در حال بارگذاری ...
لب کلام هنرمندان در گفت‌وگوهای هفته 54

چشم به آینده نزدیک برای آغاز دوباره اجراهای صحنه‌ای

ایران تئاتر- عباس عبدالعلی‌زاده: در هفته گذشته با توجه به ماه صفر گفت و گو درباره تعزیه ادامه داشت و گفت و گو هایی از اجراهای آینده منتشر شد اما گفت و گوهای منتشر شده در خبرگزاری ها کاهش چشمگیری داشت و برخی رسانه ها همان اندک گفت و گوی همیشگی خود را نیز نداشتند و به نظر می رسد همگی منتظر هستند تکلیف خود را در این شرایط جدید واکسیناسیون، کرونا و تغییرات در حوزه تئاتر بدانند و سپس دست به کار تولید گفت و گو هایی بشوند که از اجراهای صحنه ای حکایت می کند.

در این روزها مدیران وزارت فرهنگ و ارشاد درحال تغییر هستند و دبیران تعیین شده جشنواره ها درحال برنامه ریزی برگزاری جشنواره ها هستند.آنچه مسلم است اینکه هنرمندان تئاتر چشم به آینده نزدیک برای آغاز دوباره اجراهای صحنه ای دارند.

هفته گذشته ایران تئاتر در حوزه گفت و گو پرکارتر شده و با انتشار گفت و گوهایی اختصاصی به موضوعات متنوعی در حوزه نمایش پرداخت؛ در این گفت و گوها مهدی صالحیار درباره «نخل سرخ»، حسین عالم بخش درباره تلویزیون تئاتر ایران؛ محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره تصویب بسته حمایتی اصحاب هنر؛ حسن رونده مدیر هماهنگی تئاتر استان‌های اداره کل هنرهای نمایشی درباره همت جدی برای تفویض اختیار به استان‌ها؛ مرضیه شریفی نویسنده حاضر در طرح نخل سرخ درباره «رستگاری در خط سیاه»؛ علی موسویان درباره اجرای نمایش تاریخی خار شتر بعد از بهبود شرایط کرونایی؛ کامران شهلایی درباره جزئیات انتخاب آثار برتر ادبیات نمایشی توضیحاتی ارائه دادند.
متن مهمترین گفت و گوهای کوتاه و بلندی که هفته گذشته با موضوع هنرهای نمایشی روی خروجی خبرگزاری‌ها و سایت‌ها منتشر شده را در بخش «لب کلام» بصورت خلاصه آورده‌ایم تا مخاطب این متن در دنیای پرسرعت امروز درجریان مهمترین بخش‌های گفت و گو‌ها قرار بگیرد. بدیهی است علاقمندان برای خواندن مشروح گفت و گوها می‌توانند به منبع مطلب هر‌گفت و گو مراجعه کنند.

امیر دژاکام: تئاتر، هنری است برای انتقال تجربه و رسیدن به فهم مشترک
امیر دژاکام با اشاره به اینکه نگاهی درستی در سیاستگذاری‌ها برای تئاتر کشور وجود ندارد تأکید کرد که مسئولان تئاتر را ابزار تبلیغات می‌دانند و این در حالی است که تئاتر، هنری است برای انتقال تجربه و رسیدن به فهم مشترک از مسائل مختلف.
لب کلام

شاید بالغ بر 30 یا 40 مرتبه خواهشی را مطرح کرده‌ام اما هیچ‌گاه گوش شنوایی وجود نداشته که خواهش ما را بشنود و بفهمد.
ما باید به رمان، سینما و تئاتر اهمیت دهیم.
این هنرها تجربیات و فهم مشترک از تجربیات می‌سازند و از آنجا که تئاتر با مواجهه انسان با انسان تجربه را منتقل می‌کند این تجربه بسیار گرانبها و ارزشمند است.
برنا

