لب کلام هنرمندان در گفتوگوهای هفته 63
در انتظار روی خوش کرونایی به تئاتر کشور!
ایران تئاتر- عباس عبدالعلیزاده : اجراهای روی صحنه روز به روز درحال افزایش است و جشنواره های استانی و ملی نیز یکی پس از دیگری می رسند و حالا اهالی تئاتر منتظر ایجاد شرایط بهتر ، ایمن و به طور کلی روی خوش کرونا و ستاد مقابله با کرونا با تئاتر هستند.
این مطالبه را می شود از واکنش های متنوع و مستمرهنرمندان به تبعیض موجود در وضعیت هواپیما ها و ... نسبت به سختگیری در سالن های تئاتر دید.
هفته گذشته ایران تئاتر در کنار گزارشهای روزانه متنوع،و به فراخور آغاز جشنواره های استانی به انتشار گفت و گوهایی اختصاصی به موضوعات مختلفی بویژه جشنواره های استانی پرداخت ؛ گفت و گوهایی از زهرا کتیرایی کارگردان «اسب قاتلین»؛رضا پورتراب زاده کارگردان حاضر در جشنواره تئاتر گلستان؛محمدرضا باباخانیان کارگردان همدانی حاضر در تئاتر صاحبدلان صاحبدلان؛ مصطفی حسنی کارگردان شرکت کننده در پنجمین جشنواره تئاتر خیابانی لردگان؛ سروش طاهری کارگردان نمایش بیماری خانواده میم؛ مصطفی محمدی دوست کارگردان شرکت کننده در پنجمین جشنواره تئاتر خیابانی لردگان؛غلامعباس دادور کارگردان اثر برگزیده جشنواره تئاتر خیابانی لردگان؛ ناصح کامگاری درباره کتاب «سه نمایشنامه جانوری»؛ محمد حمزهزاده درباره تئاتر صاحبدلان ، گفت و گوی خواندنی قادر آشنا در اهمیت حمایت از جشنواره سردار آسمانی و ... در ایران تئاتر منتشر شد.
متن مهمترین گفت و گوهای کوتاه و بلندی که تا چهارشنبه هفته گذشته با موضوع هنرهای نمایشی روی خروجی خبرگزاریها و سایتها منتشر شده را در بخش «لب کلام» بصورت خلاصه آوردهایم تا مخاطب این متن در دنیای پرسرعت امروز درجریان مهمترین بخشهای گفت و گوها قرار بگیرد.
حسین مسافرآستانه: هواپیما ظرفیت کامل دارد تئاتر نه!
حسین مسافرآستانه دبیر شورای سیاستگذاری تماشاخانه ایرانشهر با اشاره به استقبال مخاطبان از اجراهای مجموعه تأکید کرد سالنهای تئاتر ایمنی لازم برای استفاده از ظرفیت کامل را دارند.
لب کلام
به دلیل اینکه مخاطبان به ایمنی بالای سالنهای تئاتر اعتماد کردند، هر بار شاهد حضور مخاطبان در سالنهای تئاتر بودیم.
مخاطبان منتظر بودند که فعالیتهای تئاتر ادامه دار و مستمر باشد.
در حال حاضر هواپیماها کل ظرفیت بلیت خود را به فروش میرسانند.
رحمت امینی: دفتر تئاتر کاربردی تأسیس شد
رحمت امینی از راهاندازی دفتر تئاتر کاربردی با حمایت معاونت پژوهشی دانشگاه تهران و جهاد دانشگاهی هنر خبر داد.
لب کلام
سال ۹۰ در حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی دفتر تئاتر کاربردی را راهاندازی کردیم.
پس از آن فعالیت دفتر متوقف شد.
از همان سالها به دنبال راهاندازی مجدد دفتر تئاتر کاربردی بودم.
خوشبختانه با حمایت معاونت پژوهشی دانشگاه تهران و رئیس جهاد دانشگاهی هنر، دفتر تئاتر کاربردی جهاد دانشگاهی هنری راهاندازی شد.
ما پیشاپیش ۶ عنوان کتاب را توسط دفتر تئاتر کاربردی منتشر کردهایم.
