در حال بارگذاری ...
حمیدرضاصفار از جزئیات همایش نمایش خیابانی ویژه دفاع مقدس گفت :

نیروی انسانی فعال؛ ثروت تئاتر دفاع مقدس در استان تهران

با آغاز هفته دفاع مقدس و شروع رویداد همایش نمایش خیابانی ویژه دفاع مقدس ، اجرا تئاترهای خیابانی در۵ استان شروع‌شده است. در این رویداد ۴۵گروه نمایشی با ۱۳۵ اجرا در این دوره شرکت خواهند داشت. در این همایش شهرستان‌های استان تهران با ۱۸ گروه نمایشی شرکت دارند که این اجراها به همت انجمن هنرهای نمایشی ایران توسط کانون تخصصی تئاتر خیابانی درحال برگزاری است.

حمیدرضاصفار رئیس انجمن هنرهای نمایشی استان تهران مسولیت برنامه ریزی و برگزاری این همایش در تهران را برعهده دارد. صفار از اردیبهشت 1398 سکان اداره انجمن پایتخت را به عهده گرفته است. وی بیش از این به مدت دوازده سال به عنوان رئیس انجمن هنرهای نمایشی شهرری در انجمن استان سابقه فعالیت مستمر دارد. انجمن هنرهای نمایشی استان تهران  پانزده شعبه فعال در سطح شهرستان های استان دارد که 18 گروه نمایشی از این پانزده شعبه برای شرکت در همایش ویداد همایش نمایش خیابانی ویژه دفاع مقدس معرفی شده و حضور دارند.

حمیدرضاصفار درباره چگونگی برگزاری همایش  تئاتر خیابانی دفاع مقس به خبرنگار ایران تئاتر در استان تهران گفت: در ادامه فعالیت های انجمن هنرهای نمایشی ایران در اجرای راهبردهای اداره کل هنرهای نمایشی کشور ،کانون تخصصی تئاتر خیابانی همایش تئاتر خیابانی تئاتر دفاع مقدس را برنامهریزی کرده است . انجمن هنرهای نمایشی استان تهران نیز  با حمایت و اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران و موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس در قالبذ نخستین همایش تئاتر خیابانی دفاع مقدس شهرستان‌های استان تهران بخش استان تهران این همایش را برنامه ریزی و اجرا کرده است . 

وی با اشاره به گستره آثار و اجرا ها افزود: هجده گروه، ۱۸ اثر نمایش خیابانی با موضوع دفاع مقدس، را در همایش نمایش ویژه هفته دفاع مقدس در شهرستان‌های استان تهران اجرا می‌کنند.

صفار با اشاره به این‌که گروه های شرکت کننده از فعالان تئاتر تهران هستند گفت: نمایش های خیابانی دیده بان به نویسندگی محمد قربانی و کارگردانی رضا تاجیک در شهرستان ورامین،  دقیقه ۹۰ به نویسندگی و کارگردانی رضا محمدیان در شهرستان پیشوا، فرکانس به نویسندگی و کارگردانی میثم رمضانی در شهرستان قرچک، مین به نویسندگی فاطمه زارع زاده و کارگردانی جواد میرزایی در اسلامشهر، خوب بد زشت نویسندگی ابوالفضل حاج علی خانی و کارگردانی حامد بدخشی در بهارستان، هنوز ادامه داره به نویسندگی قیصر امین‌پور به کارگردانی حسین ناصری در دماوند، مرد میدان به نویسندگی و کارگردانی رضا نجاری و امیرحسین شجاعی جم در قرچک، یه نامه به نویسندگی و کارگردانی حسین قاسمی در پیشوا، قرعه به نویسندگی وکارگردانی مهدی روزبهانی در شهرری، یحیی به نویسندگی و کارگردانی کاوه مالکی در اسلامشهر، آخرین تصویر به نویسندگی مجید قربانی و کارگردانی احمد استیری در شهرری ،طوبی به نویسندگی هادی آقابابایی و کارگردانی زهرا هداوند خانی در ورامین، اجباری به نویسندگی ترگل آقایی کارگردانی مریم صبوری در اسلامشهر، فرمانده به نویسندگی و کارگردانی احمد صادقی در.....، سلام سردار به نویسندگی و کارگردانی سید امیر حسینی در شهرقدس،  ایستاده ایم به نویسندگی و کارگردانی امیر علی در شهرستان قرچک،  به دنبال یونس به نویسندگی حسن شکری و کارگردانی مریم  مهربان در اسلامشهر در همایش حضور دارند.

وی تصریح کرد: آثار حاضر در این جشنواره از  ۳۱ شهریور تا ۶ مهرماه ۱۴۰۰ در پارک ها و بوستان ها و میادین شهرستان‌های استان تهران برای شهروندان اجرا می‌شود.

صفار درباره اهمیت برگزاری این همایش گفت:شیوع ویروس کرونا از اسفند سال 98 که منجربه تعطیلی فعالیت های نماییش کشور شد، ضربه سختی را به بدنه تئاتر استان ها زد. جامعه هنرمندان تئاتر متاسفانه جزو اولین گروهی بودند که به دلیل وضعیت خاص کرونایی وضعیت شغلی و اقتصادی شان دچار چالش جدی شد. انجمن نمایش استان تهران با توجه به وضعیت پیش آمده سعی کرد تا با امکانات و ابزارهایی که امکان فعالیت دارند، به نوعی چراغ تئاتر را روشن نگه دارد.

