لب کلام هنرمندان در گفتوگوهای هفته 64
تپش قلب تئاتر در مثلث مردم، هنرمندان و مسئولین
ایران تئاتر- عباس عبدالعلیزاده : به نظر میرسد ضربان قلب تئاتر کشور درحال تنظیم شدن است این ضربان با همکاری مشترک مثلث مردم، هنرمندان و مسئولین بهتر نیز خواهد شد و به تدریج شرایط امیدوارکننده و بهتری برای اجراها فراهم میشود.
مردم با تزریق هر دو دوز واکسن و هنرمندان با تشویق مردم به این امر می توانند نقش مسئولیت اجتماعی خود را به خوبی ایفا کنند. مسئولین نیز با انجام به موقع وظایف خود و با حمایت همه جانبه از تئاتر امید را در دو گروه دیگر زنده تر کنند. متاسفانه هنوز تعداد قربانیان کرونا در روز دورقمی است و امیدواریم از میزان مرگ و میر ناشی از کرونا با افزایش تمایل مردم به تزریق واکسن هر روز کاسته شود. مخاطبان و اهالی تئاتر تا به امروز به خوبی پروتکل های مقابله با کرونا را رعایت کرده اند و باید مراقب بود کاهش میزان ابتلابه کرونا ما را از این غول غافل نکند.
هفته گذشته ایران تئاتر در کنار گزارشهای روزانه متنوع،و به فراخور آغاز جشنواره های استانی به انتشار گفت و گوهایی اختصاصی به موضوعات مختلفی بویژه جشنواره های استانی پرداخت ؛ گفت و گوهایی از مجید کاظمزاده مژدهی نویسنده «موکتبر» از مجموعه نخل سرخ؛ آدینه رحیمنژاد کارگردان حاضر در یازدهمین دوره تئاتر صاحبدلان؛ میثم صدرا کارگردان نمایش «پاپاراتزی»؛ سعید حسین پور کارگردان حاضر در جشنواره تئاتر استان همدان؛ بهرام حاج علی اکبری پیشکسوت ملایری حاضر در جشنواره تئاتر استان همدان و ... در ایران تئاتر منتشر شد.
در ادامه متن مهمترین گفت و گوهای کوتاه و بلندی که تا چهارشنبه هفته گذشته با موضوع هنرهای نمایشی روی خروجی خبرگزاریها و سایتها منتشر شده را در بخش «لب کلام» بصورت خلاصه آوردهایم تا مخاطب این متن در دنیای پرسرعت امروز درجریان مهمترین بخشهای گفت و گوها قرار بگیرد.
کوروش زارعی: جذابیت پرداختن به زندگی اجتماعی حاج قاسم سلیمانی در تئاتر
کوروش زارعی مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری عنوان کرد کار کردن برای شخصیت بزرگی مانند حاج قاسم سلیمانی برای هنرمندان افتخار است اما برخی ژست روشنفکرمآبانه میگیرند و دوست ندارند درباره وی کار کنند.
لب کلام
رشادتها، ایثارگریها و فعالیتهای شخصیت بزرگی مثل حاج قاسم سلیمانی در ایران و منطقه به خوبی از طریق نمایش و هنر تئاتر میتواند منتقل شود.
بحمدلله بحث تئاتر خیابانی هم در ایران به خوبی جا افتاده و مردم این شیوه از تئاتر را خیلی دوست دارند.
یکی از هنرهایی که میتواند رسالت خود را در قبال حاج قاسم سلیمانی به خوبی ایفا کند، هنر تئاتر اعم از صحنهای و خیابانی است.
ما درباره زندگی شخصی، اجتماعی، فرهنگی و مذهبی و باورهای ایشان کمتر کار دیدهایم.
برخی دوستان و هنرمندان حوزههای مختلف نقش اپوزیسیون به خود میگیرند، برایم جای تعجب است.
چرا عدهای از کار کردن درباره این قهرمان ملی که باعث آسایش و عزت مملکت و مردم ما شده است، امتناع میکنند.
جنبه روشنفکری این افراد باعث شده که درباره ایشان کار نکنند، در حالی که نمیدانم اسم این کار را چه میشود گذاشت!
یک عده هم میخواهند گرین کارت بگیرند و به کانادا و آمریکا بروند از این رو دچار جوزدگی میشوند و میخواهند با خفت در دیگر کشورها کار کنند.
قطبالدین صادقی به من گفت که هیچ کجا مملکت خود آدم نمیشود، سعی میکنم علمم را در اختیار دختر و پسرهای خودمان قرار دهم .
مهر
پریسا محمدی: مستقیم ته منصور جنوبی
پریسا محمدی گفت: داستان نمایش «مستقیم ته منصور جنوبی» کاملاً واقعی است و ماجراها در محله منصور جنوبی در جنوب شهر میگذرد و در هر اپیزود هر خانواده داستان خود را روایت میکنند.
لب کلام
این اثر خروجی یک کارگاه چند ماهه آموزش بازیگری است.
داستان کاملاً رئال است و اتفاقات در محلهای به نام منصور جنوبی که واقع در جنوب شهر است میگذر.
21 بازیگر در این نمایش حضور دارند.
بازیگرها که در مراحل ابتدایی کار هستند با شناختی که از خود و صحنه پیدا میکنند با صداقت و ناب در این نمایش ایفای نقش دارند.
هنرآنلاین
اشتباهی که سرنوشت مریم سعادت را تغییر داد!
