در حال بارگذاری ...
شبیه‌خوانی اولین غزوه پیامبر اکرم(ص)

تعزیه «مجلس جنگ بدر» را در تلویزیون تئاتر ایران تماشا کنید

در تداوم برنامه ارائه نمایش‌های جدید از گونه‌های مختلف هنرهای نمایشی، فیلم‌تئاتر تعزیه «مجلس جنگ بدر» در تلویزیون تئاتر ایران برای علاقه‌مندان تئاتر و نمایش‌های سنتی در دسترس قرار گرفت و مخاطبان می‌توانند در این پلتفرم به تماشای آن بنشینند.

به گزارش ایران تئاتر، این مجلس تعزیه به سرپرستی احمد عزیزی به همراهی گروه تعزیه سیدالشهدا (ع) سال 1396 در محوطه تئاتر شهر به مدت زمان یک ساعت و 30 دقیقه اجرا شده است.

غزوه بدر ، نخستین نبرد بزرگ دوران پیامبر اکرم(ص) میان مسلمانان و قریش مکه بود که در هفدهم رمضان سال دوم پس از هجرت در ناحیه بدر روی داد. وقتی خبر حرکت کاروان ثروتمند ابوسفیان از مکه به مسلمانان مدینه رسید، قریب به سیصد تن از مسلمانان برای حمله به آن آماده شدند و در این میان، سپاه هزار نفری مکه برای مقابله با آنان وارد عمل شد و با وجود برتری در شمار نفرات، پیروزی کامل از آنِ مسلمانان شد و بسیاری از مکیان کشته و اسیر شدند. پیروزی مسلمانان در این نبرد نفوذ مکه را تا حد زیادی کاهش داد و جایگاه سیاسی مسلمانان را در مدینه مستحکم کرد. در قرآن از این پیروزی به عنوان رویدادی الهی یاد شده‌است.

احمد عزیزی، سرپرست گروه تعزیه سیدالشهدا (ع) از پیشکسوتان تعزیه ایران است که سابقه شبیه‌خوانی و شبیه‌گردانی مجالس تعزیه‌ از جمله «شاهچراغ (ع)»، «حضرت مسلم‌ (ع)»، «دو طفلان مسلم‌ (ع)»، «وهب و طفلان زینب (س)»، «حر ریاحی»، «حضرت علی‌اکبر (ع)»، «حضرت قاسم‌ (ع)»، «حضرت ابوالفضل‌ (ع)»، «شهادت امام حسین‌ (ع)» و «بازار شام» و ... را در کارنامه خود داراست.

در خلاصه این فیلم‌تئاتر آمده: «جنگ بدر نخستین جنگ بزرگ مسلمانان با کفار قریش بود که شخص پیامبر در آن شرکت نمود و به همراه حمزه سیدالشهدا، حضرت علی (ع) و سایر همراهانش ضربه سختی به دشمن وارد کرد.»

عوامل این شبیه‌خوانی عبارت‌اند از شبیه‌گردان: احمد عزیزی شبیه‌خوانان: قاسم تسبیحی، یوسف عزیزی، حسن عقیقی، مسعود عزیزی، علی حضوری، سیدعلی سلطانیان، امیرعلی حیدری، حسین حیدری، مهدی آقایی، حسن خصالی، رضا احمدبیگی، سیدمحمد میرنقی و احمد عزیزی، گروه موسیقی: علی صدیقیان، محسن باباعلیان، جواد چراغ‌علی‌خانی و میلاد عزیزی، جامه‌داران: شاه‌غلام تکاپو و میثم تکاپو.




مطالب مرتبط

تشکیل سازمان هنرهای نمایشی؛ راهی کارآمد برای جلوگیری از زوال هنر مردمی تعزیه

تشکیل سازمان هنرهای نمایشی؛ راهی کارآمد برای جلوگیری از زوال هنر مردمی تعزیه

اسماعیل مجللی پژوهشگر تعزیه، شبیه‌خوان و پژوهشگر استان مرکزی می‌گوید تشکیلات فعلی هنرهای نمایشی در قالب اداره کل فقط می‌تواند مجموعه‌ای در حد یک استان را مدیریت کند و امکانات لازم را برای مدیریت کلان کشور ندارد درحالی‌که تعزیه در تمام استان‌ها ساری و جاری است و بیشتر از ...

|

گفت‌وگو با ابوالفضل میرزااحمدی، شبیه‌خوان حاضر در «سوگواره یاس»

در محوطه باز تئاتر شهر، هر مجلس تعزیه‌ای را نمی‌توان اجرا کرد
گفت‌وگو با ابوالفضل میرزااحمدی، شبیه‌خوان حاضر در «سوگواره یاس»

در محوطه باز تئاتر شهر، هر مجلس تعزیه‌ای را نمی‌توان اجرا کرد

ابوالفضل میرزااحمدی، شبیه‌خوان پیشکسوت با بیان اینکه در محوطه باز تئاتر شهر نمی‌توان هرنوع تعزیه‌ای را اجرا کرد، گفت مخاطبان در مکان‌های عمومی، به مجالسی که بُعد نمایشی آن‌ها پُررنگ است، بیشتر جذب می‌شوند.

|

گفت‌وگو با داور واقعه‌خوانی جشنواره میراث فرهنگی

بهزاد فراهانی: نمایش ایرانی، میراث ناملموس این سرزمین است
گفت‌وگو با داور واقعه‌خوانی جشنواره میراث فرهنگی

بهزاد فراهانی: نمایش ایرانی، میراث ناملموس این سرزمین است

بهزاد فراهانی، نویسنده، بازیگر، کارگردان تئاتر و داور بخش واقعه‌خوانی دومین جشنواره میراث فرهنگی با تاکید بر لزوم برنامه‌ریزی مدون و ساماندهی‌شده برای ادامه حضور بخش‌های نمایشی در این رویداد هنری گفت نمایش ایرانی میراث ناملموس این سرزمین است.

|

نظرات کاربران