در حال بارگذاری ...
نگاهی به تئاتر استان‌ها در هفته‌‌ای که گذشت

تمرکز برای برگزاری هرچه بهتر جشنواره های استانی

در هفته ی گذشت بیشترین تمرکز فعالان تئاتر در استان ها بر برگزاری هرچه بهتر و منظم تر جشنواره های تئاتر استانی متمرکز بود اما درگذشت نگین کتویی‌زاده هنرمند شناخته شده بوشهری و همچنین درگذشت موسی اصغرزاده پیشکسوت تکم خوانی در اردبیل به دلیل ابتلا به کرونا، این فعالیت ها را تحت تاثیر قرار داد.

در هفته‌ای که گذشت،انتصاب دبیر سی و دومین جشنواره تئاتر استانی کردستان،افتتاح خانه تعزیه حوزه هنری مازندران،انتصاب دبیر سی و دومین جشنواره تئاتر استان گلستان،انتشار فراخوان بیست وششمین جشنواره تئاتر استان تهران،درگذشت تکم گردان اردبیلی،برگزاری انتخابات هیات مدیره انجمن هنرهای نمایشی چهارمحال و بختیاری،انتشار فراخوان چهارمین سوگواره ملی تئاتر میدانی و تعزیه اربعین حسینی خوزستان،برگزاری جشنواره تئاتر منطقه‌ای مشگین شهر،برگزاری سوگواره تعزیه استان مازندران،انتصاب اعضای شورای سیاست‌گذاری جشنواره ملی مرصاد،انتشار فراخوان سی و یکمین جشنواره تئاتر یزد،تمدید مهلت ارسال آثار به جشنواره تئاتر استان کهگیلویه و بویراحمد،درگذشت هنرمند بوشهری،اجرای نمایش هنرمندان پارس آبادی در فرانسه،برگزاری جشنواره تئاتر استانی اردبیل،نشست برگزاری هفدهمین جشنواره تئاتر کردی سقز،ضرورت احداث پلاتو در شهر قروه،انتصاب رئیس ستاد اجرایی جشنواره تئاتر کردی سقز و درگذشت هنرمند لردگانی، بخشی از اخبار مهم استانی را به خود اختصاص دادند. بی‌شک مطلبی که پیش روی شما است تمامی اقدامات انجام شده در استان‌ها را در بر نمی‌گیرد بلکه تنها نگاهی به بخشی از رویدادهای مهم است. پیشنهاد می‌کنیم مشروح اخبار را روزانه در درگاه‌های استانی بخوانید. 

انتصاب دبیر سی و دومین جشنواره تئاتر استانی کردستان

طی حکمی از سوی عبید رستمی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کردستان فاتح بادپروا به عنوان دبیر سی و دومین جشنواره تئاتر استانی کردستان تعیین شد. فاتح بادپروا کارگردان و بازیگر مریوانی متولد سال 1350 است در کارنامه هنری ایشان علاوه بر کارگردانی ده ها نمایش و دبیری جشنواره های مختلف استانی و خیابانی، تقدیر شده به عنوان هنرمند فعال تئاتر کشور از سوی مرکز هنرهای نمایشی در جشنواره فجر سال 1385 دیده می شود.

 

افتتاح خانه تعزیه حوزه هنری مازندران

با توجه بر این نکته که تعزیه با تمامی مسائل و مشکلات،چندین سال در ایران در حال اجرا می‌باشد و توانسته علاوه بر مولفه‌های مذهبی،هنر نمایش،موسیقی،روایت‌گری و داستان پردازی را با خود همراه کند.خانه تعزیه فرصتی برای جذب و پرورش استعدادهای جوان،بازنشر فرهنگ عاشورایی و تولید آثار فاخر است. امروزه جوانان بسیاری از جریان آموزش و اجرای تعزیه استقبال می‌کنند اما شرایط باید فراهم باشد که حوزه هنری در حال فراهم ساختن این بستر است. مرکز یاد شده زیر نظر واحد هنرهای نمایشی حوزه هنری مازندران با رویکرد شناسایی و ساماندهی گروه های تعزیه استان،  آموزش جوانان علاقمند، تولید اثر با توجه به زیست بوم استان، اجراهای میدانی و مجازی شکل گرفت.