سوسن پرور: شوخی با ظاهرم به نفع من است!
سوسن پرور درباره شوخی‌هایی که در فضای مجازی با ظاهرش می‌شود، عنوان کرد: این حرف‌ها اصلا انرژی منفی نیست. فکر کن داری زندگی ات را می کنی تعدادی آدم بد و بیراه می‌گویند و فالوئرهای تو بالا می رود! در فضای مجازی دنبالت می‌کنند تا در صفحه‌ات فحش دهند؛ این وسط من سود می کنم.
لب کلام
سعی می‌کنم خیلی جدی شان نگیرم و سبک زندگی خودم را داشته باشم.
اتفاق شیرینی است و من خیلی از آن‌ها تشکر می کنم؛ زیرا هر بار پیجی عکس من را می‌گذارد و بدترین عکس ها را هم می‌گذارند
زیبایی بصری سهم به سازایی در بازیگری دارد ولی نه فقط زیبایی بصری برای اینکه ماندگار باشید فن بازیگری هم شرط بزرگی است.
پیشنهادم برای علاقه‌مندان به بازیگری این است که رسانه‌های اینترنتی را خیلی جدی بگیرند و ایده خودشان را پیاده کنند.
به نظرم توازنِ اتفاقات خوب و بد بهم خورده است.
وقتی شب می‌روم به رختخواب می گویم خداراشکر یک روز دیگر گذشته اما قبلا وقتی چشمم را باز می‌کردم می گفتم خدارا شکر یک روز دیگر آغاز شد. این جابه جایی شکرانه جابه جایی بزرگی است.
ایسنا
حامد شیخی: رکورددار اجرا در کرونا
حامد شیخی کارگردان نمایش «قصه شهرزاد به روایت سنمار» درباره ویژگی های این نمایش و پرکاری اش در دوران کرونا توضیحاتی ارائه داد.
لب کلام
من قبلا کتاب «هزار و یک شب» را خوانده بودم و خیلی دوست داشتم اجرایی از آن داشته باشم.
همچنین در دوران دانشجویی در نمایش «مجلس قربانی سنمار» بهرام بیضایی نیز بازی کرده بودم.
به این نتیجه رسیدم که یکی از این ۲ روایت باید در گذشته دیگری باشد چون همزمانی حضور قصه شهرزاد در روایت سنمار و قصه سنمار در داستان های شهرزاد از لحاظ زمانی با هم سنخیت ندارند.
این اثر نمایشی هشتمین کارگردانی من در دوران کرونا محسوب می شود به شکلی که سال گذشته به عنوان پرکارترین بازیگر و کارگردان تئاتر شناخته شدم.
در شرایط بحران کرونا اتفاق خطرناکی برای تئاتر در حال رخ دادن است و آن هم این است که خود تئاتری ها از تئاتر کناره گیری کرده اند و ترجیح می دهند بیشتر در شبکه نمایش خانگی فعالیت کنند.

رضا قنبرزاده فرید: روایت سه قتل برنامه‌ریزی شده در «تنیدن»
رضا قنبرزاده فرید کارگردان نمایش «تنیدن» عنوان کرد داستان‌های این نمایش ۴ اپیزودی برگرفته از شرایط این روزهای جامعه است.
لب کلام
این نمایش اثری ۴ اپیزودی است و براساس داستان‌های اجتماعی شکل گرفته است و می‌توان نمایش را برداشتی آزاد از داستان‌های واقعی دانست.
داستان هر اپیزود به لحاظ اپیزودیک به یکدیگر ارتباط ندارند اما از نظر فرم اجرایی به هم شبیه هستند.

این نمایش درباره آدم‌های معمولی است که بدون اینکه بخواهند در شرایط غیرعادی قرار گرفتند و نمی‌دانند باید چه کنند.

حسین فدایی‌حسین: تولید هشت نمایشنامه‌ کودک و نوجوان با موضوع رضوی
حسین فدایی حسین نویسنده و کارگردان تئاتر از نگارش ۸ نمایشنامه کودک و نوجوان توسط نویسندگان این حوزه با موضوع رضوی خبر داد.
لب کلام
به سفارش بنیاد فرهنگی هنری امام رضا (ع) قرار است ۸ نمایشنامه کودک و نوجوان توسط نویسندگان مختلف حول محور شخصیت امام رضا (ع) و فرهنگ رضوی نوشته و تولید شود.
این اتفاق پیرو سفارشی که ۲ سال قبل مبنی بر تولید ۸ نمایشنامه بزرگسال رضوی به من داده شده بود، انجام می‌گیرد و قرار است در این دوره محور اصلی کودکان و نوجوانان باشند.
در حال حاضر سه نمایشنامه به طور کامل نوشته و تحویل داده شده است و بقیه هم در حال نوشتن هستند.
البته همه نمایشنامه‌ها تکمیل شده و در مرحله نهایی شدن متون قرار دارند. علاوه بر خودم، مرتضی سخاوت، شهرام کرمی، سیروس همتی، امیر مشهدی عباس، کهبد تاراج، مهدی سیم ریز و کیومرث قنبری آذر نویسندگانی هستند که در این دوره به نگارش نمایشنامه‌های کودک و نوجوان با موضوع رضوی پرداختند.

