قوامالدین قاسمی مطرح کرد:
جشنواره نمایشهای آیینی و سنتی دریچهای به شناخت جدی تعزیه است

قوامالدین قاسمی تعزیه گردان

جشنواره نمایشهای آیینی و سنتی دریچهای به شناخت جدی تعزیه است 3
هنرمند پیشکسوت عرصه تعزیه، برگزاری جشنواره نمایشهای آیینی و سنتی را گام مهمی در راستای شناخت تعزیه به شکل جدی دانست و گفت: به نظر من اگر این جشنواره شکل نمیگرفت، بخش مهمی از مردم آنچنان که شایسته بود، تعزیه را نمیشناختند.
به گزارش ایران تئاتر،قوامالدین قاسمی،هنرمند پیشکسوت عرصه تعزیه،این هنر را دارای پیشینه و غنایی گسترده خواند و در این باره به ایلنا گفت:من نزدیک به ۵۵ سال است که تعزیه میخوانم و این هنر را در اوایل دوره نوجوانی یعنی ۱۲ یا ۱۳سالگی با عشق آغاز کردم.
او به مشکلات اجرای تعزیه در حکومت پهلوی،اشاره کرد و افزود:در آن دوران من زیرنظر استاد هاشم فیاض کار میکردم. در آن زمان ما یک پاتوق همیشگی در محله امامزاده حسن داشتیم و همه روزهای سال به اجرای تعزیه میپرداختیم البته در برخی از مواقع،به دلیل مشکلات آن دوران،پاسبانهای شهربانی آن زمان با ما برخورد میکردند و از اجرای کار امتناع میشد.
این هنرمند ادامه داد:من آن زمان بیشتر نقش حضرت علی اکبر یا حضرت قاسم را اجرا میکردم و چند باری بر سر این اجراها دستگیر شدم اما به دلیل سن کمی که داشتم،برخورد خاصی با ما نمیشد و سریع آزاد میشدم.
قاسمی،درباره اجرای تعزیه در دوران پس از انقلاب،بیان کرد:پس از انقلاب،عرصه تعزیه رونق پیدا کرد و ما توانستیم به مرکز هنرهای نمایشی ایران و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی راه پیدا کنیم. البته در دورههای مختلف،برخوردهای گوناگونی با این عرصه وجود داشت. به عنوان مثال،در یکی از دورهها،ما معمولا در پارکها و محلهای شمال شهر تهران اجرا میکردیم که در بدو امر برای مردم عجیب بود.
او توضیح داد:آن زمان،وقتی مردم این مناطق صدای طبل و شیپور ما را میشنیدند،در بدو امر،روی گشاده نداشتند اما پس از مدتی افراد مشتاق گرد ما جمع میشدند و کار تعزیه مانند همیشه رونق پیدا میکرد. در همان اوایل کار یک بار،وقتی داشتیم در منطقه جردن کار را اجرا میکردیم،چند خانم از ما خواستند که بیشتر به آن مناطق سر بزنیم به همین خاطر ما چند باری نیز در فرهنگسرای صبا واقع در جردن به اجرا پرداختیم. زمان دولت آقای خاتمی نیز تعزیه جایگاه و رونق خاصی پیدا کرد به نحوی که ما حتی برای اجرای در یک فستیوال به فرانسه نیز سفر کردیم اما متاسفانه طی چند سال اخیر به دلیل شیوع بیماری کرونا،اندکی تعزیه دچار مشکل شده است.
این هنرمند،درباره اجرای تعزیه در محرم امسال،بیان کرد:امسال ما در فاز ۳ شهرک اندیشه،درون یک فضای باز به اجرا پرداختیم که خوشبختانه با استقبال بسیار خوب مردم روبهرو شد.
