در حال بارگذاری ...
لب کلام هنرمندان در گفت‌وگوهای هفته 53

جوان‌های تئاتری بدون واکسیناسیون در خط مقدم

ایران تئاتر- عباس عبدالعلی‌زاده: درحالی که بیشترین حضور هنرمندان روی صحنه و در خط مقدم تئاتر برعهده جوانان است اما همچنان واکسیناسیون هنرمندان به بالای چهل سال اختصاص دارد و انتظار می رود با افزایش ظرفیت واکسن در کشور تمام هنرمندان واکسینه شوند اما می دانیم با این وجود بازهم هنرمندان زیادی هستند که به دلیل عدم عضویت در صندوق اعتباری هنر امکان واکسینه شدن از این طریق را ندارند و برنامه ریزی جدی باید در این خصوص انجام شود.

هفته گذشته ایران تئاتر  با انتشار گفت و گوهایی اختصاصی به موضوعات متنوعی در حوزه نمایش پرداخت امیر دژاکام،جواد انصافی و بهرام ابراهیمی درباره تلویزیون تئاتر ایران؛ علیرضا داوری درباره تئاتر هرمزگان با ایران تئاتر گفت وگو کردند.
متن مهمترین گفت و گوهای کوتاه و بلندی که هفته گذشته با موضوع هنرهای نمایشی روی خروجی خبرگزاری‌ها و سایت‌ها منتشر شده را در بخش «لب کلام» بصورت خلاصه آورده‌ایم تا مخاطب این متن در دنیای پرسرعت امروز درجریان مهمترین بخش‌های گفت و گو‌ها قرار بگیرد. بدیهی است علاقمندان برای خواندن مشروح گفت و گوها می‌توانند به منبع مطلب هر‌گفت و گو مراجعه کنند.


حسین سیدزاده:وزارت بهداشت بدون اطلاع تفکیک سنی واکسن هنرمندان را اعمال کرد
حسین سیدزادهمدیرعامل صندوق اعتباری هنر تاکید کرد وزارت بهداشت بدون اطلاع و هماهنگی قبلی تفکیک سنی برای واکسن هنرمندان را اعمال کرد.
لب کلام
تلاش ما بر این بود که همه هنرمندانی که عضو صندوق اعتباری هنر هستند،یک جا واکسن بزنند،برای اینکه احساس کردیم که رنج بیماری هنرمندان مردم را بسیار ناراحت می‌کنند.
زمانی که یکی از اعضای فرهنگ و هنر درگیر کرونا می‌شود و اخبار آن در رسانه‌ها منتشر می‌شود،گروه قابل توجهی از مخاطبان و مردم این ناراحتی و رنج را حس می‌کنند.
هنرمندان و مردم در اقشار مختلف جامعه از نظر اهمیت سلامت در یک رده قرار دارند،اما این را باید قبول کرد که برخی از جوامع ناخودآگاه مرجع هستند و مسائل آنها در جامعه نفوذ بیشتری دارد و بسیاری از موارد را باید بیش از دیگران رعایت کنند.
تفکیک هنرمندان برای واکسیناسیون به بی‌کار و مشغول به کار اصلا حرفه‌ای نبود.
این صندوق،یک مجموعه صنفی نیست و مجموعه‌های صنفی خودشان یک مسئولیت‌هایی را برعهده دارند و همه آنها برای واکسیناسیون اعضای خود تلاش کرده‌اند.
در تاریخ یکم شهریور،لیست ۸۴ هزار نفری هنرمندان را به وزارت بهداشت ارائه کردیم،اما نمی‌دانستیم که وزارت بهداشت بلافاصله تفکیک سنی برای واکسیناسیون هنرمندان را بدون اطلاع ما اعلام می‌کند.

