در حال بارگذاری ...
نگاهی به تئاتر استان‌ها در هفته‌ای که گذشت

توجه به استعداد‌ها و ظرفیت‌های فرهنگی سراسر کشور

در هفته گذشته وزیر ارشاد محمد مهدی اسماعیلی در اولین سفر استانی خود برای حضور در آیین اختتامیه نخستین جشنواره ملی تئاتر کودک و نوجوان باغچه‌بان مرند به آذربایجان‌شرقی سفر کرد و از توجه دولت سیزدهم به شهرستان‌ها گفت.

در هفته‌ای که گذشت، انتشار فراخوان سی و سومین جشنواره استانی تئاتر گیلان، اعلام نتایج بازخوانی متون رپرتوار تئاتر صحنه‌ای خوزستان جان،  حمایت از واکسیناسیون توسط دبیرخانه جشنواره بین‌المللی تئاتر خیابانی مریوان برگزار کرد، روسای انجمن هنرهای نمایشی شهرستان‌های یزد معرفی شدند، معرفی هیأت داوران جشنواره‌ تئاتر «مونودرام» مهاباد، تمدید مهلت ارسال اثر به جشنواره تئاتر استان گلستان، انتصاب دبیر جشنواره تئاتر منطقه‌ای مشگین شهر، صدور مجوز تمرین برای 16 متن نمایشی در مشگین شهر، نگاه دولت سیزدهم توجه به استعداد‌ها و ظرفیت‌های فرهنگی سراسر کشور است، اعلام آثار راه‌یافته به جشنواره تئاتر خط شکنان و غواصان دریادل زنجان و معرفی برگزیدگان همایش آیین‌های نمایشی محرم خوزستان،  تیتر اخبار مهم استانی را به خود اختصاص دادند. بی‌شک مطلبی که پیش روی شما است تمامی اقدامات انجام شده در استان‌ها را در بر نمی‌گیرد بلکه تنها نگاهی به بخشی از رویدادهای مهم است. پیشنهاد می‌کنیم مشروح اخبار را روزانه در درگاه‌های استانی بخوانید.

 

نگاه دولت سیزدهم توجه به استعداد‌ها و ظرفیت‌های فرهنگی سراسر کشور است

محمد مهدی اسماعیلی که در اولین سفر استانی برای حضور در آیین اختتامیه نخستین جشنواره ملی تئاتر کودک و نوجوان باغچه‌بان مرند به آذربایجان‌شرقی سفر کرده بود گفت: حوزه فرهنگ مرز نمی‌شناسد و تمدن و فرهنگ ایرانی حوزه وسیعی از مرز چین تا آسیای مرکزی و جنوب خلیج فارس را در برگرفته و در انقلاب اسلامی ایران، اساساً نگاه ما مرز‌های سیاسی نبوده بلکه صدور انقلاب اسلامی در حوزه فرهنگ و تمدنی، منظور نظر است. در حوزه فرهنگ و تمدن نسبتی با جنگ و تجاوز وجود ندارد و مثل آب جاری می‌شود و تاثیر خود را بر جا می‌گذارد. وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به پیوند‌های مشترک فرهنگی و دینی با کشور‌های مختلف همسایه اظهار کرد: ما با ملت‌های همسایه پیوند قلبی و عاطفی داریم و آنان برادران و خواهران ما هستند و زبان مشترکی با همدیگر داریم. اسماعیلی با اشاره به شخصیت باغچه‌بان و نام‌گذاری این جشنواره به نام او یادآور شد: نگاه دولت سیزدهم همین توجه به نماد‌ها و شخصیت‌های حوزه‌های مختلف فرهنگی و هنری بوده و این توجه به نقاط مختلف بسط داده می‌شود تا خارج از تمرکز‌گرایی، هویت‌ها و استعداد‌های خود را شناخته و به دیگران نیز بشناسانیم. وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی یادآور شد: منطقه آذربایجان کانون تمدنی جوشش فرهنگ و هنر  ایران اسلامی بوده  پس باید مرکزفرهنگى و هنرى ایران و جنوب قفقاز باشد.. وقتی تاریخ را ورق می‌زنیم از هزاره‌های قبل نشان از وجود تمدن و فرهنگ در منطقه به وفور دیده می‌شود.نگاه ما در بحث صدور انقلاب سیاسی نبود، حوزه فرهنگ و تمدن ما سارى و جارى و پیوندهاى مشترک غنى داریم که سرحدات و مرزهاى سیاسى توان جلوگیرى از آن را ندارند .