قاسمی،برگزاری جشنواره نمایشهای آیینی و سنتی را گام مهمی در راستای حفظ هنر تعزیه دانست و اظهار کرد:به نظر من اگر این جشنواره شکل نمیگرفت،بخش مهمی از مردم آنچنان که شایسته بود،تعزیه را نمیشناختند. این در حالی است که برگزاری این جشنواره و پژوهشهایی که توسط چهرههای مختلف انجام شد،توانست به این حوزه،جانی دیگر ببخشد البته نباید از تلاشهای افراد جان بر کفی چون استاد فتحعلی بیگی گذشت زیرا بخش مهمی از زنده ماندن تعزیه و جایگاه امروز آن به تلاشهای او باز میگردد به همین خاطر من معتقدم که تعزیه مدیون ایشان است زیرا پشتیبانی ایشان و دوستانی نظیر آقای ناصر بخت،باعث دیدن شدن تعزیه شد به همین خاطر لازم میدانم که همین جا از این دوستان تقدیر و تشکر کنم.
او تعزیه را دارای محبوبیت مردمی دانست و گفت:مردم ما تعزیه را دوست دارند،به همین خاطر هر کجا که صدای طبل و شیپور ما بلند شود،مردم جمع میشوند و به تماشای تعزیه مینشینند زیرا اساسا مردم ما امام حسین(ع)را دوست دارند.
این هنرمند،رقابتی شدن جشنواره را گام مهمی در راستای افزایش شور و هیجان آن دانست و افزود:به نظر من اجرای گروههای مختلف اتفاق بسیار خوبی است اما شاید اگر میتوانستیم این جشنواره را نیز نظیر تئاتر به صورت رقابتی برگزار کنیم بهتر بود زیرا سبب افزایش انگیزه هنرمندان عرصه تعزیه به خصوص جوانترهامیشد و امکان بروز خلاقیت و اجرای کارهای با کیفیت را نیز افزایش میداد.
قاسمی،تعیین یک بودجه برای تعزیه را یک ضرورت خواند و گفت:همانطور که میدانید،انجمنهای تعزیه در شهرستانهای مختلف اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی وجود دارند اما متاسفانه هیچ بودجهای به این بخش اختصاص داده نشده است در حالی که هنر تعزیه مادر سایر هنرهایی نظیر تئاتر،سینما و موسیقی است و بسیاری از هنرمندان برجسته ما نظیر علی نصیریان و مرحوم مشایخی در آن کار کردهاند. توقع من به عنوان کسی که بیش از ۵ دهه در این عرصه فعالیت داشته،حمایت و توجه بیشتر مسئولان به این عرصه است.
او درباره اثر اجرایی خود در بیستمین جشنواره نمایشهای آیینی و سنتی،گفت:من در این دوره به اجرای نمایش «شاه عباس و مردم نابینا» میپردازم. این اثر مربوط به مرد نابینایی است که شاه عباس هنگام زیارت امام رضا(ع)در بارگاه حضرت میبیند. مکالماتی بین این دو شکل میگیرد که متعاقب آن شاه عباس متوجه روشن بینی مرد نابینا میشود. او پس از درک این موضوع،مرد نابینا را تهدید میکند که اگر شفای خود را طی چند روز از امام رضا(ع)دریافت نکند،او را خواهد کشت. مرد نابینا پس از مشورت با همسرش برای شفا به بارگاه حضرت میرود و پس از چند روز شفا مییابد. شاه عباس در بازگشت او را که حالا فرد سالمی است میبیند و به او میگوید تو طی این سالها که بر بارگاه حضرت نشسته بودی،خلوص نیت نداشتی،زیرا اگر کسی با خلوص نیت چیزی را از حضرت بخواهند،قطعا حاجت روا میشود. در واقع این داستان به باور و اعتقاد قلبی افراد نسبت به ائمه اشاره میکند که برای خود من بسیار دلچسب است.
بیستمین جشنواره نمایشهای آئینی و سنتی از ۹ آذر ماه به دبیری داوود فتحعلی بیگی برگزار خواهد شد.