قرار است ارتباطاتی با بخش تئاتر هر نهاد داشته باشیم که از تئاتر به عنوان یک مکمل تعلیم و تربیت استفاده میکنند.
پژمان شاهوردی: نمایش آیینی نیازمند پژوهش است
پژمان شاهوردی کارگردان نمایش «چمر» از آثار راهیافته به جشنواره نمایشهای آیینی و سنتی معتقد است صِرف استفاده از لباس محلی به منزله آیینی بودن یک نمایش نیست و چنین آثاری نیازمند پشتوانه پژوهشی هستند.
لب کلام
«چمر» برگرفته از یکی از آیینهای فراموششده در میان قوم لر بوده که مرتبط با مراسم سوگواری بزرگان این قوم است.
در این مراسم، متوفی را در بین شاخههای سبز بید میپیچند.
«چمر» در یک میدانگاه بزرگ رخ میدهد.
سورنا نوازی و دهلنوازی یکی از جنبههای فرهنگی و هنری مهم در روند اجرای این آیین است.
تولید نمایش آیینی و سنتی مستلزم پژوهش و مقالهنویسی بسیار است.
امیر دژاکام: آموزش بازیگری در یک جلسه!
امیر دژاکام معتقد است بهترین راه برای مقابله با معضلاتی که در زمینه آموزش بازیگری در عرصه هنر وجود دارد، این است که هیاتی از بزرگان صلاحیت حضور اساتید در آموزشگاهها را تایید کنند.
لب کلام
وقتی که خرد از معادلات رفتاری ما رخت بربندد و دانش جای خودش را به سطحی نگری و زرد نگاه کردن به وقایع بدهد آن وقت کسانی هستند که از این آشفته بازار نادانی منافعی منتفع شوند.
وی ادامه داد: برای آموختن هنر بازیگری در کشور ۴ سال دوره هنرستان، ۴ سال مقطع لیسانس و ۲ سال فوق لیسانس داریم یعنی ۱۰ سال آموزش نظاممند برای یادگیری و آموزش بازیگری در کشور ما وجود دارد.
آموزش بازیگری در دنیا هم بین ۴ تا ۲۰ سال است.
وقتی این خردمندی از بین میرود خواهش و التماس و پرداخت هزینه برای به دست آوردن نقش جای آن را میگیرد.
امروزه هر کس که یکی دو فیلم یا سریال بازی می کند، فکر می کند که می تواند آموزش بازیگری هم بدهد.
در حالی که می توانیم از هنرمندان تنها برای «کارگاه انتقال تجربه» دعوت کنیم.
جواد مولانیا: تئاتر را رها نمیکنم
جواد مولانیا کارگردان نمایش «دن کیشوت» با اشاره به ویژگیهای این اثر نمایشی، تئاتر را خاستگاه و خانه خودش خواند که هیچ گاه آن را رها نمیکند.
لب کلام
تا امروز استقبال از نمایش رضایتبخش بوده و در نهایت از کیفیت اجرا راضی هستم.
بازیگران این اثر نمایشی ترکیبی از هنرمندان حرفهای و تئاتری و هنرجویان تئاتر هستند.
میخاییل بولگاکف نمایشنامه «دن کیشوت» را براساس رمان سروانتس نوشته است.
از همان ابتدا علاقه مند به این فرم اجرایی بودم، شیوهای که در آن تماشاگر ناظر بر همه اتفاقاتی باشد که روی صحنه رخ میدهد.
تئاتر خاستگاه و خانه من است و هرچه که یاد گرفتهام از تئاتر بوده است.
جواد انصافی: مسئولان به «سیاهبازی» علاقهای ندارند
جواد انصافی از هنرمندان نمایشهای آیینی و سنتی معتقد است مسئولان فرهنگی علاقهمند به نمایشهای ایرانی از جمله سیاهبازی نیستند به همین خاطر این نمایشها خانه و مکانی ثابت برای اجرا ندارند.
لب کلام
«عروس فراری» ادغامی است از نمایشهای زنانه و سیاهبازی است.
در این نمایش ایفای نقش سیاه را خودم بر عهده دارم.