 

انتشار فراخوان سی و سومین جشنواره استانی تئاتر گیلان

سی و سومین جشنواره تئاتر استانی این جشنواره با همکاری انجمن هنرهای نمایشی گیلان و به منظور رشد ،گسترش و ساماندهی هنر تئاتر در آذر ماه ۱۴۰۰ برگزار می‌شود. رشد و توسعه فعالیت های اجتماعی و آگاهی بخشی با تکیه بر هنر نمایش ،بومی سازی ظرفیت های فرهنگی و هنری با تکیه بر استعدادهای جوان ،استفاده از بسترهای فرهنگی و هنری برای رشد و اعتلای فرهنگ عمومی از اهداف جشنواره یاد شده است. موضوعات مرتبط با شعار سال ،کرونا و کاهش آسیب های اجتماعی ،شور و نشاط اجتماعی و تحکیم خانواده ،موضوعات مرتبط با فرهنگ و هنر بومی ، منطقه ای و ایرانی و اسلامی در اولویت هستند. هرگونه تصمیم گیری در خصوص تغییر در برگزاری جشنواره با نظر ستاد استانی پیشگیری و مقابله با کرونا است.

 

اعلام نتایج بازخوانی متون رپرتوار تئاتر صحنه‌ای خوزستان جان

 با اعلام دبیر رپرتوار نتایج بخش بازخوانی متون رپرتوار تئاتر صحنه ای خوزستان جان برای حمایت از تولیدات تئاتر صحنه ای اعلام شد. اسامی 23 نمایشنامه مورد پذیرش رپرتوار تئاتر صحنه ای برای حمایت از تولید و اجرای این آثار نمایشی را از میان 45 اثر رسیده به دبیرخانه اعلام کرد. تایید نهایی، مشروط و شانس مجدد اعلام شده اند که سطح اول و دوم به تناسب هر سطح در این مرحله مورد حمایت مالی قرار خواهند گرفت.

 نمایشنامه های تایید نهایی در پروسه تولید و طبق مشاوره های مشاور هنری رپرتوار، روند تولید را طی و فیلم آثار را برای مرحله بازبینی ارسال خواهند کرد و همچنین نمایشنامه های مشروط نیز باید نکات اصلاحی و ویژگی های اجرایی توسط مشاور هنری رپرتوار را برطرف نموده و با تولید اثر، فیلم آن را برای مرحله بازبینی به دبیرخانه رپرتوار ارسال نمایند.نمایشنامه هایی نیز که فرصت مجدد به آنها داده شده تا ضمن رعایت نکات فنی و ویژگی های اجرایی باید با مشاوره کامل و زیر نظر مشاور رپرتوار این مسائل را به طور دقیق به انجام رسانده و این شانس مجدد به آنها داده شود تا با ارسال فیلم در مرحله بازبینی شرکت نمایند.

 

 حمایت از واکسیناسیون توسط دبیرخانه جشنواره بین‌المللی تئاتر خیابانی مریوان 

به منظور حمایت، تشکر و قدردانی از کادر بهداشت و درمان که مدافعان سلامت جامعه در صف اول سنگر  مبارزه با بیماری منحوس کرونا هستند و همچنین در راستای دعوت و تشویق مردم و به ویژه اهالی شهرستان مریوان برای استقبال و تعجیل در امر واکسیناسیون، اقدام به راه‌اندازی کمپینی حمایتی در همین راستا کردیم. در این برنامه که به ابتکار دبیرخانه جشنواره تئاتر خیابانی راه‌اندازی شد، گروه‌های پذیرفته شده در جشنواره به همراه تعدادی دیگر از هنرمندان سایر رشته‌های هنری و با همراهی رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی مریوان و دبیر اجرایی جشنواره در یکی از پایگاه‌های واکسیناسیون شهرستان مریوان حضور به هم رسانده و با اجرای چند برنامه کوتاه فرهنگی و هنری و اهدای شاخه گل به کادر بهداشتی، از زحمات و تلاش آنها قدردانی کردند و شهروندان مریوانی و عموم مردم را نیز برای انجام واکسیناسیون و رعایت پروتکل‌های بهداشتی دعوت کردند .در پایان نیز چند نفر از هنرمندان به صورت نمادین اقدام به تزریق واکسن کردند.