ساشا کشوادی: اتفاقات ملتهب کرونایی در «اتاق»
نمایش «اتاق» با کارگردانی ساشا کشوادی که بر اساس داستانی واقعی به اتفاقات ملتهب و عجیب دوران کرونایی در یکی از بیمارستان‌های تهران می‌پردازد، از آبان در تماشاخانه سپند روی صحنه می‌رود.
لب کلام
روند نگارش این متن از ۹ ماه پیش با حضور نویسنده در بیمارستان و مصاحبه با پرستاران و کادر درمان آغاز و تمرین نمایش هم از ۲ ماه پیش آغاز شده است.
دیده شدن اثر به دلایل زیادی برای مان بسیار مهم است زیرا این کار هم ادای دینی به زحمات کادر درمان است.

بهناز متولی: نمایش رفتار دوگانه انسان در «دارائیت»
بهناز متولی کارگردان نمایش «دارائیت A نامساوی A» با اشاره به ویژگی های این نمایش عنوان کرد در این اجرا نگاه فمنیستی نداشته است.
لب کلام
«دارائیت A نامساوی A» یک نمایش-کاروگرافی است که مبحث مورد نظرش را بدون دیالوگ توسط اجراگران به تصویر می‌کشد.
نمایش تنها در پایان، دیالوگی از نمایشنامه «مرغ دریایی» چخوف دارد و تلاش ما این بوده که اثری بدون کلام خلق کنیم که تلاش دارد درباره مفهوم تضاد و دوگانگی صحبت کند.
امیدوارم حداقل دوستان تئاتری از کار ما حمایت کنند چون ما برای اجرای نمایش سختی‌های زیادی کشیدیم.
گفت و گو ها از مهر

کوروش زارعی: تئاتر خیابانی، چراغ نمایش را روشن نگه داشته است
کوروش زارعی مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری گفت: تئاتر خیابانی از جنس تئاترهای مردمی است و تماشاگر را به چالش دعوت می‌کند و با آنها ارتباط برقرار و افراد را در اجرای نمایش به مشارکت وا می‌دارد.
تئاتر خیابانی از جنس تئاترهای مردمی است و تماشاگر را به چالش دعوت می‌کند و با آنها ارتباط برقرار و افراد را در اجرای نمایش به مشارکت وا می‌دارد.
سال‌هاست در حیطه تئاتر دفاع مقدس و مقاومت، این شکل از نمایش‌ها جا افتاده و بخش‌هایی برای آن باز شده و گروه‌های خوب و حرفه‌ای هم خیلی خوب در این زمینه کار می‌کنند.
اما در تئاتر موضوعی هم چون دفاع مقدس چه صحنه‌ای و چه خیابانی، مشکلات محتوایی و موضوعی داریم و از این لحاظ به شکل درست به آن نپرداختیم.
حوزه هنری

محسن میرزاعلی:دومین سوگواره «شبیه حسین (ع)» به‌صورت آنلاین پخش می‌شوند
محسن میرزاعلی گفت: تعزیه‌های دومین سوگواره «شبیه حسین (ع)» به‌صورت آنلاین پخش می‌شوند و سپس از دل این تعزیه‌ها ۴۵ دقیقه تعزیه استخراج و از طریق رسانه ملی برای مخاطبانی که شاید دسترسی به اینترنت و فضای مجازی نداشتند پخش می‌شود تا این افراد هم مخاطب تعزیه باشند.

لب کلام
بعد از تمامی رویدادها و اتفاقاتی که رقم‌زده شد جای خالی تعزیه را در رسانه ملی حس کردیم.
بر آن شدیم که اولین سوگواره «شبیه حسین (ع)» ضبط و از شبکه چهار پخش شود
از تعزیه‌خوانان برجسته استفاده کردیم.
امسال یک تفاوتی دارد؛ تعزیه‌ها به‌صورت آنلاین پخش می‌شوند و بعد از آن از دل این تعزیه‌ها ۴۵ دقیقه تعزیه استخراج و از طریق رسانه ملی برای مخاطبانی که شاید دسترسی به اینترنت و فضای مجازی نداشتند پخش می‌شود.
تسنیم