 

انتصاب دبیر سی و دومین جشنواره تئاتر استان گلستان

فرشید مصدق با معرفی انجمن هنرهای نمایشی گلستان و با حکم مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی،دبیر سی و دومین جشنواره تئاتر استان گلستان شد.فرشید مصدق نویسنده، کارگردان و طراح مطرح تئاتر کشور است که چند سالی است به گلستان برگشته و برای توسعه تئاتر زادگاهش تلاش می‌کند.

 

انتشار فراخوان بیست وششمین جشنواره تئاتر استان تهران

اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و انجمن هنرهای نمایشی استان تهران با همکاری اداره کل هنرهای نمایشی در راستای شناسایی و رشد جوانان مستعد و به کارگیری تجربه‌های ارزشمند پیشکسوتان تئاتر استان و به منظور توسعه فرهنگ و هنر شکوهمند ایرانی – اسلامی،بیست و ششمین جشنواره تئاتر استان تهران را در آبان ماه سال ۱۴۰۰ برگزار خواهد نمود. جشنواره دو بخش دارد. بخش صحنه‌ای:این بخش از جشنواره به صورت رقابتی برگزار می‌شود. بخش نمایشنامه نویسی:این بخش به شکل رقابت بین آثار ارسالی به دبیرخانه جشنواره برگزار می‌شود. لازم به ذکر است آثار کاندید شده(طبق نظر هیات داوران)در قالب نمایشنامه خوانی،همزمان با برگزاری جشنواره برای علاقه مندان و مخاطبان خوانش خواهند شد.

 

درگذشت تکم گردان اردبیلی

موسی اصغرزاده،پیشکسوت تکم خوانی در اردبیل،پیر خیاط محله قدیمی فانتازیا و نویسنده و پژوهشگر فرهنگ عامه امروز بعد از ۹ دهه زندگی در دیار دارالارشاد اردبیل،در سن ۹۱ سالگی دار فانی را وداع گفت و در قطعه هنرمندان بهشت زهرای اردبیل،آرام گرفت. این هنرمند پیشکسوت اردبیل که متولد 1309 خطه گل آذین مشگین شهر است، با تکم خوانی و تکم گردانی، در کوچه و محله‌های قدیمی اردبیل با آواز خوش  و اشعار زیبا و دلنشینش مبشر فصل سبزِ بهار بود و در معرفی و رونق نمایش عروسکی تکم گردانی نقشی موثر داشته است. وی که در کنار خیاطی و ساخت عروسک تکم، به نویسندگی نیز مشغول بود، در زمینه فرهنگ عامه علاوه بر حضور در برنامه های مختلف، مجموعه ارزشمند فرهنگ عامیانه دارالارشاد اردبیل را نگاشته و به فرهنگ و هنر دوستان اردبیلی هدیه کرده است.

 

برگزاری انتخابات هیات مدیره انجمن هنرهای نمایشی چهارمحال و بختیاری

انتخابات انجمن هنرهای نمایشی استان با حضور ابراهیم شریفی،مدیرکل فرهنگ و ارشاداسلامی،شهرام فرجی،معاون هنری و سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاداسلامی استان و وحید لک،نماینده انجمن هنرهای نمایشی ایران صبح امروز ۱۰ شهریور در مجتمع فرهنگی و هنری غدیر شهرکرد برگزار شد.در این مراسم ابتدا انتخابات هیئت رئیسه مجمع نمایندگان گروه‌های نمایشی برگزار شد و ملیحه سلیمانی،حسین اصغریان و امید بسیم به عنوان هیئت رئیسه انجمن هنرهای نمایشی چهارمحال و بختیاری انتخاب شدند. اعضای منتخب هیئت مدیره باید در اسرع وقت نسبت به انتخاب و معرفی مدیرعامل انجمن هنرهای نمایشی چهارمحال و بختیاری از بین خود یا خارج از هیئت مدیره اقدام کند.