حسین مؤذن:کار سخت اعتمادسازی خانواده‌ها در «تالار هنر»
حسین مؤذن مدیر تالار هنر اعلام کرد تعطیلی‌های اخیر کرونایی ضربه شدیدی به این سالن اجراهای کودک و نوجوان وارد کرد زیرا روند اعتمادسازی خانواده‌ها برای حضور مجدد در تالار سخت‌تر شده است.
لب کلام
برنامه‌های تالار هنر هم مانند سایر تالارهای نمایشی به دلیل شیوع ویروس کرونا و تعطیلی‌های اخیر تحت‌الشعاع قرار گرفته و باید اجراها جابجا شوند.
ما در برنامه اجرایی ۱۴۰۰ تالار هنر فقط توانستیم میزبان یک اجرای نمایشی باشیم.
مدیران سالن‌های تئاتری در مقام تصمیم گیرنده نیستند بلکه در مقام مجری فعالیت می‌کنند و وقتی گفته شود که باید فعالیت‌ها را تعطیل کرد مجبور به تعطیلی و توقف فعالیت‌ها هستیم.
خانواده از شیوع کرونای دلتا و اینکه در این موج کودکان مصون نیستند بسیار نگران هستند در نتیجه بعد از بازگشایی مجدد تالار،برای اعتمادسازی آنها باید خیلی تلاش کنیم.

 

مهدی تاراج:فرصت اجرای زندگی حاج احمد دلجویی از دست رفت
مهدی تاراج با اشاره به فعالیت‌های جدیدش در زمینه نگارش نمایشنامه عنوان کرد پیشنهاد اجرای نمایشی براساس زندگی حاج احمد دلجو مداح معروف تهرانی را مطرح کرده که مورد توجه قرار نگرفته است.
لب کلام
نمایش «غلامرضا لبخندی» ۹،۱۰ و ۱۱ تیر ماه سه اجرا داشت که بعد از آن اجراها تعطیل شد.
البته زمانی که در مرداد ماه فعالیت‌های تئاتری تعطیل شد ما روزانه با مرگ ۲۰۰ هموطن روبرو بودیم اما این روزها آمار مرگ و میر به مرز ۷۰۰ نفر رسیده است بنابراین باید می‌دانم شرایط برای بازگشایی سالن‌های تئاتر فراهم باشد.
من برای اجرای این نمایش ۲۲ میلیون هزینه کردم اما حاضرم ضرر این مبلغ را قبول کنم.
من توانستم از طریق رادیو و نه خانه تئاتر واکسن بزنم اما بازیگرانم واکسینه نشده‌اند. چون سنشان زیر ۴۰ سال است.
یک فیلمنامه کوتاه به نام «ریحانه» نیز نوشته‌ام که امیدوارم بتوانم پاییز آن را جلو دوربین ببرم.
نمایشنامه‌ای که در حال نگارشش هستم «یتیمچه» نام دارد.
طرحی برگرفته از زندگی حاج احمد دلجویی مداح و نوحه خوان معروف تهرانی برای اجرا در ماه محرم و صفر داشتم. حاج احمد دلجویی که ۲۱ سال قبل از دنیا رفته است تنها چهارپایه خوان بازار بوده.

 

حسین تبریزی:وقتی ناخواسته خالتور می‌شوید
حسین تبریزی نویسنده و کارگردان نمایش « آخر» که قرار است از ۲۱ شهریور ماه در پردیس تئاتر شهرزاد به صحنه برود درباره ویژگی‌های این اثر نمایشی توضیحاتی ارائه داد.
لب کلام
« آخر» فضایی کمدی،درام و اکشن دارد و ترکیبی از چند مضمون مختلف را در فضایی رئال و سوررئال به تصویر می‌کشد.
تهیه کننده نمایش از بچه‌های خود گروه است و تاحدودی به کار کمک کرده است اما شرایط نامساعد مالی این روزها برای همه گروه‌های تئاتری وجود دارد.
قرار است بخشی از فروش بلیت این نمایش به خیریه اختصاص داده شود و چند اجرا هم برای بچه‌های کار و بهزیستی خواهیم داشت.

 

