمله کهولت سن و این‌که یک‌بار سکته کرده بود. اما من فکر می‌کنم آن‌چه را دکتر خودش تشخیص می‌دهد به عنوان علت فوتش بگوییم. »

به گزارش ایران تئاتر جلال ستاری سال ۱۳۱۰ در شهر رشت متولد شد. او نویسنده، پژوهشگر، مترجم و اسطوره‌شناس بود که در سوئیس تحصیل کرد و دکترا گرفت. جلال ستاری بیش از ۱۰۰ کتاب در زمینه‌های افسانه‌شناسی، ادبیات نمایشی و نقد فرهنگی در طی بیش از ۶۰ سال، تألیف و ترجمه کرده است. اسطوره در جهان امروز، سیمای زن در فرهنگ ایران، در قلمرو فرهنگ، شرق در ادبیات، فرانسه، نمایش در شرق، در بی دولتی فرهنگ، آیین و اسطوره در تئاتر، جهان اسطوره‌شناسی، اسطورگی و فرهیختگی، نماد و نمایش، زمینه اجتماعی تعزیه و تئاتر در ایران، زبان رمزی قصه‌های پرشور، زمینه فرهنگ مردم، تأثیر سینما در کودک و نوجوان و مدخلی بر رمزشناسی عرفانی عناوین برخی از آثار استاد جلال ستاری است.

از آثار جلال ستاری می‌توان به «جان‌های آشنا»، «افسون شهرزاد»، «پژوهشی در اسطوره گیلگمش و افسانه اسکندر»، «آیین و اسطوره در تئاتر»، «نمایش در شرق» و ترجمه‌هایی مثل «اسطوره‌های عشق»، «دانش اساطیر»، «تأثیر سینما در کودک و نوجوان» و ... اشاره کرد. 

جایزه‌ای به نام جلال ستّاری هر سال به پژوهشگران برتر نمایش ایرانی اهدا می‌شود.

ایران تئاتر فقدان این پژوهشگر فرهیخته را به لاله تقیان همسر او و خانواده فرهنگ و هنر ایران تسلیت می گوید. 




نظرات کاربران