در حال بارگذاری ...
نگاهی به تئاتر استانها در هفته‌ای که گذشت

رنک و بوی حسینی در تئاتر شهرستان‌ها

ایران تئاتر : در هفته‌ای که گذشت تئاتر استان‌ها هم مثل تمامی کشور، شور حسینی داشت. در بسیاری از شهرها با رعایت پروتکل‌های بهداشتی مجالس تعزیه برپا شد و میزبان عاشقان حسینی بود. همچنین خدمت هنرمندان هنرهای نمایشی به بیماران کرونایی ادامه داشت.

در هفته‌ گذشته خدمت به بیماران کرونایی توسط هنرمند گلستانی، فراخوان سیزدهمین همایش ملی مجازی شبیه‌خوانی و آیین‌های نمایشی محرم خوزستان، رونمایی از کتاب مقتل خوانی در تعزیه مازندران، اولین جشنواره فرهنگی و هنری ایثار استان تهران، تکریم پیرغلام حسینی در مشگین شهر، اجرای تعزیه‌خوانی دهه‌ی اول محرم در شهرستان بیرجند، اجرای مجلس تعزیه خوانی در روستاهای شهرستانهای بویراحمد و دنا

 

خدمت به بیماران کرونایی توسط هنرمند گلستانی

حمیدرضا میرزایی‌زاده هنرمند و پرستار بازنشسته گنبدی است که این روزها خود را از نوشتن فارغ کرده و بانی تزریق رایگان سرم و آمپول به بیماران کرونایی در روستاهای اطراف گنبدکاووس شده است. حمیدرضا میرزایی‌زاده نمایشنامه‌نویس، بازیگر‌، کارگردان تئاتر، شاعر، داستان‌نویس و مدیر آموزشگاه هنرهای نمایشی ری‌را، از چهره‌های نام‌آشنا در عرصه فرهنگ و هنر استان گلستان و دانش‌آموخته کارشناسی ارشد ادبیات نمایشی و کارشناسی پرستاری است. از میرزایی‌زاده تاکنون کتاب‌های متعددی در حوزه شعر و داستان و نمایشنامه روانه بازار نشر شده است. وی درباره‌ی شکل‌گیری این ایده عنوان داشت که پس از ابتلای مادرم به کرونا در روند پیگیری های درمان ایشان با خیل جمعیت مراجعه‌کننده به مطب پزشکان روبه‌رو شدم. در آنجا من بهیاری را دیدم که در کنار سایر وظایف محوله، با تشخیص و تجویز پزشک سرم زدن به مراجعه‌کنندگان که عمدتاً کرونایی بودند را هم بر عهده داشت. من همان‌جا کارت شناسایی‌ام را نشانش دادم و به او پیشنهاد کردم کمکش کنم با دیدن آن جمعیت که بعضاً هم از روستاهای دوردست آمده و تنها نیازمند سرم و آمپول‌های تقویتی بودند؛ همان‌جا جرقه‌ای در ذهنم شکل گرفت که آن‌ها هم مثل پدر و مادر یا خواهر و برادر خودم هستند؛ درنتیجه و برحسب احساس تکلیف و وظیفه، شروع به اطلاع‌رسانی از طریق مجازی برای خدمت کردم. در این مدت برای سرعت و سهوت بیشتر با موتورسیکلت به روستاها رفته‌ام و برای  بیماران مبتلا به کرونا از  هنرمندان خیرین منطقه کمک گرفته و چندین کپسول اکسیژن و اقلام دارویی تهیه نموده ایم و به دست نیازمند رسانده ایم.

 

فراخوان سیزدهمین همایش ملی مجازی شبیه‌خوانی و آیین‌های نمایشی محرم خوزستان

فراخوان سیزدهمین همایش ملی مجازی شبیه خوانی و آیین های نمایشی محرم توسط اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان، انجمن هنرهای نمایشی استان خوزستان، کانون شبیه خوانی و نمایش های آیینی و سنتی انجمن هنرهای نمایشی خوزستـان با مشارکت اداره کل هنرهای نمایشی، انجمن هنرهای نمایشی ایران و درگاه تخصصی هنرهـای نمایشی ایـران (ایران تئاتر)، ویژه شهادت حضرت امام حسین(ع) و شهدای دشت کربلا برای برگزاری در ایام اربعین حسینی در گستره ملی به صورت مجازی و تک بازیگر یا تک شبیه خوان منتشر شد. اهداف همایش حمایت از هنرمندان تعزیه و نمایش ایرانی، گرامیداشت پدید‌آورندگان آثار آئینی مذهبی و بستر‌سازی در جهت رشد و تعالی هنر فاخر و معنوی تعزیه با ایجاد وفاق و همدلی در ایام بیماری کرونا و با اولویت پرداختن به موضوعات، و رشادت ها و فداکاری های حضرت امام حسین(ع) و شهدای دشت کربلا است.

 

رونمایی از کتاب مقتل خوانی در تعزیه مازندران

مقارن با تاسوعای حسینی ماه محرم ۱۴۰۰ آئین رونمایی کتاب ” مقتل خوانی در تعزیه مازندران ” نوشته “حر رشیدی” و “لطفعلی رشیدی پنبه چوله” (راوی) با تلاوتی چند از آیات قران کریم با حضور معاون توسعه مدیریت و منابع و رئیس طرح و برنامه اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان مازندران ، روحانی روستا و جمعی از عزاداران در مسجد صاحب الزمان روستای پنبه چوله برگزار شد . حر رشیدی نویسنده کتاب مقتل خوانی در تعزیه مازندران ضمن بیان اهداف ، ویژگی ها و ابعاد برجسته هنر تعزیه اظهار داشت : تعزیه هنر فاخر ، آیینی و مذهبی شیعیان در وصف واقعه کربلاست و تعزیه خوان هنرمند شبیه خوانی ست که در نقش‌های مختلف مصائب اهل بیت علیه السلام در کربلا را به نمایش می‌گذارد .رشیدی با تاکید بر اینکه نگارش کتاب را سالها بواسطه علاقه پدر به تعزیه گرداوری کردیم عنوان کرد ، هنر تعزیه ریشه در اعتقادات و باور دینی ما دارد از یک‌سو به تقویت باور دینی ما شیعیان در ایران کمک کرده و از سوی دیگر، نشانی هنری از مذهب شیعه است .