مریم سعادت بازیگر سینما و تلویزیون، با حضور در یک برنامه تلویزیونی از چگونگی ورود خود به عرصه بازیگری گفت.
لب کلام
قبل از دیپلم در رشته نقاشی هنرستان تحصیل میکردم.
زمان ما برای ورود به دانشگاه فقط چند رشته محدود دانشگاهی بود که در دانشگاه هنرهای تزئینی در رشته مجسمه سازی رزرو شدم.
در دانشگاه هنرهای دراماتیک هم روزی که برای امتحان طراحی صحنه رفتم، متوجه شدم کارتهای امتحان را روز قبل داده اند.
بعد از خواهش از رئیس دانشگاه، گفتند فردا امتحان تئاتر عروسکی برگزار میشود؛ اگر در این امتحان قبول شدی بعد از ترم اول میتوانی در رشته طراحی صحنه تحصیل کنی.
از بین ۲ هزار نفر چهار نفر قبول شدند که من هم یکی از آنها بودم.
به این صورت وارد رشته نمایش عروسکی شدم و بعد از آن خانم برومند به من این جرأت را داد که بازی کنم.
باشگاه خبرنگاران جوان
پدرام پروا: مسئولان و پیشکسوتان، هنرمندان جوان تئاتر را دریابند
پدرام پروا تهیهکننده «کاتلین» این اثر را درباره نمایش ایثار و فداکاری خواند و اظهار امیدواری کرد مسئولان و پیشکسوتان، هنرمندان جوان تئاتر را دریابند.
لب کلام
متاسفانه چند نفر از اعضای گروه نمایش در ماههای اخیر به کرونا مبتلا شدند.
در دو مرحله اجرا به تعویق افتاد و ضررهای زیادی را برای ما به همراه داشت.
هرچند که با تسریع در روند تزریق واکسن کرونا، شرایط بهتر شد.
ایلنا
سیروس همتی : اگر بگویم ترس دارم، دروغ نگفتهام!
لب کلام
برایم مهم است که تئاتری روی صحنه ببرم اما در شرایطی که سلامتی بازیگران و عوامل کار و همچنین تماشاگران فراهم باشد.
با تمام احترامی که برای شغلم قائل هستم دوست ندارم بعد از فروش و یک اجرای خوب خاطرهای غم انگیز به وجود بیاید.
کرونا هم عجیب روی هنرمندان زوم کرده و اگر بگویم ترس دارم، دروغ نگفتهام!
میترسم از اینکه با شروع تمرین تئاتر اتفاق ناگواری برای اعضای گروهم و یا تماشاگران بیفتد.
برنا
ایوب آقاخانی: خطر آماتوری شدن تئاتر ایران
ایوب آقاخانی از اجرای نمایش «سهگانه پاریسی» در تماشاخانه ایرانشهر خبر داد و از آماتوری شدن تئاتر ایران به واسطه کنار کشیدن هنرمندان حرفهای از تئاتر ابراز نگرانی کرد.
لب کلام
قرار است بعد از ۲ سال انتظار از ۱۸ آذر ماه نمایش «سهگانه پاریسی» را در سالن سمندریان تماشاخانه ایرانشهر به صحنه ببرم.
به صورت ناگهانی اعلام و به من هم اطلاع داده شد.
چون میزان دلتنگی ام برای تئاتر زیاد بود پیشنهاد تماشاخانه را برای فرصتی که به من میداد، رد نکردم.
مهر
میترا توکلپور: جشنواره نمایشهای آیینی و سنتی از جذابترین رویدادهای تئاتری است
میترا توکلپور کارگردان تئاتر سنتی گفت: جشنواره بینالمللی نمایشهای آیینی و سنتی یکی از جذابترین جشنوارههای حال حاضر است اما متاسفانه امکان استفاده از آن در سراسر ایران وجود ندارد.
لب کلام
جشنواره نمایشهای آیینی و سنتی از جذابترین رویدادهای تئاتری است
نمایش «جی جی بی جی» یکی از قدیمیترین انواع نمایش عروسکی در ایران است.
در آن کاکا محمد شیرازی با استفاده از عروسکهایی که برای اولین بار از چین و هند به ایران آورده بود، داستان های معمول پهلوان کچل را به نمایش درآورد.
کاکا محمد شیرازی بر همین مبنا نیز، و به نوعی پدر نمایش عروسکی ایران محسوب میشود.
جی جی بی جی ها معمولاً به صورت فیالبداهه و با چند خط داستانی مشخص اجرا می شدند.
هنر آنلاین
کاظم هژیر آزاد : ای کاش همیشه کار باشد
کاظم هژیرآزاد، بازیگر باسابقه میگوید: کار که باشد، خیال آدمی از خیلی جهات راحت است و ای کاش همیشه کار باشد. او هرچند دلتنگ حضور روی صحنه است ولی فعلا ترجیح میدهد از تئاتر دور باشد تا وقتی شرایط بهتر شود.
لب کلام
تئاتر، وقتگیر است و از طرف دیگر تمرین تئاتر باید طوری باشد که بتوان پروتکلهای بهداشتی را رعایت کرد.
آمادهسازی تئاتر در این شرایط، خیلی مشکل است بخصوص که ما هم در این سن و سال ضربه پذیریم.
دولت باید از کارهایی که مجوز اجرایشان را صادر کرده، حمایت کند.
مرحله بعد، این وظیفه بر عهده عوامل و گروههای نمایشی است.
ایسنا