روایت کارگردان افغانستانی از تلخی مهاجرت
سناتور حسینی کارگردان نمایش «تابوت» که اصالتا اهل افغانستان است عنوان کرد این اثر نمایشی درباره مصائبی است که مهاجران افغانستانی با آن روبرو هستند.
لب کلام
نمایشنامه «تابوت» را ۲ سال قبل نوشتم و اصلا انتظارش را نداشتم که زمان اجرای ما مصادف شود با اتفاقاتی که این روزها در افغانستان رخ می‌دهد.
حتی به جایی رسیدم که می‌خواستم از اجرا منصرف شوم چون اتفاقاتی که این روزها در افغانستان می‌افتد دل من و بقیه بچه‌های گروه را خیلی شکسته است.
به این نتیجه رسیدیم ناراحتی و غصه خوردن در این شرایط فایده‌ای ندارد پس باید یک یا علی(ع)بگوییم و کارمان را اجرا کنیم.
«تابوت» نمایشی سه اپیزودی درباره مهاجرت است.
این اثر ۶ بازیگر دارد که خودم هم در آن ایفای نقش می‌کنم. ۴ نفر از بازیگران افغانستانی هستند و ۲ نفر دیگر ایرانی هستند.
چون از لحاظ مالی شرایط اجرای نمایش را به مدت ۱۸ شب یا بیشتر نداشتم «تابوت» تنها ۱۰ شب روی صحنه خواهد بود.

 

مهدی محبعلی:جوان‌ها در خط مقدم به سر می‌برند
مهدی محبعلی کارگردان نمایش «شب جنایتکاران» که در تماشاخانه شهرزاد اجرا می‌شود تأکید کرد جوان‌های تئاتری این روزها در خط مقدم اجراهای تئاتری هستند و در انتظار واکسیناسیون به سر می‌برند.
لب کلام
ما از روز یکشنبه ۷ شهریور اجرای مجدد نمایش را شروع کردیم و بر خلاف انتظارمان تماشاگران استقبال قابل توجهی را با توجه به پروتکل‌های بهداشتی از اجرا داشتند.
قرار است تا آخر هفته آینده نمایش را اجرا کنیم و اگر استقبال مخاطبان همچنان تداوم داشته باشد اجرا تمدید می‌شود.
اینکه بتوانیم ریتم قبلی اجرا را حفظ کنیم یک مسأله است و اینکه بخواهیم به رویکرد جدیدی در اجرا برسیم مسأله دیگری است.
نه تنها من و اعضای گروهم بلکه ۸۰ درصد جوان‌های تئاتری که در این شرایط به تمرین،تولید و اجرای نمایش مشغول هستند عضو صنف و صندوق اعتباری هنر نیستند.

 

پرستش پورمیرزا:اجرای «اشباح» توسط هنرجوی هنرستان سوره
پرستش پورمیرزا کارگردان نمایش «اشباح» درباره ویژگی‌های این اثر نمایشی و دلایل انتخاب این نمایشنامه برای اجرا توضیحاتی ارائه داد.
لب کلام
این نمایش از یکشنبه ۱۴ تا جمعه ۱۹ شهریور ماه در خانه نمایش مهرگان اجرا خواهد داشت.
در این نمایش با خانواده‌ای روبرو هستیم که سال‌ها حقیقت‌ها را از یکدیگر پنهان و برای هم نقش بازی می‌کنند.
من هنرجوی سال یازدهم رشته نمایش هنرستان سوره هستم که این روزها حاشیه‌هایی برای ورودی‌های جدید آن به وجود آمده است.
این نمایش اولین تجربه کارگردانی‌ام به حساب می‌آید بنابراین از همان ابتدا قصد داشتیم نمایش را به مدت کوتاهی به صحنه ببریم.

گفت و گوها از مهر

 

هدایت هاشمی:اجازه بدهید چیزی نگویم!
هدایت هاشمی بازیگر تئاتر می‌گوید،وقتی جامعه تئاتری از ابتدایی‌ترین حقوق خود بی‌بهره است،دیگر از کدام مطالبه سخن بگوییم؟!
لب کلام
صحبت از جامعه تئاتری یعنی سخن گفتن از گروهی که از ابتدایی‌ترین حقوق خود بی‌بهره است.
در این وضعیت،صحبت کردن از مطالبات این جامعه چیزی شبیه شوخی است و اجازه بدهید در این زمینه چیزی نگویم.
سال‌هاست که ما وضعیت تئاتر را تشریح کرده‌ایم،از مشکلات آن سخن گفته‌ایم و وضعیت جامعه تئاتری را توضیح داده‌ایم ولی دریغ از ذره‌ای توجه و رسیدگی.
ایسنا