 

اولین جشنواره فرهنگی و هنری ایثار استان تهران

به منظور ارج نهادن به تلاش های شایسته هنرمندان و نویسندگان و با هدف توسعه و تعمیق فرهنگ مقاومت، ایثار و شهادت، فراخوان نخستین دوره جشنواره ایثار در گستره استان تهران برگزار می‌شود و از تمامی خانواده فرهنگ و هنر دعوت می‌گردد، جهت شرکت در این جشنواره آثار خود را با توجه به موضوعات تعیین شده به دبیرخانه ارسال نمایند .موضوعات جشنواره: جلوه های ایثار و شهادت در دوران انقلاب و دفاع مقدس، جلوه های ایثار و شهادت در دوره معاصر(ایثار اجتماعی)، جلوه های ایثار و شهادت در مقاطع مختلف تاریخی و جلوه های ایثار و شهادت در آثار اقتباسی از رویدادهای واقعی هستند.

 

تکریم پیرغلام حسینی در مشگین شهر

در اجرای مصوبه شورای فرهنگ عمومی شهرستان مشگین شهر، آئین نکوداشت نام آورفرهنگی، پیرغلام حسینی، بنیانگذار چاپ و نشر و معین البکا و کارگردان تئاتر، علی نورمحمدی به همت اداره فرهنگ وارشاداسلامی و شورای فرهنگ عمومی شهرستان مشگین شهر و مشارکت اداره کل فرهنگ و ارشاد سلامی استان و سایر دستگاههای فرهنگی شهرستان، با حضور علاقمندان، عاشقان مکتب حسینی، میهمانان عالی رتبه استانی و سایر مسئولین در محل فضای باز بقعه تاریخی شیخ حیدر مشگین شهر برگزار شد. این پیرغلام حسینی که ۴۰ سال عمر خود را صرف توسعه و گسترش فرهنگ حسینی کرده موفق به تألیف چهار جلد کتاب با محوریت قیام عاشورا و نهضت سیدالشهدا (ع) کرده و از سال ۱۳۳۶ نیز به عنوان خبرنگار خطه مشگین‌شهر فعالیت داشته و بنیان‌گذار چاپ و نشر در این شهرستان است. دیگر فعالیت‌های فرهنگی، هنری و اجتماعی این پیرغلام حسینی تعزیه‌خوانی، شبیه‌خوانی و همچنین تلاش در جهت شناساندن آئین‌های سنتی عاشورایی در منطقه مشگین‌شهر است که در قالب یک مجلد منتشر شده است.

 

اجرای تعزیه‌خوانی دهه‌ی اول محرم در شهرستان بیرجند

گروه تعزیه‌خوانی عاشقان اهل‌بیت (ع) بیرجند به سرپرستی علیرضا محمدی و کارگردانی صادق شهابادی در شب‌های اول تا سوم محرم مجالس تعزیه‌خوانی حضرت مسلم،حضرت علی‌اکبر،حضرت ابوالفضل را در محل خیابان17شهریور 29بیرجند واقع در محل این هیئت برگزار نمودند. همچنین این گروه اجراهایی در محل خیابان انقلاب و خیمه هنرمندان این شهر واقع در پارک توحید و همچنین در محل دانشگاه علمی کاربردی این شهر و روستاهای گزیگ، نوقاب و دره عباس در روزهای تاسوعا و عاشورا داشتند.  بانی برگزاری این جلسات تعزیه‌خوانی هیئت عاشقان اهل‌بیت (ع) بیرجند است.

 

اجرای مجلس تعزیه خوانی در روستاهای شهرستانهای بویراحمد و دنا

مجلسی تعزیه نیزه های خونین به سرپرستی رضا رفیعی و تعزیه گردانی فردین یزدانی اصل به همت معاونت امور هنری و سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی کهگیلویه و بویراحمد و انجمن هنر های نمایشی استان در روستا های کره، ،مهریان و سرابتاوه اجرا شد .فردین یزدانی تعزیه گردان گفت: این تعزیه، روایتگر وقایع عاشورای حسینی ، رنج و درد و مصیبت وارده بر کاروان اهل بیت به شام و معرفی شهدای کربلا بود. این تعزیه با رعایت دستورالعمل های بهداشتی اجرا و مورد استقبال بی نظیر محبان اهل بیت عصمت و طهارت(ع) قرار گرفت.




مطالب مرتبط

جشنواره تئاتر استان گلستان برگزیدگان خود را شناخت

جشنواره تئاتر استان گلستان برگزیدگان خود را شناخت

آیین اختتامیه چهاردهمین جشنواره تئاتر استان گلستان، پنجشنبه دوم آذر ۱۴۰۲ در تالار فخرالدین اسعد گرگانی برگزار شد و با نظر هیئت‌داوران و بدون اولویت، نمایش‌های «بی‌هوده» از گرگان، «پینو» از علی‌آباد کتول و «کیلومتر ۹۴۴» از گرگان در بخش صحنه‌ای و نمایش‌های «میم» از ...

|

نظرات کاربران