 

معرفی روسای انجمن هنرهای نمایشی شهرستان‌های یزد

طی حکم هایی جداگانه از سوی مدیرعامل انجمن هنرهای نمایشی یزد، مسئولین انجمن‌ شهرستان‌های استان منصوب و معرفی شدند. بدین ترتیب و با تایید شورای انجمن هنرهای نمایشی استان یزد،ابوالفضل میروکیلی(مهریز)، مجید کرمی(اشکذر)، رسول شجاعی(تفت)، اسماعیل اخلاقی(ابرکوه)، کاظم قانعی(بافق)، جلیل تاج آبادی(خاتم)، زهرا کارگریان(مروست)، علی هاتفی(اردکان)، سید صدرا رضوی(بهاباد) و وحید احمدی به عنوان مسئول انجمن هنرهای نمایشی شهرستان میبد معرفی شدند.

 

معرفی هیأت داوران جشنواره‌ تئاتر «مونودرام» مهاباد

با احکامی از سوی امید خاک‌پور دبیر جشنواره‌ی تئاتر «مونودرام» شهرستان مهاباد هیأت داوران این جشنواره منصوب شدند. ناصر بابائیان، پیمان بابائیان و ابراهیم ابراهیمی به عنوان هیأت داوران نخستین جشنواره‌ی تئاتر «مونودرام» شهرستان مهاباد منصوب شدند. جشنواره‌ تئاتر «مونودرام» به دبیری امید خاک‌پور 25 تا 27 مهرماه در مهاباد برگزار می‌شود

 

تمدید مهلت ارسال اثر به جشنواره تئاتر استان گلستان

فرشید مصدق دبیر سی و دومین جشنواره تئاتر استان گلستان اعلام کرد به منظور ایجاد فرصت بیشتر برای گروه‌های متقاضی مهلت ارسال اثر به دبیرخانه جشنواره تا ۵ آبان ۱۴۰۰ تمدید شد. دومین نشست شورای سیاست گذاری سی و دومین جشنواره تئاتر استان گلستان روز دوشنبه 19 مهر 1400 با حضور دبیر جشنواره در سالن کنفرانس اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گلستان برگزار شد. به منظور ایجاد فرصت بیشتر برای تولیدکنندگان آثار متقاضی آخرین مهلت ارسال اثر به دبیرخانه تا ۵ آبان ۱۴۰۰ تمدید شد. با توجه به آیین نامه جدید مرکز در خصوص ثبت موئسسه انجمن هنرهای نمایشی و مراحل بروکراسی اداری وضعیت بخش‌هایی از انجمن هنوز به ثبات نرسیده و هیئت مدیره انجمن و مدیرعامل محترم تمام توان خود را برای آماده سازی همه بخش‌ها به کار گرفته است. سی و دومین جشنواره تئاتر استان گلستان به دبیری فرشید مصدق در نیمه دوم آبان ۱۴۰۰ در گرگان برگزار خواهد شد.

 

انتصاب دبیر جشنواره تئاتر منطقه‌ای مشگین شهر

دبیر ششمین دوره جشنواره تئاتر منطقه ای مشگین شهر از سوی مدیرکل فرهنگ و ارشاداسلامی استان، منصوب شد.عبدالله بحرالعلومی، مدیرکل فرهنگ و ارشاداسلامی استان اردبیل با صدور ابلاغی، بهمن خادم مسجد از هنرمندان پیشکسوت تئاتر استان را به عنوان دبیر ششمین دوره جشنواره تئاتر منطقه ای  مشگین شهر منصوب کرد. در ابلاغ مدیرکل فرهنگ و ارشاداسلامی استان اردبیل، آمده است: با احترام، نظر به تجارب و سوابق ارزنده و تعهد والای شما در عرصه‌ هنرهای نمایشی، براساس پیشنهاد و انتخاب اعضای شورای سیاستگذاری ششمین دوره جشنواره تئاتر منطقه ای مشگین شهر، به موجب این ابلاغ، جنابعالی را به عنوان دبیر این دوره از جشنواره تئاتر منطقه ای مشگین شهرمنصوب می‌کنم.