 

انتشار فراخوان چهارمین سوگواره ملی تئاتر میدانی و تعزیه اربعین حسینی خوزستان

چهارمین سوگواره ملی تئاتر میدانی و تعزیه اربعین حسینی در دو بخش «تئاتر میدانی» و «تعزیه و آیین‌های نمایشی» فراخوان داد.براساس فراخوان اعلام شده، این سوگواره ملی در دو بخش «تئاتر میدانی» و بخش «تعزیه و آیین‌های نمایشی» اجرا می‌شود که بخش تئاتر میدانی شامل: انواع تئاترهای خیابانی؛ محیطی و پِرفورمَنس با هدف و ترویج تئاتر دینی و گسترش ارتباط سازنده تئاتر با مخاطبان  است. موضوعات بخش تئاتر میدانی و محیطی موضوعات کودکان و فرهنگ عاشورا، پیاده روی اقشار جامعه، تاثیر عاشورا بر فرهنگ اسلامی ایرانی، خادمان اربعین و موکب‌های حسینی، نهضت حسینی و فرهنگ ایثار و شهادت، ترویج روحیه مقاومت و مدافعان حرم، ترویج نهضت قیام امام حسین (ع) و تاثیر آن بر سایر ملت‌ها است.بخش تعزیه و آیین‌های نمایشی: بخش تعزیه و آیین‌های نمایشی محرم این سوگواره مربوط به اجرای مجالس تعزیه و آیین‌های نمایشی اقوام در سوگواری حضرت اباعبدالله الحسین (ع) و یاران ایشان است.

 

برگزاری جشنواره تئاتر منطقه‌ای مشگین شهر

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اردبیل از برگزاری جشنواره تئاتر منطقه‌ای مشگین شهر پس از ۱۸ سال خبر داد.با توجه به اینکه تئاتر در شمال استان، بصورت جشنواره منطقه ای مغان و با حضور شهرستانهای پارس آباد، بیله سوار و گرمی و همچنین در جنوب استان با عنوان جشنواره تئاتر منطقه ای خلخال و با حضور شهرستان های خلخال و کوثر برگزار میگردد امسال جشنواره تئاتر منطقه ای مشگین شهر و به نوعی مرکز استان با حضور شهرستان های سرعین، نیر و نمین برگزار خواهد شد.در حال حاضر، پنج گروه تئاتری در شهرستان مشگین شهر فعال است و با بررسی های انجام شده و در جهت تسریع در اجرای تئاتر در این شهرستان، سعی خواهیم کرد شورای نظارت بر نمایش مشگین شهر نیز تشکیل و بصورت مستقل عمل نمایند.

 

برگزاری سوگواره تعزیه استان مازندران

به پیشنهاد شورای سیاستگزاری دوازدهمین سوگواره تعزیه استان مازندران و طی حکمی از سوی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران علی عظیمی به عنوان دبیر این سوگواره منصوب شد. تجلیل از پیشکسوتان تعزیه استان مازندران،از دیگر برنامه‌های پیش بینی شده این سوگواره است. دهه سوم ماه محرم برای برگزاری این سوگواره تعیین شده بود که به دلیل بحرانی شدن اوضاع بیماری در استان به تعویق افتاد ودر صورت مناسب بودن فضای استان و موافقت ستاد مبارزه با کرونا و با رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی،دهه‌ی آخر ماه صفر برای برگزاری این سوگواره پیش بینی می‌شود.

 

انتصاب اعضای شورای سیاست‌گذاری جشنواره ملی مرصاد

طی احکامی جداگانه علی حیاتی به‌عنوان قائم‌مقام دبیر جشنواره،هوشنگ رزم‌دیده به‌عنوان مدیر اجرایی جشنواره،ثریا رضایی به‌عنوان مسئول دبیرخانه جشنواره و نسرین احمدی و عرفان دارابی به‌عنوان کارشناسان دبیرخانه تئاتر مرصاد معرفی شدند. در این مراسم خسرو تمری رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی و دبیر شورای سیاست‌گذاری تئاتر مرصاد بر ایجاد فضای مناسب تبلیغی و رسانه‌ای جشنواره تأکید کرد و گفت: جشنواره نیازمند فضای مناسب رسانه‌ای است و باید از همه ظرفیت‌های مردمی واداری برای برگزاری مناسب جشنواره استفاده کرد.