در تولید و تمرین «عروس فراری» کل خانواده انصافی شامل ۲ پسر و همسرم درگیر بوده و هستند.
این روزها مشغول ایفای نقش در نمایش «رخشورشاه» به کارگردانی علی یدالهی هستم که در تالار محراب اجرا میشود.
سیروس کهورینژاد: «مجهول» در ۲ سال اخیر دچار رشد شده است
سیروس کهورینژاد نویسنده و کارگردان نمایش «مجهول ابن اجل» با اشاره به تغییراتی که نمایش در طول ۲ سال اخیر کرده است درباره ویژگیهای این اثر نمایشی توضیحاتی ارائه داد.
لب کلام
متاسفانه مدیران سالنهای خصوصی اغلب از جنس تئاتر نیستند و به دنبال بیزینس خودشان هستند.
به هر سالنی که مراجعه کنید با آدمهای غیرتئاتری برخورد میکنید که هدفشان چیزی غیر از تئاتر است.
در نهایت ما با خانه نمایش مهرگان به توافق رسیدیم که سازوکاری مناسبتر از بقیه سالنها داشت.
«مجهول ابن اجل» قصهای ایرانی دارد.
درباره مردی است که در ساحل جنوب به دنبال شخصی میگردد که او را از بین ببرد چون خودکشی حرام است.
او متوجه میشود که در حقیقت همان آرش کمانگیر است.
در واقع این نمایش گزاره ایست از مردی که در پی مرگ است.
گفت وگوها از مهر
فاطمه نوروزی: بچه پولدار نیستیم اما عاشقیم
فاطمه نوروزی که این روزها نمایش «بریدهها» را اجرا میکند، میگوید: بچه پولدار نیستیم اما عاشق تئاتریم و این عشق شاید در کمتر صنفی دیده شود.
لب کلام
قصه نمایش «بریدهها» به نوعی درد مشترک خیلی از بچههای تئاتری است.
نمایش «بریدهها» اولین تجربه کارگردانی من است.
بزرگترین انگیزه بچههای تئاتری دوست داشتن این هنر است.
خوشبختانه تا به حال بازخورد کار خوب بوده و خیلی دوست داریم کارمان پر تماشاگر باشد.
ایسنا
نمایش «شکست» به روایت دو بازیگر
عرفان اشرفی و میترا طره از ایفای نقش در نمایش «شکست» به کارگردانی سمیرا وکیلی گفتند.
لب کلام
اشرفی: وقتی که نمایشنامه را خواندم به شدت برایم جذاب بود.
یک دیالکتیک خاص و جذاب و تفاوت دنیای دو کاراکتر بیشتر من را جذب نمایشنامه کرد .
من همیشه این را میگویم که زندگیام را مدیون حرفهام هستم چراکه قبل از اینکه وارد این عرصه شوم به شدت اعتماد به نفس ضعیفی داشتم.
میترا طره: ارتباط برقرار کردن با این نقش برای من خیلی سخت نبود.
در میانه تمرین این نمایش بود که طالبان افغانستان را گرفتند.
طرز فکر این کاراکتر بسیار به طرز فکر خودم شبیه بود.
به نظر من دوست داشتنیترینی کاراکتری میشود که تا آخر عمر هنریام بازی میکنم.
هنرآنلاین
حسن قهرمانی: آموزش، تولید و ترویج تئاتر بچههای مسجد در حوزه هنری
حسن قهرمانی گفت: در قالب تفاهمنامهای مشترک با حوزه هنری روی دوره ۳ ساله آموزش، تولید و ترویج تئاتر بچههای مسجد کار میکنیم.
واقعیت این است که کانون فرهنگی هنری مساجد هم اکنون ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار عضو، ۲۶ هزار کانون زیرمجموعه دارد.
در سالهای گذشته دو دوره از تئاتر بچههای مسجد را با مشارکت گسترده با همکاری حوزه هنری برگزار کردیم.
در جهت آمادهسازی محتوای تولید با عنوان جشنواره گلدستهها تدوین کردیم که دومین دوره آن با تولید بیش از ۱۰۰ نمایشنامه انجام خواهد شد.
در دوره قبل تولید ۶۸ نمایشنامه را داشتیم.