فرید قادرپناه: دعای هر روزه برای گروه
فرید قادرپناه کارگردان جوان تئاتر که دلواپس است بازیگرانش به کرونا مبتلا شوند، می‌گوید: هر روز کارم شده دعا خواندن که مبادا یکی از بچه‌ها کرونا بگیرد.
لب کلام
برای واکسینه کردن اعضای گروهم پیگیری بسیاری کردیم.تا به حال در زندگی‌ام این چنین برای چیزی پیگیر نشده بودم .
بالاترین رده مدیریتی ما تاکید کرده است که گروه‌های جوانی که در حال اجرا یا تمرین هستند، برای واکسن زدن در اولویت قرار بگیرند ولی این پیگیری‌ها تا به حال به جایی نرسیده است.
اگر از روز اول می‌دانستم مرکز هنرهای نمایشی و خانه تئاتر نمی‌توانند بازیگران مرا  واکسینه کنند، از زیر سنگ هم که شده، برای آنان واکسن پیدا می‌کردم.
بسیاری از اعضای گروه ما خیلی جوان و دانشجو هستند و طبیتا روزمه‌ای برای عضویت  در صندوق اعتباری هنر ندارند ولی متاسفانه این مسایل در تصمیم‌گیری‌ها مورد توجه قرار نمی‌گیرد.
ایسنا

شهرام گیل‌آبادی: ناتوانی اهالی تئاتر برای امرار معاش، مانع توسعه فکری جامعه می‌شود
شهرام گیل‌آبادی مدیر عامل خانه تئاتر گفت: تئاتر وضعیت پیچیده و اسفناکی دارد و به شکل جدی به تئاتر رسیدگی نمی‌شود.
لب کلام
تئاتر وضعیت پیچیده و اسفناکی دارد؛ یکی از زاویه سیاست گذاری و عدم توجه جدی به تئاتر و زاویه دوم بیماری کرونا و ضربه هایش به تئاتر.
یکی از مشکلات جدی نبود برنامه مشخص و عدم سیاست گذاری مشخص در دولت قبل بود.
بچه‌های تئاتر در حوزه معیشتشان تا حوزه حمایت و اجرایشان دچار مشکل شده اند و الان لحظات بسیار سختی را می‌گذرانند.
باشگاه خبرنگاران جوان
 

ابوالفضل صابری: تعزیه در کشور ما مظلوم است
ابوالفضل صابریتعزیه‌خوان کشور معتقد است تعزیه میان مدیران فرهنگی کشور مظلوم است درحالی‌که برای احیا تعزیه نیازمند توجه بیشتر مسئولان هستیم

لب کلام
شرایط که بحمدالله نسبت به گذشته از نظر کمی و کیفی بسیار خوب است.
یکی از نکات مثبت تعزیه حال حاضر کشور این است که جوان‌ها، چه در بخش بانیان و چه در بخش خوانندگان تعزیه، نوازندگان
به اعتراف بزرگان هنر تعزیه قوی‌ترین هنر سمعی و بصری است.
 تأثیرپذیری مخاطب جوان از تعزیه بیشتر است.
 نیازمند تلاش برای دوری خرافه از تعزیه هستیم.
محبوبیت تعزیه متمایز از دیگر هنرها است
تمام خانواده و اجداد من تعزیه‌خوان بودند. تعزیه را هم من از خدمت پدرم آغاز کردم و بعد در محضر اساتید بزرگوار بودم؛ استاد محمد، استاد فیاض، استاد صالحی و دوستان دیگر.
من خواهشم این است که مسئولان بیشتر توجه کنند، بیشتر اهتمام بورزند، بیشتر حمایت کنند که تعزیه ان‌شاءالله به جایگاه واقعی خودش برسد.
تسنیم




مطالب مرتبط

مدیرکل هنرهای نمایشی:

جشنواره‌ها باید با انضباط مالی سفت و سخت برگزار شوند
مدیرکل هنرهای نمایشی:

جشنواره‌ها باید با انضباط مالی سفت و سخت برگزار شوند

مدیرکل هنرهای نمایشی اعلام کرد از سخنانش درباره نبود انضباط مالی در چهل‌و‌یکمین جشنواره تئاتر فجر سوءبرداشت شده و منظور او زیرسوال بردن زحمت‌های برگزار کنندگان این رویداد بین‌المللی نبوده است.

|

نگاهی به نمایش «داش‌آکل به روایت نوچه کاکارستم» نوشته و کار حامد شیخی

باز هم قصه بگو...
نگاهی به نمایش «داش‌آکل به روایت نوچه کاکارستم» نوشته و کار حامد شیخی

باز هم قصه بگو...

احمدرضا حجارزاده: برخلاف هنر سینما، در هنر تئاتر به دلیل برخورداری از رشته وابسته‌ای به نام «ادبیات نمایشی»، کم‌تر کارگردانی به سراغ اقتباس ادبی از آثار داستانی ایران و جهان ...

|

نظرات کاربران