مهدی دریایی:نمایش مذهبی و ملی ایرانیان در سطح جهان شناخته شده است
نمایشگاه و موزه تخصصی نسخ قدیمی و ادوات تعزیه از دوره صفویه تا انقلاب اسلامی با عنوان «نسخ و ادوات تعزیه شبیه حسین(ع)» در کنار برپایی دومین سوگواره تعزیه‌خوانی «شبیه حسین(ع)» ۱۶ شهریور ماه در گالری ابوالفضل عالی حوزه هنری افتتاح شد. مهدی دریایی،کارگردان و پژوهشگر تعزیه است که سال‌های سال میراث پدری را از سراسر کشور جمع آوری کرده و در قالب یک موزه سیار در حال حاضر در گالری ابولفضل عالی حوزه هنری به معرض نمایش عموم قرار داده است.
لب کلام
بی‌تردید می‌توان گفت تعزیه نمایش مذهبی و ملی ایرانیان در سطح جهان شناخته شده است و شیعیان ایران با عشق به ائمه اطهار(ع)و رویکردی درخور تحسین،هرساله در ایام محرم و صفر به این آیین تاریخی و مذهبی می‌پردازند.
بخش مهمی از عناصر تشکیل دهنده نمایش آیینی و مذهبی تعزیه را ابزار،اساس و لباس در معرفی شخصیت‌های اجرا کننده در مجلس تعزیه در بر می‌گیرد.
مجموعه آثار تخصصی ما در بردارنده ۳۰۶۰ قطعه اشیاء از ابزار و لوازمات مورد استفاده در مجالس تعزیه‌خوانی است که قدمتی کهن از دوره‌های مختلف صفویه،زندیه،قاجار،پهلوی و انقلاب اسلامی را شامل می‌شود.
از چهار بخش تخصصی «البسه»،«ابزار » تجهیزات»،«ماسک‌ها و عروسک‌ها» و «نسخ تعزیه» تشکیل شده است.
حوزه هنری

 

جهانگیر الماسی:بازی «مافیا» چه دردی از جوان ما درمان می‌کند؟
جهانگیر الماسی،بازیگر تئاتر ، سینما و تلویزیون گفت:بازی «مافیا» از ده‌ها سال پیش و از پشت‌صحنه تئاتر آغاز شده است. برخی بازیگران تئاتر بعد از اتمام کار سر صحنه می‌ماندند و ساعت‌ها مافیا بازی می‌کردند. بازی «مافیا» چه دردی از جوان ما درمان می‌کند؟
من طی ۴۰ سال فعالیت هنری و فرهنگی متوجه شدم که ما بر خلاف نیروهای جبهه مخالف کمتر در استفاده از ابزارها استفاده می‌کنیم در حالی که فعالیت در جبهه حق باید دقیق و با توجه به اهداف و مقاصد متعالی ما باشد.
بهترین برنامه برای حرکت در مسیر حق سیره پیامبر(ص)،امام علی(ع)،امام حسین(ع)و همه ائمه معصومین علیهم السلام است.
تمام تلاش شبکه‌ها و رسانه‌های فارسی زبان مقیم خارج این است که مردم ما را به جان هم بیاندازند.

:امروز فضای مجازی در درون کشور ما متولی ندارد. زنان را در فضای مجازی طوری نشان می‌دهند که گویی جز امتیازات ظاهری،چیز درخور اعتنایی ندارند.
۲۰ سال پیش در رابطه با تئوری مقابله صحبت کردم. آن زمان می‌شد با کمک جریان‌های دانشجویی ریشه این جریان فساد فرهنگی را سوزاند.
کسی نیست که بگوید بازی «مافیا» چه دردی از جوان ما درمان می‌کند؟ با این برنامه دارند به ظواهر و چهره و قیافه اصالت می‌بخشند.
آیا این مافیا برای امروز و دیروز است؟
فارس

 

محمدرضا عطایی‌فر:تجربه اجرای پرفورمنس «نگاه سبز»
محمدرضا عطایی‌فر گفت:پرفورمنس «نگاه سبز» در فضای باز اجرا می‌شود و در هر‌اجرا بیش از پنج تا شش هزار نفر مخاطب دارد.
من نمی‌دانم با تغییر دولت تا چه میزان امکان داریم آثاری با نگاه و رویکرد انتقادی به صحنه آوریم.
امیدوارم از آنجا که کنسرت تئاتر «مرگ گرم» مستندی تاریخی است،بتوانیم این نمایش را در جشنواره تئاتر فجر دوباره روی صحنه آوریم.
خوشبختانه پس از اجرای کنسرت تئاتر «مرگ گرم» به من ثابت شد هنوز افرادی در این جامعه دنبال آثار اندیشه‌محور هستند که تعدادشان هم کم نیست و این موضوع مرا بسیار به آینده تئاتر این مملکت امیدوار کرد.
پرفورمنس «نگاه سبز» در اوکراین اجرا شد و اکنون در حال اجرای آن در بلاروس هستیم و در چند ماه آینده این پرفورمنس در کشور مجارستان اجرا خواهدشد.
هنرآنلاین