در انجمن هنرهای نمایشی استان تلاش کرده‌ایم به بهانه مناسبت‌های خاص اجتماعی و ملی برنامه هایی در راستای اجرای نمایش داشته باشیم. در سال جاری به مناسبت رحلت حضرت امام(ره)و قیام پانزده خرداد ویژه برنامه همایش تئاتر خیابانی را در مبداء قیام پانزده خرداد واقع در شهرستان قرچک(پل تاریخی پانزده خرداد)برگزار کردیم. در این رویداد فرهنگی،۱۰ نمایش خیابانی از سطح استان برای عموم شهروندان نمایش شان را اجرا کردند. برنامه دیگری را به‌مناسبت هفته مبارزه با مواد مخدر(۵الی۱۲ تیر)در شهرستان ورامین برگزار کردیم. در این رویداد فرهنگی نیز پنج گروه نمایشی با طرح موضوعاتی پیرامون معضل مواد مخدر اجرای خیابانی داشتند.

وی همچنین به فعالیت های پیشین این انجمن در دوران کرونایی اشاره کرد و گفت : اواسط اسفند 98 نیز ه پیشنهاد انجمن هنرهای نمایشی شعبه شهرقدس (از شعب انجمن استان) طرح برگزاری جشنواره نمایشی در فضای مجازی مطرح و با اعلام فراخوان این جشنواره وارد فاز اجرایی شد. این جشنواره در دو بخش (استندآپ و نقالی) در فروردین 1399 با ارسال آثاری از اقصی نقاط کشور به صورت مجازی برگزار و هر شب یکی از آثار ارسالی از طریق صفحه اینیستاگرام مربوط به جشنواره در سطح ملی پخش می شد.

رئیس انجمن هنرهای نمایشی استان تهران افزود: پس از برگزاری این جشنواره،با توجه به استقبال عموم هنرمندان از اجرای نمایش در فضای مجازی و بدون اینکه از خانه خارج شوند،پنج جشنواره دیگر نیز با محوریت اجرای نمایش در فضای مجازی در سطح استان تهران برگزار شد. در همین خصوص شهرستان‌های قرچک با جشنواره به وقت کرونا،شهرستان ورامین،شهرقدس(استند آپ و نقالی)،اسلامشهر(هایکو)فعالیت کردند.

رئیس انجمن هنرهای نمایشی استان تهران با اشاره به فعالیت‌ها انجمن در حوزه فعالیت‌های نمایشی در سطح استان گفت:انجمن هنرهای نمایشی استان تهران سرمایه و ثروت عظیمی دارد که باعث روشن نگه داشتن چراغ تئاتر در استان شده است.

وی در تشریح سرمایه و ثروت انجمن گفت:بزرگترین سرمایه و ثروت انجمن هنرمندان و نیروی انسانی فعال در انجمن هستند. هنرمندانی که با همت والای شان در تمام طول سال با همه مشکلات،عدم حمایت از طرف ادارات،نبود سالن مناسب،نداشتن فضای تمرین مناسب،همواره چراغ تئاتر را با اجراهای عمومی روشن نگه داشته‌اند. نه تنها چراغ تئاتر بلکه منشا فرهنگ سازی در شهرستان‌ها بوده‌اند. انجمن هنرهای نمایشی در شهرستان‌های استان با اجرای گونه‌های مختلف نمایشی اعم از کودک و نوجوان،مذهبی،اجتماعی و کمدی اجراهای بسیاری را در سطح استان داشته‌اند. حتی در دوران کرونا که در بسیاری از مواقع به دلیل وضعیت قرمز در سطح استان فعالیت‌های نمایشی تعطیل شده‌اند،ولی هنرمندان در زمان‌های بازگشایی سالن‌ها با رعایت پروتکل‌های بهداشتی چراغ تئاتر در شهرستان‌ها را روشن نگه داشته‌اند.

حمیدرضا صفار با اشاره به وضعیت حمایت از تئاتر توسط نهادهای دولتی اظهار داشت:هر نهاد و دستگاهی در یک حوزه تخصص،تجربه و نیروی انسانی متخصص دارد. در حوزه تئاتر نیز،نهادی مانند انجمن هنرهای نمایشی ایران به طور تخصصی در رابطه با اجرای نمایش صحنه‌ای،خیابانی هم تجربه کافی دارد و هم نیروی متخصص و با تجربه دارد. تجربه نشان داده وقتی یک نهاد دولتی غیر تخصصی در رابطه با حوزه تئاتر،که بودجه کافی هم در اختیارش است و قرار به اجرای برنامه دارد چه بهتر که با مشارکت انجمن هنرهای نمایشی انجامش بدهد. انجمن هنرهای نمایشی،در تمام شهرستان‌های استان شعبه فعال دارد که می‌تواند بازوی اجرایی مناسبی برای شوراهای شهر،آموزش و پرورش،شهرداری‌ها باشد. این مهم نیز اگر توسط فرمانداری‌ها در شورای فرهنگ عمومی مصوب شود،می‌تواند در شهرستان‌ها جریان فرهنگ را بهینه سازی کنند.

 




نظرات کاربران