 

صدور مجوز تمرین برای 16 متن نمایشی در مشگین شهر

شورای ارزشیابی و نظارت بر نمایش اردبیل، مجوز تمرین ۱۶متن نمایشی را در شهرستان همشگین شهر صادر کرد. 18متن نمایشی متقاضی اجرای عمومی و حضور در هفتمین دوره جشنواره تئاتر منطقه ای مشگین شهر بوده اند، این متون نمایشی توسط اداره فرهنگ و ارشاداسلامی شهرستان و دبیرخانه جشنواره تئاتر منطقه ای مشگین شهر برای ارزیابی و اعلام نظر برای اجرای عمومی به شورای ارزشیابی و نظارت بر نمایش اردبیل ارسال شد که این شورا پس از ارزیابی متون ارسال شده و برگزاری جلسه و نشست های تخصصی، مجوز تمرین 16متن نمایشی را در شهرستان مشگین شهرصادر کرد. این نمایش ها پس از تمرین و آمادگی گروه های نمایشی، توسط شورای ارزشیابی و نظارت بر نمایش استان مورد بازبینی و ارزیابی قرار خواهند گرفت و از بین نمایش های اجرا شده به صورت اجرای عمومی و پس از بازبینی هیئت انتخاب جشنواره تئاتر ، نمایش های منتخب حضور در دوره هفتم جشنواره تئاتر منطقه ای مشگین شهر انتخاب و این جشنواره بعد از برگزاری بیست و نهمین دوره جشنواره تئاتر استانی اردبیل، با حضور گروه های منتخب در مرحله بازبینی در شهر مشگین شهر برگزار خواهد شد.

 

اعلام آثار راه‌یافته به جشنواره تئاتر خط شکنان و غواصان دریادل زنجان

با اعلام محمدربیع احمدخانی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی و دبیر جشنواره تئاتر خط شکنان و غواصان دریادل استان زنجان یک نمایش خیابانی و پنج نمایش صحنه ای از دو شهرستان خرمدره و زنجان به مرحله نهایی این جشنواره راه پیدا کردند. نتیجه بازبینی آثار متقاضی شرکت در جشنواره نمایش‌های خیابانی و صحنه ای خط شکنان و غواصان دریادل استان زنجان اعلام شد. نتیجه بازبینی این آثار بدون اولویت بندی اعلام شد. بازبینی آثار متقاضی شرکت در جشنواره نمایش های خیابانی و صحنه ای خط شکنان و غواصان دریادل استان زنجان از ۲۳ الی ۲۵ شهریور ماه ۱۴۰۰ توسط هیات انتخاب متشکل از حسین عباسی نیا، اصغر شعبانی و اصغر محمدی در دو شهر خرمدره و زنجان انجام شد و 10 اثر در سه روز بازبینی شدند.

 

معرفی برگزیدگان همایش آیین‌های نمایشی محرم خوزستان

با برگزاری مراسم اختتامیه سیزدهمین همایش ملی مجازی شبیه خوانی و آئین های نمایشی محرم خوزستان، برگزیدگان این دوره از همایش معرفی شدند. مراسم اختتامیه سیزدهیمن همایش ملی مجازی شبیه خوانی و آئین های نمایشی محرم خوزستان روز پنج شنبه 15 مهرماه 1400 در سینما مهر و ماه شهرستان شوشتر برگزار شد و برگزیدگان این دوره از همایش با آرای هیئت داوران توسط اسماعیل مجللی نماینده هیئت داوران اعلام شدند. طبق آرای هیئت داروان این دوره از همایش متشکل از احمد جولایی، اسماعیل مجللی، رضا خدام سیدالشهداء، ابراهیم نصرالهی و میثم خندانی، نتایج سیزدهمین همایش ملی مجازی شبیه خوانی و آئین های نمایشی محرم خوزستان 1400 اعلام شد. سیزدهمین همایش ملی مجازی شبیه خوانی و آئین های نمایشی محرم استان خوزستان به صورت مجازی در سه بخش شبیه خوانی، نقالی و پرده خوانی به دبیری خلیل ضرغامپور از 11 الی 15 مهرماه 1400 به صورت مجازی از سایت چهارسو به نشانی https://www.t4soo.com/  برگزار شد.