 

انتشار فراخوان سی و یکمین جشنواره تئاتر یزد

این جشنواره از سوی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان با همکاری اداره کل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و انجمن هنرهای نمایشی استان یزد در آبان ماه ۱۴۰۰ به صورت رقابتی برگزار می‌شود.انتخاب موضوع و مضامین برای شرکت در جشنواره آزاد است اما آثار با موضوعات مشخص شده در بند «محورهای مورد تاکید جشنواره» که در فراخوان اطلاع رسانی شده است،در اولویت انتخاب قرار خواهند گرفت. 30 شهریور 1400 را به عنوان آخرین مهلت تکمیل فرم درخواست شرکت در بخش صحنه ای اعلام کرد و نتایج بازبینی نمایش های متقاضی شرکت در بخش صحنه ای در محدوده زمانی نیمه اول مهر ماه انجام و در تا پایان مهرماه اعلام خواهد شد. زمان برگزاری جشنواره استانی یزد دهه اول آبان ماه 1400 به مدت 5 روز خواهد بود.

 

تمدید مهلت ارسال آثار به جشنواره تئاتر استان کهگیلویه و بویراحمد

مهلت ارسال آثار به جشنواره تئاتر استان کهگیلویه و بویراحمد تمدید شد. انجمن هنرهای نمایشی استان کهگیلویه و بویراحمد مهلت ارسال آثار به جشنواره تئاتر استان را تا ۲۵ شهریور تمدید کرد. با توجه به درخواست هنرمندان و شرایط حاد کرونایی مهلت ارسال آثار به این رویداد تمدید شد. مهلت ارسال آثار به سی و سومین جشنواره تئاتر استان که پیش از این پایان مرداد ماه اعلام شده بود تا پانزدهم شهریور ماه تمدید شد.

 

درگذشت هنرمند بوشهری

با حضور خانواده و جمعی از اهالی فرهنگ و هنر،پیکر نگین کتویی‌زاده به خاک سپرده شد. نگین کتویی‌زاده بانوی هنرمند نهم شهریورماه و پس از چند هفته مبارزه با بیماری کرونا به دیدار حق شتافت. پیکر وی صبح پنجشنبه در قطعه هنرمندان بهشت صادق بوشهر به خاک سپرده شد. "نمایش هفته"، "سراخونه" (سرای مهر)، "ساعت سلامت" و "شما بپرسید" از جمله برنامه‌هایی است که وی در دوران کاری خود تهیه‌کنندگی آن‌ها را بر عهده داشته است. او که ازجمله‌ی بانوان خیّر و نیکوکار استان بوشهر بود، در نمایش‌های "خاک خورشید" ، "حسنک کجایی" و نمایش‌های هفتگی در رادیو بوشهر، نقش‌آفرینی کرده است.

 

اجرای نمایش هنرمندان پارس آبادی در فرانسه

نمایش «بی نهایت رفتن» کاری از هنرمندان شهرستان پارس آباد،به عنوان کار برتر دومین جشنواره سراسری دانشجویی افرا برای اجرا در کشور فرانسه انتخاب شد. در آئین اختتامیه این جشنواره که با حضور هنرمندان و مسئولین در سالن عمارت نوفل لوشاتو برگزار شد،هیئت داوران این رویداد تئاتری،نمایش«بی نهایت رفتن» نوشته عارف مهتاب و کار یاشار منوچهری را نسرین هوشیار برای آن ایفای نقش کرده است،به عنوان کار برتر جهت اجرا در کشور فرانسه معرفی کرد. دومین جشنواره تئاتر مونولوگ دانشجویی افرا «جایزه بزرگ استاد ناظرزاده کرمانی» با دبیری داود نامور از ششم مرداد تا ششم شهریور در عمارت نوفل‌لوشاتو برگزار شده است. بی نهایت رفتن» کار هنرمندان گروه تئاتر آران هنر پارس آباد است.

 

برگزاری جشنواره تئاتر استانی اردبیل

نشست دوم شورای سیاستگذاری بیست و نهمین دوره جشنواره تئاتر استانی اردبیل با حضور سعید نوریان،جاوید رخشانی،صمد واحدی زاده،سید رضی محمودی،کریم عظیمی ججین و فاطمه سیمزاری در محل معاونت امورهنری و سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاداسلامی استان برگزار شد. در این نشست پیش نویس فراخوان دوره بیست و نهم جشنواره تئاتر استانی قرائت و پس از بحث و تبادل نظر به تصویب اعضا رسید و مقرر گردید فراخوان جشنواره بعد از تائید نهایی رئیس شورای سیاستگذاری جشنواره و اداره کل هنرهای نمایشی منتشر شود. همچنین در این نشست ضمن بررسی نحوه برگزاری جشنواره، مقرر شد این جشنواره در نیمه دوم سال جاری در اردبیل برگزار شود.