کوروش زارعی:دومین سوگواره تعزیه‌خوانی «شبیه حسین(ع)»
کوروش زارعی مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری از برپایی دومین سوگواره تعزیه‌خوانی «شبیه حسین(ع)» در هفت شب خبر داد.
لب کلام
مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری پس از برپایی موفق نخستین سوگواره مجلس‌خوانی «شبیه علی(ع)» در شب‌های قدر و سوگواره «شبیه حسین(ع)» در سال گذشته،به استقبال دومین سوگواره «شبیه حسین(ع)» می‌رود.
سوگواره «شبیه علی(ع)» همزمان با شب‌های قدر با حضور تعدادی از نقالان و تعزیه‌خوانان برجسته کشورمان از شهرهای مختلف در تالار اندیشه حوزه هنری برگزار شد.
اولین سوگواره «شبیه حسین» مجموعه‌ای از ۱۰ مجلس تعزیه تولید دفتر تعزیه و آیین‌های نمایشی مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری بود که مهرماه سال پیش همزمان با ماه محرم روی آنتن شبکه چهار سیما رفت.
دومین سوگواره «شبیه حسین(ع)» از ۱۵ تا ۲۱ شهریورماه در حیاط حوزه هنری و کنار رواق شهادت دو شهید گمنام هر‌شب پس از نماز مغرب و عشا میزبان علاقه‌مندان با رعایت پروتکل‌های بهداشتی خواهد بود.
اجراهای این سوگواره همزمان به صورت زنده از شبکه‌های مجازی پخش خواهد شد.

حوزه هنری




مطالب مرتبط

مدیرکل هنرهای نمایشی:

جشنواره‌ها باید با انضباط مالی سفت و سخت برگزار شوند
مدیرکل هنرهای نمایشی:

جشنواره‌ها باید با انضباط مالی سفت و سخت برگزار شوند

مدیرکل هنرهای نمایشی اعلام کرد از سخنانش درباره نبود انضباط مالی در چهل‌و‌یکمین جشنواره تئاتر فجر سوءبرداشت شده و منظور او زیرسوال بردن زحمت‌های برگزار کنندگان این رویداد بین‌المللی نبوده است.

|

گفت‌وگو با جهانگیر الماسی، بازیگر پیشکسوت

مدافع و مُبلِغ برگزاری جشنواره‌های تئاتر منطقه‌ای هستم
گفت‌وگو با جهانگیر الماسی، بازیگر پیشکسوت

مدافع و مُبلِغ برگزاری جشنواره‌های تئاتر منطقه‌ای هستم

جهانگیر الماسی، بازیگر پیشکسوت، با بیان اینکه هنرمندان جوان، هیچ فضای دیگری جز جشنواره‌های تئاتر منطقه‌ای برای مطرح کردن خود ندارند، خود را مدافع و مبلغ برگزاری این رویدادهای هنری معرفی کرد.

|

گفت‌وگو با نویسنده و کارگردان «راهنمای جامع هیولا شدن»

مهدی محبعلی: هراس مخاطب، تغذیه‌کننده نمایش ماست
گفت‌وگو با نویسنده و کارگردان «راهنمای جامع هیولا شدن»

مهدی محبعلی: هراس مخاطب، تغذیه‌کننده نمایش ماست

مهدی (سهاب) محبعلی، نویسنده و کارگردان تئاتر، ترس مخاطب را خوراک و تغذیه‌کننده «راهنمای جامع هیولا شدن» دانست و گفت حوادث واقعی، تاثیرات منفی زیادی روی جامعه می‌گذارد اما مهم است که از این ترس و رنج؛ نیرویی کامل‌تر برای کنترل هیولای درون خودمان بسازیم.

|

نظرات کاربران