حوزه هنری
مهدی پاشایی: امروز هر کسی خود را کارگردان تئاتر میداند
پاشایی کارگردان نمایش «داستان باغ وحش» از دلایل فروش بالای این اثر و مشکلات این روزهای تئاتر گفت.
لب کلام
داستان باغ وحش یکی از متنهای شاخص ادوارد آلبی است.
اجرای این نمایشنامه را به دلیل نشان دادن تضاد طبقاتی موجود در اجتماع و موقعیت جامعه شناسی اش انتخاب کردم.
افزایش بازدید تماشاگران مولفههایی دارد
۱) کیفیت کار ۲) مفهوم کار و ۳) هیجان کار.
به عقیده من تئاتر بیشتر از یک ساعت مخاطب ندارد و برای همین تمام آثار نمایشی من نزدیک به یک ساعت است.
باشگاه خبرنگاران جوان
میلاد حسینزاده: معرکهای برای احیای بازیهای سنتی گیلان
میلاد حسینزاده کارگردان نمایش «داله مزا» از آثار راهیافته به جشنواره نمایشهای آئینی و سنتی میگوید: احیای بازیهای سنتی استان گیلان از مهمترین اهداف گروه این نمایش بوده است.
لب کلام
داستان نمایش «داله مزا» به یکی از بازیها و معرکههای سنتی استان گیلان مرتبط است.
داله مزا با عناوین دیگری همچون بازی قیش، تور بازی یا کمربند بازی است.
نمایش علاوه بر پرداختن به بازی «داله مزا» و معرفی این بازی قدیمی مختص استان گیلان به مخاطبان با حرکات فرم و موسیقی نیز همراه بوده
با یک جشنواره نمیتوان به شکل کامل در مسیر ثبت و حفاظت از کهنالگوهای نمایشی کشورمان دست یافت.
ایلنا
محمدرضا صفاران: «خرسبازی» نمایشی در حمایت از حیات وحش است
محمدرضا صفاران، کارگردان نمایش «خرسبازی» از آثار راهیافته به بیستمین جشنواره نمایشهای آئینی و سنتی این نمایش را اثری در راستای حمایت از حیات وحش و محیط زیست میداند.
لب کلام
«خرس بازی» برگرفته از یک بازی سنتی با همین نام است.
قدمت آن به چیزی حدود 300 تا 400 سال قبل بازمیگردد.
پیشازاین نیز نمایش «خرس بازی» را در جشنوارههای مریوان و اهر تبریز اجرا کرده بودیم.
کودکان و نوجوانان ما حق دارند که به آئینها، آداب و رسوم کهن کشورمان از دریچه هنر نمایش آشنا شوند.
هنرآنلاین
رامین پرچمی: حضورم برایتان دردسرساز نمیشود
رامین پرچمی میگوید هستند کسانی که بدون آن که حضور او در سینما، تئاتر و شبکه نمایش خانگی ممنوع باشد، از نزدیکشدن به او میترسند و با خود میگویند نکند مشکل سیاسی داشته باشد و آنها را هم درگیر کند. او تاکید میکند از کسی انتظار ندارد که به او پیشنهاد کاری بدهد، اما حداقل فکر نکنند حضورش برایشان دردسرساز میشود.
لب کلام
ممنوعالفعالیت نیستم
تجربه بسیار خوبی بود و بسیار از خانم مهتا محدث سپاسگزارم که این موقعیت را پیش آوردند.
ظاهرا هنوز که هنوز است در صداوسیما ممنوعالفعالیتم.
به این نتیجه رسیدم که اتفاقا اوین، نسبت به دیگر زندانها، جای خیلی خوبی است .
ندامتگاه تهران بزرگ جای عجیبوغریبی بود که امیدوارم گذر هیچ کس به آن نخورد.
اتفاقی که در سال ۸۸ برای من رخ داد و یک سال حبس کشیدنم، قضیهای است که حداقل ۱۰ سال از آن میگذرد.
آن جمعی که «نقشآفرینان» را تشکیل داد از هم پاشیده است.
اما به هر حال من، هم سابقه و هم علاقه مطبوعاتی دارم و نویسندگی علاقه اولم است.
خبرآنلاین