 

نشست برگزاری هفدهمین جشنواره تئاتر کردی سقز

نشست مسئولان استانی و شهرستانی در سالن کنفرانس فرمانداری سقز پیرامون برگزاری هفدهمین جشنواره تئاتر کردی برگزار شد.در این نشست ️ مسئولان بر درج جشنواره تئاتر کردی در تقویم جشنواره‌های وزارتخانه فرهنگ و ارشاد اسلامی تاکید کردند.  بهزاد رحیمی نماینده مردم سقز و بانه در مجلس شورای اسلامی ، جشنواره تئاتر کُردی را یکی از افتخارات ماندگار فرهنگی و هنری این شهرستان برشمرد و افزود: در نشست با وزیر جدید فرهنگ و ارشاد اسلامی، هشت دغدغه کلان فرهنگی و هنری را مطرح کرده ام که یکی از آنها برگزاری مطلوب جشنواره تئاتر کُردی بوده است. علی محمدیان با اشاره به سابقه برگزاری این رویداد عنوان کرد: تئاتر کُردی، تئاتر خیابانی مریوان و جشنواره داستان نویسی بانه از رویدادهای تاثیر گذار و برندهای مهم کردستان هستند.وی با اشاره به ضرورت جذب اعتبارات کشوری، خواستار پیگیری های لازم برای درج این رویداد در تقویم جشنواره های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی شد.

 

ضرورت احداث پلاتو در شهر قروه

لزوم احداث پلاتو قروه توسط جمعی از فعالان نمایش در جلسه‌ای با حضور رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی قروه،امام جمعه شهر قروه و سرپرست شهرداری قروه در اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی قروه مطرح شد. در این جلسه رابط انجمن نمایش قروه و جمعی از فعالان حوزه نمایش مشکلات خود را مطرح کرده به خصوص موضوع تاخیر در روند احداث پلاتو جدید در محل پارک شهید بهشتی که به دلیل عدم همکاری شهردار قبلی با توجه به تامین بخش عمده‌ای از بودجه آن توسط سازمان برنامه ریزی و بودجه به مدت ۵ ماه تاکنون به تاخیر افتاده است. رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی قروه نیز با بیان این مطلب که پیگیر مشکلات هنرمندان است، به اهمیت همکاری تمام ادارات در جهت رفع موانع فرهنگی و هنری شهر اشاره کرد و افزود برای رسیدن اهداف دلخواه نیازمند تعامل بیشتر هنرمندان با اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی قروه هستیم.

 

انتصاب رئیس ستاد اجرایی جشنواره تئاتر کردی سقز

با حکم بهمن مرادنیا استاندار کردستان،کامیل کریمیان معاون استاندار و فرماندار ویژه شهرستان سقز به عنوان رئیس ستاد اجرایی هفدهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کردی سقز منصوب شد. این حکم در نشست اخیر مسئولان استانی و شهرستانی جشنواره هفدهم،توسط نماینده محترم مجلس شهرستانهای سقز و بانه،به نیابت از فرماندار،تحویل معاونت هماهنگی امور عمرانی فرمانداری شد.

 

درگذشت هنرمند لردگانی

غلامرضا اردشیری لردگانی از هنرمندان برجسته و پیشکسوت تئاتر،موسیقی و مسئول انجمن موسیقی لردگان در سن ۵۱ سالگی در گذشت. غلامرضا اردشیری لردگانی از بازیگران خوب استان چهارمحال وبختیاری و شهرستان لردگان بود که بازی های او در آثار نمایشی و تلویزیونی استان بسیار بوده است .وی در جشنواره های بسیاری چون هفتمین جشنواره سراسری تئاتر بسیج ، دهمین جشنواره تئاتر استانی بسیج ، ششمین جشنواره سراسری رضوی نیز شرکت داشته و حایز رتبه های برتر بازیگری شده است.




نظرات کاربران