مطالب مرتبط

با حضور مدیرکل هنرهای نمایشی کشور

همایش علمی جبار باغچه‌بان در مرند برگزار شد
با حضور مدیرکل هنرهای نمایشی کشور

همایش علمی جبار باغچه‌بان در مرند برگزار شد

در حاشیه برگزاری دومین جشنواره تئاتر کودک و نوجوان باغچه‌بان، همایش علمی جبار باغچه‌بان با حضور مدیرکل هنرهای نمایشی، مدیرعامل انجمن هنرهای نمایشی کشور و استادان عرصه‌های علمی و هنری کشور در دانشکده علوم پزشکی دانشگاه آزاد مرند برگزار شد.

|

گفت‌وگو با مینینا آلنا در حاشیه جشنواره تئاتر کودک و نوجوان اردکان

مشتاق افزایش همکاری هنرمندان ایرانی و روسی هستیم
گفت‌وگو با مینینا آلنا در حاشیه جشنواره تئاتر کودک و نوجوان اردکان

مشتاق افزایش همکاری هنرمندان ایرانی و روسی هستیم

مینینا آلنا، هنرمند و پژوهشگر تئاتر از روسیه که در بیست‌وهشتمین جشنواره تئاتر کودک و نوجوان اردکان حضور پیدا کرده است، خواستار تعامل بیشتر و افزایش همکاری‌ هنرمندان دو کشور شد.

|

وزیر فرهنگ به بیست‌وهشتمین جشنواره تئاتر کودک و نوجوان پیام داد

ضرورت معرفی مفاهیم بنیادین دینی و مؤلفه‌های فرهنگ ایرانی از طریق هنر نمایش به آینده‌سازان کشور
وزیر فرهنگ به بیست‌وهشتمین جشنواره تئاتر کودک و نوجوان پیام داد

ضرورت معرفی مفاهیم بنیادین دینی و مؤلفه‌های فرهنگ ایرانی از طریق هنر نمایش به آینده‌سازان کشور

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پیامی به بیست‌وهشتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان نوشت بسیار ضرورت دارد مفاهیم بنیادین تربیت دینی و مؤلفه‌های فکری و هویتی فرهنگ ایرانی، به یاری ابزار توانمند، جذاب و تأثیرگذار هنر نمایش به چشم و دل مشتاق و پذیرنده آینده­‌سازان این ...

|

حضور کانون با 12 اثر در جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان

حضور کانون با 12 اثر در جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان

سعید زین‌العابدینی، معاون مرکز تئاتر کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان از حضور دوازده نمایش از تولیدات مرکز تولید تئاتر و تئاتر عروسکی کانون پرورش فکری در بخش‌های مختلف بیست‌وهشتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان اردکان یزد خبر داد.

|

برای حضور در بیست‌وهشتمین جشنواره تئاتر کودک و نوجوان اردکان

مهلت ارسال آثار به مسابقه نمایشنامه‌نویسی «قصه نمایش» تمدید شد
برای حضور در بیست‌وهشتمین جشنواره تئاتر کودک و نوجوان اردکان

مهلت ارسال آثار به مسابقه نمایشنامه‌نویسی «قصه نمایش» تمدید شد

مهلت ارسال اثر برای حضور در بخش مسابقه نمایشنامه‌نویسی ویژه کودکان و نوجوانان زیر 18 سال (قصه نمایش)، در بیست‌وهشتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان، تا ۲۷ بهمن تمدید شد.

|

نظرات کاربران